Recenze: smutné i podmanivé Big Eyes

Vydáno: 04.02.2015 17:30 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Big Eyes jsou životopisným romantickým portrétem americké malířky Margaret Keane a zároveň dramatem o nalezení vlastní identity. Pod režijním vedením Tima Burtona uvidíte Amy Adams a Christopha Waltze.

Big EyesRecenzoval/a Václav Limberk dne 04.02.2015 17:30. Big Eyes jsou životopisným romantickým portrétem americké malířky Margaret Keane a zároveň dramatem o nalezení vlastní identity. Pod režijním vedením Tima Burtona uvidíte Amy Adams a Christopha Waltze. Hodnocení: 3.5
Americký režisér, producent a kdysi také velký výtvarný vizionář Tim Burton ukročil ve své tvorbě poněkud stranou, ponechal "doma" svou manželku, herečku Helen Bonham Carter a také svého kmenového herce Johnnyho Deppa a zkusil natočit takový malý, nenápadný experiment. Vypadá to skoro, jako by se novým filmem Big Eyes vracel ke svým kořenům, k filmům typu Střihoruký Edward nebo Ed Wood. Právě s nimi spojuje aktuální Big Eyes inspirované skutečnými událostmi jednak životopisný žánr reálné osoby a v případě Střihorukého Edwarda dokonalé vylíčení nechutně jednotvárného života v americkém předměstí, tentokrát na přelomu padesátých a šedesátých let. 

Amy Adams, Christoph Waltz ve filmu Big Eyes / Big EyesPrávě tehdy se začíná odehrávat příběh o rozvedené matce a malířce Margaret Keane (Amy Adams), která po ulicích maluje portréty své malé dcery Jane (Delaney Raye). Zde se také seznamuje s šarmantním "malířem" Walterem Keanem (Christoph Waltz), který se Margaret svým přirozeným kouzlem vloudí do přízně a zanedlouho si ji i vezme za ženu. Zpočátku se vše vyvíjí mimořádně idylicky až do doby, než si "omylem" Walter přivlastní autorství Margaretiných maleb, na nichž je na první pohled zvláštní fakt, že namalované postavy holčiček mají nezvykle vypouklé a velké oči. Walterovi se díky své obchodní zdatnosti, výmluvnosti a obratnosti podaří udělat ze značky Keane, kterou Margaret všechny obrazy podepisuje, velký kšeft. Zároveň je ale nucena zamlčet před veřejností pravé autorství maleb.

Zhruba prvních dvacet minut filmu je neodolatelně, až kýčovitě absurdním romantickým portrétem dvou zamilovaných lidí, kteří si, obzváště u Margaret, s růžovými brýlemi malují podobně růžovou budoucnost. Poté se malinko přitvrzuje a čím dál více vypolouvají na povrch skutečné stránky Walterovy dvojjaké povahy, zatímco až nepochopitelně submisivní Margaret se sama rozhodne podvolit a přizpůsobit Walterovu ďábelskému plánu, kterak zbohatnout a vydělat na vnitřních "pohledech do duše" své nadané, ale ustrašené manželky. Konečně v poslední třetině se projeví fakt, že autory scénáře je známe duo Scott Alexander a Larry Karaszewski, kteří před lety prorazili soudním dramatem Miloše Formana Lid versus Larry Flynt, a dojde i na krátký, a při své malé délce vlastně i velmi záživný a opravdu vtipný výjev ze soudní síně.

Amy Adams, Krysten Ritter, Christoph Waltz ve filmu Big Eyes / Big EyesBurtonův film bezpochyby stojí na dvou hlavních hereckých výkonech obou ústředních představitelů. Zlatý glóbus za nejlepší ženský herecký výkon v kategorii muzikálu nebo komedie si odnesla právě kupodivu nepříliš výrazná Amy Adams, jejíž herecký výkon ve srovnání s živelným a energickým Christophem Waltzem bledne na rozdíl od působivých expresivních obrazů skutečné malířky, kterou Adams hraje. Její proměna v "jehovistku" a konečné rozhodnutí promluvit pravdu nevyznívá příliš přesvědčivě.

Naopak postava okouzlujícího podvodníka Waltera Keana byla jedinečnou příležitostí pro Waltze znovu dokázat, jaký velký herecký talent a potenciál v něm před několika lety Quentin Tarantino světu objevil. Právě Waltzova postava a jeho výkon je tím hlavním důvodem, proč Big Eyes vidět. Waltz udělal z Keana mnohem přesvědčivější a hlavně zajímavější postavu, než jakou je Margaret. 

Jason Schwartzman ve filmu Big Eyes / Big EyesMimo to nabízí Big Eyes ještě tradičně burtonovsky vysokou výtvarnou a vizuální úroveň, jak kamera Bruno Delbonnela, tak i výprava a kostýmy jsou skvostné a také podařenou titulní stejnojmennou píseň Lany Del Rey. Nechutně působící kýčovitost a dokonalost života v amerických domácnostech s jedinečným retro feelingem, stejně jako snobismus majitele galérie Rubena (Jason Schwartzman) a renomovaného uměleckého kritika (Terence Stamp) se Burtonovi podařilo ztvárnit jedinečně. 

Big Eyes jsou přes výtku na adresu málo výrazné a přesvědčivé Amy Adams, za což nese možná větší vinu charakter její postavy, velmi hezkým malým filmem, který i přesto, že netrhal kasovní rekordy a vybočuje z mainstreamu, stojí za pozornost.

Originální trailer filmu Big Eyes


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY