Blu-ray recenze: The Amazing Spider-Man

Blu-ray recenze: The Amazing Spider-Man

Vydáno: 13.09.2014 10:00 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

Při příležitosti vydání Amazing Spider-Man 2 jsme se ohlédli a zrecenzovali první díl na Blu-rayi. V článku se můžete podívat i na velkou část bonusové výbavy druhého disku.

Amazing Spider-ManRecenzoval/a dne 13.09.2014 10:00. Při příležitosti vydání Amazing Spider-Man 2 jsme se ohlédli a zrecenzovali první díl na Blu-rayi. V článku se můžete podívat i na velkou část bonusové výbavy druhého disku. Hodnocení: 4.5

Amazing Spider-Man

The Amazing Spider-Man
Fantazie / Akční / Dobrodružný
USA, 2012 , 136 min.

Režie: Marc Webb
Scénář: James Vanderbilt, Alvin Sargent, Steve Kloves, Stan Lee, Steve Ditko
Kamera: John Schwartzman
Hudba: James Horner
Herci: Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Denis Leary, Martin Sheen, Sally Field, Irrfan Khan, Campbell Scott, Embeth Davidtz, Chris Zylka, Max Charles, C. Thomas Howell, Jake Keiffer, Kari Coleman, Michael Barra

Česká premiéra: 07.11.2012

Vydavatel: Bontonfilm

Amazing Spider-Man hodnocení na Kinobox.cz: 67.53 %
Fotografie z filmu Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManRecenze rebootu spider-manovské franšízy povětšinou začínají pozitivním, či negativním vymezením se k původní trilogii. Nemá smysl porušovat nepsané pravidlo, takže: oba díly Amazing Spider-Man považuji navzdory nedostatkům ve vyprávění a nezajímavosti v oblasti významových přesahů za zdařilejší komiksové adaptace, než je svou poetikou předloze věrnější Raimiho trojice filmů, jež jsou svým odpsychologizováním postav a důrazem kladeným na atrakce s přibývajícími lety spíše ubíjející.

Obvykle se hned z počátku řeší, jaký smysl - pokud vůbec - má vyprávění v podstatě toho stejného příběhu, lišícího se pouze v tonálním, tematickém a formálním uchopení. Ponechme stranou pragmatické důvody producentů, kdy Amazing Spider-Man musel přijít po Spider-Man 3 jednak proto, že by studiu Sony mohla vypršet práva (resp. by přešla k Marvelu). Nezabývejme se ani tím, že trojka navzdory nepříliš příznivým recenzím a naddimenzovanému rozpočtu (obzvlášť při započítání částky na propagaci) měla velmi slušné tržby a o pavoučí značku je stále zájem.

Fotografie z filmu Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManRaději si přiznejme, že originy superhrdinů mohou přicházet s každou dobou. Batmanův, protože se adaptace vztahovaly ke společnosti, kterou reflektovaly. Spider-Manův, protože se cílí především na mladšího diváka, kterému raimiovská poetika může připadat cizí, potažmo dokonce stará. Navíc ve zdrojovém médiu (komiksu) nejde o nic výjimečného, a tak je logické, že se kinematografie uzpůsobuje těmto zákonitostem, když hrdiny (bez nadpřirozených schopností) minulých dekád nahradili ve 21. století superhrdinové.

Amazing Spider-Man přitom není projektem, který by šlo lehce odsoudit jako zbytečný, z ryze komerčních důvodů vzniklý. Na to je až příliš ambiciózní, když je režijní blockbusterovou prvotinou Marca Webba, který se na festivalové scéně proslavil indie vztahovkou 500 dní se Summer. A vedle osvědčených adaptátorských jmen na pozici scenáristů ("potterovský" Steve Kloves, pod předchozími dvěma díly Spider-Mana podepsaný Alvin Sargent) je i James Vanderbilt (nespolehlivě odvyprávěné Zelené peklo, žánrovým konvencím se vzpírající Zodiac, netradičně strukturovaný Útok na Bílý dům).

Fotografie z filmu Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManA právě zejména tito dva pánové se zasloužili o to, že Spider-Man dostál svému názvu a je Amazing. (Určovat autorství u kolektivního díla dost dobře nejde, ale snad omluvíte žurnalistické zjednodušení.) Webb umí uvěřitelně zrežírovat nejenom vztahy mezi postavami, ale i žánrově velmi různorodé sekvence, které pokaždé vždy jinak inscenuje s ohledem na jejich způsob záběrování a stříhání s ohledem na hollywoodské tradice. Z těch (hollywoodských tradic) zase vybočuje způsob, jakým je vystavěný scénář, kdy jsou všechny události navázány na titulní postavu, ale ostatní dostávají svůj prostor a nejsou pouhými figurkami. Navíc jsou všichni velmi inteligentní, se srozumitelnými motivacemi a... trochu problematickým cílem.

Peter se chce nejprve pomstít za smrt svého strýce, ale poté se tento motiv rozplyne, aniž by se k němu vrátilo (a to ani v pokračování, a tak tuto narativní mezeru nelze moc omluvit s ohledem na věci příští). Záporák je zatím nejslabší z dosavadních pavoučích dobrodružství, když je spíše tragickým hrdinou než antagonistou. Ve vyprávění funguje díky vytvoření paralely mezi ním a Peterem/Spider-Manem, ovšem jeho plán na zamoření města je navzdory jasně formulované motivaci potřebou naplnit kvóty blockbusterových filmů se střetem postav a ohrožením města než čímkoliv jiným. Jde ale o dílčí nedostatky, které Spider-Mana dělí od získání statutu "awesome".

Blu-ray menu Amazing Spider-Man (2012).

BD obal filmu Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManAmazing Spider-Man je u nás dostupný v několika edicích, které jsou díky vydání před dvěma lety cenově dostupné. Dvoudiskovou v amarayi (2D a 3D verze filmu a bonusový disk) ale nahradila reedice se 4K remasteringem, u které absentují jakékoliv přídavné materiály. Pokud o ně máte zájem, budete si muset pořídit jedno ze dvou sběratelských balení. Díky akci multibuy levnějšímu s detailní a překvapivě velkou, ale co se týče materiálu nepříliš kvalitní soškou Spider-Mana, kterou ale doporučujeme. Alternativa s maskou nemá dvakrát nejšťastněji uložené disky a navíc maska funguje pouze jako jejich uložiště, nedá se použít pro menší k hraní.

Na rozdíl od Captain America se u nás při příležitosti uvedení pokračování na trh distributor nerozhodl pro double-pack obou dílů. I přesto jsme se ale ohlédli za rebootovanou jedničkou, která je pro mnohé nejlepší spider-manovskou adaptací, jelikož je dospělejší, uvěřitelnější a chytřejší než Raimiho verze - a navíc má kompletní českou titulkovou podporu, a to včetně audiokomentáře a skoro tři a půl hodin videobonusů.

Featurette Kreslící prkno: Vývoj a režie k filmu Amazing Spider-Man (2012).

BD menu Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManPro recenzenta je potěšující, že se jednou obejde bez slov jako "referenční" a "demo materiál" při hodnocení obrazové a zvukové prezentace filmu. Video i audio totiž zůstávají mírně pod vrcholem, ačkoliv jenom při porovnání s bezchybnými disky blockbusterů, jimiž se sběratelé trumfují při předvádění svých domácích kin. Je ale nutné podotknout, že je hodnocena původní dvoudisková verze, nikoliv reedice se 4K remasterem.

Druhému vydání totiž nelze v oblasti obrazu a zvuku nic vytknout, protože napravuje nejzásadnější nedostatky prvního. A jaké že to byly? Nevýrazná barevná paleta, kvůli které tolik nevynikala komiksová stylizace, kontrast daný třením mezi zmíněnou stylizací a realismem na druhé straně - a drobnokresba detailů v tmavých pasážích.

Fotografie z filmu Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManVšechna negativa pak posilovalo 3D, které sice nebylo na rozdíl od druhého dílu konvertované, ale potemnilo obraz, až na výjimky v případě vystřelování pavučin nemířilo ven a nebylo ani příliš vtahující. Možná ale to vše bylo dáno tím, že 2D i 3D bylo umístěno na jeden disk, na kterém se nacházelo hned několik zvukových stop včetně audiokomentáře režiséra a producenta (a titulkové sady, ale ty tolik místa nezaberou).

Originální zvuková stopa je v DTS-HD Master 5.1. Ačkoliv je víc vtahující než třetí rozměr, končí pod očekáváním toho, jak současný blockbuster bude na nosiči pro domácí kino znít. Jednotlivé části zvukové stopy se sice neslévají do jednoho, jak se to někdy - především v akčních sekvencích - stává, ale ne všechny pasáže využívají prostorového mixu s precizními ruchy prostředí víc, než by bylo vhodné. Opět je ale třeba zdůraznit, že tento verdikt je odvislý od nemalých očekávání a srovnání s tím nejlepším na trhu. Reprodukce je velmi dobrá (obraz) až výborná (zvuk), jenom není "referenční".

Featurette Přátelé a nepřátelé: casting k filmu Amazing Spider-Man (2012).

BD Second Screen App Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManOd druhého dílu spider-manovské série se stalo zvykem, že mezi bonusy nechybí audiokomentář a celovečerní film o filmu. Nejinak tomu je v případě Amazing Spider-Man, ale jenom tehdy, pokud seženete dvoudiskovou verzi v amarayi, jež se za velmi slušnou cenu prodávala v jednom nejmenovaném obchodním řetězci. Případně můžete sáhnout po variantě se soškou Spider-Mana, anebo s maskou jakožto balením. Remasterovaná 4K edice nemá ani bonusový disk, ani přídavné materiály na prvním - filmovém - nosiči.

A co na něm nalezneme? Především audiokomentář režiséra Marca Webba a producenta Aviho Arada, kteří proberou vše podstatné - a ještě něco navíc, přičemž se zaměřují především na vyprávění (resp. převyprávění originu a diferenciace oproti původní trilogii) a významový přesah (odvislý od změny morálního poučení ohledně síly a zodpovědnosti a nově i pojednání o ztrátě).

BD Second Screen App Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManPředchozí spidermanovky měly ještě interaktivní bonusy k filmu, a ty zde taktéž nechybí, a to v podobě aplikace pro "druhou obrazovku" (iPad, Sony tablet). Na ní si během sledování můžete pustit doplňující rozhovory s tvůrci a herci, přečíst si o nich textové informace, prohlédnout si galerii náčrtků a storyboardů či previzualizací ad. Není zde v podstatě skoro nic navíc, co byste nenašli jinde, ale takto si můžete materiál pustit přímo k dané scéně.

Nabídku zakončuje dvojice 3D exkluzivních videí. Interaktivní filmová škola s režisérem Marcem Webbem je výborným šestiminutovým featurettem, ve kterém tvůrce hovoří o estetických volbách uzpůsobených natáčení ve 3D, tj. výběru kamery, barevného ladění kostýmů a vůbec palety filmu, úhlů kamery a střihu. Jedenáctiminutovka Záběry z natáčení je komentovanou montáží vzniku čtyř scén, které vidíme v různých fázích vývoje (od storyboardů přes počítačovou animaci až k výsledné). Pro ty, kdo nevlastní 3D televizi či přehrávač, bude potěšující zjištění, že druhý jmenovaný pohled na trikově náročné scény (souboj ve škole, ve stokách, Lizard a zakomponovávání postav do prostředí) je možné si pustit i ve 2D na bonusovém disku.

Featurette Druhá kůže: Spideyho kostým a Lizard k filmu Amazing Spider-Man (2012).

BD Second Screen App Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManDostáváme se tak k placce č. 2, která nabízí detailní a vyčerpávající pohled na vznik blockbusteru. Dobře hodinu vašeho času zabere zhlédnutí všech kratších videí věnujících se realizaci náročných sekvencí, které bylo třeba naplánovat a nazkoušet. Kaskadérské zkoušky "skrývají" dvanáctiminutový záznam... kaskadérských zkoušek, a to k osmi scénám (metro, testování schopností, bitka v uličce, souboj ve stoce, pod mostem, Spidey vs. Lizard, Lizardův útok na Jednotku rychlého nasazení, Jednotka rychlého nasazení útočí na Spider-Mana). Více než trojnásobek času si schovejte na zhlédnutí Previzualizací scén. Je jich celkem šestnáct (o celkové délce téměř čtyřiceti minut) a mají podobu jak obrázkových scénářů, tak i počítačových animací (a sem-tam se objeví i hraný zkušební záběr).

BD Second Screen App Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManPro úplnou představu můžete zavítat i do Archivů společnosti OsCorp, kde je obsáhlá galerie obrázků věnovaná Spider-Manovi, Lizardovi a prostředí, přičemž u prvních dvou vidíme i návrhy, které nakonec nebyly použity. Dostáváme se tím k vystřiženým scénám, jichž je celkem jedenáct, jsou v různých fázích rozpracovanosti a dohromady trvají sedmnáct minut. Vedle po právu vyřazených krátkých segmentů, které by zbytečně brzdily vyprávění (byť samy o sobě jsou zábavné), jsou k vidění i dialogové pasáže vztahující se k Lizardovi, které mohly - nebo spíš měly, protože zdůrazňují tragický rozměz záporáka a objasňují motivace - zůstat.

Featurette Spidey jde na východ: Produkce - Los Angeles k filmu Amazing Spider-Man (2012).

Fotografie z natáčení filmu Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManZajímá vás, proč se do výsledného kinosestřihu právě těchto jedenáct scén nedostalo? Audiokomentář k nim chybí, ale důvod jejich nezařazení do filmu se můžete dozvědět v dlouhometrážním dokumentu Přechod v dospělost: Zrození Amazing Spider-Mana, jehož sedm částí je možné si pustit buď zvlášť, nebo dohromady.

U filmu o filmu strávíte bez deseti minut dvě hodiny, které - jak se stalo u making-of materiálů připravených Charlesem de Lauzirikou zvykem - opravdu stojí za to. Sjednocujícím principem všech featurett je reimaginace spider-manovské franšízy, jež se projevuje jak ve formě (uvěřitelné postavy na prvním místě a od toho se odvíjející se důraz na vztahové vypravěčské linie a styl daný pečlivou rešerší různých druhů zvířat a prostředí).

Videohra Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManZmapovány jsou všechny fáze od prvotního nápadu až po post-produkci; speciální pozornost je přitom určena samotné produkci, jíž jsou určeny hned tři dokumenty (natáčení v Los Angeles, New Yorku a ve studiích společnosti Sony). Kvůli tomu zbývá relativně málo prostoru pro střih, zvukové efekty, hudbu a triky, ale ty navzdory zajímavým postřehům režiséra o jejich narativní funkci nejsou tak zajímavé jako zbytek.

V něm producenti zdůvodňují, proč se po relativně krátké době po úspěšné trilogii rozhodli pro reboot (a jejich argumentace je logická, byť hlavní důvod bude v ekonomické síle značky). A režisér hovoří o tom, jak se liší produkce indie snímku a očekávaného blockbusteru. Jeho slovům o odlišení rebootované série od původní trilogie lze věřit, a to i proto, že v tom ještě neumí zcela chodit. Jde poznat. kdy pečlivě volí slova, protože mu to velí smlouva, a kdy není pokrytecké jeho prohlášení, že pokračuje v indie tradici s velkým rozpočtem.

Featurette Produkce - studio Sony k filmu Amazing Spider-Man (2002).

BD obal filmu Amazing Spider-Man / The Amazing Spider-ManPři uvedení Amazing Spider-Man 2 na trh si jistě mnozí budou chtít zkompletovat oba díly na Blu-rayi. Je proto škoda, že se distributor nerozhodl pro vydání comba obou částí, jako tomu bylo u "konkurenčního" Captain America. Pokud jste sběratelé, může vás potěšit nízká cena obou edic (se soškou, s maskou), ale provedení vám moc radost neudělá. Pokud vám jde o prvotřídní obrazovou (a zvukovou, ale s tou není problém ani na jedné verzi) kvalitu, budete muset oželit veškerý bonusový materiál a sáhnout po 4K (re)masteru. A pokud nechcete přijít o přídavný materiál, který i díky přitomnosti českých titulků patří k nejlepším, budete se muset smířit se slabším obrazem, jehož kvalita zůstává pod vrcholem. Každopádně by Amazing Spider-Man měl být součástí vaší sbírky, ať již jste dospělý kluk s duší dítěte, nebo děti máte.

Featurette Produkce - New York k filmu Amazing Spider-Man (2002).

9/10
0,0

Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0