Makrorecenze: Interstellar

Makrorecenze: Interstellar se dotýká hvězd

Vydáno: 14.11.2014 20:06 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce

I když novinka Christophera Nolana nesklízí tak nadšené reakce, jaké jí byly předpovídány, stále jde o pozoruhodný úkaz filmové události, která nemá v posledních letech obdoby. Jak ustála velká očekávání u nás v redakci?

Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Pět lidí, pět názorů.

MEZIHVĚZDNÝ NOLAN
Matthew McConaughey ve filmu Interstellar / InterstellarKinematografie právě překročila propast oddělující ji od clarkovské hardcore sci-fi. Možná jen na chvíli a stálo to majlant, ale taky to stálo za to. Interstellar je v mnoha ohledech těžký film, který je striktně analytický (což neznamená, že je doslovný pro blbečky) a nesnaží se tvrdit opak - zdroje jsou zřejmé na první pohled, postavy si vyříkají i to, co by nemusely a celek má kolem sebe závoj vysoce kvalitního Hollywoodu. Zbytek bych uvedl v bodech:

• Scéna rozloučení je jedním z nejsilnějších emocionálních momentů, co si za poslední léta vybavuju - ne proto, že by byla nějakým drásavým způsobem převratná, ale jednoduše proto, že nabízí skvěle zpracovanou silnou chvíli v podání brilantních herců.
  • Když začne vědkyně v průběhu osudově důležité mise blábolit cosi o lásce, začalo mi před očima svítit jedno gigantické WTF?! - ovšem vážně netuším, jak bych se choval já, kdybych proletěl červí dírou a v mimořádně vypjaté apokalyptické situaci začal pojímat podezření, že naděje umírá. Všichni jsme někdy WTF!
  • Herci jsou prvotřídní. Všichni a pořád.
  • Vždycky, když vstoupilo do hry kosmické ticho, na plátně poletovala neokázale nasnímaná vesmírná plavidla a jedinou kulisu jim tvořilo hřmění Zimmerových varhan, jsem v krátkých záblescích věřil, že by se dějiny žánru vážně přepsat mohly.
  • Fotografie z filmu Interstellar / InterstellarNedlouho před závěrem je scéna, která by byla po vší předchozí emocionální masáži geniálně zničujícím ztvárněním pekla. Příběh se ale vyvine malinko jinak.
  • Scénář je na každý pád podařený. Umí zasadit zvrat ve správnou chvíli, umí nápaditě měnit náladu, umí držet smysly ve střehu a citově bombardovat. Nikdy nenudí - nevzpomínám si, kdy naposled jsem v průběhu tříhodinového filmu ani jednou nekontroloval čas. Samotný příběh je přesto chvílemi úsměvný a v kontextu s přesvědčivou SCIENCE stránkou poněkud zkratkovitý.
  • Konečně zase jednou "scífko", kde jsou charakterističtí roboti!
  • Umírající obilí a prachové bouře stačily k tomu, aby vznikla jedna z nejhutnějších předzvěstí konce světa.
Jsem spokojen.

Pavel Pinker: 9/10

NOLANOVA VERZE CHLAPECTVÍ

Jessica Chastain, Casey Affleck ve filmu Interstellar / InterstellarPodle slov samotného režiséra je jeho film "o tom být otcem". Což lze jen potvrdit, protože i přesto, že je Interstellar sci-fi (či spíše pohádkou?) o objevování nových světů, kde by mohl člověk žít, hlavně je to o vyjádření Nolanových pocitů z otcovství. Toto téma se táhne filmem jako červená nit od začátku do konce na vztahu Coopera (Matthew McConaughey) a Murph, kterou si zahrály hned tři herečky pro každé rozdílné časové období. K tomu se Nolan pokusil natočit svou verzi 2001: Vesmírné Odysey (mimochodem robot TARS je hodnější bráška "terminátora" HALa). Jeho sci-fi má podobně epický rozsah, precizní dokonalou technickou podobu a několik velmi působivých a originálních okamžiků ("knihovna" je z nich nejlepší) a filozofický potenciál.

Na druhou stranu mám i několik výtek. Na jedné straně se Interstellar zdá zbytečně zahlcený vědeckými výrazy a vysvětlováním, které pro komerční druh filmů není vhodný ani nutný a zároveň je celá idea filmu až triviálně jednoduchá a banální. Takže když za tím vším filozofováním, hledáním možností pro život buhvíkde ve vesmíru dojde k takto samozřejmému závěru, pak je to pro takto ambiciózní projekt spíše na škodu. Jednoduše řečeno, Interstellar se celou dobu tváří jako by objevoval něco nového, co tu ještě nebylo, aby pak na konci přišel k tomu nejtriviálnějšímu a nejobyčejnějšímu zjištění. Samozřejmě, že lidské hodnoty jako láska k dětem a láska obecně jsou ty nejvyšší, to nám přeci Nolan neříká nic nového.

Banner filmu Interstellar / InterstellarS tím pak souvisí i subjektivní pocit, že Nolan svůj vesmírný "traktát o otcovské lásce" natáhnul na neúměrně velkou délku a zbytečně už pak v druhé polovině (pro někoho v první polovině) nudí. A malou výtku ještě na adresu dvou hlavních hereckých star. McConaughey hraje úplně stejně jako hrál ve svém oscarovém výkonu v Klubu poslední naděje a v seriálu Temný případ - stejný způsob dikce slovy, stejný způsob mimiky. Přeci každý film vyžaduje trochu jiný přístup k roli. A Anne Hathaway mi sem už vůbec nepasuje - její ubrečený styl hraní se dobře uplatnil v Bídnících, nikoliv ale zde. Příliš se sem nehodil ani "zmrzlý muž" Matt Damon. Naopak Jessica Chastain zde byla ze všech nejpřirozenější.

Shrnuto třemi slovy: příliš nafouklá bublina.

Václav Limberk: 6/10

ZA MNOHO PENĚZ AŽ PŘÍLIŠ MNOHO MUZIKY

Fotografie z filmu Interstellar / InterstellarCokoliv je očekáváno s takovou netrpělivostí a všude kolem se toho hodně "nakecá", bývám zdrženlivá a snažím se jít do kina jen tak přiměřeně natěšená. Zklamání jinak přichází příliš snadno. Pochopitelně jsem nedokázala nezhlédnout alespoň dva trailery, ale jak má Christopher Nolan ve zvyku, nejlepší scény si schoval do filmu. Zpočátku nedává tak docela smysl, proč se veškerý děj odehrává někde na samotě uprostřed pole a než se dočkáme McConaugheyho ve skafandru, popcorn je pryč. Když se na scéně objeví Michael Caine, srdce všech Nolanových fandů zaplesá a jeho otcovský přístup mě dokonce přiměje zavzpomínat na Pravidla moštárny. Motiv otcovství je v celém filmu až překvapivě výrazný, když se pak vezmou v úvahu všechny vzdálené galaxie, černé díry a spousta dalších dobrodružství, která si Nolan na skoro tříhodinové stopáži vyloženě užívá.

Obsazení je jedno velké převapení, protože ačkoliv jednotlivá jména na plakátě vypadala zajímavě, jejich souhra pro mě byla celkem otázkou. Matthew se za posledních pár let vypracoval natolik, že bych se nedivila, kdyby za roli Coopera dostal dalšího Oscara (ačkoliv nolanovky mají v tomhle ohledu zatím docela pech), ale i krátkovlasá Anne Hathaway nebo Matt Damon jsou neuvěřitelně přesvědčiví.

Michael Caine ve filmu Interstellar / InterstellarInterstellar je sci-fi prvotřídní kvality. Perfektní kamera, propracované efekty, překvapivě neotřelá hudba Hanse Zimmera a hlavně neobyčejně silný příběh dělají z Interstellaru snímek, který možná dokonce zakotví v první padesátce nejlepších filmů na ČSFD. Přesto však dojde i na obávané ALE. Nolan se po snímcích jako MementoPočátek nebo Dokonalý trik, které měli mnozí problém pochopit i po opakovaném zhlédnutí, snaží přijít s něčím, co vám ten mozek doopravdy rozstřelí. I když má tři čtvrtě filmu odzbrojující, ale relativně zvládnutelnou zápletku, konec se ztrácí v překombinovanosti a je to strašná škoda. Zbytečně pak polovina diváků opouští kino a marně se ptá sama sebe, o čem to vlastně bylo.

Alžběta Fridrichová: 7/10

NOLANŮV HVĚZDNÝ PRACH

Banner filmu Interstellar / InterstellarAmbiciózní film jako Interstellar se nedá jednoduše vystihnout na poli krátkého komentáře. Devátý celovečerní snímek Christophera Nolana totiž funguje jako dokonale promyšlený mechanismus, kde do sebe začnou jednotlivé kousky obří skládačky zapadat až s druhým až třetím zhlédnutím, během nichž se vyjeví ohromná komplexnost a motivovanost každého, byť zdánlivě nepodstatného prvku ve vyprávění. Nejen vypravěcí struktura skákající mezi desetiletími a dvěma liniemi v jiném čase a prostoru udivuje svou velikostí a majestátností, které se v současné době pravděpodobně nemůže rovnat žádný snímek – Interstellar je totiž jedním z těch ojedinělých případů, v nichž velké ambice nepřesáhly svého „nechybujícího“ tvůrce.

I když jde o zřejmě největší a tematicky nejrozsáhlejší počin z Nolanovy filmografie, jde také o ten nejintimnější a nejkomornější, který vypráví o něčem tak všedním jako prostém otcovském citu a vyrovnávání se s neúprosným tokem času (samozřejmě v osobním i globálnějším měřítku). Motivy odloučení atypicky reprezentují chladné záběry z vesmíru plné fascinujících úkazů a strojových pohybů lodí, které do sebe zaklapávají jako sourodý organismus. Právě u nich vyvstává na povrch otázka, zda Nolan nemá diváky až příliš v hrsti a celá emocionální působivost filmu nestojí jen na promyšlené, ale mechanické souhře obrazu a zvuku (montáže!) než na samotném příběhu a předkládaných velkých otázkách.

Fotografie z filmu Interstellar / InterstellarHard sci-fi stránka se dá vlastně v lecčem přirovnat k podobně strukturovanému Počátku, který si však na odtažitosti a mechaničnosti stanoveného fikčního světa zakládal více a mnohem razantněji věnoval čas vysvětlování jeho zákonitostí – zde Interstellar jen klouže po povrchu a spojuje seriózní vědecké koncepty s melodramatickou rodinnou linií ála Spielberg. Vlivů je zde samozřejmě mnohem více (Kubrick, Tarkovskij aj.), Nolan je však aktualizuje a přepracovává do naprosto nového a přitom archaického tvaru.

Jeho Interstellar je vlastně jako TARS, zastarale designovaný robot, který vzbuzuje pocit něčeho nového. Jako „poškrábaný“ 70mm pás v digitální době, který evokuje sledování velkofilmů několik dekád zpátky, i když aktuální generace diváků nemá s čím srovnávat - právě díky tomu má nová nolanovka tendenci působit ve změti předigitalizovaných sterilních blockbusterů jako závan něčeho uvěřitelného a hmatatelného (většina triků nepůsobí jako triky), přitom špinavého, oprýskaného a opotřebovaného jako svět, o němž vypráví. Skutečný FILM, to je Interstellar.

Martin Bubrín: 9/10

NOLANOVSKÁ MANÝRA
Banner filmu Interstellar / InterstellarInterstellar je nolanovská manýra, což můžete brát jako výtku, pokud je vám poetika tvůrce cizí, anebo naopak jako splnění snů. Hlavní je, že rodinné sci-fi drama není manýrou, která by zapojením postupů, jež se osvědčily dříve, byla ubíjející, protože se s nimi velmi důmyslně pracuje a dovádí se do zcela nového rozměru. A to doslova. Nolanova poetika se nevyznačuje architekturou, pro kterou by byly určující konvence klasického hollywoodského vyprávění, jež by byly ozvláštňovány zapojením jiných narativních modů. Jeho celovečerní počiny mají mnohem blíž ke skládačce či myšlenkové hře, pro které je určující experimentování s pravidly výstavby uměleckých děl a uskupení prvků do vzorců.

V čem spočívá deklarovaná manýrističnost? Opětovně jde o příběh muže, který si vyčítá své selhání, jež se snaží napravit anebo se s ním alespoň vyrovnat. Zprvu co do distribuování informací vysoce nekomunikativní vyprávění se stává čím dál tím komunikativnějším, aby se v závěru zužitkovaly všechny předchozí motivy. Epilog si ale přesto ponechává určitou míru nejednoznačnosti jak v neuzavření některých linií vyprávění (obvykle v osobní rovině), tak v možnosti interpretovat část viděného jako sen, předsmrtnou představu.

Matthew McConaughey ve filmu Interstellar / InterstellarNepřekvapí, že něco je odhaleno jako nespolehlivé, a tak jsme nuceni přehodnotit svůj náhled na dění. A vstříc nevychází ani výstavba, kdy se několikrát promění její uspořádání a zmnožují se linie i roviny, v čemž se ale dá orientovat díky stylu (odlišení prostřednictvím různé podoby prostředí, odlišné hudby, časové dilatace anebo komprese apod.). Styl je pak důležitý pro významovou stránku, protože užitím jednoho motivu v několika okázalých montážních sekvencích nabývá tento na větší komplexnosti a je dál rozvíjen.

Interstellar zapojuje všechny zmíněné postupy, a to velmi důsledně, ale nezůstává pouze u toho. Aniž bych spoileroval, macho-masochistická podívaná je dovedena ke zdárné katarzi (a není k tomu třeba ani revenge motiv, jako tomu bylo předtím). I prostříhávání mezi několika rovinami vyprávění, mezi kterými se dá orientovat díky hrátkám s časem a kontrastní odlišnosti prostředí, se liší způsobem jejich provázání (montáže jsou zprvu umělecky - s důrazem na sebe sama, uskupování do vzorců a na významový přesah - motivované, nikoliv kompozičně, tj. s ohledem na potřeby vyprávění). Z důvodu doslovnosti často kritizovaný závěrečný akt je možné vykládat jako předsmrtnou vizi (viz monolog Mannovy postavy o rodině jako posledním, co člověk před skonem vidí)... a osobní linie vesmírné roviny vyprávění je ponechána otevřená.

Banner filmu Interstellar / InterstellarJako určující se ale ukáže hra odvislá od toho, co je příznačné pro jednu z hlavních postav. V Mementu protagonista trpí ztrátou krátkodobé paměti, čemuž je uzpůsobena strukturace syžetu; v Inception ve snech zasívá myšlenky jiným, až se v nich sám ztrácí. Interstellar jako výrazné postavy profiluje otce a dceru, vědce věřící, že čas jakožto veličinu lze zahrnout do rovnice řešící problémy gravitace (potažmo prostoru).

Vědeckému experimentu je uzpůsobeno spojení dvou rovin vyprávění (od určitého bodu je prostřiháváno mezi dvěma odlišnými časovými a prostorovými rovinami) i členění (stírá se rozdíl mezi úvodním aktem v podobě uvedení do děje a závěrečným v podobě klimaxu, protože oba jedním jsou). Navzdory veškeré manýrističnosti je Nolanův poslední (a jeho nejlepší, nutno dodat) snímek dál než jeho předchozí. Zdánlivě stupňovitá konstrukce vyprávění (s vnořenými dalšími, ale na rozdíl od Inception na sobě ne zcela závislými) se vyjeví jako konstrukce spřažená a horizontální organizace vyprávění, protínaná vertikálními liniemi, se ukáže jako jednotná.

Marek Slovák: 5D (hodnocení se nachází v páté dimenzi a není zaznamenatelné v našem světě s omezenými rozměry a vnímáním kritických soudů podle procent či čísel).

Originální trailer filmu Interstellar

Pozn.: hlavní recenzi filmu Interstellar najdete zde.

• Děkuji za makrorecenzi :) Souhlasím s Markem Slo... (David, 14.11.2014 22:08) Reagovat

Děkuji za makrorecenzi :) Souhlasím s Markem Slovákem a vaše myšlenka s koncem, který je předsmrtnou vizí je velice zajímavá a už nyní vím, že musím film vidět znovu a zase to zkusit vidět jinýma očima :)
    Spoiler:
    Jinak dost lidí také vyčítá, že Nolan nenechává hl. postavy zemřít a že nalezení Coopera kdesi u Saturnu (myslím) je dost přitažené. Já říkám - Je špatně být optimista? Neni to nic nemožného, najít ho tam mohli, poté co ho vyplivla Gargantua.
    Celkově mi přijde, že se s filmem najednou vyjevilo až neskutečné množství kritiků, kteří za každou cenu kopou do tohoto filmu a do Nolana. Možná to budou ti samí, co budou nadšeně chodit na 50 odstínů šedi :D

• Re: Děkuji za makrorecenzi :) Souhlasím s Markem Slo... (Anonym, 17.11.2014 14:37) Reagovat

Na 50 odstínů šedi se rozhodně nechystám, takže tohle škatulkování a urážení je trochu mimo a závádějící. Ten film je opravdu ve své podstatě hloupý se vším co nabízí. Je spíše zarážející kolik nekritických Nolanovic fans se všude vyrojilo a to, co kritizují u jiných filmů, zde vůbec nevidí nebo nechce vidět. Nolan se zamotal do svého ega stejně jako Zimmer. Tolik nesmyslů a zbytečných scén se jen tak nevidí. Nolan je prostě špatný vypravěč a to je základ filmařiny. Soustředí se na technickou stránku, nechal se obklopit světovými vědci, ale základ filmařiny už ho pomalu míjí. Vyhypovaná volovina. Natočit to někdo jiný, tak by se to na tvůrce sypalo podstatně jinak viz Válka světů (2005). Nolan je zatím ještě v kurzu...

• "Nolan se zamotal do svého ega stejně jako Zimme... (JohnWayne, 17.11.2014 20:02) Reagovat

"Nolan se zamotal do svého ega stejně jako Zimmer." Čo ti môžeš vedieť o Zimmerovi, ten je mimochodom stále jedným z najlepších skladateľov súčasnosti (spolu s ním aj John Williams a Ennio Morricone). Chceš snáď povedať, že Williams má všetky soundtracky (najmä tie z posledného obdobia) svetové? :D "Nolan je prostě špatný vypravěč a to je základ filmařiny." Nepovedal by som, to je len jeden zo základov, pretože režisér musí aj previesť scenár na plátno, viesť hercov, atď. Na technickú stránku sa omnoho viac sústredil Cuarón v Gravity, pretože po príbehovej stránke je to obyčajný priemer a ten film by som označil za "Vyhypovanú volovinu"

Chata na prodej 6/10
Recenze: V komedii Chata na prodej mnozí diváci poznají své vlastní rodiny Hvězdně obsazená komedie je vystavěná na ze života odkoukaných situacích a na českých (nejen) povahových stereotypech. Točí se kolem rodiny, která prodává chatu a má na ní strávit poslední společný víkend. čtěte zde
Vydáno: 23.07.2018 08:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box Office: 29. víkend
Box Office: Mamma Mia 2 a Equalizer 2 ovládli kina Akční thriller a sequel Equalizer 2 ovládl o premiérovém víkendu americká kina. Výrazně mu ale na paty šlapal další sequel v podobě muzikálu Mamma Mia! Here We Go Again. čtěte zde
Vydáno: 23.07.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Top 12: všechny filmy Terryho Gilliama od nejhoršího po nejlepší
Top 12: všechny filmy Terryho Gilliama od nejhoršího po nejlepší S premiérou Gilliamova posledního snímku Muž, který zabil Dona Quijota se ohlížíme zpět za tvorbou režiséra, který bojoval s větrnými mlýny celý svůj život. čtěte zde
Vydáno: 22.07.2018 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 20. 7. 2018 - 26. 7. 2018
TV tipy: Petr Pan, človíček Tate a špinavej Joe sjíždějí divokou řeku Druhá polovina července bývá z pohledu televizní nabídky každoročně chudá a nejinak je tomu i letos. Do našeho výběru se tak dostávají filmy, které by jinak nárok moc neměly, najdete v něm ale i ty hodně vzácně vysílané. čtěte zde
Vydáno: 20.07.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Mamma Mia! Here We Go Again 4/10
Recenze: Nebýt ABBY, byl by muzikál Mamma Mia! Here We Go Again katastrofou Deset let po premiéře divácky úspěšného letního hitu Mamma Mia!, muzikálu s písničkami skupiny ABBA, přichází do kin jeho pokračování, které se odehrává hned ve dvou časových rovinách. čtěte zde
Vydáno: 19.07.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
7