Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Lost River

Recenze: Lost River - ambiciózní debut Ryana Goslinga

Vydáno: 01.06.2014 17:30 v sekci Recenze | Za horizontem - Martin Bubrín

Snímek Lost River je celovečerním debutem amerického herce Ryana Goslinga, který se ve své prvotině pouští na hranici fantasy, artu a Davida Lynche. Povedlo se mu svou prvotinou oslnit, nebo jde jen o nevydařený pokus?

Lost RiverRecenzoval/a Martin Bubrín dne 01.06.2014 17:30. Snímek Lost River je celovečerním debutem amerického herce Ryana Goslinga, který se ve své prvotině pouští na hranici fantasy, artu a Davida Lynche. Povedlo se mu svou prvotinou oslnit, nebo jde jen o nevydařený pokus? Hodnocení: 3
SDÍLET:    
Letošní festival v Cannes nabídl kromě nových „budoucích“ klasik (Mommy, Leviathan, Foxcatcher) také řádku titulů, u nichž bychom o extaticky nadšeném přijetí mohli hovořit jen stěží. Jedním z takových počinů, který vyvolal buď rozporuplné, nebo přímo odmítavé reakce, byl také velmi očekávaný režijní debut amerického herce Ryana Goslinga, jenž přijel na canneský festival představit svou prvotinu Lost River. Ač by se mohla vybízet paralela s jiným mediálně známým miláčkem publika Josephem Gordonem-Levittem, který loni natočil nepřístupnou nezávislou dramedii Don Jon, představitel mlčenlivého řidiče z filmu Drive se vydává naprosto odlišnou cestou mimo neochvějné a vztahové indie koleje, s nimiž většina herců typicky přechází k režisérské profesi.
Fotografie z filmu  / Lost RiverGoslingovi za kamerou se jistě nedají upřít ambice – jeho temná neo-noir fantasy pohádka (už žánrová kategorizace je obtížně definovatelná) musela na papíře vypadat jako osobitá podívaná s přesahem, která čeká jen na to, až jí schopný režisér vtiskne určitou vizuální poetiku. Příběh odehrávající se na zuboženém předměstí Detroitu vypráví o rozvrácené rodině z nižší sociální třídy, do níž se pomalu začne vkrádat temnota a beznaděj.

Zatímco matka (Christina Hendricks) je nucena kvůli utáhnutí hypotéky vzít nevděčnou práci v podivném nočním klubu, který jako by vypadl z Twin Peaks nebo jiných filmů Davida Lynche, její syn Bones (Iain De Caestecker ze seriálu Agents of S.H.I.E.L.D.) objeví v zatopeném lomu cestu do tajemného podvodního města. Zároveň najde také zalíbení v sousedce Rat (Saoirse Ronan) – překážkou v jejich vztahu je však místní gang vedený psychopatickým vůdcem jménem Bully (Pán času Matt Smith), jenž ve filmu zastává funkci neopodstatnitelného zla, které bez vysvětlení tyranizuje okolí.

Matt Smith ve filmu  / Lost RiverScénář tedy rozhodně nešetří příběhovými liniemi, ani postavami, které režisér a scenárista v jedné osobě načrtává až s pohádkovou jednorozměrností, v nichž se jejich jména zároveň stávají nositeli základních vlastností a poznávacích znaků (Rat je ošklivá, Bully je tyran apod.). Postavy zároveň žijí v hnusném, neúprosném a podivně definovatelném světě, který se s přibývajícími minutami začíná vzdalovat od skutečnosti a více se propadat do snové nadreality, v níž se všem zúčastněným ztrácí půda pod nohama.

U začínajících režisérů, kteří k této profesi „přestoupili“ od herectví, bývá zvykem, že se ve svém prvním filmu moc nepouští na půdu experimentování s obsahem, ale spíše si vyberou snímek jednodušší, na němž by mohli demonstrovat své vizuální kvality. Ryan Gosling si však, jak oblíbená floskule praví, ukousl příliš velké sousto a jeho prvotina sice nabízí několik úchvatných segmentů, ty ale nedrží příliš pohromadě.

Ben Mendelsohn ve filmu  / Lost RiverPři sledování Lost River (původně pojmenovaného mnohem atraktivnějším How to Catch a Monster) si divák, který má nakoukánu hercovu filmografii posledních let, uvědomí, jak moc jej ovlivnily předchozí spolupráce s režiséry jako Nicolas Winding Refn nebo Derek Cianfrance – s prvním zmíněným natočil (v kontextu obou kariér) přelomový Drive a surreálný Jen Bůh odpouští, s druhým zase neúprosné vztahové drama Blue Valentine a kriminální ságu Za borovicovým hájem.

Vyrovnání se svým vzorům a pokus pomocí cizích vlivů vytvořit vlastní styl je nejvíce rozpoznatelným prvkem u Goslingova debutu. Nejblíže se výsledek svou neuchopitelností a nedořečeností samozřejmě přibližuje filmu Jen Bůh odpouští (a to nejen tím, že tam záporné postavy zpívají a objevuje se tam samoúčelné estetizované násilí), který působí i v Refnově filmografii jako drobný ústřelek od boku.

Fotografie z filmu  / Lost RiverJako diváci, kteří jsme ročně konfrontování s desítkami, ne-li stovkami filmových děl, může snímek v určitých pasážích samozřejmě vyvolávat asociace s mnoha dalšími režiséry, kteří mohli, ale nemuseli stát Goslingovi předobrazem. Při sledování bezmála postapokalyptické krajiny, zde suplované problémy sužovaným Detroitem, vyvstane na mysl hlavně Benh Zeitlin a magický realismus Divokých stvoření jižních krajin, který podobně jako nyní Lost River poskytuje společenský komentář k ekonomické krizi v USA - nejhorší na tom ale je, že podobné téma vůbec nekomunikuje s vyprávěním a rozpadá se pouze na sled neprovázaných epizod, jež se snaží působit pospolitě, ale jedna druhou nepodporují. Majitel halucinogenního nočního klubu, „zkažený“ finančník Dave, například není rozveden dále než za pole tradiční karikatury mocného a zhýralého kapitalisty.

Vypravěčskou bezradnost se Gosling snaží uhrát působivým stylem, k němuž si pozval kameramana Benoîta Debieho, jenž snímal například Vejdi do prázdna nebo Spring Breakers, čili filmy, v nichž šla sytá vizuální estetika ruku v ruce s výpovědní hodnotou. V Lost River se však z úchvatných kompozic stávají jen nádherné prázdné obrazy, které většinou působí samy o sobě, nezávisle na funkci ve vyprávění. Z výsledku se tedy někdy stává až příliš důsledná a chtěná audiovizuální fetiš a exhibice, která nakonec nemá v systému filmu žádné opodstatnění.

Které vlastně nemá ani celé Lost River, jež slouží více jako přehlídka stylů oblíbených Goslingových tvůrců než plně soustředěné vyprávění s potřebným přesahem. Až jeho druhý film nám snad napoví, zda si režisérské řemeslo jen začátečnicky osahával, nebo je neschopen se od svých vzorů distancovat a vydat se vlastní cestou. Více než celistvým dojmem jeho debut totiž vyznívá pouze jako příslib do budoucna, který může, ale nemusí být naplněn.

Klip z filmu Lost River

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Cizinec ve vlaku 4/10
Recenze: Cizinec ve vlaku s Liamem Neesonem dojíždí na vlastní stupiditu Liam Neeson je hvězda nového thrilleru od režiséra Neznámého a Mělčin, film však i přes nezanedbatelné filmařské schopnosti tvůrců doplácí na velice chatrný a hloupý děj. čtěte zde
Vydáno: 18.01.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Můj strýček Archimedes 9/10
TV recenze: Ambiciózní snímek Můj strýček Archimedes nezklamal Výpravný koprodukční film Můj strýček Archimedes připravovala Česká televize do vysílání skoro tři roky. Snímek pojednává o řeckém migrantovi, který přijel do Československa, aby uprchl před občanskou válkou a našel zde... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2018 15:00 v sekci Články | Televize
12
Kinopremiéry: 3. týden
Kinopremiéry: Zoufalý a nemilovaný Coco je cizincem ve vlaku, v němž míjí tři billboardy V tomto týdnu vstupuje do kin pět premiér, z nichž hned čtyři jsou poměrně atraktivní a silné. Tou jasně nejzajímavější ovšem zůstává komediální drama Tři billboardy kousek za Ebbingem, které bodovalo na Zlatých glóbech... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
The End of the F***ing World 9/10
TV recenze: pubertální Bonnie a Clyde v originální jednohubce The End of the F***ing World Britský seriál The End of the F***ing World byl začátkem ledna mezinárodně uveden na streamingové službě Netflix. Jak se povedla osmidílná série o dvou mladých psychopatech? čtěte zde
Vydáno: 16.01.2018 13:05 v sekci Články | Televize
0
Coco 9/10
Recenze: Coco je příliš dobré na to, aby bylo podceňováno jako dětský animák Novinka od Pixaru Coco čerpá z mexické kultury a tradic, vypráví příběh o chlapci, který se nedopatřením ocitne ve světě mrtvých, a dokazuje, že Pixar zkrátka nemá mezi animačními studii konkurenci. čtěte zde
Vydáno: 15.01.2018 14:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: nejlepší filmy roku 2017 podle filmserver.cz (08.01.2018 15:00 v Články | Žebříčky)
- Zlaté glóby 2018: nejlepšími filmy jsou Tři billboardy a Lady Bird (08.01.2018 07:33 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: návrat maskovaných zabijáků v Oni 2: Noční kořist (06.01.2018 16:30 v Novinky | Trailery)
- The Crown: 2. série v traileru (07.11.2017 11:23 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Blade Runner 2049 – „ostré komando“ pro nové tisíciletí (05.10.2017 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Mezi Blade Runnerem a Hansem Zimmerem je hora, na níž má svatbu Hladový Bizon (04.10.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Zemřel herec Harry Dean Stanton (16.09.2017 02:50 v Novinky | Zprávy)
- TV Recap: Twin Peaks 17. část - Návrat do Městečka Twin Peaks (06.09.2017 14:30 v Články | Televize)
- TV Recap: Twin Peaks 16. část - Návrat agenta Coopera (31.08.2017 08:00 v Články | Televize)
- TV tipy: Pat a Mat se pouští do mission impossible a dostávají horečku sobotní noci (25.08.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV Recap: Twin Peaks 15. část - "Kdo je Judy?" (24.08.2017 05:00 v Články | Televize)
- Twin Peaks Recap: 14. část - "Kdo je ten snílek?" (21.08.2017 12:26 v Články | Televize)
- TV tipy: Zabijáci se účastní honu na lišku a Silkwoodová jim vaří kohouta na víně (18.08.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- David Lynch dostal nabídku na režii filmu Zlaté časy na Ridgemont High (12.08.2017 07:50 v Novinky | Zprávy)
- TV Recap: Twin Peaks 13. část - Pomsta zlého Coopera a návrat Jamese (09.08.2017 17:51 v Články | Televize)

PREMIÉRA TÝDNE   02/2018

Odnikud
8/10

Drama Odnikud, sklízející nadšené ohlasy už od loňského festivalu v Cannes, rozjíždí studii truchlení a pomsty a kritiku rasové diskriminace na pozadí motivu pravicového terorismu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny (2x)
Ant-Man and the Wasp (1x)
Cizinec ve vlaku (9x)
The Terror (3x)
Zoufalé ženy dělají zoufalé věci (1x)
Fahrenheit 451 (2x)
Altered Carbon (5x)
Tully (2x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver