Festivalové ozvěny: Proč jsem se zamilovala do Noir Film Festivalu

Vydáno: 14.08.2014 23:53 - Jana Bébarová | foto: facebook tvůrce

Editorka festivalové rubriky a dramaturgyně Noir Film Festivalu v jedné osobě tento týden poněkud netradičně zve na netradiční, tematicky úzce vymezený festival, který proběhne za týden v netradičních prostorách středověkého hradu. Tam nechcete chybět!
NOIR FILM FESTIVAL
Do filmu noir jsem se zamilovala před sedmi lety. Byla to láska na první pohled. Ani ve snu by mě tehdy nenapadlo, že se za pár let budu podílet na organizaci festivalu, který se touto láskou bude snažit nakazit noirem dosud netknuté diváky a sdílet ji s těmi, co jí podobně bezhlavě propadli.

Snažila jsem se vyhýbat "promo" psaní o festivalu, ve kterém mám osobně prsty (zvlášť, když všechny informace o něm formuluji do tiskových zpráv, PR novinek a facebookových statusů), když už mám ale na starost tuto rubriku, rozhodla jsem se ji využít po svém. Následující řádky proto berte jako neformální přiznání jedné dívky, která tvoří půlku dramaturgického týmu Noir Film Festivalu. 

Když bych dostala pět minut na to, abych vám představila náš festival a vzbudila ve vás touhu se jej zúčastnit, které věci bych neopomenula zmínit?

Kouzelný hrad Křivokláthrad Křivoklát
Rozhodnout se udělat filmový festival na středověkém hradě může upřímně jen blázen. :) Z organizačního hlediska samé komplikace, když chcete promítat filmy v místě, které tomu není primárně určené, na druhou stranu však můžu slíbit nezapomenutelný zážitek. Zejména z nočních projekcí na nádvoří, s výhledem na hvězdy přímo z prostor mezi hradbami. Ty staré hollywoodské fláky najednou vypadají úplně jinak než doma z obývákové plazmy. Letos nejvíc sázím na projekci Langova Velkého zátahu s Glennem Fordem v hlavní roli neúplatného detektiva beroucího po eastwoodovsku zákon do vlastních rukou.

Charismatičtí boxeři
John Garfield při natáčení filmu  / Body and SoulFilm noir byl vždycky jistou antitezí amerického snu, respektive jeho cynickým komentářem. A jeden takový snili ambiciózní sportovci, kteří by pro úspěch, slávu a peníze šli i přes mrtvoly. Svět boxerů je příhodným zhmotněním zkorumpovaného prostředí, ve kterém vládnou peníze a pokrytectví a všechny morální hodnoty jdou stranou. Talentovaní mladíci se buď svou vlastní vůlí, nebo pod vlivem manipulativních promotérů stávají cynickými hyenami, typickými noirovými zatracenci, kteří buď dojdou prozření, nebo jednoduše skončí špatně. Na Oscara nominovaný John Garfield v klíčovém titulu subžánru boxerských noirů Tělem a dušíJohn Payne ve filmu 99 River Street béčkového krále Phila KarlsonaFrank Silvera a Jamie Smith v druhém celovečeráku Stanleyho Kubricka Vrahův polibek a Humphrey Bogart ve svém posledním filmu Tím hůř, když padnou - to jsou protagonisté čtyř filmů, které tvoří páteř letošního programu.

Génius Billy Wilder
Billy WilderBilly Wilder nám dal Pojistku smrti, u níž se drtivá většina noirových fanoušků shodne, že byla spouštěčem jejich neuhasitelné vášně k noiru. Kvintesenciální titul s femme fatale Barbary Stanwyck jsme promítli loni při zahájení prvního ročníku, jeho hrdince, noirové ikoně, se tak letos alespoň pokloníme uvedením její one-woman show Promiňte, omyl (pro změnu při zakončení). No a Wilderovi jménem všech noirových milovníků poděkujeme programovým pásmem tří jeho filmů: vedle brilantní studie alkoholismu Ztracený víkend s oscarovým Rayem Millandem v životní roli a novinářského noiru Eso v rukávu s cynickým hajzlem jdoucím přes mrtvoly v podání Kirka Douglase nebude chybět ani klasika v podobě sebereflexivního portrétu hollywoodského zákulisí s názvem Sunset Blvd..

Česká a britská exotika
Richard Attenborough ve filmu  / Brighton RockZprofanovanost a vágnost termínu "film noir" dokazuje, že kdybychom chtěli, můžeme jím onálepkovat skoro každý film. O definici noiru byly popsány už tisíce stran, každopádně my jej vnímáme primárně jako cyklus amerických filmů 40. a 50. let. Jejich výběr však ozvláštňujeme noirově laděnými tituly mimoamerické provenience, letos konkrétně z Velké Británie a (jako loni) noirem říznutými snímky z naší národní kinematografie.

Prvně jmenovanou zemi budou zastupovat dva filmy spojené s Grahamem Greenem, který byl pro tradici britského kriminálního filmu tím, čím byli pro americký film noir autoři tzv. drsné školy Raymond ChandlerJames M. Cain a Dashiell Hammett (jak ve festivalovém katalogu trefně vystihl můj kolega Milan Hain). Řeč je o Brightonském špalku s mladičkým Richardem Attenboroughem v roli mladistvého gangstera se zjizvenou tváří a Třetím muži s enigmatickou postavou Orsona Wellese. Tyto doplní noir s českou stopou kameramana Otto Hellera Kvůli nim jsem uprchl.

Rudolf Hrušínský ve filmu Po stopách krve / Po stopách krveZajímavých konotací se na noirovém festivalu bezesporu dostane filmové adaptaci utopického románu Karla Čapka Krakatit s Karlem Högerem v hlavní roli inženýra Prokopa, nejen pamětníci jistě ocení klasickou detektivku Po stopách krve s Rudolfem Hrušínským coby majorem Kalašem a těšit se mohou i ti, co dosud na plátně neviděli zdařilý retrodetektivní příběh Davida Ondříčka z dob měnové reformy 50. let Ve stínu.

Rotoskopie & motion capture
Fotografie z filmu Alois Nebel / Alois Nebel"Trojice animovaných snímků v této sekci nabízí nejen různé variace noirových motivů, ale také zajímavé srovnání toho, jak odlišně vypadá animované ztvárnění živé herecké akce v jednotlivých filmech," napsala moje kolegyně Veronika Zýková o programové sekci Animovaného noiru, která nabídne pohled na film noir zase z poměrně odlišného úhlu. Vedle Sin City - Město hříchu, které nabízí moderní zpracování kultovního komiksu Franka Millera a formy síťového narativu zároveň, jsme do programu vybrali bladerunnerovskou Renesanci a nezapomněli jsme na charismatického nádražáka Aloise Nebela od autorské dvojice Jaroslav Rudiš-Jaromír 99.

D jako dokument
Jack Palance, Zero Mostel ve filmu Panika v ulicích / Panic in the StreetsFilm noir mají všichni spjatý se specifickým vizuálním stylem založeným na kontrastním svícení, hře stínů a vychýlených obrazových kompozicích. Jen málokdo tak napoprvé dokáže překousnout jeho absenci v dokumentárně laděných snímcích druhé poloviny 40. let, které v sobě vstřebaly estetiku válečných týdeníků a italského neorealismu a které do noirového cyklu bývají rovněž řazeny. Že je třeba tuto větev noirového stromu docenit, snad návštěvníky přesvědčíme projekcemi dvou titulů režiséra Henryho Hathawaye, který se v natáčení v exteriérech realizoval více než ve studiu. Jedná se o špionážní Dům na 92. ulici a v Chicagu situované drama Volejte Northside 777 s Jamese Stewartem v roli investigativního novináře. Tuto dvojici doplní zahajovací Panika v ulicích o hrozbě epidemie plicního moru, kterou kontroverzní hollywoodský režisér Elia Kazan kompletně celou natočil v ulicích New Orleans.

Americký Hugo Haas
Cleo Moore, Hugo Haas ve filmu  / One Girl's ConfessionV pozvánce na festival publikované na stránkách časopisu 25fps Jaroslav Stuchlý napsal: "stejně jako česká pohádka (prý) nemůže existovat bez Jiřiny Bohdalové, nemůže nic, čeho se dramaturgicky dotkne ruka Milana Haina, existovat bez připomenutí Huga Haase." Doprovodnou výstavu o americkém působení tohoto československého exulanta, jejíž vernisáž loni na jaře sklidila velký úspěch v Olomouci, jsme si nechali jako skutečnou třešničku na dortu. K prohlédnutí bude série panelů s fotografiemi a původními filmovými plakáty k Haasovým americkým filmům, ale i pozoruhodné úřední dokumenty, články z tisku či výběr z tvůrcovy osobní korespondence se spisovatelem Josefem Koptou a herečkou Olgou Scheinpflugovou. A chybět samozřejmě nebude i projekce jednoho z Haasových amerických filmů s jeho hereckou múzou Cleo Moore Přiznání jedné dívky.

Amatérský noir

Případ pro Jáchyma SemišeAbych citovala vlastní katalogovou anotaci: "Z legrace je jednou někdo nazval „olomouckou novou vlnou“ a tato nálepka jim už zůstala. Skupinu nadšených studentů (v případě některých už absolventů) teorie a dějin filmu z olomoucké Univerzity Palackého Miloše Kameníka, Lukáše Masnera, Jana Haluzu, Milana Cyroně, Tomáše Uhra či Marka Čermáka spojuje touha točit filmy a experimentovat s filmovou formou odkoukanou od největších mistrů současného Hollywoodu. S entuziasmem sobě vlastním se nebojí využít možností, které se v éře digitálního věku amatérským filmařům nabízí, a pro zábavu svoji a svých přátel produkují filmy, které se navzdory téměř nulovým rozpočtům nemusí stydět ukázat ani široké veřejnosti." My jim v půlnoční projekci pomůžeme ukázat dva z nich: komiksově laděnou detektivku Případ pro Jáchyma Semiše v režii Jana Haluzy a psychologické drama Bezejmenné tvůrčí dvojice Milana Cyroně a Tomáše Uhra.

Perly od HBO
Matthew McConaughey ve filmu Temný případ / Jako loni, i letos si ceníme mediálního partnerství s HBO, díky němuž budeme moci v kompletní podobě promítnout seriálový hit letošního roku Temný případ pojednávající o sedmnáct let dlouhém vyšetřování případu rituální vraždy v americké Louisianě, jež spojí životy dvou detektivů ztvárněných hereckými hvězdami Matthewem McConaugheym a Woodym Harrelsonem. Vedle něj přijde řada i na filmovou verzi kritikou ceněného Hořícího keře, jenž zpracovává události kolem upálení Jana Palacha.

Pět minut je pryč, takže teď už jen odkaz na kompletní program festivalu a jeho Facebook / Twitter.

Těšíme se na vás! :)



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY