Makrorecenze: Je druhé Sin City film, pro který se vraždí?

Vydáno: 16.09.2014 18:58 - Redakce | foto: facebook tvůrce

Rodriguezovo druhé Sin City s podtitulem Ženská, pro kterou bych vraždil přišlo po dlouhých devíti letech a navazuje přesně tam, kde skončil první díl. Má ale tato látka co říct i dnes?
Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Tři lidé, tři názory.

JEN MOC FAJNOVEJ KABÁT
Mickey Rourke ve filmu Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil / Vizuální pecka a dechberoucně zpracovaný komiks, možná lépe řečeno doslovně převedený na plátno, jenž vyprávěl několik stejně dobrých a poutavých příběhů naráz, to bylo přesně první Sin City. Hříšné město po devíti letech zůstalo, bohužel většina ostatního ne. Druhé pokračování je netradičně sequelem i prequelem zároveň, záleží, jaký příběh se zrovna vypráví, ale kvalitně se těm původním vyrovná jen jeden. Jemu bezkonkurečně kraluje neuvěřitelně sexy Eva Green, nestydatě pak krade všechny sympatie pro sebe bez ohledu na to, jestli je její postava kladná, nebo záporná, s čímž nemá ani bouchač Marv moc šancí co dělat.

Ještě menší změnou než herecká parta prošlo výtvarné pojetí, no vlastně žádnou. Odstíny černé, bílé, rudé, s občasnými záblesky jiných barev (zrzavé vlasy či zelené oči) pořád lahodí oku, jenže na pozadí onoho nepříliš zajímavého děje začnou komiksové obrázky s bublinami nudit, ani koketování filmu se stylem noir příliš nepřidá.

Fotografie z filmu Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil / Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil jednoduše přišlo příliš pozdě a určitě mohlo více čerpat z původních prací Franka Millera místo nově napsaných příběhů. Pro fanoušky jedničky bylo čekání příliš dlouhé, nemluvě o strachu z příchodu dalšího Spirita, což potvrzují i výdělky ze zámoří. Raději tedy dali přednost pokračování 300: Vzestup říše nebo Strážcům - Watchmen, není se čemu divit. Robert Rodriguez měl buď zkusit něco nového, posunout tenhle specifický styl ještě dál, nebo se více zaměřit na postavy a samotný děj, avšak nejlépe by udělal, kdyby již kultovní Město hříchu nechal spát, i když z pozice velkého fanouška jedničky se mi to píše těžko.

Roman Kotvald: 5/10


(BA)SIN CITY: ZPÁTKY K ZÁKLADŮM

Fotografie z filmu Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil / V (proti)recenzi jsem se věnoval tomu, čím je pokračování Sin City při nejmenším zajímavým počinem z hlediska aplikování postupů příznačných pro jedno médium (komiks) na druhé (film). A to s ohledem na výlučnost danou kombinováním různých historických tradic a konvencí výstavby a vyprávění uměleckého díla.

Ženská, pro kterou bych vraždil ale za to stojí i v kontextu filmografie Roberta Rodrigueze. Přiznejme si, že na rozdíl od Quentina Tarantina nikdy nebyl skutečně dobrým vypravěčem, protože na to jsou jeho filmy převážně nesystematickou změtí eklektických nápadů. Některé jeho snímky ale stojí za to obhajovat, protože jsou svým experimentátorstvím a podvratností pozoruhodnými estetickými objekty.

Fotografie z filmu Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil / Frank Miller's Sin City: A Dame to Kill ForDruhá adaptace komiksového světa Franka Millera mezi takové patří. Je vzdálena noirové poetice a svou zálibou v excesu, mírou exploatačních prvků, brakově přímočarými příběhy s šestákovými zvraty má mnohem blíž k pulpu. Nedochází však k nepochopení, na čem stojí určitý typ pokleslé produkce, jako se to stalo s Machete (kde se vršily atrakce, přestože exploatace stavěly spíše na prolukách mezi nimi) a Machete zabíjí (kde se postmoderně míchalo všechno, přestože exploatace parazitovaly na populárním produkčním žánrovém cyklu).

Poučený divák je naopak konfrontován s promyšlenou subverzí, jelikož v drsných příbězích s detektivy ze staré školy, soukromými očky s kodexem cti a zabijáckými hromotluky najednou dominují ženy. Stále se jedná o zjednodušené typy s dlouholetou kinematografickou tradicí (žena vamp, femme fatale, padlý anděl na cestě pomsty), ale ty ve skutečnosti hrají prim, protože se mstí, omotávají si muže kolem nejmenovaných částí těl a vládnou Sin City. Pro muže jde o planetu teror.

Marek Slovák: 8-9/10

KDYŽ DĚLÁTE DVAKRÁT TOTÉŽ, NENÍ TO TOTÉŽ

Fotografie z filmu Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil / Frank Miller's Sin City: A Dame to Kill ForRobert Rodriguez trpí syndromem Machete – tedy únavným natahováním něčeho, co kdysi fungovalo, na nesnesitelnou úroveň. Od parodického Mexikánce s mačetou (původně kraťas), jehož další pokračování nabírala nejen na absurditě, ale také na ledabylejším navazování na své předobrazy, se tentokrát přesouvá k sequelu svého tehdy přelomového Sin City, které by se dalo popsat jako nejvěrnější komiksová adaptace všech dob. Zatímco však v jedničce ještě stylizace, způsob „okénkového“ vyprávění a do surreality vyhnané příběhy postav fungovaly, ve dvojce už zůstaly jen povědomé struktury a figurky, které otrocky plní svou funkci a nic víc.

Smyslné křivky Evy Green se tedy stávají jen naplněnou šablonou femme fatale, která nemá žádný vnitřní rozvoj nebo charakter, jen únavně předepsanou roli. Což se dá ostatně říct i o všech dalších postavách, které nejdou dále než za hranici jednoho charakterového rysu, stejně jako o povídkách, jež se velmi jasně a zřetelně drží mantinelů (neo)noiru a revenge movie a nikterak z nich nevybočují. Druhému Sin City je jakékoliv rozvedení do hloubky cizí, spíše se neobjevně drží předem nastavených norem a co do kompaktnosti je v něm ještě větší chaos než v chronologii událostí obou dílů dohromady.

Zkrátka ubíjející konstrukt, který mi v mnohém připomněl spíše Spirita nebo druhé 300 než vybroušenost jedničky.

Martin Bubrín: 5/10

Originální trailer filmu Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil

Pozn.: Naši hlavní recenzi filmu Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil najdete zde.



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • M. Slovák má na psaní recenzí asi systém, jeh... (Konzument čersvé moči, 17.09.2014 12:29) Reagovat

    M. Slovák má na psaní recenzí asi systém, jeho recenze jsou si dost podobné, jako by psal podle příručky či šablony. Není to na škodu, podle mě, někomu by to ovšem mohlo vadit a přestat recenzenta číst, což by byla podle mého škoda. Také by občas neškodilo recenzi trochu odlehčit, ne příliš, to dneska dělá kdejaký pisálek, jen trochu okořenit.
    Taky mi dost vadí používání výrazů jako pulp, určitě by šlo nahradit toto slůvko českýv ekvivalentem, čtenáři, hlavně ti starší, kteří četli recenze ještě v časopis Kino, by pak věděli, o čem je řeč.
    Závěrem svého vysoce kvalitního komentáře mi dovolte upozornit na chybu, na kterou jsem upozorňoval už v diskuzi na csfd.cz, ale protože pan Slovák používá Firefox s Grease Monkey a fajn skriptama na ČSFD, tak si mé upozornění nepřečetl. Jde o chybu-překlep v jeho poslední větě recenze. Určitě ji odhalí sám. Příjemné odhalování přeji!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY