Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat

Názor: Projekt 100 u konce s dechem?

Vydáno: 14.01.2011 16:00 v sekci Blogy - Michal Hoge

V souvislosti s aktuálním startem již sedmnáctého ročníku Projektu 100, který organizuje Asociace českých filmových klubů, se nelze nezamyslet nad jeho současnou koncepcí a institucemi, kterým je určen.

SDÍLET:    
Projekt 100 2011Projekt 100 vznikl před šestnácti lety jakožto putovní přehlídka “kvalitních a oceňovaných filmů“ pro obohacení filmové nabídky československých art kin a filmových klubů. Ale jak je tomu dnes? Co se týče kin zaměřených na náročnější filmy, zdá se mi, že v současné době například v Praze pomalu vymírají (kromě kina Ponrepo), nebo se spíše transformují a posouvají do podniků, kde jen místo popcornu dostanete pivo. Písmena FK lze nalézt v programu již jen sporadicky.
Dobrým příkladem mohou být tři pražská kina s jedním dramaturgem. Ty se potácí a žijí ze slepého vybírání zbytků z multiplexů, zaštiťování filmových festivalů, v rotaci deseti filmů mezi sebou a pořádání jakýchsi akčních a nevšedních večerů, cyklů, přehlídek. To, že se neděje nic na plátně, se překrývá tím, co se děje v samotném kině. Nechce se hledat hlouběji, riskovat, organizovat jednorázové projekce. Dospěli jsme do bodu, kdy jdete do temného sálu dívat se na fotbal, na operu, TV seriály, popřípadě DVD projekce. Art kina pomalu převzala multiplexovou strategii vzít novinkové filmy, obtočit je během měsíce dvou a pak zahodit. Doba, kdy bylo možné si zajít na kompletní přehlídku filmů např. Toma Tykwera a vidět tak i nefinální střihovou verzi snímku Nebe s nevystřiženými mikrofony v záběrech. Doba, kdy bylo možné si zajít jen tak na Kieslowskyho či Robbe-Grilletovy filmy, protože prostě jsou na ně stále distribuční práva, se již asi nikdy nebude opakovat.
Klasická klubová kina tedy pomalu řídnou. Tápou nad vlastním smyslem, koncepcí, směřováním. Můžou za to peníze, může za to divák, omezený dramaturg, opatrnost velké většiny distributorů. Je to komplikovaný a zamotaný kruh. Jedině jisté vždy bylo, že začátkem roku bude Projekt 100 svou nabídkou rozčeřovat a oživovat stojaté vody programů kin. Přehlídka deseti filmů, jenž byly kdysi kultovními, nesly auru výjimečných děl nebo ve své době vzniku se vymezovaly hlavnímu kinematografickému proudu, plus jeden či dva novější snímky a projekce i krátkých předfilmů. To byl prvotní koncept, který se však letos také proměnil do jakési formy "zavděčíme se všem", kdy z letošní šestice dva z filmů ani nejsou přímo distribuovány AČFK.
P100 nikdy neměl jednotící dramaturgii při výběru filmů, avšak jejich kvality byly dostačujícím tmelícím prostředkem. Pro novináře se i přesto poslepovaly do všeobecného tématu. Letos to vyhrály snímky "plné lásky a vášně". Přiznávám se, že jsem letošním výběrem opravdu překvapen a zklamán. Více než promýšlený výběr se v něm odráží finanční krize kultury ("vezmeme, na co bude, co kdo bude mít") a přirozené hledání toho, kam by měla směřovat. Je to tzv. kočkopes a nabízí se tedy zjevná a nutná potřeba bilancovat. Sám Pavel Bednařík, umělecký ředitel AČFK, se ptá, zdali "má být P100 prostorem objevování, archivních ponorů, nebo sentimentu nad prověřenými díly?"
Bylo by hezké, pokud by P100 dovážel vítězné filmy z festivalů (Kynodontas), představoval současné mladé talenty (Raya Martin), upozorňoval by na současné filmy či filmové tendence (De la guerre, Promises Written In Water, Aurora). Ale k tomu jsou - či měly by být - přímo rozsáhlejší či specializovanější filmové festivaly a ne putovní přehlídky naučného charakteru. Projekt 100 by se na prahu plnoletosti a digitálního restaurování měl vrátit na začátek, kdy "splácel jakýsi dluh filmovým divákům".
Připomenout si, že vybírané filmy nemusely být mezníky v kinematografii, ale byly něčím jiné, šli proti proudu. Projekt 100 by měl především oprašovat filmy z archivů (např. Happyend), objevovat jeho zaprášené poklady (Alan Clarke) a uvědomit si, že nejlepším filmem od Godarda není U konce s dechem. Že vatová Druhá strana mince či obyčejné a předvídatelné Dobré srdce by v jejich výběru vůbec nemělo být.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Beze stop 7/10
Recenze: Drama Beze stop vypráví o životě na pomezí přírody a civilizace Úsporné nezávislé americké drama Beze stop je vystavěné na dvou postavách, vztahu k přírodě, střetu dvou odlišných světů, svobodě jednotlivce a na tom, co vlastně znamená pro člověka domov. čtěte zde
Vydáno: 25.09.2018 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 38. týden
Top 20 ČR: Po čem Češi touží Víkendové tržby v 38. týdnu ovládla nová česká komedie Po čem muži touží, která bezkonkurenčně opanovala domácí návštěvnost kin. čtěte zde
Vydáno: 25.09.2018 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 38. víkend
Box office: Čarodějovy hodiny přebírají štafetu Americký fantasy snímek pro celou rodinu Čarodějovy hodiny zabodoval, zatímco ostatní novinky měly problém diváky do kina dostat. čtěte zde
Vydáno: 24.09.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Top 21: filmy z vězení
Top 21: filmy z vězení Že je vězení častým námětem ve filmech, víme. V tomto článku jsem vybral jedenadvacet nejzajímavějších filmů, v jejichž centru je život ve vězení nebo útěk z něho. čtěte zde
Vydáno: 23.09.2018 12:00 v sekci Články | Publicistika
2
Mandy - Kult pomsty 7/10
Za horizontem: Nicolas Cage v halucinogenní revenge story Mandy - Kult pomsty Nicolas Cage hraje muže mstícího se za smrt své přítelkyně v thrilleru Mandy - Kult pomsty, který byl k vidění mimo jiné i na letošním MFF v Karlových Varech. čtěte zde
Vydáno: 22.09.2018 10:00 v sekci Recenze | Za horizontem
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Humr je dystopickou alegorií mezilidských vztahů (03.04.2016 11:39 v Recenze | Premiéry)
- Festivalové ozvěny: Bessonův film zahájí Locarno (17.07.2014 14:06 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: Jako nikdy v soutěži ve Varšavě (09.10.2013 09:31 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: 4. týden (24.01.2012 23:29 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: 37. týden (13.09.2011 21:17 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: 35. týden (30.08.2011 21:41 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: Cinema Mundi 2011 (01.03.2011 19:00 v Články | Festivaly)
- Kinopremiéry speciál: Projekt 100 (12.01.2011 23:00 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: 1. týden (06.01.2011 07:00 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Dobré srdce (04.01.2011 18:00 v Recenze | Premiéry)
- Nový ročník Projektu 100 nabídne sedm filmů (05.12.2010 15:24 v Novinky | Zprávy)
- Filmový klub: Kynodontas (29.09.2010 12:00 v Recenze | Za horizontem)

PREMIÉRA TÝDNE   37/2018

Predátor: Evoluce
6/10

Shane Black, scenárista Posledního skauta a režisér Správných chlapů, se pustil do pokračování Predátora, v němž obávaný mimozemský lovec ztroskotá na Zemi a vydává se po stopě svého lidmi odcizeného vybavení.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Beze stop (5x)
I Think We're Alone Now (3x)
Po čem muži touží (3x)
Domestik (1x)
Odborný dohled nad výkladem snu (1x)
Čarodějovy hodiny (2x)
Dívka v pavoučí síti (3x)
Tyrel (1x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver