Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Blu-ray recenze: Šmakova dračí poušť potěší sběratele a fanoušky

Blu-ray recenze: Šmakova dračí poušť potěší sběratele a fanoušky

Vydáno: 21.04.2014 17:17 v sekci Recenze | Blu-ray - a Martin Bubrín | foto: facebook tvůrce

Pokračování Hobita s podtitulem Šmakova dračí poušť udělá radost sběratelům, kterým u předchozího dílu scházela možnost pořídit si film v limitovaném balení se soškami. Jak kvalitní je ale obsah disků?

Hobit: Šmakova dračí poušťRecenzoval/a dne 21.04.2014 17:17. Pokračování Hobita s podtitulem Šmakova dračí poušť udělá radost sběratelům, kterým u předchozího dílu scházela možnost pořídit si film v limitovaném balení se soškami. Jak kvalitní je ale obsah disků? Hodnocení: 3.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Ian McKellen ve filmu Hobit: Šmakova dračí poušť / The Hobbit: The Desolation of Smaug"Opakování, matka moudrosti," je pořekadlo, kterého se nejspíš drží distributoři. Divákům před pokračováním připomínají prodlouženou verzi předchozího dílu a ještě před ní kinoverzi (asi aby nezapomněli, co viděli... a mohli rozpoznat, co je v delším sestřihu nové). Ctihodný čtenář snad pro jednou promine, když zastaneme úlohu distributorů a ocitujeme, co jsme psali na podzim v makrorecenzi, protože ani opakované zhlédnutí na BD nedošlo k přehodnocení (k horšímu, lepšímu):

"Hobit: Šmakova dračí poušť opětovně rozděluje, ale tentokrát nejenom diváky, ale i vyprávění, protože přechází od dobrodružné podívané první poloviny k temné fantasy v polovině druhé. Od prvních kroků hobita, třinácti trpaslíků a čaroděje až do příchodu do Jezerního města druhý díl navazuje na Neočekávanou cestu svou výstavbou vyprávění, když řetězí atrakce v duchu těch nejlepších dobrodružných podívaných, zatímco nastiňuje širší kontext putování. Na rozdíl od první části se ale nevracíme na již známá místa, ale na zcela nová, která vedle provázání s prstenovou trilogií "návratem" některých postav (Legolas) umožňují budovat širší síť významů spojených s hobití trilogií (kritika izolacionismu a mamonu).

Martin Freeman ve filmu Hobit: Šmakova dračí poušť / The Hobbit: The Desolation of SmaugNení ani třeba čekat na rozšířenou verzi, aby napravila rytmickou nevyváženost. Vyprávění se posunuje kupředu po dvacetiminutových blocích, které jsou odděleny podle místa a představených postav (návštěva u kožoměnce Medděda, Mirkwood s pavouky a u elfů), zatímco je na jednu stranu dynamizováno hrozbou v podobě skřetů a retardováno oddělením Gandalfa na jeho vlastní cestu za zjištěním zla v Dol Golduru.

Ovšem od flashbacku v Jezerním městě přichází zlom, kdy se z fantasy s adjektivem dobrodružný film překlápí do temné fantasy, která je ozvláštňující svou sebeuvědomělostí, když se hlavní otázkou stává, jestli jdou zvrátit předem dané vzorce (v tomto případě mytického) vyprávění. Potíž s druhou polovinou je však nejenom ve změně tónu, ale i rytmu (na místo tří dvacetiminutovek a jedné čtvrthodiny se operuje ve dvou pětatřicetiminutovkách s epilogem), zatímco se vyprávění snaží udržet svou seriálovou výstavbu. Nesměřuje se ale k sjednocení nesourodé party, jako tomu bylo v Neočekávané cestě, ale k jejímu rozdělení (jedni jsou v Osamělé hoře, druzí v Jezerním městě, třetí v Dol Golduru) s příslibem věcí příštích.

Richard Armitage ve filmu Hobit: Šmakova dračí poušť / The Hobbit: The Desolation of SmaugNa vyvrcholení temné fantasy si je třeba počkat necelý rok, ta dobrodružná ho nabídla v první hodině Šmakovy dračí pouště v podobě nesmírně opojného úniku v sudech se spoustou nápadů, postupů ze seriálů i nápaditého stylistického odlišení tří skupin (jinak jsou snímáni trpaslíci s hobitem, jinak elfové a jinak skřeti, přičemž jsou odlišeni i délkou záběru). Snad se s Tam a zase zpátky ukáže zlom v polovině dvojky jako promyšlený tah." (MS)

BLU-RAY:

BD obal filmu Hobit: Šmakova dračí poušť / The Hobbit: The Desolation of SmaugZa předpokladu, že vám bohatě stačí kinoverze (či nevydržíte do vydání rozšířené), máte na trhu na výběr rovnou z pěti edic, které se liší počtem disků i balením. Kdo nemá 3D televizi, případně mu vadí výraznější potemnění obrazu a užívání trojrozměrných prvků jako atrakcí, vystačí si s dvoudiskovou variantou (film na jednom, bonusy na druhém disku). Bude se ale rozhodovat mezi amarayem (tj. plastovou krabičkou s povedeným vnitřním artworkem) a steelbookem (s odlišnou přední stranou, kde není skupina postav, ale pouze Gandalf).

Ve čtyřdiskovém vydání, u kterého je opětovně možnost si vybrat mezi "klasikou" a steelbookem, má "navíc" film ve 3D. Z důvodu co možná nejvyšší obrazové kvality je proto rozdělen na dva disky, jež by prospěly i 2D bratříčkovi. Sběratelé ale mají jasno, protože pro ně je v limitovaném počtu kusů (původně se mluvilo a psalo o pěti stovkách, nyní o sto padesáti - těžko říct, jak to fakticky je) určena čtyřdiskovka ve steelbooku a s dvěma soškami strážců brány Ereboru. Sošky jsou koncipované jako ty k prstenovské trilogii, a tak je můžete použít třeba jako zarážky na knihy/BD (rozšířené edice mají schválně rozměr knih). 

Recenzovali jsme čtyřdiskovou verzi. Jak jste možná zvyklí z našich hodnocení Gravitace či Thor: Temný svět, šéfredaktor (BM) zhodnotil obrazový a zvukový přepis, redaktor (MS) film i bonusy.


OBRAZ:
Richard Armitage ve filmu Hobit: Šmakova dračí poušť / The Hobbit: The Desolation of SmaugZ hlediska obrazového přepisu se tentokrát vcelku netradičně vyplatí srovnat 2D a 3D verzi, které se od sebe diametrálně liší vizuální kvalitou. Jelikož 2D film zabírá na rozdíl od 3D provedení pouze jeden disk, najde se při jeho sledování několik nepatrných vad – ty samozřejmě nebijí do očí nějak výrazně, ale pokud jste technologickým nadšencem a váš zrak je na podobné výkyvy citlivý, můžete mít ke sledování na rozdíl od vašich příbuzných několik výhrad.

Ty se týkají zejména slabší stínokresby (naháněčka s drakem) nebo nižší ostrosti, díky nimž působí hned několik scén neadekvátně vysokým kvalitám přepisu, kterých se například dostalo Neočekávané cestě i její prodloužené edici. Tento jev je nejpatrnější například v detailech na obličeje, které působí v kontrastu s pozadím nepříjemně rozmazaně, nebo v rychlejších akčních scénách, kde kamera v pohybu zabírá mnoho protagonistů najednou (příklad za všechny – scéna se sudy). Tady, i v jiných trikově náročných scénách, se obecně projevuje jeden z neduhů hobití trilogie, který se aktivně probíral i při uvedení jednotlivých filmů v kinech – ze Středozemě totiž až moc dýchá CGI.

Orlando Bloom ve filmu Hobit: Šmakova dračí poušť / The Hobbit: The Desolation of SmaugCo mohlo zamaskovat velké plátno (samozřejmě projekce s normálním počtem snímků za sekundu), vypadá na perfekcionisticky ošetřeném Blu-rayi příliš uměle, čímž se odhaluje na první pohled nepostřehnutelná, ale rozhodně ne dokonalá triková stránka. Jistě, Šmak je stále technicky nejzdařilejším filmovým drakem, ale kromě jeho atmosférické hry na schovávanou s Bilbem, kde hrají prim pohybující se tuny zlata a perfektní mimika, se pár nedokonalostí najde například při scéně ve spalovně nebo se zaléváním zlata. Podobně „videoherně“ například působí i skákající elfové okolo řeky nebo dvojice hlavních skřetů Azog a Bolg, což může v některých více „analogových“ divácích vyvolat stesk po rukodělném Pánovi prstenů, kde vše působilo opravdověji.

Výše uvedené platí pouze ve vybraných pasážích, ve zbytku se jedná samozřejmě o další ukázku toho, jak by měl vypadat profesionálně ošetřený hollywoodský velkofilm v útrobách domácího kina. Kromě výborné práce s barvami, v nichž fantasticky vyniknou prosvětlené pasáže s Meddědovými poníky, stejně jako temná naháněčka s pavouky, stojí za pozornost hlavně Jacksonův smysl pro prostorovost obrazu, která logicky lépe vynikne až na 3D projekci.

Martin Freeman ve filmu Hobit: Šmakova dračí poušť / The Hobbit: The Desolation of SmaugRozvržení postav a objektů před kamerou je totiž precizní. Ne sice tak jako v nativních 3D (Hugo nebo ), kde režiséři podřizují každou uměleckou volbu pečlivému uvážení z hlediska dané technologie, ale stále dostatečně účinné na to, aby vynikla hloubka obrazu dovnitř i ven. Ve velkých celcích někdy mohou postavy pohybující se v umělé CGI krajině působit příliš nepatřičně (okolní triky prostředí vypadají jako namalované kulisy divadla), stále jde však vidět výborná rozvrženost plánů a z ní pramenící hloubka. Při dialogových scénách je sice 3D téměř nepostřehnutelné, naplno ale vyznívá až v akčních scénách, kde umocňuje zážitek a zároveň slouží jako atrakce.

Kromě různých „povinných“ přídavků typu obřích včel létajících do kamery, letících šípů nebo odlétávajících zlaťáků je 3D nejpatrnější hlavně u scény v sudech, která je s trochou nadsázky od začátku koncipována jako jízda na horské dráze (začíná hlediskovým záběrem ze sudu na vodopád). Prostorovost vynikne nejen díky atrakcím „ven“ (šípy, sekery, odstřikující voda, odseknuté skřetí hlavy), ale také „dovnitř“, protože kamera často sleduje dění jakoby z hladiny vody. Díky vyššímu datovému toku, který naplno využil kapacitu dvou Blu-ray disků, vypadá Šmakova dračí poušť podstatně lépe než 2D, protože se jí logicky daří lépe vykreslovat prostředí a samotné postavy v něm. Špičky domácích 3D projekcí sice hledejte jinde (Pí a jeho život, Gravitace), ale i tak není druhý Hobit žádným zahanbením jako například nepovedená konverze druhého Thora. (BM)

ZVUK:

Fotografie z filmu Hobit: Šmakova dračí poušť / The Hobbit: The Desolation of SmaugMá cenu se vlastně rozepisovat o zvuku a neopakovat stejná slova jako u kteréhokoliv jiného vydání titulu Warner Bros.? Sedmikanálová DTS-HD Master Audio stopa je totiž naprosto perfektním příkladem pro otestování potřeb domácího kina. Vynikne v něm vše – od jemných detailů, přes neustávající řinčení seker a mečů až po krásně oddělené dialogy od ruchů prostředí. Hudba samozřejmě také dělá své a ve spojení s povedenými akčními scénami může působit jako ukázkový studijní materiál pro zájemce o zvuk.

Některé scény jsou ale vyloženým potěšením pro sluchovody, jako například zvukovými detaily nahuštěná nechutně „lepkavá“ scéna s pavouky (kdo si vzpomněl na hmyzí scénu z King Konga?) nebo závěrečné Šmakovo rozjímání s monumentálním hlasem Benedicta Cumberbatche. Hlavně kvůli němu raději přeskočte český dabing Dolby Digital 5.1, v němž nejenže přijdete o epičnost dračí sekvence, ale také se dočkáte tradičního utlumování zvuků prostředí a průměrného přednesu dabérů. (BM)


Píseň I See Fire Eda Sheerana k filmu Hobit: Šmakova dračí poušť.

BONUSY:
Peter Jackson při natáčení filmu Hobit: Šmakova dračí poušť / The Hobbit: The Desolation of SmaugNemá smysl předstírat, že bonusy stojí za pozornost (pokud nejste nepřiznaný zaměstnanec e-shopu a nejde vám o zvýšení prodaných kusů manipulací s nedůvtipnými nekritickými příznivci). Ačkoliv jsou poměrně dlouhé (svou stopáží přesahují dvě a čtvrt hodiny) a díky českým titulkům srozumitelné i neangličtinářům, neobsahují příliš přínosných, jakkoliv užitečných informací. (S výjimkou několika náhledů na proces prost-produkce.)

Lze ale k materiálům přistoupit z analytického hlediska, kdy je možné si všímat strategií oslovování, a tak vzít dokumenty "na milost". Samozřejmě pokud jste fanoušek, váš náhled bude nejspíš jiný, protože právě vás dvoudílná Pozvánka Petera Jacksona na scénu (41 min.), čtyři Produkční videodeníky (37 min.) a Živá událost: Ve střižně (38 min.) oslovují, i když jste nejspíš poslední dva zmíněné již viděli, jelikož obojí bylo dostupné před uvedením online. Proč si ale nepřipomenout Produkční videodeník č. 11 - 13, když se zabývají natáčením dotáček a umožňují nahlédnout do zákulisí scén, které budou k vidění v Tam a zase zpátky?

Peter Jackson, Luke Evans při natáčení filmu Hobit: Šmakova dračí poušť / The Hobbit: The Desolation of SmaugJde ale o odlišnou rétoriku, než s jakou jste se mohli setkat u bonusové nálože prodloužené verze Neočekávané cesty. U ní zastřešující rámec tvořila komparace "staré" (Pán prstenů) a "nové" (Hobit) trilogie a tvůrci se prezentovali jako profesionálové i fanoušci zároveň; jako kreativní skupina lidí, která má možnost přepracovat dílo k obrazu svému, ale zachovat přitom věrnost předloze. U kinoverze Šmakovy dračí pouště dominuje (čili sjednocujícím principem, jemuž se vše podřizuje) fandovství.

Všichni jsou fanoušci - prstenovské trilogie, knižní předlohy, tvorby režiséra, jiných děl. Zároveň jsou ale těmi, kteří mají možnost tvořit, a tak vám dávají nahlédnout do procesu tvorby. Při nahlédnutí do procesu tvorby jsou efektivně zužitkovány osvědčené rejstříky adresace. Natáčení je sice vážně dřina (musíte vstávat brzy ráno, podstoupit zdlouhavé nanášení make-upu apod.), ale i nesmírná legrace (o zábavu se starají hlavně představitelé trpaslíků, kteří jako komici byli prezentováni už ve featurettech k Neočekávané cestě). A důležité je mít neustále na paměti, že Peter Jackson neustále dohlíží na vše, takže ho neuvidíte v jiné pozici než k něčemu se vyjadřovat, aby bylo patrné, že mu sejde na každém detailu.

Orlando Bloom, Peter Jackson při natáčení filmu Hobit: Šmakova dračí poušť / The Hobbit: The Desolation of SmaugPokud máte odstup a nemáte potřebu bezmyšlenkovitě reprodukovat sdělené dál, bude pro vás (víc než) dvouhodinovka příjemně stráveným časem a zkrácením si dlouhé chvíle při čekání na "plnohodnotné" bonusy u předvánočního releasu extended cutu. Ostatní budou ujištěni, že všichni jsou fanoušci a každý se může dostat k natáčení a být součástí toho úžasného týmu. Peter Jackson přece již v dětství s "osmičkou" kamerou uvažoval, jak by vypadala akční scéna v peřejích řeky (a obliba bondovek se u něj přetavila do vyzdobení si chodeb plakáty z nich).

Pro úplnost se sluší podotknout, že zbytek bonusů tvoří dvouminutový videoklip Eda Sheerana I See Fire a dvanáct minut upoutávek (na prodlouženou jedničku a na dvojku, vč. hry a LEGO "předělávky"), které jsou k dispozici i ve třetím rozměru na discích s 3D filmem. Na prvním disku je pak k nalezení druhý díl promo dokumentu Nový Zéland: Domov Středozemě, část II., který titulní destinaci prezentuje jako Ráj na Zemi, kde by chtěl žít - anebo se alespoň podívat - každý. (Pokud byste to nevěděli/nedošlo vám to, Zéland žije především z financí turistů.) (MS)

Výňatek z dokumentu Live Event: In the Cutting Room z bonusového disku Hobit: Šmakova dračí poušť.

ZÁVĚR:
Závěrečné (ne)doporučení, zda-li si film pořídit, případně v jaké verzi, pozbývá smyslu. Pokud jste sběratel, máte již doma edici se soškami; jste-li kompletista, kupujete si jak kinoverze, tak i prodloužené, abyste nepřišli o žádný bonusový materiál a sestřih snímku. Jestli vám ale záleží víc na kvalitě přepisu, doporučovali bychom vám spíše upřednostnění čtyřdisku (protože má obrazově kvalitnější 3D). Fanoušci by každopádně měli být spokojeni, protože právě na ně cílí toto vydání. Ostatní si počkají na předvánoční release. (MS)

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
100,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel Ray Stevenson (22.05.2023 19:36 v Novinky | Zprávy)
- V prosinci na streamovacích službách: Vánoční dárky v podobě velkých filmů s hollywoodskými hvězdami (04.12.2021 10:30 v Články | Publicistika)
- Top 10: kameramani s nejvíce Oscary (13.02.2021 10:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Nejslavnější sci-fi filmy let 2010 - 2019 (15.08.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Míří Christian Bale do nového Thora? (07.01.2020 07:00 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Avengers: Endgame – epický konec jedné éry (24.04.2019 12:00 v Recenze | Premiéry)
- Oscar 2019: Nejlepší režie (22.02.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Lesk a bída Oscarů (27.01.2019 17:30 v Články | Publicistika)
- Top 10: Nejlepší kameramani pracující v současném Hollywoodu (19.01.2019 18:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: ambiciózní černobílé drama Roma (27.12.2018 10:00 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: První člověk - bude Chazelle opět sbírat Oscary? (14.10.2018 18:00 v Recenze | Premiéry)
- Box Office: Venom stanovil nový rekord (08.10.2018 07:30 v Komentáře | Box office)
- Roma: první trailer nového filmu Alfonso Cuaróna (16.08.2018 18:35 v Novinky | Trailery)
- Box Office: Pixarovka Coco si poradila s DC komiksovkou (27.11.2017 07:30 v Komentáře | Box office)
- Recenze: Thor: Ragnarok – nejujetější bůh hromu (26.10.2017 15:00 v Recenze | Premiéry)
- Alfonso Cuarón chystá hororovou TV sérii s Caseym Affleckem (19.10.2017 12:41 v Novinky | Zprávy)
- Gal Gadot a Bradley Cooper budou hrát ve sci-fi Deeper (21.09.2017 10:29 v Novinky | Zprávy)
- Box Office: Horor To trhal kasovní rekordy (11.09.2017 07:30 v Komentáře | Box office)
- Recenze: Život – kde si Vetřelec podává ruku s Gravitací (23.03.2017 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Oscar 2017: Nejlepší film (26.02.2017 10:00 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu