Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Lost River

Recenze: Lost River - ambiciózní debut Ryana Goslinga

Vydáno: 01.06.2014 17:30 v sekci Recenze | Za horizontem - Martin Bubrín

Snímek Lost River je celovečerním debutem amerického herce Ryana Goslinga, který se ve své prvotině pouští na hranici fantasy, artu a Davida Lynche. Povedlo se mu svou prvotinou oslnit, nebo jde jen o nevydařený pokus?

Lost RiverRecenzoval/a Martin Bubrín dne 01.06.2014 17:30. Snímek Lost River je celovečerním debutem amerického herce Ryana Goslinga, který se ve své prvotině pouští na hranici fantasy, artu a Davida Lynche. Povedlo se mu svou prvotinou oslnit, nebo jde jen o nevydařený pokus? Hodnocení: 3
SDÍLET:    
Letošní festival v Cannes nabídl kromě nových „budoucích“ klasik (Mommy, Leviathan, Foxcatcher) také řádku titulů, u nichž bychom o extaticky nadšeném přijetí mohli hovořit jen stěží. Jedním z takových počinů, který vyvolal buď rozporuplné, nebo přímo odmítavé reakce, byl také velmi očekávaný režijní debut amerického herce Ryana Goslinga, jenž přijel na canneský festival představit svou prvotinu Lost River. Ač by se mohla vybízet paralela s jiným mediálně známým miláčkem publika Josephem Gordonem-Levittem, který loni natočil nepřístupnou nezávislou dramedii Don Jon, představitel mlčenlivého řidiče z filmu Drive se vydává naprosto odlišnou cestou mimo neochvějné a vztahové indie koleje, s nimiž většina herců typicky přechází k režisérské profesi.
Fotografie z filmu  / Lost RiverGoslingovi za kamerou se jistě nedají upřít ambice – jeho temná neo-noir fantasy pohádka (už žánrová kategorizace je obtížně definovatelná) musela na papíře vypadat jako osobitá podívaná s přesahem, která čeká jen na to, až jí schopný režisér vtiskne určitou vizuální poetiku. Příběh odehrávající se na zuboženém předměstí Detroitu vypráví o rozvrácené rodině z nižší sociální třídy, do níž se pomalu začne vkrádat temnota a beznaděj.

Zatímco matka (Christina Hendricks) je nucena kvůli utáhnutí hypotéky vzít nevděčnou práci v podivném nočním klubu, který jako by vypadl z Twin Peaks nebo jiných filmů Davida Lynche, její syn Bones (Iain De Caestecker ze seriálu Agents of S.H.I.E.L.D.) objeví v zatopeném lomu cestu do tajemného podvodního města. Zároveň najde také zalíbení v sousedce Rat (Saoirse Ronan) – překážkou v jejich vztahu je však místní gang vedený psychopatickým vůdcem jménem Bully (Pán času Matt Smith), jenž ve filmu zastává funkci neopodstatnitelného zla, které bez vysvětlení tyranizuje okolí.

Matt Smith ve filmu  / Lost RiverScénář tedy rozhodně nešetří příběhovými liniemi, ani postavami, které režisér a scenárista v jedné osobě načrtává až s pohádkovou jednorozměrností, v nichž se jejich jména zároveň stávají nositeli základních vlastností a poznávacích znaků (Rat je ošklivá, Bully je tyran apod.). Postavy zároveň žijí v hnusném, neúprosném a podivně definovatelném světě, který se s přibývajícími minutami začíná vzdalovat od skutečnosti a více se propadat do snové nadreality, v níž se všem zúčastněným ztrácí půda pod nohama.

U začínajících režisérů, kteří k této profesi „přestoupili“ od herectví, bývá zvykem, že se ve svém prvním filmu moc nepouští na půdu experimentování s obsahem, ale spíše si vyberou snímek jednodušší, na němž by mohli demonstrovat své vizuální kvality. Ryan Gosling si však, jak oblíbená floskule praví, ukousl příliš velké sousto a jeho prvotina sice nabízí několik úchvatných segmentů, ty ale nedrží příliš pohromadě.

Ben Mendelsohn ve filmu  / Lost RiverPři sledování Lost River (původně pojmenovaného mnohem atraktivnějším How to Catch a Monster) si divák, který má nakoukánu hercovu filmografii posledních let, uvědomí, jak moc jej ovlivnily předchozí spolupráce s režiséry jako Nicolas Winding Refn nebo Derek Cianfrance – s prvním zmíněným natočil (v kontextu obou kariér) přelomový Drive a surreálný Jen Bůh odpouští, s druhým zase neúprosné vztahové drama Blue Valentine a kriminální ságu Za borovicovým hájem.

Vyrovnání se svým vzorům a pokus pomocí cizích vlivů vytvořit vlastní styl je nejvíce rozpoznatelným prvkem u Goslingova debutu. Nejblíže se výsledek svou neuchopitelností a nedořečeností samozřejmě přibližuje filmu Jen Bůh odpouští (a to nejen tím, že tam záporné postavy zpívají a objevuje se tam samoúčelné estetizované násilí), který působí i v Refnově filmografii jako drobný ústřelek od boku.

Fotografie z filmu  / Lost RiverJako diváci, kteří jsme ročně konfrontování s desítkami, ne-li stovkami filmových děl, může snímek v určitých pasážích samozřejmě vyvolávat asociace s mnoha dalšími režiséry, kteří mohli, ale nemuseli stát Goslingovi předobrazem. Při sledování bezmála postapokalyptické krajiny, zde suplované problémy sužovaným Detroitem, vyvstane na mysl hlavně Benh Zeitlin a magický realismus Divokých stvoření jižních krajin, který podobně jako nyní Lost River poskytuje společenský komentář k ekonomické krizi v USA - nejhorší na tom ale je, že podobné téma vůbec nekomunikuje s vyprávěním a rozpadá se pouze na sled neprovázaných epizod, jež se snaží působit pospolitě, ale jedna druhou nepodporují. Majitel halucinogenního nočního klubu, „zkažený“ finančník Dave, například není rozveden dále než za pole tradiční karikatury mocného a zhýralého kapitalisty.

Vypravěčskou bezradnost se Gosling snaží uhrát působivým stylem, k němuž si pozval kameramana Benoîta Debieho, jenž snímal například Vejdi do prázdna nebo Spring Breakers, čili filmy, v nichž šla sytá vizuální estetika ruku v ruce s výpovědní hodnotou. V Lost River se však z úchvatných kompozic stávají jen nádherné prázdné obrazy, které většinou působí samy o sobě, nezávisle na funkci ve vyprávění. Z výsledku se tedy někdy stává až příliš důsledná a chtěná audiovizuální fetiš a exhibice, která nakonec nemá v systému filmu žádné opodstatnění.

Které vlastně nemá ani celé Lost River, jež slouží více jako přehlídka stylů oblíbených Goslingových tvůrců než plně soustředěné vyprávění s potřebným přesahem. Až jeho druhý film nám snad napoví, zda si režisérské řemeslo jen začátečnicky osahával, nebo je neschopen se od svých vzorů distancovat a vydat se vlastní cestou. Více než celistvým dojmem jeho debut totiž vyznívá pouze jako příslib do budoucna, který může, ale nemusí být naplněn.

Klip z filmu Lost River

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 21. 9. 2018 - 27. 9. 2018
TV tipy: Rommel a Rambo mají prima bráchu Blade Runnera Ani konec září v televizi neohromí žádnou atraktivní nabídkou, v programech se ovšem přesto najde pár zapomenutých a jen zřídka připomínaných zdařilých filmů. Po letech se navíc odvysílání dočká legendární sci-fi Blade... čtěte zde
Vydáno: 21.09.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Muži touží po skatech a tváři Tři ze čtyř aktuálních premiér jsou tuzemské výroby a zejména pochybná komedie Po čem muži touží je jasným diváckým hitem. Mnohem zajímavěji se ovšem jeví dokument King Skate. Jedinou nečeskou novinkou je polské drama Tvář. ... čtěte zde
Vydáno: 19.09.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 37. týden
Top 20 ČR: Predátor u nás zabodoval O právě uplynulém víkendu se nejvíce chodilo na novinku Predátor: Evoluce, která v kinech předstihla horor Sestra. čtěte zde
Vydáno: 18.09.2018 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 37. víkend
Box office: Predátor stačil na vrchol Akční novinka Predátor: Evoluce si urvala první místo žebříčku se slabým otvírákem 24 milionů. Mezitím se Mission Impossible: Fall Out stal nejúspěšnějším dílem série. čtěte zde
Vydáno: 17.09.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Zoufalství a naděje 8/10
Za horizontem: Ethan Hawke se nachází ve stavu Zoufalství a naděje Ethan Hawke hraje v dramatu Zoufalství a naděje kněze, který přišel ve válce o syna a sám bojuje s vlastním životem. Jde o poslední snímek amerického scenáristy a režiséra Paula Schradera. čtěte zde
Vydáno: 16.09.2018 12:00 v sekci Recenze | Za horizontem
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- První člověk přistál na Měsíci v posledním traileru (19.09.2018 17:29 v Novinky | Trailery)
- The Beach Bum: Matthew McConaughey v traileru (08.09.2018 13:55 v Novinky | Trailery)
- Ryan Gosling je První člověk v novém traileru (30.08.2018 07:16 v Novinky | Trailery)
- 30 kultovních filmů, na které nelze zapomenout (26.08.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- The Romanoffs: nová TV série od Amazonu v traileru (15.08.2018 14:18 v Novinky | Trailery)
- Climax: nový snímek od režiséra Vejdi do prázdna v traileru (14.08.2018 16:45 v Novinky | Trailery)
- Top 12: všechny filmy Terryho Gilliama od nejhoršího po nejlepší (22.07.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- Mary Queen of Scots: historické drama v prvním traileru (12.07.2018 20:16 v Novinky | Trailery)
- David Lynch přemýšlí o návratu do Městečka Twin Peaks (24.06.2018 11:02 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Ryan Gosling letí na Měsíc jako První člověk (09.06.2018 07:20 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Marguerite hraje v Brooklynu žebráckou operu a na svou slávu dostává sedmou pečeť (01.06.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřela herečka Pamela Gidley (30.04.2018 08:31 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Lara Croft putuje za králem trollů a hledá tlumočníka (14.03.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Lady Bird sbírá ceny za všednost a nevýjimečnost (01.03.2018 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Rudá volavka Tonya hraje noční hru a předstírá, že nikdy nebyla (28.02.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Oscar 2018: Nejlepší herečka v hlavní a vedlejší roli (18.02.2018 13:49 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Vincent s láskou hledá v labyrintu všechny prachy světa (24.01.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Nejočekávanější filmy roku 2018, část 2. (21.01.2018 19:02 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   37/2018

Predátor: Evoluce
6/10

Shane Black, scenárista Posledního skauta a režisér Správných chlapů, se pustil do pokračování Predátora, v němž obávaný mimozemský lovec ztroskotá na Zemi a vydává se po stopě svého lidmi odcizeného vybavení.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

If Beale Street Could Talk (1x)
Raubíř Ralf a internet (1x)
The Haunting of Hill House (1x)
Beautiful Boy (1x)
Grinch (1x)
Tvář (2x)
Mandy - Kult pomsty (2x)
Captain Marvel (3x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver