TV recenze: Druhý Temný případ - mafie místo okultismu

Vydáno: 20.06.2015 10:22 - Pavel Klimeš | foto: facebook tvůrce

Již v pondělí na nás HBO vytasí premiéru druhé řady svého veleúspěšného seriálu Temný případ. Místo pokračování příběhu Rusta a Martyho nás však čeká zcela nové obsazení i prostředí. Atmosféra je však pořád taková, jakou ji známe. Přečtěte si naše dojmy z prvních tří epizod.
Loňský seriál Temný případ působil v mnoha směrech jako zjevení. Bezútěšná atmosféra louisianských bažin, záhadná vražda s okultistickým pozadím, skvěle zahraní hlavní hrdinové s mnoha charakterovými vadami, spletitý příběh s prolínáním časových rovin a mnoho dalších věcí ze seriálu udělalo jeden z nejlépe hodnocených televizních pořadů vůbec. Může tuto dokonalost něco překonat? Tvůrci v čele s hlavním autorem Nicem Pizzolattem si zjevně myslí, že ano, a má to být druhá série.

Rachel McAdams ve filmu Temný případ / O čem bude tedy nová řada vyprávět? Oproti té minulé, která se odehrávala v Louisianě na jihu USA, se nyní vypravíme na západ do Kalifornie, kde jako součást aglomerace Los Angeles leží průmyslem zdevastované fiktivní městečko Vinci. Zde potkáváme zkorumpovaného policejního detektiva Raye Velcora (Colin Farrell), který si neúspěchy v osobním životě v podobě rozbité rodiny kompenzuje vedlejším zdrojem příjmů od místního zločineckého šéfa Franka Semyona (Vince Vaughn), kterému dělá „zametače“ problémů. Frank má chvályhodné plány zločinu zanechat, mít se svou ženou Jordan (Kelly Reilly) děti a řídit své obchodní impérium v poklidu. Tento cíl je však vážně ohrožen ve chvíli, kdy je unesen a brutálně zavražděn Frankův obchodní partner.

Kvůli místu vraždy a nejasné jurisdikci případ kromě Raye Velcora dostává na starosti i úřad šerifa zastupovaný ráznou Ani Bezzerides (Rachel McAdams), mladou ženou s problémovou rodinou. Případu se ujímá rovněž příslušník kalifornské dálniční policie Paul Woodrugh (Taylor Kitsch) se záhadnou minulostí, který místo činu objevil. Vyšetřování hned tří policejních týmů rychlému vysvětlení vraždy zrovna nepomáhá, tím spíš, když jsou do toho zapleteny i miliardové kšefty a zájmy vysokých mocenských kruhů.

Taylor Kitsch ve filmu Temný případ / Oproti první řadě, kdy režii všech osmi dílů obstaral Cary Joji Fukunaga, druhá sezóna bude mít režisérů několik. Kupříkladu první dvě epizody režíroval Justin Lin (zde je nutno podotknout, že tímto jsem z jeho smlouvy na režii třetího Star Treku přestal mít strach, protože Lin ukázal, že není jen na automobilové honičky). Scenáristou celé série je opět Nic Pizzolatto. Vypravěčská struktura se také dosti liší. Místo prolínání časových rovin díky vyprávění postav zde máme poměrně lineární děj narušovaný pouze pár flashbacky.

Atmosféra zkorumpovaného města je ovšem zachycena bravurně. Skoro se nabízí i srovnání se stylem některých filmů Davida Lynche nebo bratrů Coenových. Zatímco první série nám při přechodech mezi záběry nabízela pohledy na louisianské bažiny, zde máme záběry na hustou síť dálničních nadjezdů, případně obrovské staré průmyslové komplexy města Vinci. Velmi působivá je i úsporná hudba od skladatele T-Bone Burnetta zajišťující padnoucí podkres k dění na obrazovce. Na úvodní znělku jsem si musel chvilku zvykat, ale i když mám pořád za to, že k první řadě byla lepší, už jsem ji vzal na milost.

Vince Vaughn ve filmu Temný případ / Obavy z nového hereckého obsazení po hereckém koncertu Woodyho Harrelsona a Matthewa McConaugheyho v minulé sezóně se také ukázaly lichými. Rozhodně nejvýraznější je zde Colin Farrell, který se svým knírem a kovbojskou kravatou působí vážně slizce. Jak Vince Vaughn, tak Rachel McAdams jsou pak obsazeni proti svému obvyklému typu a zvláště na Vaughna jsem si musel chvilku zvykat. Přesto však se se svými úlohami poprali více než se ctí. Ve spojitosti s postavou Taylora Kitsche mě napadá, že v seriálu není postava, kterou bychom měli mít a priori rádi, či jí držet palce. Všichni mají nějaký charakterový kaz, což je však naprosto správně a něco, s čím pracovala i první řada. I proto měla koneckonců takový úspěch.

Samozřejmě na základě pouhých tří epizod lze jen těžko vynášet nějaké objektivní soudy nad celou sérií, avšak přece jen se dá říci, že druhá série, ač rozhodně v mých očích nepřekonává „drajv“ ani relativní poutavost té první, je důstojným pokračovatelem a její zhlédnutí vřele doporučuji všem, kterým se líbilo vyprávění „o pravých detektivech“.

Trailer na druhou řadu seriálu Temný případ