Oscar 2015: sledujte dnes v noci on-line reportáž

On-line glosář: Sledujte slavnostní předávání Oscarů

Vydáno: 22.02.2015 11:27 v sekci Články | Publicistika - | foto: facebook tvůrce

Dnes budou v Los Angeles předáni Oscaři. Jelikož žádná z domácích - ani kabelových - stanic nebude vysílat přenos, jistě vám přijde vhod naše online zpravodajství, z kterého se dozvíte vítěze a názory nejenom na ně.

OscarsCeny Akademie se letos budou předávát po sedmaosmdesáté. Poprvé za dlouhou dobu ale nebudou k vidění na kabelové stanici HBO, a proto jistě uvítáte - pokud nechytáte slovenskou Markízu, anebo TV DOMA - jejich komentovaný online přenos s aktualizovanými výsledky krátce po vyhlášení každé udělené ceny. Od jedné hodiny můžete sledovat červený koberec, a to zde. Od cca půl třetí začnou Oscaři, na které se můžete dívat na jednom z live streamů, které jsou k výběru na stránce oscars.tommizi.com. Pokud máte ale slabší připojení, nedostatečné technické vybavení zobrazovacího zařízení anebo si jednoduše nechcete nechat ujít postřehy jednoho z redaktorů FilmServeru, pravidelně aktualizujte tuto stránku.

Před vypuknutím celé události si můžete porovnat svoje tipy s těmi našimi, protože jsme jednotlivým kategoriím věnovali naše pravidelné oscarové "rozborky", kde jsme uváděli pro své odvážné předpovědi důvody. Dopadne Nejlepší zahraniční a animovaný film podle očekávání? Budou kategorie Nejlepší hudba a píseň sloužit jako kompenzace pro snímky opomenuté v těch hlavních? Dají Akademici přednost biografiím u Nejlepšího původního a adaptovaného scénáře? Zvítězí okázalé předvádění technické dovednosti před subtilností u technických kategorií? Jsou opravdu Nejlepší herečka v hlavní a vedlejší roli a Nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli tak předvídatelní, jak se má? A opravdu u Nejlepší režie a Nejlepšího filmu půjde o souboj dvou kandidátů a nevstoupí do toho jeden hipsterský anebo hudební kůň?

Dáváte-li ale přednost spánku, nebojte, ráno se na našich stránkách dočkáte krátkého shrnujícího textu a téhož dne i delšího publicistického článku, které zhodnotí aktuální ročník předávání nejprestižnějších filmových cen, jimiž provede moderátor, herec a profesionální gay Neil Patrick Harris.

Oscars 2015

1:00 - 2:30: Červený koberec, zdá se, letos bez překvapení. Herečky udělaly reklamu módním značkám, které jim poskytly šaty na dnešní událost, a angažovanější reportérky se ptaly na názor ohledně nedostatku diverzity u nominovaných filmů i tvůrců/tvůrkyň a herců/hereček. Neobjevil se Sacha Baron Cohen v přestrojení za jedno ze svých altereg, které by rozsypávalo popel zemřelých, ani tvůrci South Park: Peklo na zemi Trey Parker a Matt Stone, z nichž by se jeden oblékl do dámských šatů.

2:30 - 2:40: Neil Patrick Harris zahájil 87. Oscary muzikálovým číslem, které dalo vzpomenout na vystoupení Hugha Jackma, tj. na to nejlepší, co předávání za poslední roky nabídnulo. Bude tento ročník patřit ke stejně povedeným? Zatím se zdá, že oslava kinematografie, spojená se sebeironií, funguje na výbornou. Milovníci konfliktního a kontroverzního humoru, představovaného například Sethem McFarlanem, budou z dnešního večera odcházet spíše zklamaní.

2:40 - 2:55: Liam Neeson představil dva nominované filmy, American Sniper a Grandhotel Budapešť, u nichž je záhadou, proč bylo zvoleno zrovna toto spojení. A před reklamou zazněla jedna z nominovaných písní.

2:55 - 3:00: V rychlém sledu za sebou jsou vyhlašovány divácky méně atraktivní technické kategorie, jako jsou kostýmy a make-up, které získává Grandhotel Budapešť. Po reklamním bloku budou následovat podobně minoritní záležitosti (zahraniční film, krátkometrážní počiny...).

3:00-3:30: Co mají vítězové za nej. zahraniční a krátkometrážní hraný i dokumentární film společného? Nestačil jim vymezený čas na děkovačku. Vyjmenovat všechny spolupracovníky a rodinné příslušníky něco zabere, zvlášť když se k tomu přidá apel na humanistická témata.

Oproti minulým ročníkům je pozitivní změnou, že moderátor večera si nevystřílí vše hned v úvodním čísle, aby se pak na jevišti objevoval minimálně. Vedle toho spoléhání se na prokládání "muzikálovými" vystoupeními, které bylo příznačné i pro předchozí ročníky, pomáhá úvod Oscarů dynamizovat navzdory vyhlašování méně zajímavých cen. Příjemným oživením byl nápaditě inscenovaný song z LEGO příběhu, nominovaného pouze za píseň a překvapivě nikoliv za nejlepší animovaný film.

3:30 - 3:45: Kritici by mohli napsat anebo říct, že v porovnání s minulými lety Neil Patrick Harris jakožto moderátor více exhiboval, a měli by v jednom slova smyslu nepochybně pravdu. V narážce na Birdmana přišel pouze ve slipech ohlásit dva mladé herce, kteří představili již dříve předané ceny za technický přínos v oblasti kinematografie.

3:45 - 4:15: Je snaha odbýt si technické kategorie co nejrychleji, obzvláště ty, jimž nerozumí ani samotní Akademici a přiznávají se k tomu, jako tomu je u zvukového mixu a střihu zvuku. Škoda, že zatímco loni byly ukázky z nominovaných děl tak dobře sestříhány, že bylo i pro laiky srozumitelné, proč byly vybrány zrovna tyto tituly, letos tomu tak žel nebylo.

4:15 - 5:00: Začínají se palčivě ukazovat nedostatky 87. Cen Akademie. Nejzásadnějším je absence sjednocující koncepce, byť jakkoliv sporné. Zatímco v minulých letech to byla například snaha o omlazení, ohlédnutí se za dobou klasického Hollywoodu anebo výrazná politizace cen (předchozí ročník), letos se podle úvodního muzikálového čísla zdálo, že jím bude oslava kinematografie. V průběhu večera se ale vše zlomilo a byl kladen důraz na lidská práva a diverzitu, aby se ukázalo, že nic zastřešujícího letos nebude a budeme se muset spokojit s více či méně vyvedenou sérií ukázek, vystoupení, humorných glos a proslovů.

5:00 - 6:30: Pokud něco Oscarům ubíralo, byl to vedle bezkoncepčnosti jakožto hlavního problému až přílišný důraz na hudební čísla. Zbavit Lady Gaga genderové podvratnosti, obléct ji do konvenčního kostýmu a nechat ji zazpívat písně ze Za zvuků hudby (proč?!) je jako dát dvěma Mexičanům dva roky po sobě Oscary za americké filmy. Navzdory politické nekorektnosti předchozí věty nelze Cenám Akademie upřít, že šlo o vydařený ročník, kde politická poselství byla přijatelnější než loni díky upřímnosti a v některých případech i sebeironii vítězů a kde nakonec byly ceny spravedlivě rozděleny.

Kompletní seznam nominací včetně oceněných
(v průběhu noci bude doplňován komentáři podle právě vyhlášených kategorií):
Český plakát filmu Birdman / BirdmanNejlepší film

• Americký sniper
  • Birdman
  • Chlapectví
  • Grandhotel Budapešť
  • Kód Enigmy
  • Selma
  • Teorie všeho
  • Whiplash

Mělo se za to, že se Oscaři ponesou ve střetu dvou zcela opačných titulů: víc než dekádu vznikajícího Chlapectví, které převážně dokumentární časosběrnou metodu vměstnává do klasicky hollywoodsky vystavěného a odvyprávěného díla, a Birdmana, který je jízlivým výsměchem Hollywoodu a přiklání se ke konvencím uměleckých děl svým stíráním hranic mezi "skutečností" a představou. V posledních dnech se navíc poukazovalo na opomíjené černé koně v podobě Grandhotelu Budapešť a Whiplash, které měly vzhledem k různým statistikám alespoň "papírovou" šanci na vítězství. Nakonec šlo o (s výjimkou herce v hlavní role, kde se to čekalo) vítězné tažení Birdmana.
Alejandro González IñárrituNejlepší režie

• Alejandro G. Iñárritu, Birdman
  • Richard Linklater, Chlapectví
  • Bennett Miller, Hon na lišku
  • Wes Anderson, Grandhotel Budapešť
  • Morten Tyldum, Kód Enigmy

Loni Alfonso Cuarón, letos Alejandro G. Iñárritu aneb původně mexickým tvůrcům se v Hollywoodu daří. Vítězství Iňárritua nasvědčovala většina dosavadních výročních cen a lze si domyslet, že si Akademie cenila nesmlouvavé vize dotažené do konce. Vyhrála dravost a pichlavá sžíravost nad stvrzováním amerického snu a trpělivým sběrem materiálu více než jednu dekádu.
Fotografie z filmu Teorie všeho / The Theory of EverythingNejlepší mužský herecký výkon

• Steve Carell, Hon na lišku
  • Bradley Cooper, Americký sniper
  • Benedict Cumberbatch, Kód Enigmy
  • Michael Keaton, Birdman
  • Eddie Redmayne, Teorie všeho

Ví se moc dobře, že jsou v hereckých kategoriích vyzdvihovány jednak role skutečných osob, jednak (fyzická) proměna herce s tím spojená. Eddie Redmayne jako Stephen Hawking splňuje obojí a je zdaleka tím nejlepším na jinak nesnesitelném midcultu. Ani přehrávání v Jupiter vychází hlasující neodradilo, aby upřednostnilo jeho britského kolegu, který si taktéž prošel akademickým vzděláním. Lze ale Redmaynovi vytýkat, že jeho výkon je až příliš snaživý.
Fotografie z filmu Whiplash / WhiplashNejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli

• Robert Duvall, Soudce
  • Ethan Hawke, Chlapectví
  • Edward Norton, Birdman
  • Mark Ruffalo, Hon na lišku
  • JK Simmons, Whiplash

JK Simmons "překvapivě" získal Oscara za roli psychopatického pedagoga v hudebním dramatu Whiplash. První oscarová nominace v jeho kariéře a podle očekávání proměněná. Jeho děkovná řeč byla navzdory závěrečnému moralizování velmi vtipná, protože si Simmons zahrával s propojením sebe s typem despotických postav, díky kterým je jakožto herec nejznámější.

Julianne Moore ve filmu  / Still AliceNejlepší ženský herecký výkon

• Marion Cotillard, Dva dny, jedna noc
  • Felicity Jones, Teorie všeho
  • Julianne Moore, Still Alice
  • Rosamund Pike, Zmizelá
  • Reese Witherspoon, Divočina

Bez překvapení, ale rozhodně zaslouženě. Pátá nominace pro Julianne Moore, první získaný Oscar, kterému předcházela řada cechovních a výročních cen za roli ženy s Alzheimerovou chorobou. A do toho marketingová kampaň, kterou nešlo minout: Julianne Moore byla výborná nejenom ve Still Alice, ale i v Mapách k hvězdám, tj. měla velmi silný rok.
Patricia Arquette, Ellar Coltrane ve filmu Chlapectví / BoyhoodNejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli

• Patricia Arquette, Chlapectví
  • Laura Dern, Divočina
  • Emma Stone, Birdman
  • Meryl Streep, Čarovný les
  • Keira Knightley, Kód Enigmy

Pokud si někdo na výsledky sázel, při zadávání jména Patricii Arquett šel/šla na jistotu. Pro Arquett sice šlo o první nominaci, ale za svou roli si již odnesla Zlatý glób, který je určitým ukazatelem, a Akademici mají navíc rádi proměny, i když zde byly dány natáčením v průběhu dvanácti let. Před Oscary se navíc na seriózních webech objevilo komentované hlasování nejmenovaných členů, z kterého vyplynulo, jak část Akademie uvažuje: Knightley i Streep podaly lepší výkony dříve a jinde, Birdman je sám o sobě docela nepřístupný - a Chlapectví má zajímavější vedlejší postavy (díky hercům), než je ta hlavní.
Fotografie z filmu Velká šestka / Big Hero 6Nejlepší animovaný film

• Velká šestka
  • Škatuláci
  • Jak vycvičit draka 2
  • Song of the Sea
  • The Tale of the Princess Kaguya

Zdá se, jakoby Akademici viděli v kině jenom jeden Velkou šestku, kterou doprovázel předfilm Feast, a podle toho hlasovali o animovaných - celovečerních i krátkometrážních - filmech. Víc než u triků je zde znát střet starého a nového, protože proti sobě stála 3D a 2D animace, aby zvítězila první jmenovaná, která se navíc dovedla adaptovat na současné požadavky (disneyovka podle marvelovského komiksu v době dominance superhrdinských počinů).
Allen Leech, Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Beard, Matthew Goode ve filmu Kód Enigmy / The Imitation GameNejlepší adaptovaný scénář

• Americký sniper
  • Kód Enigmy
  • Inherent Vice
  • Teorie všeho
  • Whiplash

Adaptovat předlohu Thomase Pynchona si samo o sobě zaslouží uznání, ale dál než k němu to vypravěčsky velmi nekomunikativní a divácky nevstřícné Inherent Vice nedotáhlo. Whiplash a Teorie všeho jsou v podstatě přímočará vztahová dramata, která chtějí obsáhnout velký časový úsek, a tak si vypomáhají elipsami. Kód Enigmy je ale z nominovaných zdaleka nejlepší a po právu oceněný, protože efektivně propojuje tři roviny vyprávění (před válkou, během války, po ní). Lze vytýkat, že to vede k reduktivnosti jinak komplexně vylíčené postavy Turinga, ale scenárista ve své děkovné řeči dal jasně najevo, že pro něj queer významový rámec byl určující.
Fotografie z filmu Birdman / BirdmanNejlepší původní scénář

• Chlapectví
  • Birdman
  • Hon na lišku
  • Grandhotel Budapešť
  • Slídil

Film, který v podstatě vznikal ve střižně (Chlapectví). Filmy, které jsou příliš temné, než aby byly akceptovatelné většinou (Slídil, Hon na lišku). Skutečný boj se tak odehrával mezi Grandhotelem Budapešť, který má matrjoškovou strukturu vyprávění a který vypráví o zkreslování si minulosti skrze vlastní vnímání a média, a Birdmanem, ve kterém se slévá prezentované s představami a vzpomínkami postav(y) a který je nesmlouvavou satirou uměleckého průmyslu a lidí v něm fungujících. Druhý jmenovaný zvítězil, Hollywood měl vždy slabost pro příběhy o sobě, byť sebekritičtější.
Alejandro González Iñárritu, Emmanuel Lubezki při natáčení filmu Birdman / BirdmanNejlepší kamera

• Birdman, Emmanuel Lubezki
  • Grandhotel Budapešť, Robert Yeoman
  • Ida, Lukasz Zal and Ryszard Lenczewski
  • Mr. Turner, Dick Pope
  • Nezlomný, Roger Deakins

Roger Deakins ani podvanácté, jak zní jedna žurnalistická floskule, "neproměnil" nominaci za kameru. Zato si pozlacenou sošku odnese častý spolupracovník Alfonsa Cuaróna a Terrence Malicka Emmanuel Lubezki, přestože se s cenou pro něj "nepočítalo", protože Oscara získal loni za Gravitaci.

Netradičně dlouhé záběry v nekonečném exteriéru bez pevného bodu, tvořené převážně před zeleným pozadím (Gravitace), jsou něco jiného než zdánlivě na jeden záběr natočený počin, situovaný převážně do omezených interiérových prostor a snímaný v reálných lokacích (Birdman). Společnou mají pouze v rámci hollywoodské kinematografie netradičně velkou průměrnou délku záběru. Proti tomu nemělo šanci ani evokování různých dob prostřednictvím změny formátů, jaké předvedl od Grázlů stálý Andersonův kameraman Robert Yeoman v Grandhotel Budapešť.

Fotografie z filmu Grandhotel Budapešť / The Grand Budapest HotelNejlepší kostýmy

• Čarovný les
  • Zloba - královna černé magie
  • Grandhotel Budapešť
  • Mr. Turner
  • Inherent Vice

Milena Canonera si odnáší sošku. Jde o jejího čtvrtého Oscara, za celou svou kariéru byla nominována devětkrát. Cena pro Grandhotel Budapešť je více než oprávněná, protože se snímek jednak odehrává v několika časových rovinách, které jsou odlišeny i prostřednictvím kostýmů, jednak jsou tyto vysoce stylizované. S tím nic nenadělala ani Zloba Angeliny Jolie, která měla appeal na trans publikum.

Nejlepší celovečerní dokumentární film

• Citizenfour
  • Last Days in Vietnam
  • Virunga
  • The Salt of the Earth
  • Hledání Vivian Maier
Určitě se objeví ohlasy, že Citizenfour zvítězil kvůli svému tématu, případně díky tomu, že byl z nominované pětice mediálně nejvýraznější, a tak pro něj hlasovali i ti, kteří ho neviděli. Cena je to ovšem zasloužená, protože Citizenfour je příkladem dokumentu efektivně užívajícího narativní a žánrové postupy hraných snímků..

Nejlepší krátký dokumentární film

• Crisis Hotline: Veterans Press 1
  • Joanna
  • Our Curse
  • White Earth
  • The Reaper
Fotografie z filmu Whiplash / WhiplashNejlepší střih

• Americký sniper
  • Chlapectví
  • Grandhotel Budapešť
  • Kód Enigmy
  • Whiplash

Zopakuji, co jsem psal loni, ale je třeba si to připomenout. Střih bývá považován za technickou kategorii, které není třeba přikládat moc velkou váhu, ale přitom je statisticky dokázáno, že střihači mají v Akademii největší zastoupení, nehlasují nejenom ve "své" kategorii a jejich Eddie Awards zároveň označuje i vítěze za nej. film. Loni došlo k výjimce potvrzující pravidlo, protože Gravitace vyhrála střih, ale filmem roku se stalo 12 let v řetězech. Jak tomu bude letos?

Někdo mohl očekávat, že střih půjde Chlapectví, které se točilo v průběhu dvanácti let, a tak výběr materiálu a určení jeho výsledné podoby muselo být obzvlášť náročné. Podobně Grandhotel Budapešť, prostříhávající hladce mezi několika časovými a prostorovými rovinami, a Kód Enigmy spojující tři časové roviny vyprávění, by mohly být oceněny Oscarem za střih. Nakonec ale cenu získal ten nejméně okázalý z nich, Whiplash, který kratší průměrnou délkou záběru v hudebních pasážích oproti pomaleji střihaným dialogovým sekvencím dosahuje nebývalé působivosti.

Fotografie z filmu Ida / IdaNejlepší zahraniční film

• Ida
  • Leviatan
  • Tangerines
  • Timbuktu
  • Divoké historky

Nakonec se žádné překvapení nekonalo, přestože někteří v posledních dnech na vítěze tipovali povídkové a notně nevyrovnané Divoké historky, které byly černým koněm této kategorie. Zvítězil ovšem jeden ze dvou favoritů, a Zvjagincevovo oproštění se od spirituálních motivů jeho předchozích děl směrem k odvážně angažovanému dílu to nebylo. Polsko si může připsat vůbec prvního Oscara, protože z dvou favorizovaných titulů nakonec dali Akademici přednost černobílému snímku o identitě a traumatech minulosti před ruským, velmi současným (v politické rovině) a zároveň nadčasovým (v rovině života postav) snímkem.

Vítězi možná napomohla i změna hlasování, protože na rozdíl od minulých let Akademici na zahraniční snímky nemuseli zavítat do kina, ale posuzovali je podle DVD, které jim bylo zasláno až domů. Ida, v níž jsou povětšinou precizně komponované polocelky, neztrácí na menší obrazovce televize tolik jako s několika plány a ve velkých celcích pracující Leviatan. V očích některých ale váhu kategorie mohlo ubrat, že se jeden z hlasujících pro Hollywood Reporter přiznal, že svůj hlas dal jednomu z nominovaných (konkrétně Leviatanu), aniž by ho viděl. Rozhodl se pouze podle plakátu.

Fotografie z filmu Grandhotel Budapešť / The Grand Budapest HotelNejlepší make-up

• Hon na lišku
  • Grandhotel Budapešť
  • Strážci Galaxie

Zlí jazykové by mohli tvrdit, že cenu měl získat Hon na lišku, protože je to make-up, který ve skutečnosti hraje, nikoliv dva ústřední protagonisté. Strážci Galaxie se mezi nominovanými ocitli spíše z povinnosti, protože by neměli být přehlédnuti, ale space opery sošky nezískávají. Grandhotel Budapešť je mezi autenticitou Honu na lišku a stylizovaností Strážců Galaxie, navíc andersonovky kladou velký důraz na styl, a tak je Oscar ve správných rukou. Jak bylo napsáno u kostýmů, snímek s matrjoškovou struktuou vyprávění má několik časových rovin - a k rozpoznání proměny postav neslouží jenom kostýmy, ale i masky, díky nimž herci a herečky zestárnou.
Fotografie z filmu Grandhotel Budapešť / The Grand Budapest HotelNejlepší hudba

• Hans Zimmer, Interstellar
  • Alexandre Desplat, Kód Enigmy
  • Johann Johannsson, Teorie všeho
  • Alexandre Desplat, Grandhotel Budapešť
  • Gary Yershon, Mr Turner

Alexandre Desplat patří mezi nejaktivnější skladatele (loni je podepsán pod osmi soundtracky!), byl nominován celkem osmkrát (z toho dvakrát letos). Předpokládalo se, že dvě nominace v jednom roce povedou k vzájemnému vyrušení, a tak vyhraje někdo jiný, ale přece jenom byla oceněna hravá kompozice pro Grandhotel Budapešť kombinující klasickou hudbu s folklorními vlivy.
David Oyelowo ve filmu  / SelmaNejlepší píseň

• “Glory” z filmu Selma
  • “Lost Stars” z filmu Love Song
  • “Everything Is Awesome” z filmu LEGO příběh
  • “I’m Not Gonna Miss You” z filmu Glenn Campbell: I’ll Be Me
  • “Grateful” z filmu Beyond the lights

Na červeném koberci i během samotného předávání bylo zmíněno, že je třeba dosáhnout větší rozmanitosti (nejenom) v kinematografickém průmyslu. Názory vycházely především z diskuze vedené v angloamerických médiích ohledně opomenutí Selmy na Oscarech (nominace za film, ale nikoliv za režii anebo herecké výkony). Udělení pozlaceného plešouna se tak dá chápat jako doklad takového opomenutí (vedlejší, nedůležitá cena), tak i jako příklad pozitivní diskriminace, protože Glory není nejlepší písní. Beyond the lights má song mnohem lépe zakomponován do filmu a o návykovosti Everything Is Awesome nemůže být sporu.
Fotografie z filmu Grandhotel Budapešť / The Grand Budapest HotelNejlepší výprava

• Grandhotel Budapešť
  • Kód Enigmy
  • Interstellar
  • Čarovný les
  • Mr. Turner

Grandhotel Budapešť zde byl v podstatě bez konkurence. O ceně za výpravu - stejně jako v ostatních technických kategoriích - rozhodují především lidé z dané profese, kteří již v minulých letech svými rozhodnutími dali najevo, že upřednostňují okázalost, jež zároveň slouží vyprávění. Autenticita - Kód Enigmy a Mr. Turner - neměla šanci, Interstellar sice buduje rozmanité světy, ale Grandhotel Budapešť si vytváří vlastní verzi historie, odvislé od naší skutečné, a imaginární místa, kde se kombinují různé vlivy.
Nejlepší krátkometrážní animovaný film

• Feast
  • The Bigger Picture
  • A Single Life
  • The Dam Keeper
  • Me and My Moulton

Předfilm Velké šestky (byl k vidění i u nás v kinech) získal Oscara. Nejspíš za nápaditý koncept (nahlížení na vztah z hlediska psa) než za samotné provedení.

Nejlepší krátkometrážní hraný film
  • Boogaloo and Graham
  • Aya
  • Butterlamp
  • Parvenah
  • The Phone Call
Bradley Cooper ve filmu Americký sniper / American SniperNejlepší střih zvuku

• Interstellar
  • Nezlomný
  • Hobit: Bitva pěti armád
  • Americký sniper
  • Birdman

Spolupráce s Clintem Eastwoodem se zjevně vyplatí. Pánové, kteří již získali sošku za střih zvuku Dopisů z Iwo Jimy, si odnesli druhou za další válečné drama od stejného režiséra. Docela neočekávaná výhra, mající spíše podobu "nikdo by neměl odejít úplně s prázdnou", protože konkurence - s výjimkou Nezlomného - Amerického snipera převyšovala jak co do nápaditosti (Birdman), tak i náročnosti (Hobit: Bitva pěti armád) a komplexnosti (Interstellar).
Fotografie z filmu Whiplash / WhiplashNejlepší zvukový mix

• Interstellar
  • Whiplash
  • Nezlomný
  • Americký sniper
  • Birdman

Pro mnohé jistě překvapení, protože zvítězilo nízkorozpočtové drama před více okázalými anebo nákladnějšími snímky. Nelze ovšem upřít, že Whiplash dosahuje své emocionální působivosti vedle střihu i díky mixu zvuku. Autor těchto řádků by ale osobně vyzdvihl spíše Birdmana, kde dochází k přechodu a poté slévání zvuků, které jsou součástí fikčního světa, s těmi, které do něj nepatří. Anebo Interstellar, kde se podobně nápaditě a významotvorně pracuje se zvukem (viz zakomponování tikotu hodinek do hudební stopy).
Fotografie z filmu Interstellar / InterstellarNejlepší vizuální efekty

• Captain America: Návrat prvního Avengera
  • Úsvit planety opic
  • Strážci Galaxie
  • Interstellar
  • X:Men: Budoucí minulost

Je paradoxní, že byl oceněn snímek, jehož kampaň před uvedením byla založena na tom, jak málo vizuálních efektů je v něm v porovnání s ostatními současnými blockbustery použito. Dalo by se říct/napsat, že vyhrálo svým způsobem staromilství nad dle některých budoucností kinematografie, když bychom vedle sebe postavili Interstellar a Úsvit Planety opic (počítačově animované postavy, přehrávající dokonce ty lidské).

• Dobrý večer, chci se zeptat, jestli opravdu bude... (Coldee, 22.02.2015 19:35) Reagovat

Dobrý večer, chci se zeptat, jestli opravdu budete zde pouštět přímý přenos Oscarů? A v kolik hodin přesně :) děkuji za odpověď

• Re: Dobrý večer, chci se zeptat, jestli opravdu bude... (martin.bubrin, 22.02.2015 21:06) Reagovat

Dobrý večer,

přímý přenos Oscarů zde pouštět nebudeme (jen červený koberec cca od 01:00), všechny potřebné informace (zahrnující také funkční linky ke sledování) však najdete v tomto článku, který budeme průběžně během noci aktualizovat.

• to by mě také zajímalo (Monika, 22.02.2015 20:26) Reagovat

a pokud nebude zde, kde najdu odkaz ;) díky

• Online sledování (Anonym, 22.02.2015 22:02) Reagovat

Nezaručuju, že to pojede, ale snad youtube stream: https://www.youtube.com/watch?...

• stream (kamil, 23.02.2015 00:01) Reagovat

Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 12. 4. 2024 - 18. 4. 2024
TV tipy: Klan Gucci prožil smrtící ticho, v němž se zabýval děsivým dědictvím Po delší době se v televizích objeví filmy, které ještě nedávno figurovaly v nabídkách kin. Největším lákadlem je oscarový trhák Všechno, všude, najednou, uvedení se dočká i hvězdně obsazená biografie Klan Gucci. ... čtěte zde
Vydáno: 12.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0