Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Transformers: Zánik

Recenze: Transformers: Zánik technologie

Vydáno: 26.06.2014 14:30 v sekci Recenze | Premiéry - | foto: facebook tvůrce

Procentuální, bodové či hvězdičkové hodnocení je v případě čtvrtého pokračování transformeří série důležitější ještě méně než u jakéhokoliv jiného blockbusteru. Pojďme se raději zaměřit na to, čím stojí za pozornost.

Transformers: ZánikRecenzoval/a dne 26.06.2014 14:30. Procentuální, bodové či hvězdičkové hodnocení je v případě čtvrtého pokračování transformeří série důležitější ještě méně než u jakéhokoliv jiného blockbusteru. Pojďme se raději zaměřit na to, čím stojí za pozornost. Hodnocení: 4

Transformers: Zánik

Transformers: Age of Extinction
Sci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2014 , 165 min.

Režie: Michael Bay
Scénář: Ehren Kruger
Kamera: Amir Mokri
Herci: Mark Wahlberg, Stanley Tucci, Kelsey Grammer, Nicola Peltz, Jack Reynor, Titus Welliver, Sophia Myles, Li Bingbing, T. J. Miller, James Bachman, Thomas Lennon, Charles Parnell, Erika Fong, Mike Collins, Geng Han

Česká premiéra: 26.06.2014

Distributor: CinemArt

Transformers: Zánik hodnocení na Kinobox.cz: 58.89 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Mark Wahlberg, Nicola Peltz ve filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionTransformeří série začíná prologem, recenze zase shrnutím názoru autora kritického textu na předchozí díly. Nebudeme tuto tradici porušovat, protože se od ní většinou odvíjí čtenářova (ne)shoda a rozhodnutí, jestli má své těžce vydřené peníze investovat do návštěvy kina. Navíc se tím naruší norma v podobě psaní odbornějších článků v plurálu, a o narušování či vybočování z norem, až vychýlenost, jde v Bayově tvorbě především.

První díl považuji za nejlepší počin Mr. Blockbustera (a tudíž i nejlepší část Transformerů): velmi dobře odvyprávěný spielbergovský snímek, který je mnohem chytřejší než jeho námět. Na dvojce je znát, že vznikala v době stávky scenáristů - dodržuje sice pravidla výstavby hollywoodských děl, ale výplň mezi většími strukturními body obratu má velmi proměnlivou úroveň. A co hůř, příval atrakcí začne být po určité době ubíjející, protože je ozvláštňující pouze střídáním prostředí, což dost dobře nestačí.

Mark Wahlberg ve filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionZatímco pro prostřední díl původní trilogie byla příznačná scéna, v níž se ničí vysokoškolská knihovna, její završení je mnohem ambicióznější. Jako kdyby se snažila vyprávět příběh a mít atrakce, které jsou nějak motivované a ve kterých postavy prochází vývojem. Přitom je ale jediným sjednocujícím prvkem významový přesah v podobě korporátní satiry a oslavy mužství. A jelikož Transformeři završili vývoj protagonisty Sama... co to píšu za m*dky (prej že mám přidat hvězdičku, abych to moh´ použít), protože jsou jednou z nejvýdělečnějších filmových sérií, přichází sequel, který je zároveň rebootem/restartem.

Mnohým nejspíš bude stačit následující hodnotící stanovisko: Transformers: Zánik jsou lepší než dvojka a trojka, ale horší než jednička. Jsou ale tak pozoruhodným objektem, který lze rozebírat z analytického hlediska. A díky narážkám na více či méně dávnou minulost se otevírá různým interpretacím. Zaslouží si proto pohled, který vystihuje tagline první části: "More than meets the eye." Všehovšudy, rozmanitou škálu názorů máte v Prvních dojmech.

Fotografie z filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionTransformers: Zánik jsou pozoruhodní svou rozporností, kdy nelze dost dobře určit, k čemu se přiklání - a jestli různé způsoby výkladu náhodou nejsou jednou ze strategií, jak oslovit co nejširší diváckou - demografickou - skupinu. Jsou čtvrtým příspěvkem do transformerského universa, přitom ale jedna z prvních vět od provozovatele kina zní, že dnes Hollywood točí samé sračky, protože jsou to jenom remaky a sequely.

Jsou velkorozpočtovým trhákem, který má dobře víc než 60% procent stopáže v IMAX formátu a který je možné zhlédnout i ve 3D a poslechnout si ho ve zvukovém systému Dolby Atmos, a přitom je oslavou starých technologií, které shromažďuje jeden z protagonistů. V hojné míře se užívá product placement, ale na tento je ironicky upozorňováno ještě předtím, než se tak stane (a následně je z něj udělán running gag). Dokonce je celá jedna scéna (bez jakékoliv souvislosti a dohry ve vyprávění) vystavena na nespokojenosti jednoho z původních Autobotů, že z komerčních důvodů dostávají jejich klony facelift.

Fotografie z filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionPostoupit se dá ještě hlouběji, na úroveň výkladu. Na jednu stranu je kladen důraz na rodinné hodnoty, na tu druhou jsou ale lidé definováni jenom na základě jejich vztahu k technologii (taťka opravuje, dcera to umí s řadící pákou /dvojsmysl zamýšlený/ atd.). A mnohem, mnohem problematičtější to je, když půjdeme ještě dál, abychom zjistili, co nám dílo říká o společnosti, v níž žijeme.

Stačí jenom odhodit předsudky vůči velkolepým podívaným, které nic nereflektují a které jsou ukázkově bezpříznakové. Nastíněný přístup jednak předpokládá určitou hierarchii v produkci (artfilmy o něčem jsou, blockbustery ne), která je ryze snobská, jednak je v něm obsaženo ignoranství, protože žádné dílo nevzniká ve vzduchoprázdnu bez přímých i nepřímých ekonomických, politických ad. vlivů (či tlaků, chcete-li). Právě v ohledu "společenského" významu se Zánik ukazuje být nejasný.

Fotografie z filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionJde o dílo, ve kterém zábavnost jedné scény spočívá v tom, že Texasan vyhání Afroameričanku ze svého pozemku baseballkou, protože si údajně nárokuje právo na jeho pozemek. Dílo, ve kterém je idealizován - až romantizován - americký Jih, protože na něm platí zákony (např. ten Romea a Julie), které by jinde byly nepřijatelné. Dílo, ve kterém nejenom Autoboti, ale i Asiaté odpovídají těm nejhorším rasovým stereotypům, na nichž je založena většina xenofobních vtipů. Přitom ale vede k poznatku, že každý je individualita, která si zaslouží uznání, pokud je schopna pracovat jako jeden tým bez ohledu na neshody pramenící z předsudků.

Odsuzuje otrokářství, jež si ale vykládá jako podmanění si druhých k dosažení vlastního cíle, v rámci kterého jsou povoleny nějaké vedlejší ztráty. Představuje nový typ Autobotů i Decepticonů, přidává k nim Dinoboty, přičemž důvod není jiný než ryze ekonomický (tie-ins!), ale do centra "vyprávění" staví postavy z nižší střední třídy, které svou pouť skončí v Hong Kongu, jehož vládní špičky udělají pro záchranu svých lidí vše, zatímco Bílý dům o ničem neví a všemu vládnou zlé korporace a spin doctoři.

Fotografie z filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionJinými slovy, pokud si budete chtít zaměstnávat mozek interpretacemi, jsou Transformers: Zánik překvapivě nebývale bohatým snímkem. A nebo si můžete vystačit s tím, že navzdory všem referencím (otrokářský Texas, waterboarding, Jobs ad.) o skutečnost nejde, protože ta je nahrazována její médii zprostředkovanou podobou, protože ty musí suplovat mýty, které Spojené státy americké nemají. Dinosaury zabili mimozemšťané, protože Stanley Kubrick, a Západ a celkově staré časy měly něco do sebe, protože John Ford.

Pak se můžete opájet (slovo, které nemůže chybět v žádné alespoň trochu neoformalistické recenzi) novým typem blockbusteru. Zahraniční recenze sice psaly o redefinici letní zábavy (všeho je víc, hlavně akce), ale pointou je, že "víc" je zároveň "jinak" (akce, ve které se nedá poznat, kdo je kdo a co se děje). Klasické hollywoodské vyprávění má protagonistu či protagonisty, který či kteří chtějí dosáhnout stanoveného cíle, aby vše navrátili ke statusu quo, přičemž často jde o rozpor mezi dvěma liniemi akce: osobní a pracovní. Oproti tomu si kinematografie atrakcí zakládá na okázalém (další nezbytný výraz ze Slovníku akademických floskulí) předvádění technologické "vyspělosti" média.

Fotografie z filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionTransformers: Zánik na soudržné vyprávění s vývojem postav rezignuje, i když se ještě obtěžuje dodržovat načasování klasického hollywoodského díla (ignoruje ale souslednost aktů a vzhledem k délce ke zdvojení některých). Úvodním záběrem dává najevo, že půjde o atrakcí: z mimoobrazového prostoru přilétají lodě. Proč z mimoobrazového prostoru? Protože vynikne zvukový mix! Proč hned několik a ne třeba jedna? Protože jde o to, že nejsme schopni rozpoznat, čí ty lodě jsou, kdo v nich je apod., a tak se dostáváme do určitého rozpoložení.

Dánský kognitivista Torben Grodal rozpoznal čtyři fáze (intenzity, saturace, tenzity, emotivity) mentálního zpracování audiovizuálního díla. (Kognitivismus je nehezké slovíčko, ale pokud chcete před svými uměnovědnými hipsterskými kamarády v kavárně machrovat, pamatujte si, že filmový kognitivista se zajímá o to, co dělá divák s filmem, např. jakým způsobem rekonstruuje příběh.) Při sledování atrakčních sekvencí ve čtvrtém spektáklu o autech přeměňujících se na roboty se povětšinou pohybujeme mezi prvními dvěma: v případě první zpracováváme základní textury, linie a figury v obraze, u druhé již tyto rozpoznané objekty mají účinek, aniž by se zařazovaly do časoprostoru příběhu, spíše mají podobu rytmů a struktur, obrazů nasycených asociacemi.

Fotografie z filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionV mnoha recenzích se asi bude opakovat, že "je to počtvrté to stejné" (a bude to použito jako "argument" jak pro, tak i proti), ovšem ono není. Mizanscéna je tak zahlcená, že nevíte, kterého plánu si dřív všímat: v prvním se na střechách bijí roboti, v druhém je automobilová honička. Hudba a zvuk se slévají do jedné kakofonie, díky "bayismům" mnohdy nejde rozpoznat kdo, co a proč, vidíme jenom dým z výbuchu či bortící se věci.

Zároveň ale nejde o pouhou destrukční orgii, protože Transformers: Zánik o něčem skutečně vypráví: o technologii. Komentují svou vlastní výchozí pozici (sequel/remake), použité strategie oslovování zákazníků (facelifty robobotů) i použité postupy (montáž jako z videoklipu - zní ústřední píseň, pasáž jako z videohry - vedlejší postava ji ovládá na joysticku). Vrcholnou ironií je, že dospějí k mizantropickému závěru, že lidstvo nemá ani cenu zachraňovat, protože se zničí samo.

Bayhem.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
8/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
100,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Škoda, že polovina autorem vypsaných "sofistiko... (Allien9, 27.06.2014 00:52) Reagovat

    Škoda, že polovina autorem vypsaných "sofistikovaných" momentů je čistě náhodná.:-)
    "Na první pohled se může zdát, že je to sra*ka, ale ve skutečnosti tím chtěl autor sdělit...," se dá aplikovat (úplně) na vše.;-)

    • Re: Škoda, že polovina autorem vypsaných "sofistiko... (Marek, 28.06.2014 10:18) Reagovat

      Až na to, že na nic jako "režisér chtěl říct" nevěřím a jde mi spíše o implicitní (nepřímo sdělené) a symptomatické (ke společnosti se vztahující) významy (u nichž je třeba interpretovat, ale vždy to má oporu ve filmu samotném).
      Co z té interpretační části je údajně čistě náhodné? Vztah člověk-technologie, otrokářství, tie-ins ad. jsou tam přímo reflektované, já to jenom dovádím dál s ohledem na to, jak jednotlivé významy fungují v celku toho díla.

      • Re: Škoda, že polovina autorem vypsaných "sofistiko... (Anonym, 28.06.2014 22:11) Reagovat

        V pohodě, nic proti, jen mám při čtení téhle recenze pocit, že jsou čtvrtí "Transformers" inteligentním symbolistickým dílem prošpikovaným metaforami a ve skutečnosti... ať si každý udělá obrázek.

        • Re: Škoda, že polovina autorem vypsaných "sofistiko... (Marek, 30.06.2014 15:31) Reagovat

          Já bych ten film hloupým neoznačil, protože je na něm patrný vklad velké spousty lidí, kteří se výsledný produkt snažili uzpůsobit co nejširší a nejrozmanitější divácké skupině.
          A z mé strany nejde o vykládání metaforů a luštění symbolů, ale o reflektování toho, co je ve snímku přímo zmiňováno. O otroctví, nebezpečí technologie, dokonce waterboardingu ad. se přímo mluví, postavy na to různě naráži. A taky jsem nechtěl psát to, co bude předpokládaně všude: vrší se na sebe atrakce, je to špatně/dobře. I periodika jako Variety či Guardian berou Bayovy filmy vážně a vykládají jejich ideologii. V ČR akorát není zvykem psát a číst takové texty, ale přijde mi to jako lepší varianta než zmíněné pochválení/strhání shluku atrakcí.

          • Re: Škoda, že polovina autorem vypsaných "sofistiko... (Anonym, 01.07.2014 17:40) Reagovat

            Určitě mě tvoje recenze zaujala více než mnohé jiné, to je pravda. Taky je pravda, že potenciální čtenáře "varuješ" předem (viz. "Mnohým nejspíš bude stačit následující hodnotící stanovisko Transformers: Zánik jsou lepší než dvojka a trojka, ale horší než jednička. Jsou ale tak pozoruhodným objektem, který..."), pořád se mi ale zdá podobně vypiplaná recenze zvláštní vzhledem k tomu, o jaký druh filmu se jedná. Tobě se film ale líbil (až teď jsem si všimla hodnocení 8/10), takže to chápu.:-)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 12. 4. 2024 - 18. 4. 2024
TV tipy: Klan Gucci prožil smrtící ticho, v němž se zabýval děsivým dědictvím Po delší době se v televizích objeví filmy, které ještě nedávno figurovaly v nabídkách kin. Největším lákadlem je oscarový trhák Všechno, všude, najednou, uvedení se dočká i hvězdně obsazená biografie Klan Gucci. ... čtěte zde
Vydáno: 12.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 2. část (25.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- Steven Spielberg chystá Napoleona (22.02.2023 08:34 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Tom Cruise slaví 60 let (03.07.2022 09:30 v Články | Publicistika)
- Stroj času: Osvícení vyzařuje i po 40 letech (20.11.2021 12:00 v Recenze | Stroj času)
- Téma: Ve stínu nejslavnější role: Rupert Grint (Ron Weasley, série Harry Potter filmů) (24.07.2021 10:30 v Články | Publicistika)
- Top 10: režiséři s nejvíce Oscary (30.01.2021 09:30 v Články | Publicistika)
- Téma: 10 herců, kteří nebyli nominováni na Oscara, ale měli ho získat (18.10.2020 11:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Nejslavnější sci-fi filmy let 2010 - 2019 (15.08.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Nejslavnější sci-fi filmy let 2000 - 2009 (25.07.2020 13:30 v Články | Publicistika)
- Téma: nejslavnější sci-fi filmy 70. let (21.06.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Téma: nejslavnější sci-fi filmy 60. let (13.06.2020 14:30 v Články | Publicistika)
- Top 10: Nejslavnější horory let 2010-2019 (02.05.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Čarodějnice bojuje s kickboxerem a nosí masku rudé smrti (21.02.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 2010-2019 (15.02.2020 11:30 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Doktor Spánek závodí v Le Mans a bojuje za amnestii (13.11.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 10: filmy podle Stephena Kinga (07.09.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Top 10: Nejlepší role Jacka Nicholsona (13.04.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Mravenec Z, Charlie Chaplin a Sicario vysílají zprávy (22.02.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Lesk a bída Oscarů (27.01.2019 17:30 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu