Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Blu-ray recenze: Interstellar

Blu-ray recenze: Interstellar se výbavou drží při Zemi

Vydáno: 07.04.2015 07:00 v sekci Recenze | Blu-ray - a Martin Bubrín | foto: facebook tvůrce

Jeden z nejlepších filmů loňského roku konečně dorazil na Blu-ray. O tom, jak obstojí anachronický sci-fi blockbuster v prostorách domácího kina a zda bohatá bonusová nabídka podává komplexní pohled na film, se dočtete v recenzi.

InterstellarRecenzoval/a dne 07.04.2015 07:00. Jeden z nejlepších filmů loňského roku konečně dorazil na Blu-ray. O tom, jak obstojí anachronický sci-fi blockbuster v prostorách domácího kina a zda bohatá bonusová nabídka podává komplexní pohled na film, se dočtete v recenzi. Hodnocení: 5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Interstellar při opakovaných zhlédnutích nenutí k přehodnocení názoru, a proto "přetiskujeme" mírně revidovaný analytický příspěvek z makrorecenze, ve které naleznete širši rozptyl názorů: "Interstellar je nolanovská manýra, což můžete brát jako výtku, pokud je vám poetika tvůrce cizí, anebo naopak jako splnění snů. Hlavní je, že rodinné sci-fi drama není manýrou, která by zapojením postupů, jež se osvědčily dříve, byla ubíjející, protože se s nimi velmi důmyslně pracuje a dovádí se do zcela nového rozměru. A to doslova.

Matthew McConaughey ve filmu Interstellar / InterstellarNolanova poetika se nevyznačuje primárně architekturou, pro kterou by byly určující konvence klasického hollywoodského vyprávění, jež by byly ozvláštňovány zapojením postupů uměleckého (na stírání hranic mezi skutečností a představou založeného) anebo parametrického (na uskupování stylistických prvků do vzorců a podružnosti rekonstruovaného příběhu založeného) filmu. Jeho celovečerní počiny mají mnohem blíž ke skládačce či myšlenkové hře, pro které je hlavní experimentování s pravidly výstavby uměleckých děl.

V čem spočívá zmiňovaná manýrističnost? Opětovně jde o příběh muže, který si vyčítá své selhání, jež se snaží napravit anebo se s ním alespoň vyrovnat (viz Memento, Insomnie, Dokonalý trik, Batman začíná, Temný rytíř, Počátek). Zprvu co do distribuování informací vysoce nekomunikativní vyprávění se stává čím dál tím komunikativnějším, aby se v závěru zužitkovaly všechny předchozí motivy. Epilog si ale přesto ponechává určitou míru nejednoznačnosti jak v neuzavření některých linií vyprávění (obvykle v osobní rovině), tak v možnosti interpretovat část viděného jako sen, předsmrtnou představu (Počátek, Temný rytíř povstal, Interstellar). 

Fotografie z filmu Interstellar / InterstellarNepřekvapí, že něco je odhaleno jako nespolehlivé (flashbackové linie v Mementu a Temný rytíř povstal, deníky v Dokonalý trik, identita postavy v Batman začíná, informace od dvou vědeckých postav v Interstellar), a tak jsme nuceni přehodnotit svůj náhled na dění. A vstříc nevychází ani výstavba, kdy se několikrát promění její uspořádání a zmnožují se linie i roviny, v čemž se ale dá orientovat díky stylu (odlišení prostřednictvím různé podoby prostředí, hudby, roztažením anebo komprimováním času - Počátek, Interstellar). Styl je pak důležitý pro významovou stránku, protože užitím jednoho motivu v několika okázalých montážních sekvencích nabývá tento na větší komplexnosti a je dál rozvíjen. 

Interstellar zapojuje všechny zmíněné postupy, a to velmi důsledně, ale nezůstává pouze u toho. Aniž bych spoileroval, macho-masochistická podívaná je dovedena ke zdárné katarzi (a není k tomu třeba ani revenge motiv, jako tomu bylo ve všech předchozích nolanovkách). I prostříhávání mezi několika rovinami vyprávění, mezi kterými se dá orientovat díky hrátkám s časem (odlišné trvání na Zemi a ve vesmíru) a kontrastní odlišnosti prostředí (Millerova vodní a Mannova ledová planeta), se liší způsobem jejich provázání (montáže jsou zprvu motivované s důrazem na sebe sama, uskupování do vzorců a na významový přesah, nikoliv s ohledem na potřeby vyprávění). Z důvodu doslovnosti často kritizovaný závěrečný akt je možné vykládat jako předsmrtnou vizi (viz monolog Mannovy postavy o rodině jako posledním, co člověk před skonem vidí)... a osobní linie vesmírné roviny vyprávění je ponechána otevřená.

