Blu-ray recenze: Nesmiřitelní

Vydáno: 11.01.2015 10:00 - Pavel Pinker | foto: facebook tvůrce

První oscarový zářez na pažbě ostříleného Clinta Eastwooda je od listopadu k mání ve vysokém rozlišení. Příznačně potemnělý film, často skloňovaný jako demýtizace divokého západu, má stále co nabídnout nejen příznivcům westernu.

NesmiřitelníRecenzoval/a Pavel Pinker dne 11.01.2015 10:00. První oscarový zářez na pažbě ostříleného Clinta Eastwooda je od listopadu k mání ve vysokém rozlišení. Příznačně potemnělý film, často skloňovaný jako demýtizace divokého západu, má stále co nabídnout nejen příznivcům westernu. Hodnocení: 3
Nesmiřitelní
Unforgiven
Western
USA, 1992 , 131 min.

Režie: Clint Eastwood
Scénář: David Peoples
Kamera: Jack N. Green
Hudba: Lennie Niehaus
Herci: Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris, Jaimz Woolvett, Saul Rubinek, Frances Fisher, Anna Levine, David Mucci, Rob Campbell, Anthony James, Tara Frederick, Beverley Elliott, Liisa Repo-Martell, Josie Smith

Česká premiéra: 19.11.2014

Nesmiřitelní hodnocení na Kinobox.cz: 81.54 %
Film:
Western, potýkající se od osmdesátých let s krizí, byl považován za mrtvý žánr - nebo přinejmenším umírající. Jedna z jeho největších ikon a chodící patent na tvrďáky z divokého západu Clint Eastwood si počátkem devadesátých let vzal na krk projekt Nesmiřitelní, jehož scénář napsal David Peoples (který se podílel na takových kultech, jakými jsou Blade Runner či 12 opic). Odměnou mu byla Cena akademie za režii a nominace za hlavní herecký výkon - oboje poprvé v jeho kariéře.

Morgan Freeman, Clint Eastwood ve filmu Nesmiřitelní / UnforgivenPříběh je prostý a nehraje ve filmu zase tak velkou roli. Bill Munny (Eastwood) je bývalý alkoholik a desperát, který se polepšil poté, co poznal ženu svého života. Nebo tomu alespoň urputně věří. Žena mu ovšem před časem zemřela a teď se svými dětmi živoří v malé hospodářské usedlosti kdesi v pustině. Tady ho najde mladý pistolník Schofield Kid (Jaimz Woolvett) a nabízí mu spoluúčast v akci, v níž jde o potrestání dvou kovbojů za zjizvení prostitutky. Munny, toužící zabezpečit děti, se nechá zlákat odměnou, přibere ještě svého starého parťáka Neda (Morgan Freeman) a vyráží na cestu. Nečekanou překážku jim tvoří šerif Malej Bill (Gene Hackman), kterému se ani trochu nelíbí, že by v jeho revíru měl někdo dosahovat spravedlnosti po svém.

Nesmiřitelní jsou pomalý film a rozhodně neobsahují nic, co by se dalo nazvat svižnějším dějovým obratem. Celá (více než dvouhodinová) stopáž se věnuje vykreslování několika ústředních charakterů, vesměs za pomoci jejich vlastních promluv. A jsou to promluvy jak působivé, tak maximálně účelné a definující - je tu například nádherná epizoda s English Bobem (Richard Harris), v níž de facto posloucháme dvě verze téhož příběhu; první charakterizuje western tak, jak ho známe a druhá ho kouzelně dekonstruuje. Tenhle přístup je pro celý film signifikantní - odehrává se ve westernových kulisách, jimiž se plouží trosky dávných ideálů a dekonstruují vše romantické, co by tu opovážlivý snílek chtěl najít. Zároveň ze sekvence s English Bobem pochopíme, že šerif není záporákem jako takovým; je pouhým ostříleným arogantem na nesprávné pozici a Hackman ho úžasně hraje.

"To je pravda. Zabíjel jsem ženy a děti. Zabil jsem skoro všechno, co chodilo nebo lezlo. A teď jsem tady, abych zabil tebe, Malej Bille, za to cos udělal Nedovi."

Fotografie z filmu Nesmiřitelní / UnforgivenMunny pro změnu neustále opakuje, že se změnil a je lepším člověkem. Zpočátku je to otravné, nicméně později pochopíme, že Munny vážně není ničím jiným než ztroskotancem, jenž se zoufale snaží sám sebe přesvědčit, že jsou staré hříchy smyty, protože tu není nikdo, kdo by mu to řekl a vykoupil jeho zbídačenou duši. Jenže právě staré hříchy musí ještě jednou promluvit, aby lepší zítřky přišly. Závěrečná scéna v saloonu je formálně dohnána ad absurdum: venku zuří bouřka, hřmí po každé mezi zuby proceděné hlášce a infernální atmosféra by se dala krájet - přesto není ani na zlomek sekundy směšná.

Nesmiřitelní jsou temným westernem s nahořklou nostalgickou notou, v němž se nevyskytuje jediná kladná postava - což ovšem nic nemění na tom, že si své favority snadno najdete. Za dvaadvacet let své existence film nikterak nezestárl a rozhodně by měl uspokojit všechny příznivce bezútěšných příběhů.

Obraz a zvuk:
BD obal filmu Nesmiřitelní / UnforgivenPlatí tu téměř totéž, co jsem psal k Robinu Hoodovi: Králi zbojníků - s tím rozdílem, že mi tu všechno přišlo nepatrně lepší. Ostrost i detail jsou na solidní úrovni a kvalitativní posun proti DVD verzi určitě postřehnete, úroveň neklesá ani v průběhu nočních scén. Obraz je čistý, barvy v pořádku. Kéž by alespoň takhle vypadal každý Blu-ray. Zvuk nabízí Dolby digital 5.1 a vzhledem k faktu, že film akcí, dějově náročnějšími sekvencemi a pamětihodnějším soundtrackem zrovna nedisponuje, nelze mu vytknout vůbec nic. Disk obsahuje český dabing stejných parametrů, obrazový formát je HD standard 1080p v poměru 16:9.

Bonusy:
Nejsou.

Hodnocení:
Další disk bez bonusů, další disk za sníženou cenu. Fandové westernu, Clinta Eastwooda a temných příběhů koupí neprohloupí. Ti ostatní vlastně také ne - ostrouhají pouze příznivci speciálních a sběratelských verzí.

Film: 9/10
Obraz a zvuk: 8/10
Bonusy: N/A