Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Téma: Lars von Trier a ztráta filmového panictví, část II. - cesta k vrcholu

Téma: Lars von Trier a ztráta filmového panictví, část II. - cesta k vrcholu

Vydáno: 09.01.2014 18:00 v sekci Články | Publicistika - | foto: facebook tvůrce

Druhá polovina Nymfomanky má dnes svou premiéru, což je důvod k tomu, abychom završili náš dvoudílný článek o části tvorby dánského provokatéra Larse von Triera, které nebývá věnováno příliš prostoru.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Publicistický text Lars von Trier a ztráta filmového panictví vychází ve verzi, která prošla zásahem korektora a editora, jenž se rozhodl pro rozdělení na dvě části. Rozpůlená podoba vznikla s vědomím autora článku, ale bez jeho přispění. První část představila Trierovu tvorbu a zaměřila se na jeho amatérské počátky, druhá se bude zabývat vybraným a dostupným počinům vzniklými během studentských let. 

...zapomenutelnými.  Po vzoru Trierova opusu magnum (pro některé po zhlédnutí obou částí dohromady spíše opruzu maximus) je dvoudílný článek rozčleněn na celkem osm kapitol. První část jich měla pět, druhá má nepřekvapivě (alespoň pro lidi schopné jednoduchých matematických úkonů) tři. Stejně jako byla protagonistka Nymfomanky Joe zbavena panenství osmi "přírazy" (nejprve vaginálně, poté análně), následující tři kapitoly budou taktéž spíše doťuknutím již dříve rozdělaného.

Kapitola 6: Nokturno
Kirsten Dunst ve filmu Melancholia / MelancholiaO dekádu později než Proč před tím utíkat, když víš, že tomu neutečeš? Lars von Trier realizoval osmiminutové Nokturno, které natočil na Dánské filmové akademii. Na ni byl přijat díky své svéráznosti a výlučnosti. Na pohovoru řekl, že tam je, aby se sám rozhodl, jestli na výběrovou školu bude chodit. A na rozdíl od dalších uchazečů zadání natočit snímek za limitujících podmínek (5 hodin na pětiminutový minutový film nasnímaný 16mm kamerou a bez možnosti střihu) nepojal natočením blízkého okolí jako ostatní uchazeči, ale výletem do míst, v nichž mu šlo o ukázání neproniknutelnosti do světa bohatých. A to poněkud lacinou symbolikou (snímáním luxusních vozů a domů skrze mříže), která by se dala odsoudit jako prvoplánová, kdyby z ní nebyla patrná určitá ironie.

V Trierově Nokturno, realizovaném již za studií, se projevuje příklon k větší stylizovanosti, která je plně rozvinuta o čtyři roky později v první části Evropské trilogie Prvek zločinu. Úvodní snovou projekci, která je vyvedena v černobílých barvách a je zpomalena stejně jako prology v trilogii Deprese, střídá do modrých barev tónovaná zbylá část, z které vystupuje červená (žárovka). Patrná je i obliba až obsese v Tarkovském prostřednictvím různých odkazů až manýristických nápodob jeho poetiky (flaška s vytékající vodou, užívání černobílých pasáží - ačkoliv motivovaných - v jinak barevném snímku). Trierovo zaujetí Tarkovským zůstalo i nadále. Od aluzí (sledování cesty v úvodu Evropy jako ze Stalkera, zvony v Prolomit vlny jako z Andreje Rubleva) až po kreativnější - polemické - zapracování (trilogie Deprese, která podrývá jakýkoliv spirituální přesah soustředěním se na intenzivní tělesný prožitek, viz inscenování figur v přírodní mizanscéně jako ze Zrcadla v každém dílu).

Oproti v předchozím článku představeným kraťasům se tento liší i tím, že (vedle toho, že je studentský a nikoliv amatérský) se odklání od potřeby vyprávět příběh. Vydává se směrem k větší avantgardě a experimentům. Přitom Nokturno pro ustřední postavu opíše stejný vývojový vzorec jako Proč před tím utíkat, když víš, že tomu neutečeš? a Květina, jenom má závěr o poznání kryptičtější. Hrdinčina smrt je vyjádřena tím, že stojí na střeše mrakodrapu a nad ní prolétává hejno ptáku symbolizující, že se nenachází mezi živými na zemi.

Nocturne (1980).

Kapitola 7: Obrazy z Osvobození
Fotografie z filmu Nymfomanka / NymphomaniacAbsolventský středometrážní film Obrazy z Osvobození završuje studentskou nenarativní linii Trierovy tvorby a navazuje i na amatérské počátky, protože (pro ty, kteří si na to potrpí: pozor, spoiler!) končí tragickým skonem hlavního hrdiny. Kontroverzní bylo, že jím je německý voják na sklonku druhé světové války, což vyvolalo odsudky za zastávání fašistického stanoviska. Lars se ale bránil tím, že jeho výchozí pozice nesouvisí s jakýmkoliv politickým zřízením či ideologií, ale s jeho humanismem, protože je empatický k oběti.

Kontroverze, spojená s nepochopením, provází Triera jako osobu (viz jeho nechvalně známý výrok na tiskové konferenci k Melancholii v Cannes) i jeho díla dodnes. A ty jsou přitom vedle své rozporuplně přijímané explicitnosti co do násilí a sexu i velmi explikativní co do vyznění. U Obrazů z Osvobození je ovšem velmi obtížné vůbec po zhlédnutí popsat, o čem vypráví, a tak se někteří uchylují k citaci popisku, který stál v katalogu při projekci na škole: "Německý důstojník unikne v květnu 1945 z kodaňské internace a vyhledá svoji místní milenku, která teď pořádá oslavu pro osvobozenecké síly."

Hlavní postava, která je pojímána jako mučedník, se stane důležitou součástí trilogie o Zlatosrdečce. Závěrečné vystoupení nad oblaka Obrazy z Osvobození pojí nejenom s výše představenou krátkometrážní trojicí, ale je zjevným odkazem k Tarkovskému, od kterého zde Trier přebírá míchání fikčních a dokumentárních, v některých případech do té doby dokonce nezveřejněných záběrů Osvobození, které byly v archivech Dánské televize. Kdo si pamatuje na závěrečné titulky Dogville, v nichž byly použity fotografie Američanů, či na non-fikční vsuvky v Nymfomance, ví, že se Trier čas od času k těmto postupům přiklání. A to i v případě, když zrovna netočí válečný film, který by odkazoval k Ivanovu dětství.

Befrielsesbilleder/Image of Relief. (1982)

Kapitola 8: Epilog
A zde naše představení méně známých, protože do tematických trilogiích nesvázaných, a volně dostupných děl dánského filmaře končí. Bylo by sice lákavé přijít s konceptem, který by pro pětici Trierových raných počinů přišel se souhrnným označením "pentalogie smrti" (protože ve všech na konci postava či postavy zemřou, ačkoliv u prvního je to diskutabilní) či něčím podobným. Jak ale praví jedno pořekadlo, pro les bychom neviděli stromy - a o ty, resp. o společné prvky a postupy napříč celou Trierovou tvorbou od amatérských začátků přes studentské počiny až k celovečerním trilogiím, nám šlo především.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Sommersby se vrátil kolem půlnoci a zatančil si tanec v temnotách (18.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel Eduard Artěmjev (29.12.2022 19:50 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Tohle je svět, v němž Jack staví dům a píše tajný deník (29.10.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Nejslavnější sci-fi filmy let 2010 - 2019 (15.08.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Téma: nejslavnější sci-fi filmy 70. let (21.06.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Top 10: Nejlepší kameramani pracující v současném Hollywoodu (19.01.2019 18:30 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Jack staví dům, v němž se zrodily hvězdy Venom a Toman (03.10.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Thriller Jack staví dům je uměleckou autoterapií Larse von Triera (02.10.2018 13:00 v Recenze | Premiéry)
- Zemřel kameraman Jarmusche a Von Triera Robby Müller (05.07.2018 12:53 v Novinky | Zprávy)
- The House That Jack Built: šokující novinka Larse von Triera v traileru (15.05.2018 09:59 v Novinky | Trailery)
- LFŠ - Mučedníci: transcendence skrz transgresi (21.07.2017 08:00 v Články | Publicistika)
- Uma Thurman se přidává k Trierově The House That Jack Built (07.03.2017 16:44 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Walter Mitty s velkýma očima vede rozhovor s Tarkovským a hledá skrýš (04.11.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Dánští režiséři a režisérky v Hollywoodu (22.09.2016 12:49 v Články | Publicistika)
- Téma: 10 nejlepších filmů Willema Dafoa (24.07.2016 12:00 v Články | Publicistika)
- Blu-ray recenze: REVENANT Zmrtvýchvstání - (pseudo)umění? (28.06.2016 21:00 v Recenze | Blu-ray)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu