Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
AFO: Vzdělaná žena je mor

Report: Academia Film Olomouc - Vzdělaná žena je mor

Vydáno: 24.04.2014 07:00 v sekci Komentáře | Reportáže - Marek Slovák

Na Academia Film Olomouc (AFO) proběhly ve čtvrtek 17. 4. dvě přednášky, v nichž vědkyně bořily stereotypy, které jsou s nimi v médiích spojovány. Než vám koncem týdne přineseme zhodnocení festivalu, přečtěte si report.

SDÍLET:    
Scarlett Johansson ve filmu Avengers / The AvengersAcademia Film Olomouc, jehož v pořadí 49. ročník se konal od 15. do 20. dubna, je akcí popularizující vědecký film. Vedle projekcí, jimž dominuje nonfikční tvorba, je možné si zajít na informačně přínosné a místy i záměrně zábavné přednášky hostů, kteří jsou odborníky na danou oblast bádání. Ve čtvrtek 17. dubna si tak bylo možné vyslechnout Marcelu Linkovou a Janu Jedličkovou, které v rámci sekce Ženy a věda hovořily na téma Stereotypizace žen ve vědě: Dr. Jekyll a slečna Hyde (A Annette Kuhn, která do sekce Paměť přispěla na téma Osobní a kulturní paměť v audiovizuálních médiích, ale o té z důvodu vymezeného počtu znaků možná někdy příště.)  

Vědec X vědkyně?
Sebeexplanačně nazvaná přednáška Stereotypizace žen ve vědě sestávala ze dvou nerovnoměrných částí. V první socioložka a výzkumnice Sociologického ústavu AV ČR Marcela Linková představila typologii "vědců" v západní audiovizuální kultuře, v druhé se Jana Jedličková z Univerzity Palackého zaměřila na fikční seriálovou tvorbu posledních let.

Laura Dern ve filmu Jurský park / Jurassic ParkSlovo "vědců" bylo dáno záměrně do uvozovek, protože hodinu a půl dlouhé povídání bylo uvozeno příkladem převládajícího stereotypního uvažování na základě reprezentace určitých skupin v médiích. Děti a mládež školou povinné dostaly za úkol namalovat, jak si představují vědce, přičemž všichni odevzdaly papír s obrázkem neupraveného muže s technickými dovednostmi, ani jednou ženy. Oprávněná námitka, že by výsledek vypadal jinak, kdyby v zadání bylo na místo "Jak si představujete vědce?" upřesněno "Jak si přejete vědce a vědkyni?", poukazovala na nerovnost obsaženou v samotném jazyku. Lingvisté by tvrdili, že pod "vědec" se skrývá označení jak pro muže, tak ženu, ale ukazuje se, že tomu tak - alespoň co se týče vnímání současné generace dětí a dospívajících - není.

Podoba geniálního, ale asociálního vědce pramení pravděpodobně z toho, jak je vyobrazován v západním filmu, který dominuje populární kultuře. Zatímco ale typologie vědce je rozpracovaná, u vědkyň něco takového chybí. Vědec může být profesionální, šílený (Jeff Goldblum v Mouše), nespolečenský (Christopher Lloyd v Návratu do budoucnosti), nemorální (Jeroen Krabbé jako Dr. Nichols v UprchlíkoviMiloš Kopecký v Adéla ještě nevečeřela), bezmocný/pasivní či hrdinský (Harrison Ford jako Indiana Jones, Robert Downey Jr. jako Iron Man).

Jodie Foster ve filmu Kontakt / ContactNení příliš divu, že převládají protagonisté a s protagonistkami se příliš nesetkáme, protože to souvisí i s tím, nakolik byly ženy ostrakizovány v případě profese vědkyně ve skutečnosti. Významní muži si mysleli, že "něžné pohlaví" na akademické půdě nemá co dělat (např. Aristoteles: "Žena se od muže zásadně liší, a proto nemůže čerpat z vyššího vzdělání občanů," ale i Jean Jacques Rousseau: "Vzdělaná žena je morem."). Nebyl by nejspíš nikdo, kdo se za svůj život nesetkal s "argumenty", proč by tomu tak mělo být, ať už to byla absence rozumu a konceptuálního myšlení a menší mozková kapacita (v porovnání s muži) či tvrzení, že intelektuální činnost narušuje reprodukční schopnosti (věda a mateřství se tak vylučuje). Nelze se proto divit tomu, že podle poslední monitorovací zprávy z r. 2012 o postavení žen v české vědě je jejich paritní zastoupení pouze v lékařství.

Nepočetné zastoupení ve skutečnosti se proto odráží i ve fikci, i když je pozitivní, že v posledních letech dochází k nárůstu. S jakými typy vědkyň se tedy v západní celovečerní tvorbě můžeme setkat? Pokud to vezmeme chronologicky, jde o starou pannu, mužatku, naivní expertku, zlou svůdnici a osamělou hrdinku s vysokým morálním kreditem.

Fotografie z filmu Indiana Jones a poslední křížová výprava / Indiana Jones and the Last CrusadeStará panna se vyznačuje tím, že ačkoliv může být atraktivní, nemá vztahy s muži a její vědecký kredit není uznáván, jak by si zasloužila. Typickou představitelkou tohoto typu je Ingrid Bergman z Rozdvojené duše. O téměř třicet let později, konkrétně v 70. letech, se spolu s druhou vlnou boje za práva žen objevila mužatka, která je emocionálně odtažitá, chová se maskulinně, jsou jí připisovány nemalé vědecké zásluhy, ale má malé rozhodovací kompetence. Určitě si sami vybavíte několik takových příkladů, nejvýraznější je Frances Reid z Kmene Andromeda. (Za poznámku "pod čarou" stojí, že v remaku z 21. století je větší zastoupení nejenom žen, ale i Afroameričanů.)

O dvě dekády na to je možné narazit na naivní expertku (např. Julianne Moore v Ztraceném světě), která je mladá, krásná a ve své profesi uznávaná, ale naivní, a tak potřebující mužskou ochranu. A na zlou svůdnici (např. Dr. Elsa Schneider z Indiany Jonese a Poslední křížové výpravy), která používá "ženské" zbraně k dosažení svých cílů, ale je vždy "po zásluze" potrestána. Poslední dobou pak dominuje obraz osamělé pohledné hrdinky, která má vysoký morální kredit, ale ten představuje její výlučnost ve světě mužů a osamělost slouží jako spouštěč k její socializaci ve smyslu utvoření páru. Pokud si nedovedete s popsaným typem spojit nikoho konkrétního, dosaďte si ke jménům jako Rachel Weisz či Jodie Foster konkrétní počiny, protože jich je hned několik.

Fotografie z filmu Kdo chce zabít Jessii? / Kdo chce zabít Jessii?Neznamená to ale, že by genderové stereotypy nezůstávaly, ovšem pouze v aktualizované - současným společenským normám uzpůsobené - podobě. Náhled, který předestřela Marcela Linková (s odbočkou k československému kontextu v podobě dvou titulů - komiksové Kdo chce zabít Jessii? a málo známého dramatu Můj hříšný muž), by se dal snadno až velmi snadno zpochybnit. Nejenom s poukazem na výše zmíněné rozdílné chápání vědec a vědkyně, ale i co se týče zvoleného přístupu a vybraných příkladů.

Někomu nemusí vyhovovat mimeticke východisko ("film jako odraz - nápodoba - skutečnosti"), jiný/jiná by mohl problematizovat zvolené příklady, protože Spielbergovy snímky se vztahuji spíše k jiným filmům než k žitému světu... a zvolit Jurský park jako demonstraci sexismu (včetně videoukázky s českým dabingem, kde je anglické "sexism" přeloženo jako "nerovnost pohlaví") je velmi, velmi nešťastné s ohledem na existenci profeministických výkladů daného díla.

Nerdka na pokračování
Fotografie z filmu  / Příspěvek Marcely Linkové byl spíše příkladem politického aktivismu snažícího se o typologizaci stereotypů pro zdůraznění toho, že tak to funguje i ve skutečnosti. Oproti ní se Jana Jedličková ve své části zaměřila na to, že by stereotypy neměly být rozbořeny, protože se bez určitého zjednodušení fikční tvorba neobejde, ale že by měly být rozmanitější, aby pro diváka mohla být možnost výběru při identifikaci se s postavou.

Pro televizní seriálovou tvorbu platí trochu jiná pravidla než pro celovečerní filmovou, protože v procesu výroby pořadu je menší zastoupení žen než v kinematografii, pracuje se s návazností na žánr a formát (krimi, sci-fi, melodrama z lékařského prostředí apod.). Věda je neatraktivní téma, a tak je třeba ji zpřístupnit prostřednictvím postav a vztahů mezi nimi.

Fotografie z filmu Simpsonovi / The SimpsonsNejpodstatnější je ale samotná podstata příběhů na pokračování, kterou je serialita, která neumožňuje dlouhodobější uplatnění pro typ osamělé ženy-vědkyně, jelikož je vyžadováno, aby se setkávala s dalšími postavami. Nemálo určující je taktéž ohled na cílovou skupinu, kterou stále tvoří heterosexuální bílí muži střední třídy - a u televize neplatí, že by jako film měla potřebu oslovovat různé demografické skupiny.

Možná proto se u obrazovek setkáváme nejčastěji s typem v poslední době čím dál tím populárnější nerdky, která je ale socializována skrze vztah s mužskou postavou (Sběratelé kostí, CSI: Crime Scene Investigation, Teorie velkého třesku). Z důvodu atraktivnosti (zohlednění předpokládaných preferencí publika) je opomíjena každodennost vědeckého bádání a do popředí jsou stavěny oblasti (forenzní antropologie, hackerství) umožňující zpřístupnění za pomocí infografiky či vizualizace než stará metoda bádání v knihovnách, archivech apod. místech.

Rooney Mara ve filmu Muži, kteří nenávidí ženy / The Girl with the Dragon TattooJelikož seriálová tvorba dovede posílit vztah mezi recipientem, mohou pozitivně vykreslené obrazy ženy - vědce být vzorem pro mnoho divaček, ale v současné době - dle Jany Jedličkové - takové "role models" chybí. U dominantního seriálového typu převládá důraz na feminitu a střet mezi rodinou a kariérou. V Německu například existuje projekt zasazující se o to, aby bylo na televizních obrazovkách více vědkyň, protože bylo zjištěno, že si ženy vybírají povolání podle seriálů.

Možná námitka, že prosazováním jedné skupiny "na úkor" druhé by opomíjela zásadní fakt, že v případě reprezentace (nejenom) vědců a vědkyň není vyrovnané. Jde spíš o rovná práva (či alespoň snahu o ně) než o znevýhodnění jedné skupiny před jinou. Výtka, že - ze sociálního konstruktivismu a genderových studií vycházející - přístup chápaný některými jako feministický staví na černobílém dělení (muž X žena), opomíjí přesah Jany Jedličkové do oblasti queer studies. Během svého povídání totiž operovala s pojmem heteronormativity, a tak jejím cílem nebylo prosazování vědkyň ve fikci a větší rozmanitost stereotypů u seriálů (alespoň srovnatelná s těmi u filmů), ale různorodost napříč všemi genderovými i sexuálními (a potažmo rasovými, třídními ad.) kategoriemi.

Chtělo by se parafrázovat předního českého mentálního mrzáka a zakončit report výzvou, abyste nám do diskuze napsali, co si o tom myslíte. Samozřejmě jenom za předpokladu, pokud přemýšlíte nad otázkami, které řeší - nebo by měla řešit - česká společnost. Budeme ale korektní a neuděláme to.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Cizinec ve vlaku 4/10
Recenze: Cizinec ve vlaku s Liamem Neesonem dojíždí na vlastní stupiditu Liam Neeson je hvězda nového thrilleru od režiséra Neznámého a Mělčin, film však i přes nezanedbatelné filmařské schopnosti tvůrců doplácí na velice chatrný a hloupý děj. čtěte zde
Vydáno: 18.01.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Můj strýček Archimedes 9/10
TV recenze: Ambiciózní snímek Můj strýček Archimedes nezklamal Výpravný koprodukční film Můj strýček Archimedes připravovala Česká televize do vysílání skoro tři roky. Snímek pojednává o řeckém migrantovi, který přijel do Československa, aby uprchl před občanskou válkou a našel zde... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2018 15:00 v sekci Články | Televize
15
Kinopremiéry: 3. týden
Kinopremiéry: Zoufalý a nemilovaný Coco je cizincem ve vlaku, v němž míjí tři billboardy V tomto týdnu vstupuje do kin pět premiér, z nichž hned čtyři jsou poměrně atraktivní a silné. Tou jasně nejzajímavější ovšem zůstává komediální drama Tři billboardy kousek za Ebbingem, které bodovalo na Zlatých glóbech... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
The End of the F***ing World 9/10
TV recenze: pubertální Bonnie a Clyde v originální jednohubce The End of the F***ing World Britský seriál The End of the F***ing World byl začátkem ledna mezinárodně uveden na streamingové službě Netflix. Jak se povedla osmidílná série o dvou mladých psychopatech? čtěte zde
Vydáno: 16.01.2018 13:05 v sekci Články | Televize
0
Coco 9/10
Recenze: Coco je příliš dobré na to, aby bylo podceňováno jako dětský animák Novinka od Pixaru Coco čerpá z mexické kultury a tradic, vypráví příběh o chlapci, který se nedopatřením ocitne ve světě mrtvých, a dokazuje, že Pixar zkrátka nemá mezi animačními studii konkurenci. čtěte zde
Vydáno: 15.01.2018 14:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Top 10: Mel Gibson a jeho nejlepší role (05.01.2018 15:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Křídla Vánoc probouzejí Sílu (08.12.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Jurský svět: Zánik říše se odhaluje v prvním úplném traileru (08.12.2017 07:16 v Novinky | Trailery)
- První trailer: Avengers: Infinity War (29.11.2017 14:56 v Novinky | Trailery)
- Jurský svět: Zánik říše odhaluje první teaser (23.11.2017 07:45 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Maxinožka z temného předměstí vyšetřuje vraždu v Orient expresu (08.11.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Suburbicon: Temné předměstí je zaprášená tuctovka od Coenů (07.11.2017 05:00 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: Thor: Ragnarok – nejujetější bůh hromu (26.10.2017 15:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Thor a Jigsaw překročili čáru, aby strávili den na zázračné planetě (25.10.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Šílený Max, Luther, Jindřich IV. a Méďa Béďa se vydávají na zběsilou cestu (20.10.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Film o mladém Hanu Solovi dostal název (17.10.2017 18:50 v Novinky | Zprávy)
- Star Wars: Poslední z Jediů v novém traileru (10.10.2017 10:57 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Blade Runner 2049 – „ostré komando“ pro nové tisíciletí (05.10.2017 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Mezi Blade Runnerem a Hansem Zimmerem je hora, na níž má svatbu Hladový Bizon (04.10.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Zemřela herečka Květa Fialová (26.09.2017 12:16 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Kingsman: Zlatý kruh rozšiřuje agentský svět o americkou pobočku (20.09.2017 09:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Kingsman a LEGO Ninjago prožívají zlaté časy ve zlatém kruhu (20.09.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Virtuální vězni a Warholka prožívají loveckou sezónu a zůstávají sami v poušti (08.09.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Matt Damon v traileru černé komedie Suburbicon: Temné předměstí (27.07.2017 17:56 v Novinky | Trailery)
- Thor: Ragnarok má nový trailer (23.07.2017 10:50 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   02/2018

Odnikud
8/10

Drama Odnikud, sklízející nadšené ohlasy už od loňského festivalu v Cannes, rozjíždí studii truchlení a pomsty a kritiku rasové diskriminace na pozadí motivu pravicového terorismu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Black Lightning (4x)
Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny (2x)
Ant-Man and the Wasp (1x)
Cizinec ve vlaku (9x)
The Terror (3x)
Zoufalé ženy dělají zoufalé věci (1x)
Fahrenheit 451 (2x)
Altered Carbon (5x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver