Napínavý mix soudního dramatu s duchařským hororem natočil před devíti lety režisér aktuálního Chraň nás od zlého Scott Derrickson. V moci ďábla vycházející ze skutečného případu stojí za připomenutí.
Americký režisér
Scott Derrickson debutoval (symbolicky) v roce 2000 jedním ze sequelů hororového "seriálu" o vyslancích pekla.
Hellraiser: Inferno ale pochopitelně díru do světa neudělal, ale je možné ho brát jako režisérův zkušební film na rozjezd. Za skutečný a seriózní debut lze považovat až jeho o pět let starší snímek
V moci ďábla, s nímž už na sebe Derrickson zaslouženě upoutal pozornost.
V moci ďábla je skutečně vydařený a místy nervydrásající soudní thriller s flashbackovými hororovými sekvencemi.
Derrickson v něm čerpal z knihy Felicity Goodman
The Exorcism of Anneliese Michel. Anneliese Michel byla reálně žijící německá žena, která v roce 1975 podstoupila rituál katolického vymítání a zemřela ve věku pouhých 23 let o rok později na vyčerpání z hladu a dehydrataci. Její rodiče a dva kněží, kteří prováděli vymítáni, byli obviněni ze zabití z nedbalosti. Za oficiální příčinu úmrtí byla označena epilepsie a nedostatek lékařské péče. Případ vzbudil velkou publicitu právě pro neobvyklost metody vymítání ďábla, která se nepraktikovala prakticky od středověku.
Děj filmu je volně založen na těchto reálných událostech. Vystupuje zde ostřílená advokátka Erin Bruner (
Laura Linney), která zprvu nechce vzít riskantní případ obhajoby katolického kněze Richarda Moorea (
Tom Wilkinson), hlavního podezřelého z usmrcení z nedbalosti mladé studentky Emily Rose (
Jennifer Carpenter). Mladá žena umře poté, co na ni otec Moore neúspěšně vykonal rituál vymítání. Hlavní žalobce Ethan Thomas (
Campbell Scott) si na lavici svědků pozve renomované doktory a žaloba zpočátku drtí svými argumenty lavici porotců i obhajobu. Emily je označena za psychotickou epileptičku, kterou zahubilo neužívání léků. Na druhé straně si pozve své svědky, kteří se snaží zpochybnit fakta uváděná žalující stranou, i Erin. V průběhu soudního líčení jsou klíčové scény vymítání ukázány ve flashbacích.
V moci ďábla má chytře vystavěnou zápletku kombinující klasické soudní drama alá
Zubaté ostří nebo
Prvotní strach s "oddechovými pauzami" v podobě scén věnovaných postupnému rozkladu osobnosti Emily, údajných útoků démonů v podobě obrazových halucinací (Derricskon si zde vystačí s lacinými, ale účelnými digitálními triky), až k vrcholné scéně samotného vymítání, které nám připomene letitou klasiku tohoto žánru,
Vymítače ďábla. Obě dějové linky si spolu výborně rozumí a divák ani na chvíli nemá čas a chuť odtrhnout se od dění na plátně.
Věřící křesťan Derrickson spolupracoval na scénáři s nevěřícím Paulem Harrisem Boardmanem, a tento mix víry a skepse filmu jenom prospěl. Divák tu není tlačen ani na jednu stranu. Může si vybrat, které argumenty se mu budou více líbit, zda ty vědecké, nebo ty mystické. Dualitou pohledů nás tak drží v neustálém napětí a očekávání, jak se celý případ vyvine. Po řemeslné stránce je Derricskon bezchybný a vše tu funguje, jak má, včetně důmyslné práce se zvukovými efekty, které jen zesilují celkový děsivý účinek. Vrcholem filmu je samotná scéna vymítání, která je vedle zmíněného
Vymítače ďábla zřejmě druhou nejlépe natočenou takovouto scénou v (asi i nejen) americkém filmu. Velmi působivá je i snově zahalená scéna Emilyina "výletu na druhou stranu", kde se Emily rozmýšlí o svém osudu.
Derricksonovo snažení zdatně podporují herecké výkony všech hlavních aktérů. V soudní síni jasně dominuje Laura Linney, která si zde trochu opakuje svoji advokátku z
Prvotního strachu (ovšem bez nepříjemného ataku obžalovaného) a Campbell Scott jí je vyrovnaným protihráčem v roli lehce úlisného prokurátora. Tom Wilkinson je přesvědčivý v roli kněze balancujícího mezi pozicí nechtěného vraha i oběti a dává tu vzpomenout na svůj znamenitý herecký výkon v roli doktora Matta Fowlera z působivého dramatu
V ložnici.
Ovšem i tyto výkony blednou ve stínu toho, co zde předvedla Jennifer Carpenter. Její účinkování v roli posedlé je dechberoucí a velmi intenzivní. Výborně zvládla i čistě fyzické aspekty své role a "drobnosti" jako její všelijak pokroucené tělo, široce rozevřené zorničky, pootevřená čelist a strnulý výraz budí větší reálný děs než všechny triky dohromady.
V moci ďábla vás pohltí od úvodních sekund a vyplivne vás až při závěrečných titulcích se značně pocuchanými nervy a to je to nejlepší vysvědčení, jaké se může filmu dostat. Ještě jste ho neviděli? Nejvyšší čas to napravit.
Originální trailer filmu V moci ďábla / The Exorcism of Emily Rose