Recenze: Život Adèle - film, nebo realita?

Vydáno: 26.11.2013 13:00 - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Mnoha cenami z evropských filmových festivalů ověnčený, tunisko-francouzský režisér Abdellatif Kechiche debutuje coby scenárista intimním portrétem Život Adèle pojednávajícím o lásce dvou mladých žen.

Život AdéleRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 26.11.2013 13:00. Mnoha cenami z evropských filmových festivalů ověnčený, tunisko-francouzský režisér Abdellatif Kechiche debutuje coby scenárista intimním portrétem Život Adèle pojednávajícím o lásce dvou mladých žen. Hodnocení: 4
Život Adéle
"La vie d'Adèle"
Drama / Romantický
Francie, 2013 , 179 min.

Režie: Abdel Kechiche
Scénář: Abdel Kechiche, Ghalia Lacroix, Julie Maroh
Kamera: Sofian El Fani
Herci: Léa Seydoux, Adèle Exarchopoulos, Salim Kéchiouche, Aurélien Recoing, Catherine Salée, Benjamin Siksou, Mona Walravens, Alma Jodorowsky, Jeremie Laheurte, Anne Loiret, Benoît Pilot, Sandor Funtek, Fanny Maurin, Maelys Cabezon, Samir Bella

Česká premiéra: 28.11.2013

Distributor: Film Europe

Život Adéle hodnocení na Kinobox.cz: 74.16 %
Život Adèle se velmi volně inspiruje francouzským komiksem Blue is the Warmest Colour autorky Julie Maroh. Jakkoli film vděčí za své hlavní téma původní předloze, jeho kvality spočívají především ve filmovém jazyce, který koresponduje s obsahem sdělení, a v silných, přesvědčivých hereckých výkonech dvou hlavních protagonistek. Adèle (Adèle Exarchopoulos) zpočátku vypadá jako úplně normální dospívající dívka - žije s rodiči na předměstí Lille, chodí na gymnázium, kde má partu kamarádů a zažívá první lásky a zklamání. Postupem času se ale ukazuje, že je trochu jiná než její přátelé. Snímek, který byl letos oceněný Zlatou palmou v Cannes, zachycuje komplikovaný přerod dívky v ženu a hledání vlastního já.
Fotografie z filmu Život Adéle / Kechicheův film před diváky odvíjí na téměř tříhodinové stopáži příběh o objevování sama sebe, své sexuální orientace i svého místa ve světě. Nestandardní délka zde ale není samoúčelná a dovoluje režisérovi proniknout do všech zákoutí a aspektů Adèliny osobnosti. Ukazuje, jak některá rozhodnutí, jakkoli zprvu nijak zásadní, mohou navždy ovlivnit náš život. Jak některé chyby nelze vzít zpátky a co se stalo, nedá se odestát. Minulost dokáže občas velmi intenzivně zasáhnout do naší přítomnosti i budoucnosti a navždy nás odchýlit od plánované trasy.

Dlouhotrvající scény (včetně těch otevřeně sexuálních) jsou vlastně sledem dlouhých životních období v životě ženy, které mají ambice zachytit vše komplexně a ne jen v náznacích a kondenzovaně. Jednotlivá období jsou společně provázaná a nic se neděje bezúčelně, stejně tak jako v reálné lidské každodennosti. Život Adèle je velmi intimní příběh, v němž hlavní hrdinka projde komplikovanou cestou za vlastní identitou, jen aby vzápětí ztratila to, o co stála nejvíc.

Fotografie z filmu Život Adéle / Poté, co se Adèle seznámí s Emmou (Léa Seydoux), nastane v jejím životě zásadní změna. Z obou dívek se postupem jejich intenzivního milostného vztahu stávají ženy. Abdel Kechiche nám ukazuje nejenom jejich vrcholy, ale i pády, jistotu i tápání, které vede k nevyhnutelnému a dramatickému rozpadu jejich poměru. Jakkoli je příběh samotný velmi nosný, síla filmu spočívá především v unikátním filmovém zpracování. Režisér totiž zvolil styl snímání, který působí na nejvyšší míru autenticky.

Jako bychom nesledovali film, ale dívali se na reálně existující lidi. To je dáno především dlouhými, velmi zblízka natáčenými záběry, a právě díky nim mizí hranice mezi fikčním světem filmu a skutečností. Netradiční práci s kamerou ještě umocňují herecké výkony dvou hlavních protagonistek, které v detailních kompozicích rozehrávají všechny myslitelné emoce. Síla tohoto filmu spočívá pak také v naturalismu hereckého projevu i rozzáběrování, kterými získává další rozměr autentičnosti.

Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux ve filmu Život Adéle / Život Adéle nemusí padnout do noty každému divákovi. Pokud však přijme jeho styl a tempo, může spolu s oběma mladými ženami prožít strhující emocionální zážitek. Kamera, která je snímá především v detailech a polodetailech, umožňuje divákovi nahlédnout do jejich nitra a prožít s nimi intenzivní city, kterými každý vášnivý a plný vztah dvou lidí prochází. Blízkost a dostatek času vytvářejí iluzi reality a dovolují divákovi plně se ponořit do působivé intimity lidských citů a psýché.

Originální trailer filmu Život Adèle