Matthew McConaughey ve filmu Interstellar / InterstellarJako určující se ale ukáže hra odvislá od toho, co je příznačné pro jednu z hlavních postav. V Mementu protagonista trpí ztrátou krátkodobé paměti, čemuž je uzpůsobena výstavba vyprávění. V Počátku ve snech zasívá myšlenky jiným, až se v nich sám ztrácí. Interstellar jako výrazné postavy profiluje otce a dceru, vědce věřící, že čas jakožto veličinu lze zahrnout do rovnice řešící problémy gravitace (potažmo prostoru). Vědeckému experimentu je uzpůsobeno spojení dvou rovin vyprávění (od určitého bodu je prostřiháváno mezi dvěma odlišnými časovými a prostorovými rovinami) i členění (stírá se rozdíl mezi úvodním aktem v podobě uvedení do děje a závěrečným v podobě klimaxu, protože oba jsou jedním).

Navzdory veškeré manýrističnosti je Nolanův poslední (a jeho nejlepší, nutno dodat) snímek dál než jeho předchozí." (MS)
 
Scenárista Jonathan Nolan a výkonný producent/teoretický fyzik Kip Thorn o BD Interstellar (2014)


BLU-RAY:
BD obal filmu Interstellar / InterstellarNejlepší sci-fi minulého roku (Interstellar) vychází na nosičích pro domácí kino ve stejný den jako nejlepší sci-fi předminulého roku (Gravitace). Zatímco vydání Cuarónova filmu představuje zklamání, protože bychom marně hledali zvuk v Dolby Atmos a tzv. Silent Space verzi snímku, několik edic Nolanova filmu nepotěší leda ty, kteří nepřešli na Blu-ray, protože DVD neobsahuje bonusové materiály, ani obraz přepínající se do IMAX formátu. Zato modré disky jsou vždy dvoudiskové (na prvním disku film v referenční obrazové a zvukové kvalitě, na druhém tři hodiny - s výjimkou čtyř upoutávek - česky otitulkovaných bonusů) a liší se balením. Klasický amaray (plast) neobsahuje vnitřní artwork a má na přední straně ústřední mužskou postavu na Mannově planetě; steelbook a futurepack se stejným motivem ústřední mužské postavy na Millerově planetě a vnitřním artworkem dává na vybranou oběma znepřáteleným táborům pevných balení; limitovaný - a až na několik kamenných prodejen beznadějně rozprodaný - digibook má navíc na čtyři desítky stran fotografií, ilustrací a krátkého doprovodného textu z knihy Art of Interstellar. Výběr je na vás, my doporučujeme poslední zmíněnou, protože nabízí bonus mimo samotný disk. (MS

Featurette For the Love of Film - Interstellar IMAX®

OBRAZ A ZVUK:
Banner filmu Interstellar / InterstellarCo největší plátno bylo při zhlédnutí Interstellaru v kině povinností, to stejné platí i pro domácí projekci, v níž se míra zážitku z filmu úměrně zvyšuje velikostí televizní obrazovky, případně vybaveností zvukové aparatury. Potěšující je, že více než hodina majestátných scén natočených IMAX kamerami neprošla na Blu-ray vydání ořezem, takže po vzoru předchozího Nolanova filmu Temný rytíř povstal (a samozřejmě i jiných loňských BD vydání jako Strážci Galaxie nebo Transformers: Zánik) nabízí dva neustále se měnící formáty – tradiční širokoúhlý 2,39:1, který většinou pokrývá méně okázalé a dialogové scény, a IMAXovský full-frame, jenž na Blu-ray vyplní celý rám televize v poměru stran 1,78:1.

Takové záběry, kterých je ve skoro tříhodinové stopáži více než hodina, obecně platí za ty vizuálně nejúchvatnější, ať už jde o nekonečné vesmírné dálavy, prolétávání černou dírou, scenérie vodní a ledové planety, nebo i té domovské pokryté v prachu. Vyniknou zde jak majestátní exteriéry planet, tak i minimalistické triky, které jsou skoro nerozeznatelné od skutečnosti. Mnoho zobrazených objektů, jako vesmírné lodě nebo planety, tak vypadá skutečně „realisticky“ (hard sci-fi bylo v kategorii nejlepších triků oceněno i Oscarem, byť jediným), čemuž nečekaně neubírá ani přepis z anachronického filmového 35mm a 70mm pásu na digitál pro potřeby domácího kina

Banner filmu Interstellar / InterstellarNolanův staromódní způsob natáčení logicky musel projít jiným procesem přepisu na vysokodefiniční disk, operace se nicméně povedla na výbornou, i když několik drobných detailů, kterých si všimnete, jen když chcete (stínování), by se našlo. Nejde však o nic, co by nějak narušovalo sledování filmu – pokud tedy nejste citliví na neustálé přepínání formátů, v nichž jdou občasně zaznamenat drobné výkyvy v celkové barevné paletě, zejména ve scénách odehrávajících se ve stejném prostoru. Netýká se to ale přechodů mezi Zemí a vesmírem (planetami), v nichž vyniká brilantní barevný kontrast, a to hlavně ve vrcholné montáži v druhé třetině snímku, kdy se přestříhává mezi děním na do chladných barev zahalené ledové planetě (natáčelo se na Islandu) a zaprášené, do hněda laděné Zemi.

Co se týče nějakých objektivních obrazových kvalit, Paramount u Interstellaru nabízí navzdory zdrojovému materiálu (filmový pás) krystalicky čistý obraz, který si však stále svým častým zrnem zachovává svou staromódní filmovost, jež může někomu evokovat velkofilmy několik dekád zpátky. Zatímco obdobně laděná Gravitace byla triumfem digitální kamery, u Interstellaru je to přesně naopak. I ve 2D je obraz hluboký, což platí jak pro scény z vesmíru (kamera „jakoby“ přichycená na vesmírné lodi snímající své okolí – tvorba více plánů), tak i z planet nebo interiérů.

Fotografie z filmu Interstellar / InterstellarMnohé na Blu-ray vydání moc nepotěší, že Interstellar nevychází nejen se zvukem Dolby Atmos, ale ani se sedmikanálovým Dolby Digital 7.1. I když je ale na disku přítomna jen 5.1 varianta, jde o její nejlepší možnou prezentaci, protože nabízí rozmanitou, bohatou a vtahující zvukovou složku, která skvěle doplňuje dechberoucí vizuály. Někteří diváci si v kinech stěžovali na burácivý varhanový soundtrack Hanse Zimmera, který mnohdy přehlušoval a upozaďoval veškeré zvukové efekty scén, včetně dialogů. Stejné to je samozřejmě i na Blu-rayi, ale vzhledem k tomu, že jde o režijní záměr (viz níže), nelze tento fakt Nolanovi a jeho týmu vyčítat.

Orchestrální hudba je naopak velice silným katalyzátorem emocí, které úměrně zvyšuje zvuková aparatura v čele se subwooferem. Týká se to i vypjatých scén, v nichž figuruje letící vesmírná loď mající tendenci rozvibrovat celý obývací pokoj. V kontrastu k těmto momentům jsou tišší, ale neméně perfekcionisticky ošetřené dialogy, které vždy doplňují drobné zvukové detaily prostředí. Interstellar zkrátka vypadá i zní skvěle. (BM)


Featurette Sound Effects and Sound Mixing

BONUSY:
Jonathan Nolan při natáčení filmu Interstellar / InterstellarZdá se, že se ustálily nejenom Nolanovy postupy, ale více či méně i podoba bonusů, která doprovází jeho filmy na modrých discích. V případě jeho blockbusterových počinů jde vždy o řadu featurettů, které se vztahují přímo ke snímku, a jeden delší - středometrážní - dokument zasvěcený něčemu s dílem spojeným. Dílčí rozdíly pak spočívají v tom, zda-li sada krátkometrážních dokumentů je ke zhlédnutí samostatně (Batman začínáTemný rytíř povstal), nebo je součástí snímku (Temný rytíř, Počátek). V tom, zda-li byly navíc zařazeny rozšíření příběhu a fikčního světa, například v podobě televizních zpráv (Temný rytíř - Gotham News) anebo komiksu předcházejícího/následujícího událostem ve filmu (Batman začíná - menu bonusového DVD, Počátek - Cobol Job). A také v tom, jestli je přítomen nějaký obrazový materiál v podobě fotografií, zejména plakátů (Batman začíná, Temný rytíř, Temný rytíř povstal, Počátek).

Interstellar nijak zvlášť nevybočuje. Mezi česky otitulkovanými bonusy najdeme téměř tři hodiny dokumentů, kdy jeden středometrážní (padesátiminutový Science of Interstellar) osvětluje teoretické a fyzikální koncepty a čtrnáct krátkometrážních (Inside Interstellar) pojednává o dílčích aspektech spojených se vznikem filmu. Řadu making-of doplňují jenom čtyři upoutávky, obrazový materiál je pouze součástí digibook edice a rozšíření universa si je třeba dohledat jinde (prequel komiks je k přečtení například zde).

Matthew McConaughey, Christopher Nolan při natáčení filmu Interstellar / InterstellarAčkoliv sestava zůstává víceméně neměná, proměňuje se strategie oslovování, kdy se od důrazu na hvězdný status herců a na natáčení jako těžkou dřinu a zároveň zábavu (Batman začíná, Temný rytíř) rétorika přesouvá k akcentování osoby tvůrce (Temný rytíř povstal, Počátek, Interstellar). Člověk by si toho ani nevšiml, kdyby se na to nezaměřoval, protože sjednocujícím principem všech making of materiálů u Interstellar je "uměleckými prostředky ozvlástněná realita", resp. realističnost. A za postupy, jimiž je toho dosahováno, přitom stojí Christopher Nolan, tvrdí dokumenty.

Patrné je to zejména na dokumentárním bloku Inside Interstellar, ve kterém je během dvou hodin ve čtrnácti tematicky zaměřených featurettách zmapována před-produkce, produkce a post-produkce (jejich kompletní výpis naleznete v BD/DVD tipech). V nich se divák/divačka dozví, že: ačkoliv se film odehrává v budoucnosti, má působit současně, ale přitom prozkoumávat vědeckofantastické otázky; Cooperův dům má působit uvěřitelně, ale má být nasvícen jak z maleb; roboti vycházejí z určité kinematografické tradice, ale jsou za nimi skuteční lidé; kostýmy vesmírných obleků jsou založeny na estetice NASA, ale mají evokovat klasickou figuru astronautů...

Christopher Nolan, Matthew McConaughey, John Lithgow při natáčení filmu Interstellar / Interstellar... Millarova a Mannova planeta se natáčela na Islandu, ale jsou od sebe z důvodu filmařské volby odlišeny různými prvky (voda/led); hlavní hudební motiv je hrán na varhany, aby i ve vesmírných pasážích bylo patrné spojení postav s něčím pozemským, a zároveň je dosahováno ojedinělosti vzhledem k žánru; kameraman se s osvětlovači snažil o realistické svícení, ale používala se i IMAX kamera pro zachycení většího měřítka; pro simulování stavu beztíže se používaly postupy osvojené z Počátku, ale vycházelo se i z videa o pohybu s nulovou gravitací; rekvizity ze závěrečného aktu byly opravdu postaveny, ale oproti skutečnosti jsou výrazně prodlouženy atd.   

Příznivý dojem z velké spousty zajímavých informací a nahlédnutí do procesu tvorby trochu kazí popularizační Science of Interstellar (k vidění před premiérou, na disku v cca o deset minut prodloužené verzi). Představuje velkou spoustu fyzikálních teorií i jevů (černá díra, červí díra, teorie relativity, ekologický stav planety), ale velmi zkratkovitě. Svým vyzněním podobně jako některé featuretty z Inside Interstellar nemá daleko k promu NASA, protože klade důraz nikoliv na vztah otec-dcera, ale na na objevování nepoznaného v dosud neprobádaných končinách. V porovnání s jinými nolanovkami na modrých discích pak zamrzí, že jednolitý tok mluvících hlav, záběrů z natáčení a vizualizací narušují pouze upoutávky, nikoliv zanimovaný prequelový komiks anebo skladby ze soundtracku k samotnému poslechu. (MS)

Dokument Science of Interstellar (2014)

ZÁVĚR:
 
BD obal filmu Interstellar / InterstellarZnačka "Christopher Nolan" představuje záruku nejenom v případě samotného filmu, ale i jeho verze pro domácí kino. Prvotřídní obrazová a zvuková kvalita, kdy ani nevadí, že přepis ze 70mm je o něco zdařilejší než z 35mm a že zvuk není v Dolby Atmos. Bezmála tři hodiny česky otitulkovaných dokumentů, které se stejnou měrou věnují jak vzniku samotného díla, tak jeho relevanci k tématu/tématům, která prozkoumává. A hned několik balení, která potěší jak sběratele různých plechů (steelbook, futurepack), jimž jde o povrch, tak ty, kteří chtějí něco navíc (digibook). Jednoznačné doporučení ani není třeba, protože - vzhledem k limitovanému počtu kusů digibooku a několika várkám předprodejů - mnozí již Interstellar doma mají. (MS)

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
10/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
80,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • opravdu dobrý film (Vlad, 26.04.2015 20:36) Reagovat

    Bonusová část je stejně výborná jako hlavní film. Soundtrack úchvatný a vynikající. 10/10 odpovídající. Mělo by se povinně promítat ve školách jako zaručená motivace ke studiu fyziky a příbuzných věd.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 12. 4. 2024 - 18. 4. 2024
TV tipy: Klan Gucci prožil smrtící ticho, v němž se zabýval děsivým dědictvím Po delší době se v televizích objeví filmy, které ještě nedávno figurovaly v nabídkách kin. Největším lákadlem je oscarový trhák Všechno, všude, najednou, uvedení se dočká i hvězdně obsazená biografie Klan Gucci. ... čtěte zde
Vydáno: 12.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 15. týden
Kinopremiéry: Nezlomní Krotitelé duchů v říši ledu sledují ohňostroje V tomto týdnu budou kinaři vyhlížet především premiéru dalších Krotitelů duchů, která by měla do sálů přivést milovníky nostalgie a oblíbené ságy. Zbytek novinek pak zůstává na okraji zájmu a je určen spíš pro klubová... čtěte zde
Vydáno: 10.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Oscar 2024: filmem roku je Oppenheimer (11.03.2024 07:07 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Sci-fi Duna: Část druhá láká na příběh mesiáše i na jízdu na pouštních červech (01.03.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Oscar 2024: nominace na nejlepší filmy roku vyhlášeny (24.01.2024 09:00 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Nejlepší filmy a seriály roku 2023 podle Filmserveru (14.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Zlatý glóbus vyhráli Oppenheimer a Chudáčci (08.01.2024 09:00 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Policejní inspektorka miluje souseda svého a řeší operaci Spodnička (06.10.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Vizuálně opojná sci-fi Stvořitel obstojí jedině jako kritika americké válečné politiky (04.10.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: Tvůrce atomové bomby bojuje ve filmu Oppenheimer o spásu své duše (22.07.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Zázračný aparát Barbenheimer (19.07.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: 10+1 nejočekávanějších filmů roku 2023 (20.04.2023 15:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Doktor Spánek je parazit, který je v pasti, kde hledá zónu úniku (08.04.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Blu-Ray recenze: Duna nabízí přes hodinu materiálů o svém vzniku a mytologii (31.03.2022 07:30 v Recenze | Blu-ray)
- Oscar 2022: filmem roku je V rytmu srdce (28.03.2022 05:57 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Hamlet prožívá bouřlivé dny a srážku s láskou (11.02.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Josh Hartnett doplňuje obsazení filmu Oppenheimer (05.01.2022 15:54 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Oscar 2022: jací jsou favorité? (26.12.2021 10:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: Vizuálně strhující Duna rozvážně otevírá nové světy a potvrzuje status filmu roku (23.10.2021 12:00 v Recenze | Premiéry)
- Cillian Murphy bude "otec atomové bomby" (09.10.2021 10:00 v Novinky | Zprávy)
- Co chystá Christopher Nolan? (10.09.2021 09:30 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu