Recenze: RoboCop je solidní remake

Vydáno: 07.02.2014 17:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Po více než čtvrtstoletí můžeme v kinech vidět novou verzi akční klasiky RoboCop. Nizozemce vystřídal na režijním postu v Hollywoodu debutující Brazilec, který sváděl boj hlavně se studiem a producenty. Vyšel z něho jako vítěz?

RoboCopRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 07.02.2014 17:00. Po více než čtvrtstoletí můžeme v kinech vidět novou verzi akční klasiky RoboCop. Nizozemce vystřídal na režijním postu v Hollywoodu debutující Brazilec, který sváděl boj hlavně se studiem a producenty. Vyšel z něho jako vítěz? Hodnocení: 3
Na konci osmdesátých let ohromil nizozemský režisér Paul Verhoeven filmové fanoušky parádní akční kriminálkou s prvky sci-fi Robocop, která byla záměrně béčkově zábavná a brutální a navíc ve druhém plánu nabídla jemnou, ale trefnou satiru na společnost, která je až příliš ovládána médii. Vzhledem k velké komerční úspěšnosti a stále trvající popularitě filmu bylo jen otázkou času, kdy přijde na řadu jeho remake. A ta doba nastala právě teď.

Joel Kinnaman, Gary Oldman ve filmu RoboCop / RoboCopI když mluvit o remaku je trošku silné slovo, neboť příběh je malinko jiný. V nové verzi se ocitáme v roce 2028, kdy je nadnárodní společnost OmniCorp lídrem v oblasti robotických technologií. Její výrobky jsou využívány na celém světě a ten je tak bezpečnější. Jen na domácí půdě se nemohou uplatnit, neboť Američané nechtějí roboty, protože nemají emoce a jsou to přece jen stroje. To se ale může změnit ve chvíli, kdy je těžce zraněn policista Alex Murphy a úplné uzdravení u něho není možné. Se svolením jeho manželky podstoupí dlouhý proces, v jehož průběhu se z něho stane RoboCop - dokonalý strážce zákona, který ovšem má vlastní pocity a používá mozek. Nový hrdina je zrozen. Jenže nic není bez problémů.

Jak už jsem v předchozím odstavci zmiňoval, nejde o úplný remake, spíše bych řekl, že nový RoboCop je alternativní verzí stejného námětu, neboť odlišností je tu víc než podobností. Na výsledku je dost znát, že v Hollywoodu debutující Brazilec José Padilha byl viditelně limitován studiovými nároky a požadavky. To znamená, že nelze očekávat podobně nekompromisní jízdu jako v roce 1987, ale spíše smířlivou záležitost s obroušenými hranami.

Joel Kinnaman, Abbie Cornish ve filmu RoboCop / RoboCopOproti původnímu filmu je kladen větší důraz na rodinu hlavního hrdiny, takže zatímco ta se v předešlé verzi objevovala jen minimálně, zde hraje poměrně zásadní roli. Padilha je naštěstí natolik zručný režisér, že veškeré typicky dojemné momenty zvládne natočit nekýčovitě a snesitelně tak, aby nebyly směšné, což je jedině dobře. Většinu diváků asi překvapí, že RoboCop pro rok 2014 není příliš akční! Akce tu sice nějaká je, ale když už se objeví, není nijak zajímavá a je spíše standardně zvládnutá a lehce nepřehledná (jasně nejlepší je ta úplně první z úvodu filmu, kterou už posléze žádná netrumfne). Je to možná od tvůrce chválené Elitní jednotky malinko paradoxní, ale scén, kdy někdo s někým bojuje, nebo po někom střílí, tu je opravdu dost málo.

Větší část stopáže je totiž zaměřena na samotnou proměnu Murphyho v RoboCopa a trable z této situace plynoucí. A to může být pro někoho problém, neboť proces výroby je opravdu dost detailní, takže zejména první polovina se dost vleče, a i když nabízí perfektní efektovou stránku, několik dobrých hlášek a zajímavých nápadů, nemá to správné tempo a místy se všechno pohybuje ve smyčce a až nepříjemně se opakuje.

Fotografie z filmu RoboCop / RoboCopCo se ale podle mého José Padilhovi ve srovnání s původním filmem tak úplně nepovedlo, je vystižení oné temné atmosféry města, kde policisté nic nezmůžou. Zatímco Paul Verhoeven dokázal na omezeném prostoru pomocí pár záběrů bravurně zachytit Detroit jako město, kam byste na dovolenou rozhodně nechtěli, jeho brazilský kolega ho vykresluje tak, že to vypadá, že zločin tu páchá jen určitá komunita lidí a zas takové nebezpečí tu nehrozí.

Nejpříjemnější ale je, že i přes značná omezení se sem tvůrci přece jen podařilo propašovat velmi decentní náznaky ironie a zamyšlení nad (nejen) americkou morálkou. Samozřejmě nelze očekávat nějakou vyloženou satiru, přesto tyto prvky velmi osvěží a ač snahy o jakýsi přesah někdy vyznívají naprázdno, je sympatické, že se o něj debutant alespoň pokusil.

Joel Kinnaman ve filmu RoboCop / RoboCopVzhledem k tomu, že je tu plno dialogů, bylo extrémně důležité obsazení a dobrou zprávou je, že se vydařilo. Excelují v něm hlavně po několika letech znovu vynikající Michael Keaton a nepřekvapivě také Gary Oldman, jejichž slovní přestřelky je radost sledovat i poslouchat. Titulní Joel Kinnaman přece jen trochu zaostává a chvílemi je dost nevýrazný a křečovitý, Abbie Cornish v roli jeho manželky je zase někdy až příliš hysterická.

Nový RoboCop zvolil trošku jiný přístup a docela se mu to vyplatilo. Je sice pravda, že některé odkazy si mohli tvůrci odpustit (zejména slavná hláška: "Mrtvý, nebo živý, půjdeš se mnou", působí ve svém kontextu hodně nuceně), na druhou stranu je poznají jen ti, kteří původní film znají opravdu hodně dobře. V rámci možností to tak celé dopadlo velmi slušně a dá se říci, že jde o remake, který svým způsobem má smysl.

P.S.: Pokud k původnímu RoboCopovi nemáte nějak vyhraněný vztah, můžete si k hodnocení přidat jeden bodík.

Český trailer filmu RoboCop / RoboCop