Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Oscar 2014: všichni jsou (super)hrdinové

Téma: Oscar 2014 - všichni jsou (super)hrdinové

Vydáno: 11.03.2014 19:09 v sekci Články | Publicistika - | foto: facebook tvůrce

Jména vítězů jsou známa, zbývá zhodnotit samotné udílení Oscarů, které letos proběhlo v moderaci Ellen DeGeneres. Panuje názor, že 86. ročníků udílení cen Akademie chyběl konflikt, a tak byl večer nezáživný.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Oscar 2014Oscarům jsme se věnovali dopodrobna, od našich analýz, v nichž jsme tipovali vítěze a uváděli důvody pro možné ocenění, až po live komentáře během udílení a následné shrnující články včetně momentek v podobě fotografií. Jaké bylo ale samotné udílení 86. Výročních cen Akademie? Většina publicistů se shodne na tom, že výsledky byly s výjimkou dokumentární kategorie nepřekvapivé a že se celý večer nesl v neurážejícím duchu bez silného příběhu a výraznějšího střetu dvou favoritů na pozlacenou sošku.

Letošní Oscaři byli skutečně nekonfliktní, a možná proto tak v porovnání s několika předchozími ročníky dobře přijímaní. Kdo k nim přistupoval s tím, že je u nich hlavní vyzdvihnutí esteticky velmi dobrých až výborných děl, nemohl být s "rozdáním" sošek nespokojen.V hlavních kategoriích (film, adaptovaný scénář) byla nejvíce ceněna biografe 12 let v řetězech, která je pozoruhodná systematickým užíváním postupů z videoartu ve snímku určeném širší divácké obci. Jako druhá co do počtu proměněných nominací byla Gravitace, sci-fi survival, ve kterém jsou všechny složky filmové formy sladěny. Zároveň jde o počin, jenž svou průměrnou délkou záběru vybočuje z normy a jenž je vnímán jako technicky progresivní, protože pro účely produkce bylo vynalezeno několik převážně kamerových technologií.

Oscar 2014: filmAni ti, kdo na předávání nahlíží především jako na politikum, neměli mnoho důvodů k námitkám. Vítězný titul 12 let v řetězech je otrokářským dramatem, které je nemístné kritizovat za to, že se pouze svezlo na vlně oceňování snímků s tématem afroamerického holocaustu, jenž v posledních letech nahradil ten spojovaný s druhou světovou válkou. Navzdory dobovým reáliím totiž vypráví příběh o nesvobodě, do níž je uvrhnut představitel střední třídy, který je ochotný vzdát se vlastní identity z důvodu snadnějšího přežití. Gravitace je ve svém společenském přesahu zase všeobjímající, když astronautka nalézá (v doslovném i přeneseném slova smyslu) pevnou půdu pod nohama nehledě na národnost a vyznávané náboženství, protože některé životní obtíže jsou univerzální.

Skutečně tak chybělo napětí, kdy bychom se mohli přiklonit na stranu jednoho ze dvou nejvíce v médiích rozebíraných snímků, mezi kterými by se rozhodlo. Žádný střet rekordy návštěvnosti bořícího blockbusteru, který popularizuje třetí rozměr, a oproti němu stojícího nízkorozpočtového válečného psychologického dramatu, pod kterým je podepsána bývalá manželka režiséra prvního popisovaného. Neznamená to ale, že by Oscarům chyběl příběh, který by celý ten víc než tříhodinový kolos, prokládaný - spíše prodlužovaný - reklamami, držel pohromadě. A právě ten se na celém večeru jeví jako nejproblematičtější, protože je u něj mnohem důležitější to, co sděluje nepřímo.

Oscar 201486. ročník byl věnován oslavě individualit, které měly vždy reprezentovat větší společenskou skupinu náležící k minoritám. Moderátorkou byla vhodně zvolena Ellen DeGeneres, která se v 90. letech vyoutovala ve stejném týdnu "nadvakrát". Jednak prohlášením před médii, jednak tím, že se jí ztvárňovaná postava Ellen ve stejnojmenném sitcomu "přiznala" k homosexuální orientaci. Pánské kostýmy (tmavý, světlý), ve kterých předávání uváděla, ji stavěly do role butch lesby, jejíž láska k ženskému pohlaví je akceptovatelná, když se obléká jako muž. Stejně tak nejsou nikterak provokující vtipy, v nichž figuruje ona a penis Jonaha Hilla.

Hrdinství, které bylo akcentováno v průběhu večera jako hlavní leitmotiv, nabíralo různých podob a korespondovalo s tím, kdo a za jaké filmy byl nominován, či získal Oscara. Jared Leto jako transsexuál umírající na "nemoc homosexuálů" v Klubu poslední naděje, kde je zpochybňována paralela homosexualita = AIDS a kde jde spíše o kritiku amerického zdravotnického systému. Lupita Nyong'o jako otrokyně, která na rozdíl od protagonisty 12 let v řetězech nesnáší vše mlčky. A i Gravitace se silnou ženskou hrdinkou, která překoná všechna protivenství.

Oscar 2014: Benedict CumberbatchProblematické ovšem bylo, že se v promluvách předávajících i oceněných a v montážních sekvencích zdůrazňovala tradice a do popředí se stavělo přijetí, nikoliv uznání odlišnosti. Přiznávalo se, že chybí kategorie pro herce namlouvající a (nejenom) prostřednictvím techniky motion-capture ztvárňující animované postavy. Soška ale putovala do rukou hercům a herečkám, kteří nejvíc dokázali změnit svou tělesnou konstituci a proměnit svou mediální image (na kost vyhublý McConaughey, nejednoznačné vykreslení zbohatlické paničky Blanchett), což je poněkud klišé. V sestřizích připomínajících výrazné trendy v hollywoodské kinematografii se vyzdvihovalo, že plátnům dominují superhrdinové, ale že těm předcházeli hrdinové bez nadpřirozených schopností v dobách dřívějších.

Nejedná se přitom o hledání politiky někde, kde není a nikdy nebyla, protože vyzdvihování jinakosti bylo součástí strategie oslovování publika. Skepticky bychom tak mohli nahlížet i na Gravitaci s tím, že za ní Alfonso Cuarón získal cenu za režii proto, že své experimentování se stylem uzpůsobil potřebám klasického hollywoodského vyprávění. Podobně bychom sošky pro 12 let v řetězech mohli napadat z toho důvodu, že původně videoartista Steve McQueen porušil několik konvencí (absence ustavujících záběrů napomáhajících dezorientaci diváka a posilující subjektivizaci vyprávění prvky stylu), ale k jiným se nakonec přiklonil (subžánr re-marriage story jako rámec pro vyprávění).

Oscar 2014Byla by ale škoda kazit si esteticky pozoruhodná díla mimoestetickými faktory, které souvisí s Oscary - a vůbec jakýmkoliv oceněním - jako směnou symbolické moci v uměleckém průmyslu. Museli bychom se rozepisovat o titulech, jejichž tvůrci odešli s prázdnou (shodou okolností formálně progresivní a významově nejednoznačné kritiky kapitalismu a globalizace jako Vlk z Wall Street či Kapitán Phillips).

A byli bychom přespříliš kritičtí k podobě udílení, které mělo jasnou - byť problematickou - koncepci, na rozdíl od domácích ocenění neselhalo v představení produkce, poukázalo na přínos i v jinak opomíjených profesích a bylo natolik dobře zvládnuté, že člověk věřil i spontaneitě akcí (donáška pizzy, selfie na sociální sítě). Po dvojici James Franco a Anne Hathaway, která nedokázala přiblížit předávání mladším generacím, neurážejícím Billym Crystalovi a v mezích provokujícímu Sethu MacFarlaneovi přišla Ellen DeGeneres s nenuceností a přirozeností. Jenom 86. ročník zůstane v paměti diváků s kritickým myšlením jako ten, který asimilaci minorit na místo jejich afirmace vydává za liberální přístup ke společnosti a její reprezentaci v médiích.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 29. 3. 2024 - 4. 4. 2024
TV tipy: Nekonečný příběh krále králů v království nebeském K Velikonocům se letos televizní dramaturgové moc neodvázali a vsadili na jistotu v podobě tradičních repríz. Kromě jednoho zapomenutého biblického příběhu tak nejvíc zaujme uvedení rozporuplného dramatu o Dianě Spencer. čtěte zde
Vydáno: 29.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Trailer: Borderlands (22.02.2024 09:30 v Novinky | Trailery)
- Trailer: Tiché místo: První den (08.02.2024 09:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Na Amistadu sledují knihy smrti očima Tammy Faye (02.02.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Nejlepší filmy a seriály roku 2023 podle Filmserveru (14.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Vikingové cvičí draka, prochází uličkou přízraků a objasňují smrt na Nilu (29.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Smolný den pro Jana Žižku (03.11.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Sommersby se vrátil kolem půlnoci a zatančil si tanec v temnotách (18.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Ziggy Stardust se vydává do strašidelného domu, aby prožil minulé životy (26.07.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 10: Sam Raimi (04.06.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- TV tipy: Pan Nepolapitelný hledá odhalenou stopu devadesátek (19.05.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Neviditelní Mrňouskové se ve jménu otce ocitají v osmé třídě (12.05.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Stroj času: The Room je nejhorším filmem všech dob (26.03.2023 14:30 v Recenze | Stroj času)
- Zlaté maliny 2023: nejhorším filmem je Blondýnka (12.03.2023 09:20 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 2. část (25.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Oklamaní a pokoření Prvok, Šampón, Tečka a Karel prožívají lepší časy (24.02.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Tár diriguje koncert, Clate Blanchett film (23.02.2023 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Medvěd na koksu hledá nezvěstné děti Nagana (22.02.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 1. část (18.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Generála Eisenhowera čeká na sv. Valentýna smrt ve tmě (10.02.2023 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu