Nevinnost

Recenze: Nevinnost

Vydáno: 17.01.2011 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Českou filmovou sezónu otevírá Jan Hřebejk dramatem o doktorovi, jenž čelí nařčení ze sexuálního obtěžování. Nevinnost ale neví, čím chce být, a v divácích vyvolá spíše zklamání a rozčarování. Nad vodou ji drží hlavně herci.

Režisér Jan Hřebejk konečně opustil komediální pole a v předchozím snímku Kawasakiho růže začal řešit i vážnější témata. V nastoleném trendu pokračuje i ve svém nejnovějším díle s názvem Nevinnost, kde se zabývá tématikou sexuálního obtěžování a jeho dopadů na rodinný život. Hlavní hrdina, pediatr Tomáš (Ondřej Vetchý), je jednoho dne obviněn z toho, že s jednou ze svých pacientek udržuje intimní styk, což je v jejím věku (14 let) trestné. Svět se mu zhroutí a jeho manželka (Zita Morávková) a její sestra (Anna Geislerová), se musejí s touto situací vyrovnat. Hlavně se nesmí nic dozvědět jejich autoritativní otec (Luděk Munzar), pro něhož by taková informace mohla mít až smrtelné následky.
Atraktivní téma, jakým ústřední příběh Nevinnosti je, slibovalo velmi zajímavou podívanou. Hřebejk ji ale bohužel nenabízí a v divácích vyvolá spíše pocit lehkého zklamání a podvodu. Epizodičnost a roztříštěnost, na kterou jsme u autora scénáře Petra Jarchovského částečně zvyklí, je v případě Nevinnosti bohužel až příliš velká. Ke středobodu celého snímku se tak dostaneme po dobré půl hodině některých zbytečných a pro zbytek filmu zcela nepodstatných scén (obchodníci s bílým masem). Když už to začíná konečně vypadat, že snímek bude mít soudržnost a zaměří se na jednání postav, celý případ najednou skončí tak, jak začal, a v podstatě vyšumí. Tím pádem padá i žánrové označení detektivky (nebo jak se někdy píše, dokonce temné detektivky). Předchozí Kawasakiho růže mi přišla mnohem temnější a celkově propracovanější.
S žánrovým zařazením je vůbec veliký problém. I když se tvůrci snaží sebevíc, detektivka to prostě není. Její prvky tu sice najdete, ale je jich velmi málo. Vzhledem k tomu, co si Hřebejk a spol připravili na diváka v poslední třetině filmu, se dá mluvit snad o lehce povrchním psychologickém dramatu. Závěr totiž absolutně popře to, co se dosud dělo, a místo překvapení přinese jen zklamání. Na mysli mi totiž vytanula otázka, proč se Hřebejk vůbec zabýval aférou sexuálního obtěžování a ne hutným a v tomto případě možná zajímavějším rodinným dramatem. K tomu by totiž celý závěr seděl perfektně a nabídl by mimořádně silný zážitek. Takhle se vše míjí účinkem a působí jako podvod na diváka.
Ke všemu jsem se nemohl ubránit dojmu, že celý snímek je šitý horkou jehlou a scény se za sebe tak nějak naskládaly, aby to dávalo smysl. To u Hřebejka nebývalo zvykem. V čem ale nezklamal, je herecké obsazení, které drží film při životě. Ondřej Vetchý odvádí dobrou práci a na to, že vlastně nemá co hrát, působí naprosto přirozeně. Potěší také, že Aňa Geislerová konečně vystoupila ze škatulky osudových žen a zakřiknutou a upjatou sestru hrdinovy manželky ztvárnila zcela uvěřitelně. Luděk Munzar, který se na plátno vrátil po skoro čtvrt století, určitě potěší, ke vší škodě je ale jeho postava jen okrajová a silně nevyužitá. Obrovskou pochvalu zaslouží mladá Anna Linhartová v roli předčasně vyspělé a intrikující slečny a Hynek Čermák v roli policisty a bývalého manžela pediatrovy ženy, který má celé vyšetřování na starost. Jejich postavy mají díky nim hloubku a působí nejuvěřitelněji z celého filmu. Jsou to právě hlavně oni dva, kteří zůstanou v paměti delší dobu.
Povedená je také kamera Martina Šáchy, která kreslí nádherné obrazy a zejména ve vodních scénách je radost ji sledovat. Škoda jen, že nepoužil více filtrů a nezahalil celý snímek do temnějších barev, které by mu slušely. Krok drží také hudba Vladivojny La Chia, která je atmosférická, velmi příjemná a patří k tomu nejlepšímu, co je v Hřebejkových filmech k slyšení.
Nový Hřebejk za vidění rozhodně stojí, ale váš dojem bude záviset na tom, jak moc od něj očekáváte. Mohl být totiž silným a mrazivým rodinným psychologickým filmem, který by nutil k zamyšlení. Ve výsledku je ale jen nemastným neslaným dramatem s pár detektivními prvky, ze kterého si druhý den budete pamatovat jen střípky. A to je obrovská škoda.

• Nevím (Ivan, 31.01.2011 09:48) Reagovat

Nevím, ale asi jsem viděl jiný film, než pan Šálek. Nebo je dnes módou znectít vše, co se "prostým" lidem líbí. Jsem obyčejný člověk, ale film se mi líbil, neměl jsem s ním žádný problém film jsem (snad) pochopil. Za svých téměř 60 let jsem viděl hodně filmů a tento patří k těm nejlepším. Těším se, až vyjde na DVD. Pánům Jarchovskému a Hřebejkovi se hluboce klaním a těším se na jejich další filmy.

• Kopia filmu "Lost highway" (Zose, 21.09.2011 21:43) Reagovat

Nevinnost ... no ja mam pocit, ze islo o nepodarenu kopiu myslienky z filmu D.Lyncha "Lost highway", kde vystupuje hlavna postava ako psychicky narusena osoba, a cely film je podany ako pohlad na dej jej vlastnymi ocami, plus este k tomu aj dialogy hlavnych postav, a detaily kamier, vsetko co nasvedcuje priblizenie sa k D. Lynchovi ... Vo filme boli 2 markatne chyby, a to, ze nie je mozne, aby jeden kriminalny pripad riesila zainteresovana osoba, v reali nemozne, a druhy prezentovanie 14 rocnej hlavnej hrdinky, ktora hned v uvode si necha hovorit Ariadna, jej dennik a tie e-maily, co malo naznacovat, ze ide o narusenu postavu, kto z mladych normalnych ludi by sa stavial k zivotu takymto sposobom, co bolo v neprospech hodnovernosti filmu a tak som mal pocit ako keby sa snazil autor filmu pretlacat divakovi svoj vlastny nazor, a nenechal pribeh plynut ako zo zivota ... no proste jednoducho velmi zle zvladnute popisanie deju ocami psuchicky choreho cloveka, kdez to D. Lynch podla mojho nazoru to zvladol na vybornu ...

Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0