Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
filmserver.cz doporučuje hosting WEDOS.cz
Report: KRRR: The 70mm bitch is back!

Report: KRRR: The 70mm bitch is back!

Vydáno: 16.04.2014 18:00 v sekci Komentáře | Reportáže - Marek Slovák

Letos se konal 9. ročník KRRR!, události, kdy je možno zhlédnout filmy natočené či vyzvětšované na sedmdesátku. Akce, která měla v minulých letech podobu cinefilního semináře, se přiklonila k tematické přehlídce formátu.

SDÍLET:    
KRRR 2014Stejně jako osm ročníku předtím, i letos se do krnovského Kina Mír sjelo na desítky lidí, aby po dobu tří dnů (od 11. 4. do 13. 4.) zhlédli ne zrovna současné a ne zrovna krátké filmy. Dlouhou cestu do města u česko-polských hranic nejenom domácí, ale i zahraniční návštěvníci vážili díky možnosti vidět vybrané tituly na 70mm formátu. Platilo to alespoň tento rok, protože v předchozích letech z větší části víkendová akce cílila spíše na generaci současných dvacátníků, která vyrostla na dnes již kultovních a/či klasických blockbusterech, jež ale neměla možnost spatřit na plátně.

"Minulými roky" je míněno období od 6. ročníku (2010) do minulého 8. (2013), jimž dominovala hollywoodská produkce a jména jako James Cameron (Vetřelci, Titanic, Propast), Tim Burton (Batman, Střihoruký Edward) a Steven Spielberg (Dobyvatelé ztracené archy, Chrám zkázy). Právě Spielbergova třetí část indianajonesovské tetralogie - Poslední křížová výprava - byla na poslední chvíli zařazena do programu. Pro některé to byl jistě ten titul, který rozhodnul o tom, že se akreditují a pojedou, protože nabídka jinak nebyla příliš lákavá.

KRRR 2014Kritická optika, hodnotící festival na základě atraktivnosti uváděných snímků a počtu akreditovaných, by ale opomíjela dvě zásadní věci. Loni sice unikátní možnost naposledy si v kinosále vychutnat Star Wars (Návrat Jediho před digitálními úpravami!) a navrátit se do období dětství anebo dospívání (Hello, Dolly!, Propast, Střihoruký Edward, Smrtonosná past) přitáhla diváky.

Ovšem pokud bychom si nevypomáhali povšechnými tématy (např. "akčnost"), vytkli bychom absenci dramaturgie, která je už tak ztížena (ne)dostupností kopií a omezením na výlučný formát. A dodali, že se z KRRR stal spíše cinefilský seminář než přehlídka formátu, protože až na výjimky šlo o blow-upy (tj. vyzvětšované), nikoliv na sedmdesátku natáčené počiny. Alespoň tomu tak bylo pro v pořadí 8. KRRR!.

KRRR 2014U letošního "předjubilejního" ročníku tomu ale bylo naopak, protože byla patrná jasná dramaturgická koncepce (historické, biografické epiky) a upřednostňování formátu před podbízivostí. Následkem toho návštěvnost sice výrazně opadla, ale skalní i ti noví měli jedinečnou příležitost snímky nejenom vidět, ale i "zažít". A to tak, jak byly promítány v době svého původního uvedení - včetně hudebních předeher a desetiminutových přestávek cirka uprostřed. Obzvlášť režisérský sestřih Hamleta Kennetha Branagha (aktualizace Shakespearea, přenesená do 19. století a dynamizující dialogovou podívanou promyšlenými jízdami a efektivně - divadelně využívanou mizanscénou) a v kinoverzi uvedená Ryanova dcera Davida Leana představovaly neopakovatelnou zkušenost (a obě historická melodramata s prvky pomsty měla navíc v této podobě českou premiéru).
  
Dva v jednom
Mnohé z uvedených filmů byly náročné na usezení a usledovaní, protože svou stopáží přesahovaly dvě hodiny (Chitty Chitty Bang Bang, Létající husaři, Chartúm, Pád říše římské, Anna Kareninová) a některé se blížily k hodinám čtyřem (Hamlet, Ryanova dcera). Byly ovšem koncipovány jako dvoudílné a svou strukturou skutečně připomínaly obdobu double-feature než jedno soudržné a narativně či žánrově jednotné dílo.

KRRR 2014Patrné to bylo zejména na dvou britských snímcích. Chitty Chitty Bang Bang podle předlohy bondovského Iana Fleminga se z rodinného muzikálu první poloviny zlomil do výsměšné nápodoby dobrodružných - agentských - podívaných poloviny druhé. Nepřehlédnutelný vliv scenáristy Roalda Dahla, který do snímku vpašoval podvratné prvky v podobě dvojsmyslů či postavy lovce dětí, zajistil, že se bavilo i odrostlejší publikum. A to přesto, že příběh lze shrnout do jedné nerozvité věty: svobodný otec se závazky sbalí ženskou na své vytuněné auto.

Ryanova dcera Davida Leana nejprve některé odradila svým předvídatelným melodramatickým vyprávěním se vztahovým trojúhelníkem a dnes nechtěně směšně působící přírodní metaforičností odrážející vnitřní stavy postav. Poté ale byla nesmlouvavá ve vylíčení maloměstského pokrytectví a v nastolení eticky i morálně závažných otázek viny a trestu ve vztahu k národnosti a třídě.

KRRR 2014Žel obě britské klasiky - a v některých kruzích možná i kulty - měly nejméně zachovalé kopie, což se projevilo především na posunu barevného spektra směrem k červené. "Posun" není ale úplně vhodně zvoleným slovem, protože u Chitty Chitty Bang Bang s výjimkou úvodních žlutých titulků jiná barva neexistovala... a Ryanova dcera navzdory příslibu z oficiálních stránek o původním znění byla promítnuta s (překvapivě povedeným, oproti obdobně uvedené Propasti rozhodně nechtěný smích nevyvolávajícím) německým dabingem.

Byly ale snímky, jimž "rozdělení" spolu s nešťastně stanoveným promítacím časem uškodilo. Zvyknout si na radikální změnu v pojetí biografie hudebníka není u ranní projekce nejsnadnější. Zvlášť když je Čajkovskij z počátku konvenčním životopisem o výjimečně nadané osobnosti (retrospektivní vyprávění, konflikt dvou umělců s rozdílným přistupem ke komponování). Snímek se ovšem "přepne" do podoby spirituálního rozjímání (aby taky ne, když ústřední part ztvárnil Innoktenij Smoktunovskij známý z Tarkovského Zrcadla) s pasivním protagonistou vsazeným do dlouhých, promyšleně komponovaných záběrů akcentujících herecký projev. Ne každý se na tuto vlnu dokázal naladit.

KRRR 2014Obdobně problematičtí mohli pro někoho být Létající Husaři, kteří oslavovali vojáka, svůdníka a básníka Davydova. Nikoliv z ideologických (adorace ruského hrdiny), nýbrž žánrových důvodů, protože kombinace válečného spektáklu (s dobrodružnými prvky a komediálními vsuvkami) s muzikálovými výstupy působila nesourodě. A to vyváženému rytmu - kde byly střídány dobrodružné, komediální a muzikálové prvky s ohledem na precizní načasování - části první navzdory. Zato nikoliv skutečná, ale literární hrdinka Anna Kareninová byla téměř dvou a půl hodinovou existenciální a ničím nevýraznou depkou, která radost udělala pouze znalcům předlohy oceňujícím úctu k Tolstého románu.

V takových případech lze uplatnit přístup "pokud se nudou chceš uškrit provázkem, na kterém máš akreditační kartičku, všímej si stylu". Obzvlášť u britských historických epik jako Chartúm či Pád říše Římské, které se ve své době - 60. letech - snažily donutit diváky vstát od televizních obrazovek a jít do kin, se tato rada ukázala jako velmi užitečná. I přes hvězdné obsazení, vysoustružené klasické vyprávění a nepopiratelnou "produkční kvalitu" šlo v obou případech přece jenom o relikty, které jsou dnes pozoruhodné právě svým užitím formátu (Chartúm je posledním snímkem užívajícím Ultra Panavision 70).

Rozpolcenost
KRRR 2014Zatímco dramaturgická koncepce byla na rozdíl od uváděných titulů jednotná, KRRR! byl co do své komunikace navenek stále rozpolcen mezi cinefilním seminářem a přehlídkou formátu. Evidentně z patra pronesené, nepřipravené úvody s nepatřičně hodnotícím aspektem střídaly zasvěcená povídání mluvčích, kteří byli schopni daný film zasadit do kontextu (produkčního cyklu, národní kinematografie, režisérovy tvorby), díky pečlivé rešerši uvést jeho přijetí mezi laickým i odborným publikem a říct i něco o jeho 70mm podobě.

Nejinak tomu bylo u katalogových textů, u nichž by bylo vhodné se při analytických postřezích soustřeďovat na styl a nikoliv recenzovat dané dílo, či dokonce shrnovat základní a snadno dohledatelné informace. A v neposlední řadě by to chtělo více prostoru pro přednášky, protože jedna ráno o zvuku je poněkud málo (ačkoliv je pochopitelné, že vzhledem k délce projekcí nebylo možné požadovat takový nadstandard jako v minulých letech). Doplňující výstavu totiž už viděli stejně všichni a tvoří spíš jenom dekoraci kina a přidává na atmosféře, než že by měla informační hodnotu.

KRRR 2014Otázkou zůstává, jakým směrem se KRRR! vydá příštím rokem, kdy bude slavit své 10. narozeniny. Přikloní se s ohledem na návštěvnost k podobě semináře pro cinefily, kteří se sjíždějí za internetovými celebritami a hollywoodskými blockbustery, nebo bude přehlídkou formátu, a podle toho bude koncipovat úvody, texty v katalogu a doprovodný program (přednášky, výstavy)? Bude-li ale vedle dostupnosti kopií a jejich kvality i ceny určující snaha dostat diváky od monitoru počítačů, autor těchto řádků navrhuje tematický "vědecko-fantastický" blok, protože ho již čtvrtým rokem dráždí plakáty na E.T. - Mimozemšťana, Total Recall, Brainstorm, Pyramidu hrůzy... a na stěnách krnovského kina Mír nevyvěšené, ale na sedmdesátku vyzvětšované Gremliny.

P.S. Šéfredaktor chce, abych něco napsal o třetím dílu Indiana Jonese. Ok, Poslední křížová výprava je nejslabší, protože nejméně brakovou, k dějinám kinematografie se nepříliš odkazující částí, jejíž spoléhání se na klasické hollywoodské vyprávění a jeho výstavbu sice precizně šlape, ale není ani analyticky podnětné, ani příliš divácky opojné.

WEDOS.cz - Nejlevnější registrátor domén v ČR, neomezený webhosting, virtuální a dedikované servery

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Český lev 2017: Nominacím vévodí Masaryk a Anthropoid
Český lev 2017: Nominacím vévodí Masaryk a Anthropoid 24. ročník výročních cen Český lev odhalil své nominace. Šanci na získání filmového ocenění v kategorii Nejlepší film mají snímky Masaryk, Anthropoid, Učitelka, Já, Olga Hepnarová a Rodinný film. čtěte zde
Vydáno: 18.01.2017 11:53 v sekci Novinky | Zprávy
0
Kinopremiéry: 3. týden
Kinopremiéry: Rozpolcený Xander Cage nahání Strnadovy na divokých vlnách Z aktuálních devíti premiér mají největší potenciál thriller M. Nighta Shyamalana Rozpolcený a pravděpodobný akční výplach xXx: Návrat Xandera Cage. Tuzemští návštěvníci kin by ovšem mohli ještě slyšet na dokument Strnadovi.... čtěte zde
Vydáno: 18.01.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Rozpolcený 6/10
Recenze: Rozpolcený zbytečně utápí potenciál, je spíš zajímavý než kvalitní Režisér M. Night Shyamalan, tvůrce Šestého smyslu, Znamení či Vesnice, natočil thriller o třech dívkách, které unese muž s poruchou osobnosti, v jehož mysli se střídá více než dvacet různých identit. čtěte zde
Vydáno: 17.01.2017 18:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TOP 20 ČR: 2. týden
TOP 20 ČR: vyhrálo buď Všechno nebo nic Romantická komedie Všechno nebo nic o víkendu vytlačila rekordy lámající pohádku Anděl Páně 2, která se po dlouhé době ocitla mimo vedení. Třetí místo si připsala na konto Velká čínská zeď. čtěte zde
Vydáno: 17.01.2017 10:21 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box Office: 2. víkend
Box Office: Skrytá čísla obhajují prvenství Skrytá čísla o ženách stojících v pozadí vesmírného programu překonala nápor novinek a znovu skončila první. Nejlépe se z novinek dařilo hororu Bye Bye Man. Naopak nedařilo se Affleckovi a Scorsesemu. čtěte zde
Vydáno: 16.01.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: Nejočekávanější filmy roku 2017, část I. - blockbustery (14.01.2017 17:04 v Články | Publicistika)
- Zemřela Carrie Fisher, princezna Leia ze Star Wars (27.12.2016 20:34 v Novinky | Zprávy)
- RECENZE: Rogue One: Star Wars Story - orgie pro skalní fanoušky, zmatek pro ostatní (15.12.2016 07:00 v Recenze | Premiéry)
- První trailer: Christopher Nolan se vrací s válečným Dunkerk (14.12.2016 16:23 v Novinky | Trailery)
- Preview: Rogue One: Star Wars Story (14.11.2016 17:00 v Radar | Preview)
- TV tipy: Walter Mitty s velkýma očima vede rozhovor s Tarkovským a hledá skrýš (04.11.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Karlík a továrna na čokoládu dostává prequel (23.10.2016 16:14 v Novinky | Zprávy)
- Spin-off Star Wars: Lando Calrissian byl obsazen (21.10.2016 23:42 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Dvojník Lawrence z Arábie musí dát pozor na zbraně a železnou masku (21.10.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Rozbor finálního traileru: Rogue One: Star Wars Story (13.10.2016 14:17 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Komorník bojuje s temnými stíny a mění se v havrana (07.10.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Burton a jeho Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (03.10.2016 15:00 v Recenze | Premiéry)
- Vražda v Orient Expressu nabírá další obsazení (30.09.2016 11:00 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Sirotčinec slečny Peregrinové se po operaci Anthropoid ocitá v plamenech (28.09.2016 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Mladý Boháček řeší na vlnách podivna následky lásky (09.09.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Spielbergův Obr Dobr se potýká s nedostatkem děje (06.09.2016 18:00 v Recenze | Premiéry)
- Preview: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (31.08.2016 16:30 v Radar | Preview)

PREMIÉRA TÝDNE   02/2017

Pod rouškou noci
5/10

Mafiánské krimi Pod rouškou noci napsal spisovatel Dennis Lehane, z jehož pera vzešly i předlohy filmů Gone, Baby, Gone či Tajemná řeka. Do filmové podoby ji adaptoval Ben Affleck, který si také zahrál hlavní roli.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Santa Clarita Diet (3x)
Všechno nebo nic (4x)
Strnadovi (1x)
Emoji ve filmu (2x)
Paddington 2 (1x)
Kingsman: Zlatý kruh (1x)
The Lego Ninjago Movie (1x)
LEGO® Batman film (3x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2017 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
DOPORUČUJEME: Kupte si nejprodávanější hosting v ČR se slevou 50% (slevový kód: FILMSERVER)
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver