Blu-ray recenze: Jupiter vychází

Blu-ray recenze: Jupiter vychází, Warneři si hojí ztráty

Vydáno: 25.06.2015 07:00 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

Propadák sourozenců Wachowských se dostává na nosiče pro domácí kino. Dočká se zpětného docenění při svém druhém životě? A zahojí si studio ztráty na několika edicích, které mají fungovat jako demo materiál?

Jupiter vycházíRecenzoval/a dne 25.06.2015 07:00. Propadák sourozenců Wachowských se dostává na nosiče pro domácí kino. Dočká se zpětného docenění při svém druhém životě? A zahojí si studio ztráty na několika edicích, které mají fungovat jako demo materiál? Hodnocení: 4
Channing Tatum, Sean Bean ve filmu Jupiter vychází /
Pohádkovou space-operu Jupiter vychází provázela pověst uměleckého selhání a komerční sebevraždy ještě předtím, než vůbec vstoupila do kin. Zveřejněné fotografie z natáčení jako první zavdaly důvod k posměšným komentářům. Upoutávky svou generičností míjely pravověrné fanoušky a fanynky tvorby režírujících a píšících sourozenců. Posunutí premiéry z letního termínu na začátek příštího roku z důvodu údajné práce na náročných tricích vyvolávalo obavu, že se studio zaleklo a zcela původnímu projektu nevěří. A dílo zkázy bylo dokonáno předpremiérou na filmovém festivalu v Sundance, na který se přece jenom nesjíždí cílovka hollywoodského blockbusteru.

Bylo proto očekávatelné, že se film stal obrovským propadákem a že po premiéře schytal kritiku stran laické i odborné veřejnosti. Vstupoval totiž jednak do značně nepřejícího mediálního prostředí, jednak velmi důsledně a zároveň hravě navazoval na tradice vymykající se současným trendům. Uvedení na nosičích pro domácí kino ale zavdává k tomu, aby byl tento počin sourozenců Wachowských (d)oceněn.

Fotografie z filmu Jupiter vychází / Jupiter vychází čerpá ze dvou zdánlivě nesourodých poetik: klasických hollywoodských pohádek (Popelka, Čaroděj ze země Oz ad.) a brakových space-oper (Buck Rogers, Flash Gordon ad. - plus neopomíjí ani novohollywoodský odkaz těchto seriálových dobrodružství). Z prvního si bere určité prvky (konstrukce protagonistky) a významové rámce (všude dobře, doma nejlíp). Z druhého pak způsob uspořádání těchto prvků (nejenom výstavby do oddělených bloků, ale i vztahy mezi postavami).

Obě odlišné tradice potom spojuje jednak konvence dámy v nesnázích, která je systematicky uplatňována, a jednak prozkoumáváním nepozemských světů, které do jisté míry zrcadlí pozemské zkušenosti ústřední postavy. Negativum prvního je, že pro některé uplatňování totožného vzorce může představovat divácky ubíjející zážitek. Negativum druhého spočívá v tom, že svět není představen, ale pouze nastíněn, přičemž má komplexní pravidla fungování a každá z řady rozmanitých ras má svou vlastní historii.

Fotografie z filmu Jupiter vychází / Je ale možné pootočit optiku nazírání na věc a napsat, že pozitivem prvního je důslednost, s jakou film dodržuje vlastní vnitřní normu. Jinými slovy, Wachowští uspěli tam, kde jiné vesmírné opery jako John Carter anebo Strážci Galaxie selhaly. Film se nerozpadl, protože se v průběhu neodklonil od své seriálové výstavby ke klasicky odvyprávěnému dílu, ani nezměnil způsob svého uspořádání z důvodu nastolení širšího universa kvůli pokračování a provázanosti s dalšími snímky studia.

Jupiter vychází opakuje stejný vzorec v průběhu celé projekce: dáma v nesnázích je/není na poslední chvíli zachráněna svým oddaným pejskem. Nikdy se ale daný postup nestane manýrou, protože dochází k variaci vzorce: liší se prostředí (Chicago, venkovská farma, Jupiter - jednotlivá sídla členů rodiny) i antagonisté (mimozemšťané, Abrasaxové - Kalique, Titus, Balem). A nechybí mezihra, která je kombinací toho nejlepšího z gilliamovského/orwellovského a douglas-adamsovského výsměchu byrokracii.

Fotografie z filmu Jupiter vychází / Kladem druhého pak je, že se informace o světě a jeho fungování i jeho obyvatelích dozvídáme za pochodu spolu s protagonistkou ve velmi nekomunikativním vyprávění, jež klade poměrně vysoké nároky na pozornost a orientaci v dění. Vedlejší postavy jsou nejednoznačné svou hrou na obě strany, antagonisté mají vzájemně konfliktní cíl, jejich plány se proto proměňují - a do toho všeho je vržena protagonistka a my spolu s ní. Námitka, že by vyprávění napříč médii po vzoru matrixové trilogie bylo vhodnější, se stává lichou, protože by se tím zcela proměnila divácká zkušenost i míra vědění.

Výstavba po vzoru seriálových dobrodružství a členitost i rozsáhlost průběžně odkrývaného fikčního světa zároveň slouží ke kritice kapitalismu i biologické předurčenosti člověka. Jupiter se setkává s jednotlivými zástupci rodu Abrasaxů, přičemž od Kalique se poučí o komodifikaci času, od Tita o komodifikaci lidských vztahů (potažmo lidí) a od Balema o zužitkování obou těchto komodit (čas, lidská síla) pro vlastní užitek. K tomuto poznání přitom dochází v prostředí, která obývají velmi rozmanité postavy, které jsou geneticky zmutované - a i ona se vzepře roli, která jí je přisouzena. V kontextu tvorby Wachowských sice takové poznání působí nepůvodně, ale jistá odvozenost k brakovým podívaným přece jenom patří.

Fotografie z filmu Jupiter vychází / Pro vychutnání si Jupiter vychází je proto dobré být obeznámen s oběma poetikami, které přepracovává, což značně limituje diváckou základnu. A i znalí musí přistoupit na to, že na rozdíl od jiných současných filmů vycházejících ze stejných zdrojů na nás snímek - s výjimkou několika sebeuvědomělých narážek na pohádky v dialozích postav - zasvěcenecky nepomrkává a svým stylem nenapodobuje své předchůdce. Na rozdíl od matrixovské trilogie tak jde v kontextu hollywoodské kinematografie o slepou uličku, jíž si ale lze užít jako provinilé potěšení.

Featurette From Earth to Jupiter (And Everywhere In Between) k filmu Jupiter vychází (2015)

BD obal filmu Jupiter vychází /
Jupiter vychází byl sice propadák, ale na BD vychází (ehm) v hned několika edicích. Předchozí věta by ale měla spíš znít, že právě proto, že si Jupiter vychází na sebe v kinech ani nevydělal, je vydán v několika verzích: (1) jednodisková v amarayi, která obsahuje film ve 2D s volitelnou Dolby Atmos zvukovou stopou a cirka hodinu česky otitulkovaných dokumentů; (2) dvoudisková taktéž v klasickém plastovém balení, která navíc obsahuje druhý disk se snímkem ve 3D a v Dolby Atmos (a žádné nové bonusy); (3) dvoudisková ve steelbooku, který na obalu neavizuje přitomnost 3D, ale obsahuje ji; (4) dvoudisková ve futurepacku se stejným vydařeným grafickým řešením, jaký má steelbook, ale bez embossingu (vyražení) názvu snímku. Absence vnitřního artworku u amaraye a statické menu, podbarvené pouze hudbou, představuje jediné mínus pro sběratele, jimž jde víc o povrch než o obsah.

Featurette Wachowskis: Mind Over Matter k filmu Jupiter vychází (2015)

Mila Kunis ve filmu Jupiter vychází / Jupiter vychází je z hlediska audiovizuální prezentace demo materiálem, kterému v podstatě nelze co vytknout. Obraz (v poměru 2.40:1) je nejenom neuvěřitelně detailní, že si lze film zastavit a prohlédnout si řadu různých prvků z předkamerového prostoru, protože ani v tmavých pasážích se vůbec nic neztrácí. Především věrně reprodukuje rozmanitou a v průběhu snímku se vyvíjející barevnou paletu, která přechází od tlumených studených barev (zemská část v prvním aktu) k okázalým teplým (oranžovo-modré finále).

Konvertované 3D patří k těm lepším. Nevyhne se ale mírnému ztmavení obrazu (vzhledem k barevné paletě to nepředstavuje velký problém) a akční pasáže jsou o poznání méně přehledné (vzhledem k rychlému střihu v pozemské části a přeplněnosti předkamerového prostoru v jupiterské se divák/divačka má tendenci ztrácet). Velkým pozitivem ale je, že se trojrozměrný efekt nepoužívá k tomu, aby něco vystupovalo ven (s výjimkou postav v detailních záběrech před zásadními rozhodnutími), ale naopak k vtažení diváka/divačky dovnitř. Nejenom postavy, ale i rekvizity jsou v různých prostředích rozmístěny do několika plánů, v nichž je pozornost směřována právě za pomocí třetího rozměru, aniž by docházelo k "plátkování".

Fotografie z filmu Jupiter vychází / Nemálo imerzivní je i zvuková stopa, která patří k těm nejlepším i mezi mixy v sedmikanálovém Dolby Atmos. Na rozdíl od jiných v ní ani na chvíli nezanikají dialogy/monology, které jsou vždy velmi jasně srozumitelné. Především odpovídá tomu, že každé z několika prostředí jinak pracuje se zvukovými efekty. Pozemskou část dotváří zvuky z mimoobrazového prostoru, které přidávají na uvěřitelnosti, a na členitém Jupiteru je zase každý člen z rodu Abrasaxů odlišen jinou zvukovou paletou, konkrétně jiným poměrem venkovních zvuků s těmi uvnitř. Giacchinova hudba je v akčních pasážích nesmírně opojná svou monumentalitou a jednotlivé efekty jsou velmi dobře namixovány do prostoru, což vynikne nejenom v akci, ale i při transportu různých dopravních pozemských i vesmírných prostředků.

Český dabing, byť pouze v pětikanálu, se taktéž povedl nad očekávání dobře, i když spíše hlasovým obsazením a přesností překladu. S výjimkou scény na vesmírném úřadu, kde ale šlo o záměr, nesklouzává ke karikatuře, přestože k tomu jak některé věty, tak způsob jejich podání sváděl. Sedmikanálové zvukové stopě v originálním znění se samozřejmě nemůže už kvůli přepálenosti bassů a menší nuancovanosti zvukových efektů rovnat, ale i tak patří mezi nadprůměr.

Featurette Genetically Spliced k filmu Jupiter vychází (2015)

Fotografie z natáčení filmu Jupiter vychází / Bonusovou výbavou se Jupiter vychází v současnosti řadí k nadprůměrně vybaveným diskům. Co do stopáže a pojetí se neliší od předchozích komerčních selhání sourozenců Wachowských (Speed Racer, Atlas mraků), které taktéž - alespoň na zahraničních edicích - obsahovaly zhruba hodinu dokumentů. Sedmička krátkých (mezi pěti až deseti minutami každý) featurettů je sice povětšinou propagačního rázu, ale svými častými záběry z natáčení a ukázkami storyboardů, previzualizací a nákresů kostýmů i světů je informačně velmi přínosná. Smůla je, že si jednotlivé návrhy nelze prohlédnout v galerii anebo porovnat obrázkový scénář s natočenou scénou. A pokud očekáváte, že se přijde s něčím novým, jakou byla u DVD Matrixu funkce následuj bílého králíka, potažmo vytěžení DVD-ROM, budete nejspíš zklamáni.

Mini-filmy o filmu, které vždy pojednávají o určitém tématu (představení dvou ústředních postav, Wachowští, Jupiter, mimozemšťané, akční scény a významy), mají společný sjednocující princip navzdory užitým různým rétorickým rejstříkům (auteurů, herecké hvězdy, natáčení jako zábavy a zároveň těžké dřiny, technologie). Zastřešujícím prvkem všech jsou fikční světy - protagonisté je mají prozkoumat, vážou se na ně významy spojené nejenom, ale především se třídou, je od nich odvislá podoba kostýmů, masek, prostředí, rekvizit ad.

Lana Wachowski, Andy Wachowski ve filmu  / Side by SideSoustředění se na fikční světy (Země, různé části Jupiteru) umožňuje posílit rejstřík auteurů. Docela změna, když vezmeme v potaz, že se Wachowští stranili médiím (s výjimkou objevení se v promo filmu o filmu a internetové diskuze k prvnímu Matrixu) a u Reloaded/Revolutions i Speed Racera převládal rétorický rejstřík technologie, potažmo hvězdy. Wachowští jsou v dokumentech k Jupiter vychází prezentováni jako ti, kteří přicházejí s původními náměty a kteří mají komplexní vizi, ale nechávají přitom ostatním členům štábu i hercům a herečkám možnost pro vlastní kreativitu. Dělají přitom vše jinak než ostatní, i když navazují na určité tradice (nejenom pohádky s Dorotkou, Alenkou, Popelkou ad., ale i dystopické a brakové sci-fi) a vůči jiným se vymezují (současné nepůvodní blockbustery, především pak komiksové adaptace).

Jsou to oni, kdo pojímají ústřední ženskou postavu po vzoru pohádkových hrdinek, které poznají svět, aby nalezly domov, a to ve smyslu stability, nikoliv nutně rodné půdy (sedmiminutovka Jupiter Jones: Destiny is Within Us). Jsou to oni, kdo protagonistce přidělí věrného "pejska", který ji na cestě po strukturovaném světě s vlastními pravidly bude doprovázet (pětiminutovka Caine Wais: Interplanetary Warrior). Oba herci (Mila Kunis, Channing Tatum) si přitom užijí velkou spoustu legrace, když se mají bít, jezdit na bruslích apod.

Logo filmu Jupiter vychází / Pro ně je důležitá celková koncepce, odvislá od podoby světa (sedmiminutovka Wachowskis: Minds Over Matter). Jejich pojetí mimozemšťanů - lidí křížených se zvířaty - s důrazem na rozmanitost se odlišuje od ostatních fantasy i space oper (desetiminutovka Genetically Spliced). Budují velmi komplexní světy s promyšlenými zákony a jejich obyvateli (desetiminutovka Worlds Within Worlds Within Worlds). Oni dělají akční sekvence jinak než ostatní, když upřednostňují kaskadéry a natáčení v reálu, než se v pozdější fázi více spolehnou na vizuální efekty, což zároveň pomáhá odlišit Zemi a Jupiter (desetiminutovka Bullet Time Evolved). A samozřejmě přichází s velkými myšlenkami, které jsou navázány na třídně rozvrstvený Jupiter a na domov představovaný Zemí (desetiminutovka From Earth to Jupiter (And Everywhere In Between)).

Ačkoliv všechny zmíněné featuretty doprovází hudba z filmu, neuslyšíme o ní ani slovo. A stejně se to má s vizuálními efekty, kvůli kterým se údajně posouvala premiéra o více než půl roku. Nejspíš ani jedno nezapadalo do zvoleného konceptu, kdy je podstatnější předkamerový prostor než ostatní prvky stylu. Chtělo by to víc - nejenom dokumentů, ale i možnost detailněji prozkoumat fikční svět, na který jsme bonusovými materiály navnazeni.

Featurette Bullet Time Evolved k filmu Jupiter vychází (2015)

BD obal filmu Jupiter vychází / Jupiter vychází je provinilým potěšením, které si užijí lidé znalí původních brakových space oper a klasických pohádek. Příznivci posledního celovečerního a vysokorozpočtového projektu sourozenců Wachowských nejspíš nebudou Blu-ray zpracováním zklamáni. Cena je sice ve všech případech přestřelená (Warner Bros. se potřebuje nějak dostat alespoň do černých čísel), ale steelbook i futurepack se po grafické stránce povedly na výbornou, audiovizuální prezentace filmu představuje pro domácí kina demo materiál (Dolby Atmos, 3D) a skoro hodina česky otitulkovaných bonusů je navzdory svému spíše propagačnímu rázu velmi informativní. Zamrzet tak může leda to, že se fanoušci a fanynky nedočkají nejenom pokračování, ale nejspíš ani dalších rozšíření světa příběhu. Škoda, že na modrý disk nebyl umístěn materiál, který by v nějaké podobě reprodukoval původní scénář s detailně popsaným a členitým fikčním světem i historií postav.

Featurette Worlds Within Worlds Within Worlds k filmu Jupiter vychází (2015)

8/10
100,0

TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0