Recenze: Odvážní Strážci Galaxie plní vysoká očekávání

Vydáno: 31.07.2014 17:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Nejriskantnější marvelovka posledních let konečně vstoupila do kin a provází ji vysoká očekávání daná prvními ohlasy. Dokázal je podobně velkou produkcí neprověřený režisér a scenárista James Gunn naplnit?

Strážci GalaxieRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 31.07.2014 17:00. Nejriskantnější marvelovka posledních let konečně vstoupila do kin a provází ji vysoká očekávání daná prvními ohlasy. Dokázal je podobně velkou produkcí neprověřený režisér a scenárista James Gunn naplnit? Hodnocení: 4
Strážci Galaxie
Guardians of the Galaxy
Sci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2014 , 121 min.

Režie: James Gunn
Scénář: James Gunn, Nicole Perlman, Dan Abnett, Andy Lanning
Kamera: Ben Davis
Hudba: Tyler Bates
Herci: Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Vin Diesel, Bradley Cooper, Lee Pace, Michael Rooker, Karen Gillan, Djimon Hounsou, John C. Reilly, Glenn Close, Benicio del Toro, Laura Haddock, Sean Gunn, Peter Serafinowicz

Česká premiéra: 31.07.2014

Strážci Galaxie hodnocení na Kinobox.cz: 84.64 %
Komiksové adaptace jsou dnes už na denním pořádku programu kin. Zfilmovaná výtvarná díla s bublinami místo přímé řeči zkrátka táhnou a není se co divit, že se jich objevuje čím dál víc. Nakladatelství Marvel to už dokonce dotáhlo tak daleko, že jeho filmy jsou navzájem propojeny a vznikají různé seriály, které je ještě doplňují. I proto je velmi těžké se ve všem orientovat a vše sledovat. Strážci Galaxie tak jsou velikým rizikem, protože nesouvisí prakticky s ničím a tvoří tak trochu nové univerzum.

Fotografie z filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyPeter Quill alias Star-Lord je vesmírný dobrodruh, na kterého je vypsána vysoká odměna. Jeho živobytí spočívá v tom, že krade cenné věci, které pak prodává překupníkům. Takhle jednou mocnému padouchovi Ronanovi, který chce zničit celou galaxii, odcizí tajemný orb a rád by ho zpeněžil. Jenže nikdo "příčetný" ho nechce koupit a podivný artefakt zůstává v jeho vlastnictví. Ronan už po něm samozřejmě pátrá a Star-Lord pochopí, že sám proti němu nemá šanci. Je tak nucen se spojit se čtveřicí bizarních hrdinů - ozbrojeným mývalem Rocketem, humanoidním Grootem, který vypadá jako strom, vražednou a drsnou Gamorou a pomstychtivým Draxem. Když těchto pět nesourodých hrdinů zjistí, co vlastně orb je, uvědomí si, že mají ve svých rukách osud celé galaxie a jejích obyvatel.

Dokud Strážce Galaxie neuvidíte, neuvědomíte si, jak moc svěžím prvkem v marvelovském vesmíru jsou. Je opravdu příjemné, když nemusíte nic znát, nepotřebujete vědět, jak co s čím souvisí a můžete se nechat jen unášet. A že je opravdu čím. Vizuální stránka sice překvapivě není nikterak opulentní, ale plně slouží celku jako takovému a je vidět, že prostředí nekonečného vesmíru je dokonale promyšlené.

Fotografie z filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyJames Gunn se naštěstí nezdržuje s nějakým vysvětlováním jeho fungování a diváka rovnou "vrhá" do středu dění. Od úvodních minut nastoluje svěží tempo, které až do konce nepoleví, takže film skutečně odsýpá, aniž by se někde výrazně zadrhl. Stejně tak je od počátku jasné, že tvůrce se absolutně nebere vážně a nechybí mu nadhled. Proto pracuje s hodně uvolněnou a odlehčenou atmosférou, která se jako pověstná nit táhne celým filmem. A je to jedině dobře.

Ačkoli jde primárně o adaptaci komiksu, snímek je kombinací několika žánrů, nejvíce však připomíná to nejlepší z tzv. buddy movies. Strážci Galaxie opravdu nejlépe fungují, když se členové bizarního a nesourodého týmu vzájemně špičkují, hláškují a poznávají. Vztahy mezi postavami jsou zachyceny opravdu báječně, skvěle se rozvíjejí, nenudí a nemáte pocit, že by tu byla nějaká navíc, případně vysloveně otravná.

Fotografie z filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyO to se do značné míry zasloužili i hlavní představitelé, kteří jsou do jednoho výborní. Ať už mluvíme o uvolněném a potřebně "hejskovském" Chrisu Prattovi, svým způsobem sexy Zoe Saldaně nebo překvapivě velmi dobrém a zábavném Davu Bautistovi, na němž je vidět, jak moc o tuhle roli stál a jak se snaží nikomu nic nekazit, jejich kooperace je naprosto báječná a bezproblémová. Zvláštní pozornost pak zasluhuje mýval (možná až moc viditelně CGI), respektive jeho dabér Bradley Cooper, který si ho vysloveně vychutnal. Vin Diesel aka humanoidní strom Groot je spíš jen jakýmsi hlasovým cameem, protože jeho replika sestává z neustálého opakování "I am Groot".

Gunn si je toho všeho dobře vědom, proto spolu všechny postavy nechává mluvit co nejvíce. Prokázal ovšem také ohromný cit, protože film je skvěle vyvážený a nenuceně a velice přirozeně se v něm střídají pasáže konverzační s těmi klidnějšími a akčnějšími (ty jsou mimochodem zvládnuty velmi obstojně a přehledně) a na konci nelze říct, že by bylo něčeho moc. Navíc dokáže načasovat jednotlivé hlášky a vypointovat vtipy tak, aby zapůsobily přesně tak, jak mají. Velmi střídmě pracuje i s emocemi, takže nikdy není přehnaně sentimentální a netlačí zbytečně na pilu.

Bradley Cooper, Vin Diesel, Zoe Saldana, Dave Bautista, Chris Pratt ve filmu Strážci Galaxie / Guardians of the GalaxyPravdou ovšem je, že hnidopich by mohl namítnout, že filmu chybí výraznější záporák (Thanos, který bude mít důležitější roli až v dalších marvelovkách, tu je všehovšudy dvakrát), nějaká silnější scéna, která by z divákem citověji pohla (několik už má ten nádech, ale nejsou dotaženy), příběh se nevyhýbá občasným nelogičnostem a ani přítomnost současného wrestlera tu není tak úplně využita a sám o sobě má velmi málo bojových scén.

Čekáte-li tedy od Strážců Galaxie režijně osobitý film, svá očekávání kroťte, protože nějaký specifický Gunnův styl se po zhlédnutí nedá tak úplně odhadnout. Jinak ale snímek vysokou natěšenost, která ho provází, bez problémů ukojí a v silné žánrové konkurenci obstojí. Jestli jde o nejlepší marvelovku, si netroufám tvrdit, každopádně ji ale řadím k těm nejlepším.

P.S.: 3D není de facto vidět, takže se příliš nevyplatí za něj připlácet.

P.P.S.: Že by to někdo zkoušel s dabingem, nepředpokládám, ale pro jistotu... volte originál.

Český trailer #2 filmu Strážci Galaxie / Guardians of the Galaxy