DVD recenze: Čtvrté kolo Hry o trůny vyráží dech

Vydáno: 14.03.2015 17:00 - Pavel Klimeš | foto: facebook tvůrce

Veleúspěšný seriál z dílny HBO se již zanedlouho dočká své páté sezóny, je tedy nejvyšší čas zopakovat si předchozí děj. K tomu dobře poslouží kompletní čtvrtá série pro domácí video.

Hra o trůnyRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 14.03.2015 17:00. Veleúspěšný seriál z dílny HBO se již zanedlouho dočká své páté sezóny, je tedy nejvyšší čas zopakovat si předchozí děj. K tomu dobře poslouží kompletní čtvrtá série pro domácí video. Hodnocení: 4.5
Pokud jste posledních pět let netrávili zamrzlí v ledu, tak jako seriáloví Bílí chodci, není patrně třeba vám seriál Hra o trůny zvlášť představovat. Drsná fantasy série zdomácněla nejen na našich obrazovkách a po právu se řadí mezi nejlepší seriály všech dob. Už jen netradiční koncepce, která dovoluje s přehledem likvidovat hlavní (často oblíbené) hrdiny, udržuje své diváky v neustálém napětí. Alespoň tedy ty, kteří nečetli knižní předlohu od George R. R. Martina.

Emilia Clarke ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesCo vše nás tedy potkalo v zatím poslední čtvrté sérii? Hybnou silou a zároveň východiskem pro dějové linky několika osudů se stává od druhé epizody smrt (jak jinak) jedné z hlavních postav. Díky tomuto faktu dochází k interakci postav, které se buď zatím spolu nikdy nepotkaly, nebo jejich vzájemné setkávání bylo jen sporadické. Více pozornosti je také upřeno na dění na severu za Zdí. V podstatě celé jedné epizodě je věnována bitva Noční hlídky a divokých o Černý hrad, k čemuž děj směřoval už ve třetí sérii. Jako větší nedostatek můžeme potom označit zakončení celé série, kterému znatelně chybí silnější překvapivé momenty. Dojde zde sice k úmrtí i dalších důležitých postav, ale další Krvavá svatba, z níž bychom šokem oněměli, se prostě nekoná.

Dočkáme se také představení nových postav, z nichž nejvíce vyniká dornský princ Oberyn Martell (Pedro Pascal), přijíždějící do Králova přístaviště na svatbu krále Joffreyho Baratheona s lady Margaery Tyrell. Do příběhu vnáší prvek orientálna a také příslib dalšího rozvinutí hlavní zápletky. Velmi rušivě ovšem působí herecké přeobsazení jedné z vedlejších postav, žoldnéře Daaria Naharise. Ve třetí sérii ho ztvárnil Ed Skrein, ve čtvrté Michiel Huisman. Bohužel oba herci jsou typově naprosto odlišní a divák si na tuto změnu jen těžko zvyká.

Fotografie z filmu Hra o trůny / Game of ThronesPoprvé se podíváme i do již mnohokráte zmiňovaného Braavosu, konkrétně do jeho Železné banky. Další novou lokalitu představuje otrokářské město Meereen, které osvobodí Daenerys Targaryen a na čas se zde také usadí. Pokud se těšíte na její draky, nebudete ošizeni. Jejich digitální ztvárnění vypadá sezónu od sezóny lépe, a stejně tak i počítačem vytvořené nové lokace. Relativně „nejdivnější“ příběhovou linií je pak putování Brana Starka a jeho souputníků na daleký sever za přeludem tříokého havrana. Konec neprozradím, ale v porovnání s knihami jde oproti ostatním liniím o celkem pozdní události, takže je otázka, zda vůbec v páté sezóně Brana uvidíme.

Proč se ale vyplatí si DVD čtvrté série Hry o trůny koupit, je množství bonusových materiálů, jež obsahuje. Kromě klasických vystřižených a nepovedených záběrů a audiokomentáře (dokonce od jedenácti herců či tvůrců včetně samotného George R. R. Martina) se můžete podrobněji seznámit s novými postavami a zeměmi, které se zde poprvé objeví, nebo si zrekapitulovat děj předchozí třetí série. Technicky založení fanoušci potom jistě ocení pohled do zákulisí přípravy epického finále čtvrté série – bitvy o Černý hrad, potažmo o celou Zeď. A pro morbidnější část publika je zařazen bonusový materiál o zemřelých hrdinech seriálu.

Fotografie z filmu Hra o trůny / Game of ThronesZkrátka a dobře – pro fanoušky seriálu je koupě DVD (či Blu-ray) povinnou samozřejmostí. Ostatní ale rozhodně neprohloupí, rozhodnou-li se doplnit si své seriálové vědomosti a zařadit je do své videotéky.

TECHNICKÁ SPECIFIKACE
Zvuk: 2.0 Dolby Digital český, 5.1 Dolby Digital anglický, 5.1 Dolby Digital francouzský, 5.1 Dolby Digital kastilský, 2.0 Dolby Digital polský, 2.0 Dolby Digital maďarský,
Titulky: české, anglické pro neslyšící, francouzské, kastilské, polské, maďarské, holandské, finské, řecké, hebrejské, norské, portugalské, rumunské, švédské, turecké, dánské