Makrorecenze: Strážci Galaxie

Makrorecenze: Strážci Galaxie vládnou marvelovskému vesmíru

Vydáno: 14.08.2014 12:00 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce

Přezdívá se o nich, že jsou dosud nejlepším filmem komiksového studia Marvel. Jestli s tímto tvrzením souhlasíme, nebo ne, se dočtete v naší makrorecenzi, kde jsme Strážce Galaxie rozebrali, jak se patří.

Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Čtyři lidé, čtyři názory.

PARTA EXOTŮ KROTÍ... SAMA SEBE
Vin Diesel ve filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyKybernetický mýval, chodící strom, zelená vražedkyně, kulturista bez smyslu pro metaforu a pozemský zástupce hudebních osmdesátek. Proč ne. Největším problémem Strážců je, že vážně nechybělo moc k tomu, aby se z nich stala pamětihodná space-buddy komedie. Stačilo by se zbavit řádky předvídatelných fórků, povrchnosti univerza a snadno zaměnitelných vesmírných bitek, jelikož všechno ostatní - především chemie v rámci ústřední pětice - šlape na vrcholové úrovni.

Největším tahákem se mi paradoxně nejevil mluvící mýval s kulometem, nýbrž pomstou až komicky posedlá hora masa se jménem Drax (Dave Bautista), jehož póza "on nechápe metafory" přináší hned několik pamětihodných momentek. Nejméně zajímavý je samotný Star-Lord aka Peter Quill, jediný pozemšťan ve skupině - tady však "nejméně zajímavý" neznamená zbytečný, otravný či nudný.

Fotografie z filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyRole tradičního buddy-comedy týpka totiž přináší jedinou spojitost se Zemí a její kulturou, což je v ostrém kontrastu se zbytkem týmu a mýticky zabarvenými záporáky (zhruba stejně jako osmdesátková hudba z walkmanu s místy až halucinogenními kosmickými výjevy). Jeho přítomnost je svým způsobem nezbytná a je hezké, že má - stejně jako všichni ostatní - svoje motivace, svou minulost a svůj charakter. Ve finále jsem víceméně ochotný odpustit výše zmíněné neduhy, k nimž se dá přiřadit také nevýraznost záporáků, protože... no... je to jednoduše výborná zábava a hlavně - je to stále jen očividný start série, která má výborně našlápnuto do budoucna. Marvelu patří dík za parádní popkulturní sci-fi retrospektivu. Byl jsem hladov.

Pavel Pinker: 8-9/10

WHEDONOVINA NA DRUHOU

Fotografie z filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyPověsti o nejlepší marvelovce nemá moc smysl komentovat, je to sporná věc, Avengers jsou komiksovější, Návrat prvního Avengera žánrově vytříbenější, do užší topky pecek od Marvelu ale Strážci patři bezpochyby. James Gunn (coby tak trochu Whedonův epigon) v tomhle případě ukázal, že přesně ví, jak s prapůvodně okrajovou látkou naložit a proměnit ji v komerčně potentní záležitost. Chytře se mu podařilo pospojovat do sebe spoustu lahodných prvků, které uspokojí (nejen) geeky na více frontách – space operu, sitcom o loserech, poctivé staromilské provedení, bezchybný casting a v neposlední řadě kvantum záběrů na pozadí Zoe Saldany.

Když se tím vším prohrabete trošku podrobněji, najdete samozřejmě spoustu vtípků lacinějšího charakteru, příběh z těch úplně nejbanálnějších a záporáka, který vám je vlastně úplně ukradený (kéž by tu výzvu na taneční souboj přijal, měl by slušných pár bodů navíc). Strážci Galaxie ovšem nejsou o inovaci žánru ani formy, nýbrž o prozíravém využití již využitého a vdechnutí svěžího větru do univerza, jenž se pomalu začíná potýkat s jistou monotematičností. Je to pecka, je to jízda a je to zábava, o nic víc v tomhle případě ani jít nemá a přesně proto si je rád dám v kině podruhé a třeba i potřetí.

Jakub Brych: 8/10

BRAKOVÁ JÍZDA SÁZEJÍCÍ NA JISTOTU

Bradley Cooper, Chris Pratt, Zoe Saldana, Vin Diesel, Dave Bautista ve filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyStrážce Galaxie provází pověst nejlepší marvelovky, což je - z části nepochybně oprávněný - hype, s nímž je třeba se hned z počátku vypořádat. Ne, (dle mého) nejde o nejlepší komiksovou adaptaci od Marvelu, protože dobrodružná fantasy týmovka není tak významově komplexní jako Captain America: Návrat prvního Avengera, pozbývá vypravěčské nápaditosti Iron Mana 3 a na rozdíl od Avengers je veškerá (domnělá) podvratnost vůči diváckým očekáváním až velkým spoléháním se na již dříve jinde vyzkoušené postupy.

Adekvátnější kvalitativní srování by ale bylo mezi Captain America: První Avenger a Strážci Galaxie, protože v obou případech má jít o braková dobrodružství, která mají být zároveň značně sebeuvědomělá ve svém ohlížení se do (nejenom) kinematografické minulosti. Z této komparace vychází první ryze "mimozemská" marvelovka vítězně, protože je - z estetického hlediska - skutečně braková. Jednak parazituje na jiných (sub)žánrech, které jsou sjednoceny honem za McGuffinem a operováním v širším rámci marvelovského universa; jednak má značně skokové vyprávění, které vede k ustanovení týmu, ale jinak charaktery postav zůstávají věrné tradici jednorozměrných podrazáckých desperátů.

Fotografie z filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyA právě tato tradice je tím, co činí Strážce Galaxie výlučným dílem, protože se přiklání spíše k seriálům z přelomu let 20. a 30. než k rodokapsové literatuře. Celý film je odvyprávěn prostřednictvím krátkých epizod, které dají vzhledem k dvouhodinové stopáži dohromady celou jednu sezónu pouze z části uzavřeného (ustanovením týmu a získáním McGuffinu) dobrodružství. Potud v pořádku, zvlášť když během první hodiny je délka epizod velmi pečlivě dodržována (čtyři minuty každá), což zároveň zajišťuje vyrovnaný rytmus.

Ovšem s hodinou druhou se pečlivě budovaná výstavba začne rozpadat, protože se od seriálu míří ke space opeře, která by velkou spoustu postav-figurek a míst s ledabyle načrtnutými vlastními pravidly měla sjednotit. Ovšem vyprávění si chce nadále udržet brakovou rozpadlost, což se tře s potřebou načrtnout "bigger picture" Galaxie a Marvelversa. Nesoudržnost je v pořádku, pokud - jako v tomto případě - nevede k vnitřní rozpadlosti. A k automatizaci dříve ozvláštňujících postupů při akčních scénách, která v druhé polovině působí svými zpomalovačkami a velkými detaily jako jedna velká manýra (dílčím nápadům navzdory). S ohledem na předchozí tvorbu režiséra Jamese Gunna zamrzí i family-friendly vyznění, které by člověk od tvůrce spojeného s Tromou nečekal (a nebo by aspoň doufal, že bude jednoznačně zesměšněno, ne pouze glosováno, aby byla možnost dvojího čtení).

Fotografie z filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyI přes výše napsané jsou Strážci Galaxie jednou z (pěti) nejlepších marvelovek. Jenom škoda, že se nevydali cestou nápodoby snažící se trumfnout svůj předobraz, jako tomu bylo s druhým Captain America: Návrat prvního Avengera, ve kterém jsou převzaty způsoby snímání i inscenování postav v prostoru podle (nejenom, i když hlavně) sedmdesátkových politických thrillerů. Vědomí (kinematografické) minulosti bylo totiž nahrazeno pouze náhražkovou vzpomínkou na popkulturu let 80. Ani nostalgie nemůže zastřít, že jde o pouhou náhražku, ve které není ani trocha rebelie a nekonvenčnosti originálu.

Marek Slovák: 7/10

WE ARE GROOT

Bradley Cooper, Vin Diesel, Zoe Saldana, Dave Bautista, Chris Pratt ve filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyStar Wars: Epizoda IV - Nová naděje ve světě popkultury, Indiana Jones ve vesmíru a Serenity s vyšším rozpočtem. Strážci Galaxie jsou z lásky natočenou pulpovou sci-fi a zatím nejlepším letním blockbusterem roku, který míchá pokleslé žánrové vlivy s typickou komiksovou nadsázkou a smyslem pro osobitý humor. Marvelovská mašinérie je však dostatečně silná na to, aby pod její tíhou podlehla i jindy typická Gunnova podvratnost a smysl pro stoprocentně brakovou zábavu (např.: Slimák nebo Super). Sázka na jistotu je patrná zejména při dějové linii, která přebírá ty nejomílanější vzorce vyprávění a nenabízí žádné ozvláštnění (šílený záporák chce zničit svět), jen rychlejší variaci na Avengers, v níž se musí banda nesourodých hrdinů dát dohromady a bojovat proti společnému zlu. Na rozdíl od „pozemské“ týmovky se to dá Strážcům navíc hůře věřit, protože předtím neměli žádný origin film.

Avengers mají ale společnou ještě jednu věc – a tou jsou skvělé „whedonovské“ dialogy, špičkování hrdinů a využití každého člena týmu na sto procent. Navíc nakonec nepůsobí ani relativně se vybízející sidekickové jako Groot nebo Rocket, kteří s menší péčí mohli dopadnout pouze jako vtipné vedlejší postavy. Děj, i když stoprocentně předvídatelný, se navíc velmi šikovně posouvá dopředu sérií špatných rozhodnutí, která postupně dělá každá z pěti hlavních postav, což ještě přidává na promyšlenosti celku a využitosti všech charakterů.

Bradley Cooper, Vin Diesel ve filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyVedle prohlubování parťáctví a sehranosti týmu (sympatické jsou opravdu všechny postavy) zaujme i dosud nejlepší marvelovský vizuál, který dává vyprázdněným exteriérům Thora vysoce na frak. Na své si přijdou nejen milovníci rozmáchlých space-oper, ale i podivnějších brakových sci-fi typu Flashe Gordona, z jehož campové estetiky Strážci částečně těží. Filmu by možná slušela větší míra podvratnosti a sebeironie, ale když připustíme, že jde především o vysokorozpočtovou podívanou pro celou rodinu a nejširší okruh diváků, nemohl příběh o bandě „pitomců“ z vesmíru dopadnout lépe.

P.S. Soundtrack je skutečně „awesome mix“.

Martin Bubrín: 9/10

Český trailer 2 filmu Strážci Galaxie

Pozn.: Naši hlavní recenzi filmu Strážci Galaxie najdete zde.

TV tipy: 20. 10. 2017 - 26. 10. 2017
TV tipy: Šílený Max, Luther, Jindřich IV. a Méďa Béďa se vydávají na zběsilou cestu Tento týden je v televizi dosti specifický, protože se v něm sešlo hned několik méně známých a mnohdy i docela povedených žánrovek. Největším tahákem je ale premiéra vychvalovaného sci-fi Šílený Max: Zběsilá cesta. čtěte zde
Vydáno: 20.10.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Bajkeři 3/10
Recenze: Bajkeři mají Snowboarďáky a Rafťáky jako nedostižný vzor Česká teenagerská komedie Bajkeři vypráví o tom, jak tři kluci, závislí na internetu, počítači a mobilu, vyrazí proti své vůli na kolech do přírody a zjistí, že se s holkama dá bavit i jinak než jen přes sociální sítě.... čtěte zde
Vydáno: 19.10.2017 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
matka! 5/10
Recenze: Aronofskyho matka! dělí diváky na dva tábory a děsí biblickými vizemi Drama/horor/podobenství matka! začíná jako intenzivní psychologicky-vztahové dusno, které se ovšem postupně překlápí do krvavých a brutálních biblických alegorií. Těžkopádný blábol, nebo mistrovské, originální a... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2017 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 42. týden
Kinopremiéry: Před globálním nebezpečím chrání bajkery matka! Ač do kin aktuálně vstupuje sedm premiér, široce atraktivní jsou vlastně jen dvě, a to psychologický snímek Darrena Aronofského matka! a katastrofické sci-fi Geostorm. Divácky navštěvovaná bude zřejmě i tuzemská komedie Bajkeři. ... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
TOP 20 ČR: 41. týden
TOP 20 ČR: severský Sněhulák zmrazil konkurenci Z prvního místa hned po týdnu vymetla Blade Runner 2049 adaptace Nesbøho detektivky Sněhulák, i přes rozpačité ohlasy kritiků. Na třetí místo se nově vyhoupli animovaní poníci v My Little Pony Film. čtěte zde
Vydáno: 17.10.2017 16:00 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0