Blu-ray recenze: LEGO® příběh

Blu-ray recenze: LEGO® příběh - bořit a ničit

Vydáno: 23.06.2014 16:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák a Martin Bubrín

LEGO® příběh je nejenom jedním z největších komerčních (už teď se připravuje druhý díl) překvapení, jelikož málokdo očekával tak nadšené přijetí. Na Blu-rayi (ve 2D a ve 3D verzi) je možné si zábavu prodloužit bonusy.

LEGO® příběhRecenzoval/a Marek Slovák dne 23.06.2014 16:00. LEGO® příběh je nejenom jedním z největších komerčních (už teď se připravuje druhý díl) překvapení, jelikož málokdo očekával tak nadšené přijetí. Na Blu-rayi (ve 2D a ve 3D verzi) je možné si zábavu prodloužit bonusy. Hodnocení: 4
Fotografie z filmu LEGO® příběh / Chris Miller a Phil Lord. Zapamatujte si tato jména. Máte? Fajn, můžeme pokračovat. Jsou režiséři a scenáristé, což vám nejspíš došlo samo od sebe. Důležitější je, pod čím jsou "podepsáni": debutovali (na poli celovečerních filmů) výborným animovaným katastrofickým snímkem Zataženo, občas trakaře, který si utahoval ze žánrově spřízněných děl a zvládl být i satirou konzumerismu. Hranou tvorbu si vyzkoušeli s filmovou verzí populárního seriálu 21 Jump Street, jehož humor je postaven na utahování si ze samotného konceptu dvou očividně starších policistů vyšetřujících případ na střední škole.

S kombinaci animovaného a hraného materiálu přišli v zatím svém nejlepším počinu LEGO® příběh, ve kterém - částečně výsměšně, částečně s úctou a snahou dosáhnout kvalit svých předobrazů - přebrali vzorce zápletek blockbusterů z posledních cca patnácti let. A alespoň v amerických mainstreamových médiích vzbudili polemiku ohledně významového přesahu. Někteří komentátoři mají za to, že takto - jako neřízený chaos - by to dopadlo, kdyby svět vypadal tak, jak si ho představují levičáci. Jiní si zase myslí, že jde o kritiku korporátní Ameriky (jejímž ztělesněním je záporák Lord Byznys) a oslavu rozmanitosti a individuality každého. A jsou i tací, kteří zastávají důmyslný názor, že se snímek sice opírá do schematizace a komercionalizace produktů, ale přitom je sám příkladem takového výrobku sloužícího k prodeji dalších stavebnic dánského magnáta.

Fotografie z filmu LEGO® příběh / Docela sukces, když se významem zabývají zpravodajské relace a vychází interpretační texty, co? Různé "čtení" má oporu nejenom v politickém přesvědčení a světonázoru každého diváka, ale i ve formálním systému díla, jehož konstrukční princip je založen na asambláži - zdání vícerozměrnosti odebíráním a nanášením různých prvků a postupů. A jelikož je v tom určitý řád, odvislý od dodržování kontinuitních postupů klasického hollywoodského vyprávění, nerozpadá se celek do izolovaných segmentů, přestože některé stihly již zkultovnět.

Třetí prostorovou dimenzi nepřidává jenom 3D, ale i počítačová animace, která ale záměrně působí jako její starší stop-motion bratříček. Od technického a technologického zpracování bychom pak mohli postoupit na úroveň příběhu, kdy jsou nejprve dekonstruovány stavební kostky mytických vyprávění o hrdinově cestě, aby nabyly platnost a získaly znovu na působivosti jejich zapojením v pravou chvíli. A z hlediska stylu rozmanité střidání různých prostředí, v nichž se ale variují stejné situace (což platí i o hudebním doprovodu), zase vede k navrstvení jednotlivých fikčních světů a jejich propojení v závěru.

Fotografie z filmu LEGO® příběh / Pro méně důvtipné čtenáře srozumitelněji napsáno, LEGO® příběh je vskutku jedním z nejlepších animovaných, resp. kombinovaných filmů vůbec. Neomezuje se přitom na jeden žánr a jeho různé subžánrové variace jako stejně sebeuvědomělý Rango a střílí spíše do vlastních řad, než že by se vyjadřoval ke geopolitické situaci jako Team America: Světovej policajt. Nedosahuje sice kvalit posledního jmenovaného, ale osloví širší diváckou obec - a to proto, že nechce jenom bořit a ničit, ale i stavět a budovat.

Sing-a-long verze Everything is Awesome z bonusů LEGO® příběhu.

BD obal filmu LEGO® příběh / LEGO® příběh je byl uveden do kin v únoru, což je měsíc, kdy se neočekávají nijak závratné výsledky, ale k překvapení mnohých jich animovaný rodinný snímek dosáhl a pracuje se na pokračování. Díky komerční úspěšnosti vyšlo několik edic, včetně nejdražší a nejvybavenější Everything is Awesome, kde jsou vedle 2D a 3D verze filmu i figurka Vitruvia, 3D fotografie hlavního hrdiny Emmeta a bonusový dokument Dream Job: Meet the LEGO Builders, který v cca čtvrthodině nahlíží na profesionální stavitele modelů z kostiček a zaměřuje se na jejich podíl na LEGO® příběhu. U nás jsme se ničeho takového nedočkali, ale máme na výběr mezi jednodiskovou variantou, ve které je film ve 2D a s bonusovým materiál, a dvoudiskovou s 3D verzí na druhém disku. Ačkoliv distributor před uvedením na trh v materiálech tvrdil, že by tato měla obsahovat navíc zmíněný dokument, není tomu tak. DVD má ale jednu zvláštnost: po dobu několika následujících měsíců ho neseženete v kamenných obchodech (na e-shopech však ano), protože se výhradně prodává v obchodním řetězci TESCO.

Nepovedené scény z filmu z bonusů LEGO® příběhu.

Fotografie z filmu LEGO® příběh / Demo materiál. Referenční kvalita. Dvě nejčastější hodnocení, která se variují napříč našimi recenzemi modrých disků. V případě zhodnocení technických kvalit se budou odchylovat pouze v tom, že s názorem na 3D se připojí šéfredaktor (s iniciály BM). LEGO® příběh je převážně animovaný (až na několik kombinovaných montáží a pasáže v závěru) a animované filmy dlouhodobě patří mezi to nejlepší, co na DVD či BD můžete vidět a slyšet.

Nejinak je tomu tentokrát, a to přitom obrazový přepis (2.39:1) skýtal několik potenciálních výzev. Dochází k patrným změnám v barevné paletě a vůbec celkovém ladění, jak se mění prostředí. Montáže s vizemi kombinují hrané a animované pasáže. V posledním aktu se přepíná mezi těmito dvěma způsoby reprezentace. S těmito výzvami si ale přepis hravě poradil, protože nelze nic vytknout.

Platí to i pro zvuk, u kterého může někoho zamrzet, že originál je "pouze" v DTS-HD Master 5.1 a nikoliv 7.1, ale při poslechu si na to člověk ani nevzpomene. LEGO® příběh přebírá vývojové vzorce z blockbusterů posledních (necelých) dvou dekád, zvuk na BD působí, jako kdyby šlo o regulérní velkorozpočtový hollywoodský trhák. V akčních pasážích výrazné, přesto stále v případě dialogů dokonale srozumitelné, s dominující hudbou, aniž by na úbytě přicházelo prokreslení zvukového prostředí a různých detailů.

3D OBRAZ:
Fotografie z filmu LEGO® příběh / Všechno je boží i u 3D prezentace, která se může mezi animovanými počiny řadit mezi naprostou špičku. Pokud pomineme realizačně ambicióznější tituly jako Tintinova dobrodružství, kde vynikl Spielbergův smysl pro rozvržení prostoru a komponování scén v přehledných dlouhých záběrech, většině animáků jde spíše o inscenování prostorovosti "ven" v podobě vizuálních atrakcí – házení míčku do obličeje v Monstra versus Vetřelci nebo skopičiny Mimoňů v Já padouch 2 sice stojí za to, vykreslenost a hloubka prostředí ale působí většinou podivně dvourozměrně.

LEGO příběhu dodává pocit celistvosti a hmatatelnosti hlavně to, že je pomocí jeho CGI animace imitována technika stop-motion vyvolávající dojem, že za procesem vzniku filmu stála časově náročná rukodělná práce. Ba naopak – dokonalá imitace jak pohybu postaviček, tak i skutečných výrobků dánské stavebnice (včetně v HD krásně viditelných plastových nedokonalostí či poničených dílů), dává pocit sledování výkladní skříně do oživlého Lego světa. V dané koncepci (a pomocí nekonečných „čudlíků“ kostiček) vynikne hloubka jakéhokoliv prostředí, jimiž Emmet a Hustěnka procházejí – z hlediska 3D prostoru je zřejmě nejopojnější probouzení Lego města, které vypadá jako obří stavebnice, s níž jste si vždycky chtěli hrát jako děti. Jak se v závěrečné hrané fázi s jeho modelem ukáže, skutečně natočené a CGI Lego je od sebe téměř nerozeznatelné.

Fotografie z filmu LEGO® příběh / Jak už bylo podotknuto u 2D verze, film neustále prochází změnami barevných palet, které ale vždy v daném prostředí působí neskutečně plně a tahají z vizuálního přepisu maximum – prosluněný Divoký západ, psychedelický Mráček Bzum-Bzum Land nebo temná korporátní budova Lorda Byznyse, vše je díky perfektní ostrosti a prací s barvami doslova pastvou pro oči. U 3D samozřejmě neabsentují ani klasické atrakce vyskakující „z televize“ jako laserové paprsky při akčních scénách, Emmetovy pády do jiných světů nebo například prolétávání vesmírných lodí u kraje obrazu. (BM)

Parodická upoutávka na History Cops z bonusů LEGO® příběhu.

Fotografie z filmu LEGO® příběh / Bonusová výbava je jediným bodem, kdy disk zůstává pod vrcholem. Po pravdě, spíše patří k lepšímu průměru, protože i přes hravost a nápaditost jde o zklamání, jelikož velká část materiálů je legálně dostupná online. Ve srovnání s jinými animovanými filmy bonusy LEGO® příběhu potěší spíše mladšího diváka (zatímco stále baví toho dospělého), protože sestávají z kratších videí, které - na rozdíl od pixarovek - nejdou příliš do hloubky a navíc velká část z nich je ryze propagačního charakteru.

Audiokomentář dvojice režisérů/scenáristů (Chris Miller, Phil Lord) a herců (Chris Pratt, Will ArnettCharlie Day a Alison Brie) jako jediný nemá české titulky, což je škoda, protože jako jediný nabízí něco, co by se dalo označit za detailnější pohled na vznik filmu. Herci mají tendenci vtipkovat, k čemuž strhnou i tvůrce, ale ti povětšinou přichází se zajímavými postřehy ohledně dílčích i větších strukturních uměleckých voleb a zmíní se i o rozporuplném ideologickém vyznění a jeho propírání v médiích. A nezapomenou upozornit alespoň na některé ne tak očividné vtipy, jako je např. projekce amatérských LEGO kraťasů od fanoušků (vybrané jsou součástí bonusů v jedné čtyřminutové montáži i s krátkým úvodem).

Fotografie z filmu LEGO® příběh / Zbytek výbavy funguje na stejném principu jako snímek samotný, tj. na dekonstrukci a rekonstrukci viděného, aby se zesílila/podvrátila reklamní podstata produktu. Třináctiminutový film o filmu Bringing LEGO to Life je standardní making of, který je ale ozvláštněn tím, že průvodcem tvorbou díla je titulní Emmet, který zároveň glosuje některé v dokumentu použité postupy (montážní sekvence s Everything is Awesome, jež reagují na dialogové háčky). Jako doplněk pak působí minutový test animace.

See it, Build It se dvěma úvody a čtyřmi krátkými featuretty o celkové délce dvanácti minut, kde je v krátkosti rozebráno (rozloženo), jak dvě rekvizity - dvoupatrový gauč a Emmetovo auto - byly složeny (nejprve ve skutečnosti, poté v počítači). Stories from the Story Team je tím posledním na disku, co má blízko k pohledu do zákulisí. Ve čtyřech minutách uvidíme komentované storyboardy z první fáze vzniku, z které se prezentované nápady nepoužily/anebo se zásadněji upravily.

Fotografie z filmu LEGO® příběh / Zbytek náplně disku vedle kolekce promo videí tvoří již v době premiéry po netu kolující nepoužité scény; vtipné, ale vyprávění ve výsledku spíše retardující vystřižené scény, které jsou ve formě obrázkového scénáře; dvojice videoklipů k písním z filmu (karaoke Everything is Awesome a Batman´s A True Artist) ... a dvě upoutávky na potenciální spin-offy (Michelangelo & Lincoln: History Cops a Enter the Ninjago).

Všechna krátká videa jsou kreativní přesně v duchu snímku. Svou sebeuvědomělostí jistě pobaví poučeného diváka (History Cops jsou stylizováni jako jeden z grindhousáckých trailerů, Enter the Ninjago je kritikou neoriginality Hollywoodu a nízkých požadavků publika). Přesto je ale těžké se zbavit pocitu, že by making-of materiálů mohlo být více a stávající by mohly být informačně hutnější (jako tomu bylo v případě Team America: Světovej policajt), případně že by vážnost a zacílení na dospělé namísto vtipkování neuškodila (jako v případě Ranga a jeho audiokomentáře v porovnání se zdejším odlehčeným).

Parodická upoutávka na Ninjago z bonusů LEGO® příběhu.

Fotografie z filmu LEGO® příběh / LEGO® příběh je jedním z nejlepších animovaných (kombinovaných) filmů vůbec, a tak není třeba nad koupí disku dlouho přemýšlet. Jednodušší fyzické gagy si užijí nejmenší, nad narážkami na blockbustery a kultovní díla let dávno minulých se zase pobaví dospělí. Obrazový a zvukový přepis může konkurovat velkorozpočtovým hollywoodským trhákům, které v těchto ohledech patří k nejlepším. 3D se pak může řadit po bok Avatara, Huga a jeho velkého objevu či Transformers 3,  tj. opětovně k nejlepším. Disk ztrácí na bonusech, které sice jsou zábavné a obsahují i nějaké informace, ale nemůžou se rovnat s těmi k jiným animovaným počinům, a to nejenom od Pixaru. Hledáte-li ale prodloužení si zábavy z filmu o necelou hodinu, budete s nimi spokojeni.

Videoklip Batman´s A True Artist z bonusů LEGO® příběhu.

0,0

Box Office: 42. víkend
Box Office: Boo 2! A Madea Halloween ovládl předhalloweenský víkend Bláznivá skoro halloweenská komedie Boo 2! A Madea Halloween černošského komika Tylera Perryho ovládla právě uplynulý víkend, v němž propadlo severské krimi Sněhulák. čtěte zde
Vydáno: 23.10.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Killing Gunther 2/10
Za horizontem: Killing Gunther je crazy komedie, která není vtipná Arnold Schwarzenegger si zahrál v bláznivé akční komedii Tarana Killama Killing Gunther nejlepšího světového zabijáka, jehož žárliví kolegové ho touží sesadit z trůnu. čtěte zde
Vydáno: 22.10.2017 12:00 v sekci Recenze | Za horizontem
2
TV tipy: 20. 10. 2017 - 26. 10. 2017
TV tipy: Šílený Max, Luther, Jindřich IV. a Méďa Béďa se vydávají na zběsilou cestu Tento týden je v televizi dosti specifický, protože se v něm sešlo hned několik méně známých a mnohdy i docela povedených žánrovek. Největším tahákem je ale premiéra vychvalovaného sci-fi Šílený Max: Zběsilá cesta. čtěte zde
Vydáno: 20.10.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Bajkeři 3/10
Recenze: Bajkeři mají Snowboarďáky a Rafťáky jako nedostižný vzor Česká teenagerská komedie Bajkeři vypráví o tom, jak tři kluci, závislí na internetu, počítači a mobilu, vyrazí proti své vůli na kolech do přírody a zjistí, že se s holkama dá bavit i jinak než jen přes sociální sítě.... čtěte zde
Vydáno: 19.10.2017 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
matka! 5/10
Recenze: Aronofskyho matka! dělí diváky na dva tábory a děsí biblickými vizemi Drama/horor/podobenství matka! začíná jako intenzivní psychologicky-vztahové dusno, které se ovšem postupně překlápí do krvavých a brutálních biblických alegorií. Těžkopádný blábol, nebo mistrovské, originální a... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2017 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
0