Recenze: před svým strachem Neutečeš

Vydáno: 19.04.2015 12:34 - Václav Limberk | foto: Neon

Nízkorozpočtový horor Neutečeš předcházela pověst přelomového díla svého žánru. Mladou dívku v něm pronásleduje tajemná a neviditelná síla. V hlavní roli se představila Maika Monroe.

NeutečešRecenzoval/a Václav Limberk dne 19.04.2015 12:34. Nízkorozpočtový horor Neutečeš předcházela pověst přelomového díla svého žánru. Mladou dívku v něm pronásleduje tajemná a neviditelná síla. V hlavní roli se představila Maika Monroe. Hodnocení: 3.5
Neutečeš
It Follows
Horror / Tajemný / Thriller
United States, 2014 , 100 min.

Režie: David Robert Mitchell
Scénář: David Robert Mitchell
Kamera: Mike Gioulakis
Hudba: Rich Vreeland
Herci: Bailey Spry, Carollette Phillips, Loren Bass, Keir Gilchrist, Maika Monroe, Lili Sepe, Charles Gertner, Debbie Williams, Olivia Luccardi, Jake Weary, Daniel Zovatto, Ruby Harris, Leisa Pulido, D.J. Oliver, Linda Boston

Česká premiéra: 16.04.2015

Hodnocení: 7/10
Neutečeš hodnocení na Kinobox.cz: 63.14 %
Nízkorozpočtový, záměrně lo-fi koncipovaný horor Neutečeš, předcházela pověst přelomového díla hororového žánru nebo přinejmenším pověst hororové události roku. Na stránkách Filmserveru jste se o něm mohli zatím dočíst jen v naší rubrice Box Office, kde se Neutečeš posledních několik týdnů pravidelně umisťoval v top 10 nejnavštěvovanějších (nejvýdělečnějších chcete-li) filmů. V Americe ho provázela vlna nadšených a pochvalných recenzí. Je ten poprask kolem tohoto filmu zasloužený nebo jde o parafrázi klasického "mnoho povyku pro nic"?

Maika Monroe ve filmu Neutečeš / It FollowsNa místě je ale nejdříve trochu poopravit oficiální synopsi k filmu. V úvodní scéně a prologu filmu vidíme mladou dívku, která vyběhne polonahá z domu bez zjevné viditelné příčiny. Nedbá otázek sousedky ani rodičů "zda je v pořádku" a prchá autem na pláž. Zde ještě zatelefonuje rodičům, které hystericky ujišťuje, že "je miluje". Druhý den je na místě v groteskní pozici nalezena mrtvá. Už ve vlastním ději jsme svědky toho, kterak se mladá studentka Jay (Maika Monroe) konečně vydává na toužebnou milostnou schůzku s pohledným Hughem (Jake Weary). Nejdříve jdou spolu do kina, ale poté, co se Hugh začne chovat divně, z kina rychle odejdou.

Druhý den mají spolu sex v Hughově autě. Chvíle milostného opojení ale brzy vystřídá hrůza. Hugh Jay spoutá a odveze ji do opuštěné továrny, kde jí chce "něco" ukázat. Tím "něčím" se ukáže být nahá neznámá žena, která se k nim pomalým krokem blíží. Oba před nahou ženou odjíždějí autem a Hugh Jay vysvětlí, že jí sexem předal "prokletí", před kterým "neutečeš", ale které můžeš sexem opět předat dál někomu jinému. Nyní je na Jay, jak se s pronásledováním neznámou nadpřirozenou silou, kterou vidí jen "nakažení", s pomocí své sestry Kelly (Lili Sepe) a svých přátel Paula (Keir Gilchrist) a Yary (Olivia Luccardi) vypořádá. Tato síla na sebe dokáže brát jakoukoliv lidskou podobu.  

Maika Monroe ve filmu Neutečeš / It FollowsBylo nutné synopsi trochu zkorigovat a minimálně alespoň rozvést expozici, abychom mohli v recenzi o něčem smysluplně diskutovat. Jak vidíte, nejde zde o žádné "démony" ani "přízraky", ale o jakousi neznámou entitu, sílu, bytost či jednoduše "to", které je koneckonců obsažené i v originálním názvu filmu "It follows". Nevymítají se tu ani ďáblové, ani démoni a ačkoliv má neznámá entita vždy něčí fyzickou podobu a svým pomalým, loudavým pohybem připomíná slavné zombies z filmů George A. Romera, nejde o masožravé nemrtvé.

O tom, odkud se "to" vzalo, se tu (zatím) nereferuje. V Neutečeš pak sledujeme pouze snažení partičky teenagerů, jak před "tím" utéct, případně, jak "to" zabít. Neutečeš nepřichází vůbec s ničím originálním. O napadení neznámou entitou už byla natočena přinejmenším dosti podobná a vynikajicí, ale starší a proto málo známá Bytost.

Lili Sepe, Maika Monroe, Daniel Zovatto ve filmu Neutečeš / It FollowsO spojení sexu a smrti v komické poloze natáčel vtipně své filmy Woody Allen (např. Láska a smrt), ve vážné poloze najdeme toto téma v celé řadě filmů, béčkovými sedmdesátkovými horory počínaje a Bergmanovými filozofickými opusy konče. Motiv "infikace" či "infekce" (např. Cabin Fever), kterým se neznámá síla přitahuje, také není ničím objevným. Zda si k těmto prvkům přiřadíte své vlastní interpretace, jako to udělali zahraniční kritici, kteří zde nalezli živnou půdu pro své teorie o Neutečeš jako metafoře o přenosu pohlavních chorob včetně AIDS, je na vás.

Neutečeš má opravdu slibnou expozici. Úvodní scéna s neznámou dívkou, která se v evidentním strachu a zmatku ocitne polonahá uprostřed ulice obklopená všednodenní realitou, je působivá. Dokáže navodit tu správnou nedefinovatelnou tíživou atmosféru strachu a úzkosti. Neboť ještě netušíme, s čím máme tu čest. Dokud pak ještě režisér a scenárista v jedné osobě David Robert Mitchell drží své eso v rukávu, což platí ještě pro scénu druhého rande Jay a Hugha, je Neutečeš stále na koni a má diváka pevně v hrsti. Problém ale nastane, když se odtajní celá "metodologie" filmu a neustále se dovysvětlují a objasňují "principy", na kterých tajemná síla funguje a pracuje.

Fotografie z filmu Neutečeš / It FollowsKdyž nad tím budete navíc ještě víc přemýšlet, bude se vám tato celá záležitost jevit ještě více zmatená a dostatečně nepromyšlená. Takový jsem si alespoň já utvořil dojem. Po "odtajnění" pak již jen následuje monotónní a stereotypní prchání před "tím", při čemž vždy víme, že se "to" stejně znovu objeví, a jen čekáte, jakou podobu si "to" na sebe vezme. Zamýšlené "nervydrásající" finále pak už pro mě bylo vyloženým zklamáním.

Neutečeš má přesto pěkně dusnou atmosféru, několik dobrých lekaček a ve výsledku vám slušně pocuchá nervy. Hlavní, nebo přinejmenším velkou zásluhu, na tom ale má spíše než neoriginální příběh vizuální stránka Mitchellova snímku, která v sobě nezapře inspiraci základními kameny "předměstského" hororu, jak je definovali mistři svého řemesla John Carpenter a již jmenovaný Romero. Automobilové (kamerové) jízdy zchátralými čtvrtěmi opuštěných domů Detroitu jsou minimálně stejně působivé jako pronásledování neznámou entitou.

Maika Monroe ve filmu Neutečeš / It FollowsVizuálně s častým použitím širokoúhlých objektivů Neutečeš skutečně vypadá spíše jako film z osmdesátých let než z jednadvacátého století, což může každý vnímat rozdílně jako klad nebo zápor podle toho, jaký typ filmů (a doby) preferuje. Velkou předností Neutečeš je propracovaná zvuková složka, které Mitchell věnoval velkou pozornost. Hudební doprovod, který vytvořil jako svůj filmový debut Disasterpeace, také nezapře ovlivnění Carpenterovým syntetizátorovým minimalismem. Jinými slovy, filmařský talent a cit Mitchellův lo-fi horor v sobě má. 

V hereckém obsazení pak s přehledem zaujme a dominuje vycházející hvězdička Maika Monroe, která (mě) zaujala už v home invasion thrilleru The Guest ze stejného roku jako Neutečeš. Ostatní mladí herci pak jako typický "supporting cast" nezklamou ani výrazně nezaujmou. 

Maika Monroe ve filmu Neutečeš / It FollowsSe všemi svými plusy i mínusy je Neutečeš filmem, který se od současné filmové produkce minimálně v některých aspektech dost liší, a je na vás, zda si to s "tím" budete chtít vyzkoušet. Můžete si tak alespoň ověřit, zda u Neutečeš prožijete "nejděsivější orgasmus", jak se snaží chytře navnadit upoutávací one-liner z českého plakátu. 

Český trailer filmu Neutečeš


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Těch chyb (václav, 19.04.2015 20:43) Reagovat

    Prosím, opravte chyby v interpunkci. Je jich tam jak máku, a všechny z kategorie hrubých chyb.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY