Blu-ray recenze: Thor: Temný svět

Blu-ray recenze: Thor potemněl, ale stále je mediálně sběhlý

Vydáno: 10.03.2014 17:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Thor: Temný svět se stal předmětem kritiky kvůli tomu, že představuje pouhou výplň v tzv. Fázi II, podobně jako tomu bylo u druhého Iron Mana. Napravuje si asgardský bijec reputaci na BD?

Thor: Temný světRecenzoval/a Marek Slovák dne 10.03.2014 17:00. Thor: Temný svět se stal předmětem kritiky kvůli tomu, že představuje pouhou výplň v tzv. Fázi II, podobně jako tomu bylo u druhého Iron Mana. Napravuje si asgardský bijec reputaci na BD? Hodnocení: 3.5
Chris Hemsworth ve filmu Thor: Temný svět / Thor: The Dark World Na pokračování Thora s podtitulem Temný svět lze při určité míře zjednodušení nahlížet dvěma způsoby. První by znamenal, že budeme komiksovou adaptaci vnímat jako značně generický příspěvek do marvelovského universa, který navíc nedrží příliš pohromadě a na rozdíl od svých kolegů není ani významově bohatý. Tento náhled jsme zaujali v naší makrorecenzi, kde jsme se na výše vypsaných nedostatcích v redakci shodovali.

Druhé zhlédnutí ale může zprvu kritičtější stanovisko poupravit k lepšímu, když divák bude k dílu přistupovat s ohledem na to, jakou roli sehravá ve větším plánu in-house titulů společnosti Marvel. Ta v podstatě přepsala produkční dějiny, když přišla s jasně daným konceptem, který přenesla z jednoho média (komiksu) do druhého (filmu).

Tom Hiddleston ve filmu Thor: Temný svět / Thor: The Dark WorldRozhodnutí produkovat a distribuovat komiksové adaptace, jejichž hrdinové se poté setkají v týmovce, se ukázala být úspěšnou a další studia se ji snaží osvojit (DC/Warner Bros. se Supemanem a Batmanem, Sony s Amazing Spider-Manem). A to včetně strategie uvádění přidružených textů na různých nosičích a jejich šíření různými kanály, jako jsou pověstné Marvel One-shoty věnované vždy jedné výrazné vedlejší postavě, prequel komiksy přemosťující dění mezi dvěma díly a televizní seriál.

Z této makroperspektivy se pokračování Thora nejeví jako inkoherentní (nesoudržné, rozpadlé), protože funguje na principu konvergence (sbíhání, sbližování). Dochází ke sbíhání osvědčených vzorců a postupů z předchozích marvelovek a ke sbližování světů představených v marvelversu (Země, Asgardu) a připravování manévrovacího prostoru pro další galaktickou havěť (Strážci Galaxie).

Natalie Portman, Chris Hemsworth ve filmu Thor: Temný svět / Thor: The Dark WorldCo na tom, že jsou zde nespolehlivé pasáže se záměnou identit jako v Iron Manovi 3? Zvlášť když zde neslouží ke komickému, ale dramatickému účelu, což je samo o sobě ozvláštňující. Co na tom, že je zde opět atrakce spočívající ve střetu protagonistů (lidských i mimozemských) a antagonistů (mimozemských), jako tomu bylo v Avengers a vlastně ve skoro všech blockbusterech v minulém roce? Zvlášť když se zde střet odehrává napříč galaxiemi a světy, což je samo o sobě ozvláštňující. Co na tom, že se zde zase vše točí kolem ústředního McGuffinu (tj. rekvizity, která je životně důležitá pro postavy, ale pro diváky zaměnitelná za cokoliv jiného)? Zvlášť když ten je součástí "bigger picture", jak slibuje mezititulková sekvence. Co na... chápeme se, že?

Výrazně tomu napomáhá i změna režiséra, protože Kennetha Branagha "vystřídal" Alan Taylor. Převážně seriálový tvůrce, stojící za některými díly Hry o trůny, zdařile sbližuje temnou fantasy se space operou a obojí zastřešuje shakespearovským rámcem rodinného dramatu (ačkoliv o něco méně funkčněji než jeho britský kolega). Thor: Temný svět sice může být o něco horší než první díl, může představovat nejslabší článek obou dosavadních Fází, ale stále jde o velmi nadprůměrnou a soudržnou podívanou. Alespoň s ohledem na vnější struktury (nastavené Marvelem, známé filmařům a netovým i komiksovým geekům), nikoliv ty vnitřní.

Upoutávka na Blu-ray vydání Thor: Temný svět.

BD obal filmu Thor: Temný svět / Thor: The Dark WorldThor: Temný svět vychází na nosičích pro domácí kino ve třech různých provedeních. Jednak na DVD, kde je film pouze ve 2D a se značně ochuzeným bonusovým materiálem (čítajícím pouze promo na druhý návrat prvního Avengera a jednu vystřiženou scénu). Jednak na BD, kde je možné si vybrat mezi dvěmi edicemi, které se od sebe liší pouze (ne)přítomností druhého disku, na kterém je snímek konvertovaný do 3D. Pro úplnost ale dodáváme, že dle domácích a zahraničních ohlasů je třetí rozměr zbytečný, protože není s výjimkou několika scén atrakcí příliš patrný a potemnění taktéž nepřidává.

Je proto lepší se na kombinaci fantasy a sci-fi dívat pouze ve 2D, u kterého je ale třeba přistoupit na to, že každý ze světů (Londýn, Svartalfheim, Asgard) byl jinak stylizován. Londýn a Asvartalfheim mají tlumené barvy, zatímco na Asgardu dominuje zlatá. Za to se ale v pasážích na něm ztrácí detaily v černé, což má dle vyjádření tvůrců korespondovat s tím, jak se s černou pracuje v komiksu. S přihlédnutím k těmto záměrům se jedná o - zase to slovo, kterému se v recenzích nejspíš nevyhneme - referenční disk, a to nejenom po obrazové stránce.

Jelikož snímek Thor: Temný svět prošel postkonverzní do třetího rozměru, podepsalo se to i na výsledném 3D provedení, které je většinou nevýrazné a někdy utlumuje barvy už tak "tmavě" stylizovaného filmu (hlavně pasáže z Londýna a Svartalfheimu). Znásobují se tak problémy 2D projekce, která už v některých pasážích obsahovala ne úplně ostrý obraz nebo nedokonalé digitální triky v souvislosti s fantasy prostředím stylizovaným do ponurých barev - sledování ve 3D to jen potvrzuje. (Martin Bubrín)

Pětikanálový český dabing, který má tendenci upřednostňovat zvukové efekty před dialogy a ve kterém působí pasáže se shakespearovskými promluvami směšně, ignorujte. Dejte přednost originálnímu znění v DTS HD Master 7.1, ve kterém jsou dialogy perfektně srozumitelné a akční sekvence můžou posloužit k demonstraci kvalit reprosoustavy. Zvuk paradoxně supluje to, co nezvládá 3D: prolétávající lodě dokonale vtahují do dění.

Výňatek z dokumentu Thor a Loki: Cesta dvou bratří.

Alan Taylor při natáčení filmu Thor: Temný svět / Thor: The Dark WorldJediné zklamání představuje bonusová výbava, která sestává z neotitulkovaného audiokomentáře a kraťasu, trojice dokumentů a vystřižených, prodloužených a nepovedených scén. Podobně jako u Iron Mana 3 se jedná o nabídku mírně nadprůměrnou, s kterou člověk stráví necelé tři hodiny svého času, ale je evidentní, že si Marvel nechává informačně hodnotnější materiál na souborné vydání všech snímků z Fáze II.

Výživný, žel jako jediný českými titulky neopatřený, je audiokomentář režiséra Alana Taylora, kameramana Kramera Morgenthaua, producenta Kevina Feigeho a představitele Lokiho Toma Hiddlestona. Jejich povídání nedrží příliš pohromadě, protože se jedná o sestřih dvou samostatných stop (režiséra a kameramana v jedné, herce a producenta v druhé) do jednoho celku. Nepotěší ty, kteří očekávají zábavné povídání obsahující tzv. trivia, ale udělá radost těm, kteří se chtějí něco dozvědět o úskalích produkce včetně dotáček, přetáčení na základě testovacích projekcí apod.

Fotografie z natáčení filmu Thor: Temný svět / Thor: The Dark WorldKdo si chce připomenout, co se v marvelovském universu odehrálo doposud, může si pustit dvoudílný dokument Thor a Loki: Cesta dvou bratří, ve kterém je mapován vývoj událostí v marvelovském universu na pozadí vztahu dvou bratří. První část se zaměřuje především na dění v prvním Thorovi a v Avengers, druhá na samotné pokračování, přičemž obě obsahují dostatek záběrů z předprodukce (viz castingové video níže) a produkce, aby se nestaly pouhou připomínkou již viděného. Víc toho ale nenabízí, protože veškeré promluvy tvůrců a herců jsou čistě propagačního rázu. Kratičká fičura S Brianem Tylerem o skládání hudby k filmu Thor: Temný svět toho za mnohem kratší stopáž (pět a půl minuty oproti půlhodině) stihne říct mnohem víc, když se věnuje novým motivům postav, ale nijak zvlášť do hloubky nejde.

A nejinak na tom je i zbytek bonusů. Sedm vystřižených a prodloužených scén, k nimž je možné si navolit audiokomentář režiséra, nenabízí vysvětlení, proč se Thor: Temný svět zprvu jeví jako nesoudržné dílo. Valná část z nich navíc byla použita k propagaci BD, a tak byla zpřístupněna na internetových stránkách vč. naší, a o existenci dalších nezveřejněných se ví. Sestřih nepovedených záběrů sice pobaví, ale nezbaví diváka pocitu, že se jedná o pouhou výplň disku.

Ben Kingsley ve filmu  / Marvel One-Shot: All Hail the KingPouze Marvel One-Shot nazvaný Sláva králi mírně vybočuje. Rozhněvaní komiksoví fanoušci, kteří byli nespokojeni s řešením situace kolem Mandarina jakožto Iron Manova ústředního záporáka, jsou v tomto kraťasu uklidněni, že se celá věc má nakonec jinak. Bonusovou nabídku pak vedle česky dabované upoutávky na Captain America: Návrat prvního Avengera uzavírá i v podstatě tentýž trailer, ale rozšířený o vyjádření tvůrců a herců na ploše tří a půl minut. Při k existenci Superbowl spotu i čtyřminutového klipu je dvojice posledně jmenovaných přídavků zhola zbytečná.

Část nepovedených scén z BD disku filmu Thor: Temný svět.

Vzhledem ke stanovené prodejní ceně a záměrné "podvybavenosti" disku na straně bonusů si fanoušci počkají buď na slevy, nebo na souborné vydání všech snímků z Fáze II s novými materiály, jako tomu bylo u Fáze předcházející (ačkoliv pouze v zahraničí). Komu ale nezáleží na tom, že za něco stojí pouze audiokomentář a zbytek je pouhé promo, ten/ta může s klidem investovat do audiovizuálně referenčního jednodisku se sice možná nejslabší, ale přesto nadprůměrně povedenou marvelovkou.

7/10
0,0

Box Office: 25. víkend
Box Office: Jurský svět 2 otvírá vysoko Jurský svět: Zánik říše otevřel nad hranicí očekávání, ale svého rekordního předchůdce z roku 2015 nepřekonal. čtěte zde
Vydáno: 25.06.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Recenze: Escobar 7/10
Recenze: Escobar stojí na Bardemovi a Cruz Životopisné krimi Escobar mapuje život a dráhu kokainového krále Pabla Escobara a jeho vztah k novinářce Virginii Vallejo. V hlavních rolích excelují Javier Bardem a Penélope Cruz. čtěte zde
Vydáno: 24.06.2018 11:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 22. 6. 2018 - 28. 6. 2018
TV tipy: Rocker Jack Reacher se (ne)vrací do pensionu pro svobodné pány Na konci června už televize najíždějí na prázdninový režim, což znamená, že nelze čekat žádné zásadní premiéry, ale spíše méně známé žánrovky a spoustu repríz. Tím nejatraktivnějším tipem je asi thriller Jack Reacher:... čtěte zde
Vydáno: 22.06.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Jurský svět: Zánik říše 7/10
Recenze: Jurský svět: Zánik říše – podruhé ve stejné řece (tentokrát lávové) Pokračování úspěšného pokračování/rebootu slavné filmové série se nese ve znamení vytěžování osvědčených nápadů a leckdy až křečovité snahy přijít s něčím novým. Ve výsledku jde o zábavnou a napínavou akční... čtěte zde
Vydáno: 21.06.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Plán útěku 2 5/10
Recenze: béčkový sequel Plán útěku 2 Sylvester Stallone se vrací jako expert na infrastrukturu vězeňských zařízení Ray Breslin v sequelu Plán útěku 2. Novým oříškem k rozlousknutí pro něj tentokrát bude vězení Hádes. čtěte zde
Vydáno: 20.06.2018 21:58 v sekci Recenze | Premiéry
2