Recenze: Vyšší moc - konec jednoho archetypu

Vydáno: 22.01.2015 09:13 - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Když příběh zámožné rodiny na lyžařském výletě do Alp natočí na evropských festivalech oceňovaný švédský režisér, lze očekávat kvalitní mrazivě severské drama. Ruben Östlund ale ukázal, že má i další trumfy v rukávu.

Vyšší mocRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 22.01.2015 09:13. Když příběh zámožné rodiny na lyžařském výletě do Alp natočí na evropských festivalech oceňovaný švédský režisér, lze očekávat kvalitní mrazivě severské drama. Ruben Östlund ale ukázal, že má i další trumfy v rukávu. Hodnocení: 4
Vyšší moc
Turist
Drama / Komedie
Francie, 2014 , 118 min.

Režie: Ruben Östlund
Scénář: Ruben Östlund
Kamera: Fredrik Wenzel
Hudba: Ola Fløttum
Herci: Johannes Kuhnke, Lisa Loven, Clara Wettergren, Vincent Wettergren, Brady Corbet, Jakob Granqvist, Kristofer Hivju, Fanni Metelius, Franco Moscon, Malin Dahl

Česká premiéra: 22.01.2015

Distributor: Film Europe

Vyšší moc hodnocení na Kinobox.cz: 70.87 %

[Recenzi na film Vyšší moc jsme vám přinesli již v říjnu v rámci festivalu Be2Can, nyní ji však připomínáme v souvislosti s oficiální distribuční premiérou.]

Manželé Tomas (Johannes Kuhnke) a Ebba (Lisa Loven Kongsli) a jejich děti Vera (Clara Wettergren) a Harry (Vincent Wettergren) představují model slabikářově tradiční rodiny až do jediného krátkého okamžiku, kdy se pracně budovaná idyla rozplyne stejně rychle jako sněhová mlha po lavině, která se zastavila, aniž by se někomu něco stalo. To je výchozí premisa snímku, který na letošním filmovém festivalu v Cannes získal Cenu poroty v sekci Un certain regard, díky níž může Ruben Östlund začít rozvíjet zneklidňující studii rozvržení mužské a ženské role v klasickém rodinném modelu.

Fotografie z filmu Vyšší moc / TuristÚvodní představení rodiny není ploché nebo prvoplánové, i u nich najdeme drobné půtky, paličaté děti, předzvěsti možných problémů, které v úvodní sekvenci vypadají pouze jako možný potenciál. Později se ale ukáže, že jde o už dávno rozběhlé drama, pouze schované pod povrchem. A právě hrozící nebezpečí laviny v prvních minutách filmu představuje určitou metaforu poodkrývající trhlinu na pěkné tváři dokonalé rodiny. Podobně fungují i dlouhé, vysoce estetizované záběry každodenní rutiny lyžařského střediska v sezóně. Ty vytvářejí paralelu k zaběhnutým rodinným stereotypům, které chrání před nepříjemnými otázkami, jež by mohly narušit pečlivě vybudovaný vesmír na první pohled dokonalé rodiny.

Vyšší moc by se dala na úrovni vztahového dramatu považovat za pokračovatele linie snímků od Ingmara BergmanaLarse von Triera nebo Ulricha Seidla, které se věnují interakci mezi nejbližšími lidmi. Stejně jako například Scény z manželského životaDogville či trilogie Ráj tematizuje odcizení dvou lidí, kteří si chtěli být nejblíže. Nicméně je důležité podotknout, že se od nich v jednom zásadním aspektu odlišuje. Ruben Östlund totiž dokázal toto těžké téma odlehčit a vnést do filmu symptomatický černý severský humor. Díky tomu Vyšší moc získává další rozměr, který na jedné straně celé drama odlehčuje, ale na straně druhé činí celé vyznění ještě mrazivější. Lehce načrtnutý melodramatický tón podtrhuje ve studii manželství a jeho životaschopnosti v současné době především aspekt subtilnosti takového svazku.

Fotografie z filmu Vyšší moc / TuristProblematika manželské krize je umocněná tím, že Tomas a Ebba mají dvě malé děti, které se z ničeho nic ocitnou uprostřed zmatku, s nímž nemají nic společného, a přesto mu musí čelit. Oba se sice snaží držet emoce pod pokličkou, ale nevyřčené napětí zcela nepokrytě prosakuje velmi banálními konverzacemi a Vera s Harrym je dokážou neomylně vycítit. Mezi nejsilnější situace bezpochyby patří moment, v němž se děti spojí proti svým rodičům a odmítají s nimi být ve stejném pokoji. Kromě zručně napsaných scén drobných dětských vzpour, skrze něž Vera a Harry reagují na neobvyklou situaci, stojí za zmínku také velmi nadstandardní výkony dětských herců.

Neopomenutelná je u Vyšší moci také formální stránka, a to především kamera Fredrika Wenzela, která v lecčems připomíná dlouhé stylizované záběry Kubrickových snímků 2001: Vesmírná Odysea nebo Osvícení či Hanekeho filmů Utajený či Bílá stuha. Tyto záběry by se ve Vyšší moci daly rozdělit do dvou skupin na interiéry a exteriéry, přičemž oba dva typy zdůrazňují především zneklidňující atmosféru, která obklopuje pár bojující o znovunabytí ztracené rovnováhy. Obrazy hotelových chodeb a pokojů, v nichž jsou rámovány potyčky Tomase a Ebby, stejně jako dechberoucí záběry horské krajiny nebo liduprázdného horského centra před a po otvíracích hodinách dávají celému filmu nezaměnitelný rytmus.

Fotografie z filmu Vyšší moc / TuristRuben Östlund ve Vyšší moci exceluje především ve vykreslení atmosféry a nálady díky tomu, že vrství dramatické herecké výstupy s paralelními metaforickými obrazy. Dokáže velmi elegantně pracovat s detaily a to jak ve vizuální stránce, tak v dialozích a jednání hlavních dvou aktérů. Nicméně to, co dělá z tohoto snímku nadstandardní divácký zážitek, je vyvážená kombinace tragiky a komiky. Jde tak bezpochyby o další z letošních snímků, které stojí za to zhlédnout na velkém plátně.

Český trailer filmu Vyšší moc

• Premiéra? (Jindra, 31.10.2014 21:15) Reagovat

Ono to bude k vidění v českých kinech? CSFD o tom mlčí...

• Re: Premiéra? (Anonym, 02.11.2014 21:45) Reagovat

Csfd je nějaký oficiální web s premiéry, který to musí uvádět?

• Re: Premiéra? (Markéta J., 03.11.2014 12:38) Reagovat

Mno ČSFD rozhodně není oficiální web, nicméně dost často mají přehled - uvádí premiéru na 15. 1. 2015, i když distributor Film Europe zatím nic neříká: http://www.filmeurope.cz/movie...

• Re: Premiéra? (Jindra, 05.11.2014 10:51) Reagovat

Dobře, možná jsem svůj dotaz špatně formuloval, nebudeme do toho plést CSFD. Tak tedy: Promítá se ten film v českých kinech a mohu na něj někam zajít za peníze, nebo má tato recenze sloužit jen jako tip pro piráty k tomu, co si mají stáhnout z Fileshare?

• Re: Premiéra? (martin.bubrin, 05.11.2014 22:36) Reagovat

Film se promítal v rámci filmové přehlídky Be2Can, tak na něj jako jednoho z nejlepších zástupců upozorňujeme v rámci recenze. To, že zatím nemá ohlášenou českou premiéru, však neznamená, že by mělo jít o "tip pro piráty" (kteří by se filmu ale také bohužel nedohledali). Až budeme o premiéře vědět více, budeme informovat.