Recenze: okoukané Vzkříšení démona

Vydáno: 13.03.2015 00:00 - Alžběta Fridrichová | foto: facebook tvůrce

Americký snímek Vzkříšení démona má všechny atributy hororu, jak ho známe z posledních let: prvoplánový název, spoustu předvídatelných lekaček a děj, ve kterém se v zásadě nic neděje. Nabízí ještě nějakou přidanou hodnotu?

Vzkříšení démonaRecenzoval/a Alžběta Fridrichová dne 13.03.2015 00:00. Americký snímek Vzkříšení démona má všechny atributy hororu, jak ho známe z posledních let: prvoplánový název, spoustu předvídatelných lekaček a děj, ve kterém se v zásadě nic neděje. Nabízí ještě nějakou přidanou hodnotu? Hodnocení: 1.5
Vzkříšení démona
The Lazarus Effect
Horror / Thriller / Sci-Fi
USA, 2015 , 83 min.

Režie: David Gelb
Scénář: Luke Dawson, Jeremy Slater
Kamera: Michael Fimognari
Herci: Mark Duplass, Olivia Wilde, Sarah Bolger, Evan Peters, Donald Glover, Ray Wise, Scott Sheldon, Emily Kelavos, James Earl, Amy Aquino, Sean T. Krishnan, Ator Tamras, Cato, Liisa Cohen, Jennifer Floyd

Česká premiéra: 12.03.2015

Hodnocení: 3/10
Vzkříšení démona hodnocení na Kinobox.cz: 48.26 %
Letošní plejáda hororů se zatím plácá v průměrnosti. Větší úspěch zatím zaznamenal jen Ghoul, kterému také výrazně pomohla skutečnost, že Češi rádi chodí na české filmy. Dokáže Vzkříšení démona něčím překvapit? Jestli začneme názvem, tak ten je rozhodně krokem vedle. Stačilo by elegantně přeložit originální titul Lazarus Effect a hned by to znělo nápaditě. Horor se však v tuzemských podmínkách zřejmě neobejde bez dostatečně symbolického názvu.

Evan Peters, Olivia Wilde, Donald Glover, Mark Duplass, Sarah Bolger ve filmu Vzkříšení démona / The Lazarus EffectA pak jsou to samí démoni, pekla, temnoty, hroby, ďáblové a mrtvoly. Jenže kdo si pak vzpomene, jaký je vlastně rozdíl mezi Vzkříšením démona a o dva roky starším snímkem V zajetí démonů? Zatímco posledně jmenovaný aspiruje na nejlepší snímek svého žánru několika uplynulých let, novinka Vzkříšení démona je promarněná šance.

Na první pohled vás na snímku nemá co zaujmout - neznámý režisér David Gelb, neznámí scénáristé Luke Dawson a Jeremy Slater a s výjimkou Olivie Wilde i celkem nijaké obsazení. Námět je ovšem trefa do černého, i když poněkud opakuje nápad filmu Joela Schumachera Hráči se smrtí

Olivia Wilde ve filmu Vzkříšení démona / The Lazarus EffectSnímek se odehrává téměř výhradně v univerzitní laboratoři, kde se skupina mladých vědců pokouší pomocí speciálního séra oživit mrtvé tělo. Ambicióznímu týmu pod vedením Zoe (Olivia Wilde) a jejího přítele Franka (Mark Duplass) se jejich odvážný projekt nakonec povede realizovat a na operačním stole přivedou k životu mrtvého psa. Když chtějí o pár dní později pokus opakovat, přijde Zoe nesťastnou náhodou po ráně elektrickým proudem o život. Ačkoliv se ji snaží oživovat, už jí není pomoci a zoufalý Frank se chytne nebezpečného nápadu vyzkoušet účinky séra na člověku. Zoe se nakonec opravdu probudí, ale s její první replikou "Did I just die?" už víte, že něco není v pořádku.

Ve filmu figuruje pět postav, což je tak akorát, abyste si k nim stačili vytvořit alespoň trochu sympatií, než jim dojde dech. Zápletka je uboze jednoduchá a místy nedotažená, přičemž jsou na ni uměle našroubovány všechny strach nahánějící efekty. Dost nejasný se zdá rozsah superschopností, kterými Zoe po návratu ze záhrobí disponuje. Jednou se zdá, že zvládá jen telekinezi a čtení myšlenek, ale pak přijde moment, kdy prostě umí všechno, co se jí zrovna hodí. Objevuje se zde i ne zcela pochopitelná linka, která děj přesouvá do vědomí samotné Zoe - holčička v pyžamu stojící v dlouhé chodbě, kterou postupně zahaluje dým - aby vás návrat do skutečnosti nechal ještě zmatenější než předtím.

Evan Peters ve filmu Vzkříšení démona / The Lazarus EffectKdyž se to vezme kolem a kolem, Vzkříšení démona neurazí ani nenadchne. Ačkoliv měl námět jasně citelný potenciál, tvůrci ho osekali na nutné minimum. Pak pořád čekáte, že se ještě něco stane, ale po úvodu z toho zbyde jen klasická vyvražďovačka. Úplně všechno se vlastně dozvíte už v traileru. Rozhodně by neškodilo celý dej ještě trochu zamotat a klidně natáhnout stopáž přes devadesát minut.

Nejvýraznějším prvkem snímku je jednoznačně proměna Olivie Wilde, které celý film v podstatě zobete z ruky. Vcelku povedená je i typicky hororová kamera, která v některých momentech musela zakamuflovat břicho Olivie Wilde, která byla při dotáčkách už v pokročilém stadiu těhotenství. Jinak se ale výraznějích děsu nahánějících scén krom černočerných očí hlavní aktérky nedočkáte. Pár standardních překvápek, trochu husí kůže a než se nadějete, je konec a zbývá jen otázka, jestli otevřený konec nahrává pokračování, nebo je jen další nezvládnutou položkou na už tak dlouhém seznamu.

Český trailer filmu Vzkříšení démona / The Lazarus Effect