Recenze: Vysoce tradiční japonská legenda se 47 róniny a Kaiem z Británie

Vydáno: 30.12.2013 12:00 - Adam Hencze | foto: facebook tvůrce

Krvavá cesta zavržených samurajů, kteří se mstí za smrt svého pána - tak se tváří nadějně vypadající historický blockbuster s táhnoucí hollywoodskou hvězdou v hlavní roli. Jak funguje mix Posledního Samuraje a Avatara?

47 RóninůRecenzoval/a Adam Hencze dne 30.12.2013 12:00. Krvavá cesta zavržených samurajů, kteří se mstí za smrt svého pána - tak se tváří nadějně vypadající historický blockbuster s táhnoucí hollywoodskou hvězdou v hlavní roli. Jak funguje mix Posledního Samuraje a Avatara? Hodnocení: 1.5
47 Róninů
47 Ronin
Fantazie / Akční / Dobrodružný
USA, 2013 , 119 min.

Režie: Carl Rinsch
Scénář: Chris Morgan, Hossein Amini, Walter Hamada
Kamera: John Mathieson
Hudba: Ilan Eshkeri
Herci: Keanu Reeves, Rinko Kikuchi, Rick Genest, Hiroyuki Sanada, Tadanobu Asano, Cary-Hiroyuki Tagawa, Haruka Abe, Yorick van Wageningen, Kô Shibasaki, Tomoko Komura, Shihoko Nagai, Togo Igawa, Jin Akanishi, Yuriri Naka, Chillie Mo

Česká premiéra: 02.01.2014

Hodnocení: 3/10

47 Róninů hodnocení na Kinobox.cz: 64.37 %
Klipař Carl Rinsch se rozhodl napěchovat starou japonskou legendu prvkem, který jí zjevně scházel - totiž vypovězeným hlavním hrdinou, který si příběhem musí projít typickou "from-zero-to-hero" cestou a porazit přitom zlotřilého Lorda Kiru a ještě nebezpečnější Mizuki, čarodějku. Svým prvním napůl autorským debutem chce režisér vyprávět příběh, který mohl divák vidět už desetkrát jinak, a co hůř, stokrát lépe, vzpomene-li si například na rok 2003 a s ním spojeného perfektního Posledního samuraje.

Fotografie z filmu 47 Róninů / 47 RoninBohužel, divák akční řežbu s rozpočtem přes 200 milionů dolarů, ve které se seká armáda samurajů s kouzelnými příšerami v zajímavé mytologické odbočce, nedostane. Historické kořeny se omezí na příběh o oddanosti a cti ke svým pánům za doby velkých změn v japonské společnosti, do které se našroubuje několik typických příběhových linek dnešních velkofilmů. Završením této nebezpečné kombinace je nasazení známé tváře do jejího čela - zhasínající hvězdy snímků Nebezpečná rychlostBod zlomu a především kultovní sci-fi trilogie Matrix. Průšvih byl už předem zavětřen naprosto správně.

I tak tu ale jistá natěšenost je a držet palce Neovi je zkrátka nutností, i když už v očích dávno nemá ten zápal, když s vervou rozdával pěsti do zástupů agentů Smithů. Jeho postava po celkem slibném úvodu ihned bředne a Keanu se marně snažít hrát něco víc než nutného otloukánka. Když se do toho rozhodne Rinsch rozjet zapovězenou love story mezi odsouzeným hrdinou a urozenou paní, poslední most hoří definitivně a koukačka se mění v obdivování stehen Rinko Kikuchi. Té šly kopance do obřích robotů pod vedením del Tora namísto čarování mnohem lépe, i když její Mizuki zůstává jednou z posledních zajímavostí, proč film dál sledovat. Výprava pomsty nabídne po dynamickém startu nudnou výplň, která opravdu zaujme prací kostymérů a rozestavěním působivých kulis, v nichž se odehrává.

Fotografie z filmu 47 Róninů / 47 RoninSnímek má ale samozřejmě i světlejší chvilky - cvičené oko si všimne výborné práce kamery (obzvláště širokých záběrů na chodící davy) a celkově zvládnutou mizanscénu, divák se určitě nabudí i dobře zvládnutým úvodem - o to větší zklamání přiletí později. Akční velkofilm nabídne krom úvodního lovu příšery z Pandory patnáct minut katanového šermu v pekelném CGI závěru - a to je na dvou hodinách stopáže prosím vše.

Shrnutí? Zajímavá látka z feudálního šógunátu s katastrofickým uchopením bezduchého scénáře, který je slyšet v každém dialogu. Průměrně nasnímané řemeslo s dvěma působivými sebevražednými scénami, kdy se v prostřední hodině nic nestane. Drahý výkřik do tmy, ve kterém se Keanu snaží samurajským mečem rozsekat kromě závěrečného kouřového draka (?) i ostré hlasy kritiků (marně).

Keanu Reeves ve filmu 47 Róninů / 47 RoninČtyřiceti sedmi róninům čest z pověsti ve finále shodí nejvíce film samotný. Výsledek potěší opravdu velmi nenáročného filmového fandu, který se místy pokochá nad povedenou animací, nebo nadšeného studenta japanologie. Dvě hodiny prázdna s tučným budgetem jsou i za pozdější vlhké sny s polonahou Rinko Kikuchi setsakra málo. Bude-li chuť na návštěvu feudální východní kultury, doporučuji oprášit deset let staré DVD Zwickova velkofilmu s Tomem Cruisem a o 47 Róninech si přečíst na wikipedii.

Originální trailer filmu 47 Róninů