Blu-ray recenze: Princezna Nevěsta

Blu-ray recenze: Princezna nevěsta - pohádková klasika konečně v modrém

Vydáno: 26.12.2014 17:30 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

Princezna Nevěsta je kultovní "pohádkovou satirou" (jak ji označují tvůrci). V České republice ji ale na rozdíl od Spojených států zná málokdo, což se snaží napravit katalogové Blu-ray od Magic Boxu.

Princezna nevěstaRecenzoval/a dne 26.12.2014 17:30. Princezna Nevěsta je kultovní "pohádkovou satirou" (jak ji označují tvůrci). V České republice ji ale na rozdíl od Spojených států zná málokdo, což se snaží napravit katalogové Blu-ray od Magic Boxu. Hodnocení: 4

Princezna nevěsta

The Princess Bride
Komedie / Romantický / Fantazie / Rodinný
USA, 1987 , 98 min.

Režie: Rob Reiner
Scénář: William Goldman, William Goldman
Kamera: Adrian Biddle
Hudba: Mark Knopfler
Herci: Cary Elwes, Mandy Patinkin, Chris Sarandon, Christopher Guest, Wallace Shawn, André the Giant, Fred Savage, Robin Wright, Peter Falk, Peter Cook, Mel Smith, Carol Kane, Billy Crystal, Anne Dyson, Margery Mason

Česká premiéra: 19.11.2014

Princezna nevěsta hodnocení na Kinobox.cz: 75.09 %
Fotografie z filmu Princezna nevěsta / The Princess BrideNa počátku bylo slovo. Ve skutečnosti to byla slova dvě. Princezna nevěsta. Bráno do důsledků, slov bylo mnohem, mnohem víc a nechyběly ani obrázky, protože se jednalo o (ilustrovanou) knihu. Napsal ji William Goldman a filmovou adaptaci podle Goldmanova scénáře režíroval Rob Reiner, který měl tehdy za sebou dva celovečerní počiny. Prvním byl satirický mockument Hraje skupina Spinal Tap, druhým romance The Sure Thing, přičemž Princezna Nevěsta měla být skloubením satiry a romance.

Výsledek má své nekritické fanoušky, protože Princezna nevěsta je ve Spojených státech a v jiných civilizovanějších zemích světa považována za kultovní dílo. U nás není příliš známá (s výjimkou několika nepříliš prominentních vysílání v televizi), ale vydání na nosičích pro domácí kina chce situaci změnit. Problém je, že snímek nyní vstupuje do zcela jiného kontextu, než v jakém se nacházel původně. Na jednu stranu to má výhodu, protože neznalí diváci budou příběh vnímat v celku a nebudou ho rozkládat na jednotlivé scény a hlášky, které byly různě parafrázovány anebo parodovány ve více, či méně zdařilých dílech.

Fotografie z filmu Princezna nevěsta / The Princess BrideNa druhou stranu bude Princezna Nevěsta srovnávána s jinou pohádkovou satirou, která je u nás známa více (byla uvedena v kinech a na DVD/BD) a která stihla zkultovnět (zásluhu na tom má český dabing přizpůsobující překlad domácím reáliím). O čem že je řeč? O Shrekovi, který se alespoň v prvním dílu chápe vypravěčských a žánrových vzorců pohádek a výsměšně je napodobuje, anebo je staví přímo na hlavu.

Srovnání by ale nebylo příliš férové. Ne, nesouvisí to s tím, že Shrek požadavkům na popkulturní zábavu odpovídá více než Princezna nevěsta, protože je jednak rytmicky vyrovnanější a jednak má prokreslenější fikční svět i větší kadenci narážek. Má to co dělat s tím, že recenzovaný titul není pohádkovou satirou, ale satirou klasických hollywoodských akčně-dobrodružných a melodramatických podívaných. Utahuje si zejména z flynnovských šermovaček a romancí Zlatého věku Hollywoodu. Tyto vsazuje do pohádkového rámce, protože příběh o princezně nevěstě vypráví děda svému nemocnému vnukovi.

Fotografie z filmu Princezna nevěsta / The Princess BrideTřetí režijní zářez Roba Reinera se tak u nás bude muset potýkat nejenom se zavádějícím žánrovým zařazením, ale - a to především - s kulturní neobeznámeností toho, z čeho si utahuje. Vedle toho se budou ozývat hlasy znalců, že navzdory názvu se na ženské divačky moc nemyslí, protože princezna je odsouzena do pasivní pozice - a že předloha je přece jenom lepší. Navzdory veškeré kritice jde stále o nadprůměrnou podívanou. Jenom je nutné mít posunutá žánrová očekávání a vzhledem k přijetí v zahraničí nedoufat v nadčasové dílo, protože to v některých svých aspektech zastaralo. (8/10)

Oficiální upoutávka k filmu Princezna nevěsta (1987)

BD obal filmu Princezna nevěsta / The Princess BridePrincezna Nevěsta je kult, čemuž odpovídá i Blu-ray vydání. Podobně jako u jiných katalogovek, i zde se Magic Box snažil o odlišení produktu prostřednictvím obalu, a tak zvolil zlatavou verzi, která koresponduje s grafikou přední strany (obrázek vlevo je pouze náhledový, barva balení neodpovídá finální podobě). Samozřejmostí je úplná česká lokalizace v podobě titulků a dabingu u filmu a titulkové podpory u kompletně všech bonusů, a to i včetně upoutávek (kompletní počeštění se cení, ale titulky obsahují velkou spoustu gramatických chyb, co se týče absence, anebo nadbytečnosti interpunkce ve větě/ách). A jak se dozvíte ze zadní strany, jedná se o speciální edici, na které je přes dvě a půl hodiny materiálů. Oproti zahraničnímu vydání chybí pouze dva audiokomentáře (režisérův a scenáristův, resp. autora předlohy v jedné osobě).

Billy Crystal o své postavě z filmu Princezna nevěsta (1987)

Fotografie z filmu Princezna nevěsta / The Princess BrideObraz a zvuk by měl odpovídat přepisu, který byl na zahraničních edicích k vidění a ke slyšení na 25. výroční edici Princezny nevěsty. "Pamětníky" určitě potěší, že nechybí původní český dabing (pokud mě jakožto "pamětníka" paměť neklame), který byl ke slyšení při uvedení na českých televizních stanicích. Překlad ovšem místy zabíjí nejenom pointu, ale i celý vtip - a navíc se soustředí na dialogy, a tak zaniknou zvukové efekty prostředí.

Je proto lepší upřednostnit originální znění, které je v DTS-HD Master Audio 5.1. Dialogy i monology jsou srozumitelné, zvukové efekty prostředí nezanikají, ovšem akční scény (šermířské, útok na hrad) nevyzní tak, jak by mnozí doufali. Obraz v 1.85:1 je vzhledem ke stáří snímku nadprůměrný, ale katalogovou špičku rozhodně nečekejte. Kladem je, že nechybí filmovost, záporem, že přepis ve vysokém rozlišení odtajňuje nižší rozpočet a některé nepříliš vyvedené triky. Chvályhodná je barevná reprodukce, naopak kritiku si zaslouží neostrost, která ale může být záměrem, když se týká "pohádkové" (dobrodružné, romantické) části filmu.

O Obrovi z Princezna nevěsta (1987)

Fotografie z natáčení filmu Princezna nevěsta / The Princess BrideZ hlediska bonusů patří Princezna nevěsta k nejvybavenějším Blu-ray diskům, které jsou k dostání na našem trhu. Stává se tak tím nejlepším, co si z Magic Boxem v listopadu vydaných katalogovek lze zakoupit, pokud si potrpíte na množství přídavných materiálů. Slovo "množství" je ve výsledném hodnocení velmi důležité, protože celková stopáž by klidně mohla být menší, než je výsledných 152 minut, a dokumentů by rozhodně mohlo být méně než dvanáct.

Proč to? Mnohé informace se opakují, a tak některé z nich (zejména o vzniku některých scén a o spolupráci s některými hereckými kolegy) uslyšíte nikoliv jednou, ale dvakrát... a víckrát. Na druhou stranu, ve většině případů jde o velmi zábavné vzpomínání, které je nejspíš upřímně míněné... a které shodou okolností odpovídá rétorickému rejstříku making of materiálů v podobě "natáčení jakožto těžké dřiny a zároveň zábavy", přičemž se v rámci ohlédnutí na vznik a přijetí posilují další dílčí rétorické rejstříky jako auteura (vzhledem ke své filmografii je Rob Reiner vhodný režisér pro satirickou pohádku o lásce) anebo hvězdy (v hlavních rolích se nemohl objevit nikdo jiný než Cary Elwes a Robin Wright, u postavy obra o tom už vůbec není pochyb).

Fotografie z natáčení filmu Princezna nevěsta / The Princess BrideVýše zmíněné je obsaženo ve dvojici nových dokumentů, skrývajících se pod označením Fenomén pravé lásky. První Rozhovory s Robem Reinerem, Carym Elwesem a Robin Wright má podobu, ehm, rozhovoru režiséra Roba Reinera a představitelů hlavních rolích Caryho Elwese a Robin Wright po 25 letech. Jejich paměť se ubírá nejenom k natáčení, kdy zmíní několik vtipných historek, ale hlavně k ohlasu, který snímek vyvolal. Věděli jste, že patří k oblíbeným Billa Clintona a že po některých postavách pojmenovávají fanoušci své děti? Na takto postižené jedince (s výjimkou Billa Clintona) se můžete podívat v druhém dokumentu nazvaném Vstupte a odhalte, kde se mapuje Princezna nevěsta jako fenomén (včetně ukázek z několika děl, která ji citovala, parodovala apod.) a dozvíme se i něco o nesnadné snaze adaptovat knihu.

Více méně to stejné si vyslechneme ve skoro půlhodinovém filmu o filmu Příběh Princezny nevěsty, ve kterém je shrnuto vše podstatné: jak nejprve všichni producenti dávali od adaptace ruce pryč, jak probíhalo natáčení s ohledem na casting a výběr lokací, co bylo problémového na propagaci a jak i navzdory ní se ze snímku stal fenomén. Pokud máte čas jenom na jeden materiál, podívejte se na tento. Vyloženě pro kompletisty je dvojice dobových filmů o filmu Původní dokument z natáčení z roku 1987 a Film o filmu z roku 1987, které se překvapivě nepřekrývají, ale doplňují - a obsahují, byť nekvalitní, záběry z natáčení.

Fotografie z natáčení filmu Princezna nevěsta / The Princess BrideZbytek výbavy je až na dvojici upoutávek, několik televizních spotů a galerie v podobě slideshow fotek z filmu tvořen krátkými featuretty. Zázraky líčení a Umění šermu se zaměřují na dílčí aspekt(y) vzniku. Mnohem zajímavější je vážně se neberoucí Obávaný pirát Roberts: Největší legenda Sedmi moří, ve kterém se vědci a spisovatelé zabývají otázkou, zda-li byl filmovému pirátovi předobrazem skutečný. Zklamáním je naopak dokument Pohádky a folklór, z kterého je patrná snaha o vážnější prozkoumání struktury a schémat pohádkového vyprávění, ale zůstává se na povrchu, resp. u taxonomického výčtu pvků a jejich (ne)dodržování ve snímku. Láska jako kniha pohádek a Nevyslovené příběhy nabídku uzavírají, přičemž první ve více než čtvrthodině poněkud banálně "rozebírá" implicitní význam díla a druhý je kombinací historek z natáčení a připomínky, o jaký fenomén a kult - alespoň na západě - jde.

Deník Carygho Elwese z bonusů k filmu Princezna nevěsta (1987)

Fotografie z filmu Princezna nevěsta / The Princess BrideZaznělo to již několikrát, ale je třeba zopakovat, že Princezna nevěsta je kultovní počin, který v České republice stále čeká na své docenění. Blu-ray vydání by v tomto ohledu mohlo být více než nápomocné, protože patří k jedněm z nejlepších, a to nejenom v rámci katalogových titulů Magic Boxu. Obrazový a zvukový přepis sice není dokonalý, ale stále se jedná o nadprůměr, jehož nedostatky jsou vzhledem ke stáří více než pochopitelné. Bonusy vyčerpají spíše svým množstvím a délkou než informační hustotou, ale ve výsledku jde o příjemně strávené dvě a půl hodiny plné zábavných příhod a nostalgie. Vzhledem k tomu, že se blíží Vánoce, není lepší volby, pokud hledáte "pohádku" jak pro děti, tak pro dospělé - a Shrek se vám již omrzel.

8/10
0,0

TV tipy: 29. 3. 2024 - 4. 4. 2024
TV tipy: Nekonečný příběh krále králů v království nebeském K Velikonocům se letos televizní dramaturgové moc neodvázali a vsadili na jistotu v podobě tradičních repríz. Kromě jednoho zapomenutého biblického příběhu tak nejvíc zaujme uvedení rozporuplného dramatu o Dianě Spencer. čtěte zde
Vydáno: 29.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
0