Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
LFŠ: Greenaway ukázal nové možnosti kinematografie

LFŠ: Greenaway ukázal nové možnosti kinematografie

Vydáno: 31.08.2014 21:00 v sekci Články | Publicistika - | foto: facebook tvůrce

Letní filmová škola v Uherském Hradišti není jenom o filmech, protože v jejím programu se dají nalézt i divadelní vystoupení, koncerty a přednášky pozvaných hostů. Na jednu z posledních jmenovaných se zaměříme v článku.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
40. LFŠLetní filmové škole v Uherském Hradišti jsme věnovali několik článků, ale vzhledem ke 40. výročí a důležitosti akce na české festivalové scéně si Filmovka takové pokrytí zaslouží. Po zhodnocení proběhlého ročníku a shrnutí výrazných počinů ze sekce zaměřené na španělskou kinematografii přinášíme vypíchnutí toho zajímavého, co britský filmař Peter Greenaway řekl na své přednášce a na tiskovce. V obou případech povídání zasvětil konci kinematografie, resp. smrti filmu. Navzdory tématu se ale nejednalo o skeptický pohled, protože hodinu a půl dlouhá přednáška pro akreditované účastníky byla nazvána New Possibilities (Nové příležitosti/možnosti).

Kdo rozumí anglicky a má devadesát minut času, může si celou řeč poslechnout níže (potažmo zhlédnout). Od letošního ročníku jsou totiž všechny tzv. Master Class zaznamenávány a zpřístupňovány na Youtube kanálu Asociace českých filmových klubů, která Letní filmovou školu (spolu)pořádá. Najdete tam nejenom Greenawaye, jenž se i kvůli nedorazivším - Gondry, Tavernier, Solondz - stal hlavním hostem, ale i další (Miroslav Krobot, Zuzana Piussi). 

Peter Greenaway (LFŠ)Greenawaye, předpokládám, není nutné představovat, když je jeho filmografie z velké části dostupná na DVD díky Levným knihám a filmař sám v minulosti dvakrát navštívil Českou republiku. (Jednou Filmovka, jednou Přehlídka animovaného filmu Olomouc.) Nedávno navíc vyšla kniha, ve které je rozebírán jeho nejznámější počin, kultovní černohumorná revenge romance Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec. Autor publikace Zdeněk Hudec velmi důkladně odkrývá citace různých uměleckých děl napříč obdobími, čímž poukazuje na Greenawayův nemalý rozhled v oblasti malířství, divadla, literatury atd.

Ačkoliv Greenaway na téma smrti kinematografie hovořil již několikrát, pokaždé se povídání lišilo, protože bylo vždy aktualizované o nové poznatky a názorné ukázky, "jak z toho ven". Podle na Filmovce výroční cenou AČFK "obdarovaného" tvůrce máme dnes novou Svatou trojici, jíž je mobilní telefon, počítač a kamera, což je technologie, která umožňuje, že filmařem může být každý, pokud chce. (Na tiskovce pak dodal, že dle průzkumu průměrný člověk vyfotí třicet snímků za den, tj. tisíce fotek za život, ale na světě je pouze cca. padesát dobrých fotografií.) Kina s sebou přitom přinesla určitou změnu, protože nemají ideální místo, jako tomu bylo v divadle, a sledování je na rozdíl od galerií a živých představení potmě, přestože člověk není noční zvíře. Došlo i k proměně sledování, protože diváctví již není pasivní, nýbrž aktivní, a to ve smyslu tvůrčího procesu, kdy díky programům je možné přestříhávat díla.

Peter Greenaway (LFŠ)Film ale nedominuje naší představivosti, o čemž svědčí jak pokles návštěvnosti, tak zjištění, že pouze 5% americké populace zhlédne snímek v kině. Kinematografie je (nejenom) proto mrtvá, argumentuje Greenaway - a zmiňuje přitom Jeana-Luca Godarda, který totéž zmiňuje od poloviny 80. let minulého století, a Quentina Tarantina, který totéž tvrdil letos na festivalu v Cannes.

Příčinou, proč tomu tak je, může být neměnnost snímků. Casablanca či Spider-Man jsou stále stejné počiny, přičemž je jedno, kolikrát je člověk zhlédne. Navíc, aby byla apokalyptická vize úplná, 95% filmů jsou pouhými ilustracemi textu - adaptací, režií cizího scénáře. Greenaway přitom slovo "ilustrace" považuje za sprosté, protože film - potažmo kinematografie - je (audio)vizuální médium, nikoliv ilustrací. Sám si své scénáře proto píše - a dle hodnocení Belgičanů jsou velmi vyvinuté, podobající se spíše hudebním partiterům, jak prozradil na tiskovce.

40. LFŠUvádí čtyři důvody, proč dle něj došlo ke smrti filmu: 1) filmový rám není přirozeným fenoménem, protože lidi takto nevnímají svět, ale je odkazem malířství, a proto je třeba se zbavit rámu jako něčeho derivativního; 2) film je až příliš závislý na literatuře, a tak by se měla odstřihnout pupeční šňůra mezi oběma uměními, protože film má být o obrazech, literatura o vyprávění; 3) herci představují další problém, resp. tyranii, ale potíž není v jejich existenci, ale o to, jakým způsobem jsou používáni (ztvárňují typy, jsou škatulkováni apod.); 4) kamera (ano, čtete dobře) je navíc, protože není aktem tvoření jako například animace, ale je znovu tvořením. K těmto čtyřem "tyraniím" Greenaway přidává pátou, a to narativitu, jíž myslí vyprávění příběhů. Dle něj mnozí nejsou schopni rekonstruovat příběhy svých oblíbených děl, a pokud ano, jsou maximálně jednu až dvě věty dlouhé. Diváci si ale pamatují kombinaci hudby a akce, konkrétní audiovizuální fenomén - jinými slovy, něco kinematografického.

Poslední večeře podle Greenawaye.

Jak z toho ven? Během hodiny a půl bylo k vidění několik názorných příkladů v podobě projektů, na kterých Greenaway pracoval, přičemž na jeden z nich - audiovizuální reinterpretaci Da Vinciho Poslední večeře - se můžete podívat v odkazu výše. Obraz samotný je významově bohatý (materiál na stole reprezentující solární systém, gesta lidí o nich vypovídající, kompozice ad.), ale až svícení přidává pocit trojrozměrnosti a ubíhajícího času. U jiných počinů se zase snažil o vytvoření dialogu mezi plátny (projekce ala Pompeje). Cíl byl ale vždy stejný: vytvořit "alternativní film", který bude vzdorovat smrti kinematografie (konce filmu) svou odlišností od toho, který převládá v tržním prostředí.

40. LFŠAčkoliv se jednalo o inspirativní řeč a rozhodně zajímavý příspěvek do diskurzu o smrti kinematografie/konce filmu, dá se snadno napadnout. Celý koncept je založen na odpoutání se od ostatních umění (z malířství byl přebrán rám, z literatury vyprávění, z divadla zase herectví atd.), což je velmi esencialistický, dávno překonaný přístup.

Problematičtější než zpozdilost takového vnímání, kdy se otázkou esence média zabývali teoretici převážně v první polovině minulého století, je ale nabízené řešení. Na demonstrovaných ukázkách je až příliš patrná závislost na ostatních uměních, kdy se používají postupy a prvky napříč literaturou, divadlem, malířstvím a filmem. A i kdybychom připustili, že se jedná o jednu z možných variant, jak z diskutované krize ven, stále by se jednalo o něco vhodné pouze pro minoritní, nikoliv mainstreamovou produkci, která si uchovává výsadní postavení na trhu a která směřuje spíše k zužitkování odlišných mediálních platforem pro vyprávění jednoho komplexního příběhu.

Fotografie z filmu Kuchař, zloděj jeho žena a její milenec / The Cook the Thief His Wife & Her LoverTřeba ale Greenaway dokáže svými dalšími díly přesvědčit o opaku. Na kvůli odjezdu poměrně krátké tiskovce se obsáhle rozvykládal o svých dalších připravovaných projektech, jichž má hned několik. Jedním z nich je televizní série, která by pro něj měla být ideální, protože má tendence psát dlouhé (údajně kolem dvou set stran) scénáře. Neprozradil o ní ale nic víc než téma, jímž má být pohrávání si, co je fakt a co fikce - a že bychom se měli podívat na počátek 18. století, do období první a druhé světové války atd.

Přistoupil i na nabídku nejmenované telefonní společnosti, která ho požádala, aby pro ni natočil film. Vzdal se "velkého plátna", ale jak tvrdil, na tento kompromis rád přistoupil. A v neposlední řadě chystá operu. Překvapivá volba pro ty, kdo znají Greenawayovy názory na operu, kterou považuje po nástupu filmu za mrtvou, ale neupírá jí historický význam, protože byla prvním prostředím, kde se dělala politika. Rozhodl se tak ale proto, že po její realizaci může (o ní, o jejím vzniku - těžko říct, co z toho bude) natočit film, v případě kterého bude mít tvůrčí svobodu, a tak by se mělo jednat o nekonvenční počin. Nejzajímavěji ale znělo sci-fi (bez jakýchkoliv sexuálních scén), do kterého by rád obsadil Lady Gagu, kterou již údajně oslovil. Ať již vznikne vše, nebo jenom něco z toho, vypadá to, že bude mít Peter Greenaway o čem povídat, až potřetí přijede na Letní filmovou školu v Uherském Hradišti.
 
Lekce filmu podle Petera Greenawaye na 40. LFŠ (2014).

 

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Tarantino ruší svůj poslední film (18.04.2024 14:30 v Novinky | Zprávy)
- Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat (17.03.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Ve čtyřech pokojích nikdo neuslyší vřískot Papá Hemingwaye (08.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Portrét: John Travolta slaví 70 (17.02.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: Český fantasy horor Krvavý Johann je laciným brakem od fanoušků žánru (13.01.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Portrét: Jane Fonda - jen hrát nestačí (16.12.2023 14:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Nejlepší americké filmy 80. let (26.11.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Kinopremiéry: Marvels objevují umění jíst a milovat a přemýšlí jak přežít svého muže (08.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Sly je osobní zpovědí Sylvestera Stallona (04.11.2023 10:30 v Recenze | Za horizontem)
- Zemřel Jeff Burr (12.10.2023 10:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Malý Nicky našel místo u moře, kde pohřbil nesnesitelnou tíhu obrovského talentu (29.09.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel Michael Gambon (28.09.2023 15:06 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Velký Buster Keaton všechny zabije a vrátí se sám (04.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Emma žije psí život v prohnilé zemi (28.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: deset nejlepších filmů Harveyho Keitela (13.05.2023 11:25 v Články | Publicistika)
- Recenze: Ve filmu Sisu si finský zlatokop natře na chleba nacistické komando (29.04.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: Černá komedie Invalida se současné česko-slovenské tvorbě dost vymyká (23.04.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Stroj času: Monty Pythonův smysl života ukazuje absurditu života (a smrti) (22.04.2023 09:30 v Recenze | Stroj času)
- TV tipy: Tenkrát v Hollywoodu patřili apoštol Pavel a myši do nebe (07.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Papežův vymítač zrodil legendu Super Mario Bros. (05.04.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu