Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Soutěž o auto, zájezdy, notebooky - www.POJISTENI.cz
Makrorecenze: Kapitán Phillips

Makrorecenze: Kapitán Phillips boduje na všech frontách

Vydáno: 25.11.2013 18:00 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce

Nový režijní počin Paula Greengrasse o přepadení nákladní lodi somálskými piráty se právoplatně může řadit mezi nejlepší filmy roku. Obecné nadšení samozřejmě sdílíme i u nás v redakci, čehož je důkazem naše makrorecenze.

SDÍLET:    
Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Čtyři lidí, čtyři názory.

GREENGRASSOVSKÉ ŘEMESLO V TRADIČNĚ VYSOKÉ KVALITĚ

Tom Hanks, Barkhad Abdi ve filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsGreengrass ve svých filmech vyznává konflikt v moderním světě, ať už jsou to brutální vojenské zásahy (Krvavá neděle), teroristické útoky (Let číslo 93), války v arabském světě (Zelená zóna) či fiktivní příběh nepohodlného superagenta (Bournova trilogie). Pokud máte jeho tvorbu rádi, není třeba v případě Kapitána Phillipse váhat – jděte do kina a užijte si to. Dostanete velice působivý koktejl adrenalinu, vydatné eskalace, rytmické hudby a realisticky působícího zážitku, který kašle na heroizaci hlavních postav, zbytečně okázalé scény a Hollywoodem nasáklý patos. Jinými slovy, dostanete to, co patrně čekáte. Měl-li bych Kapitánovi něco vytýkat, byly by to chybičky spíše kosmetického rázu: mezi diváky střídavě milovaná a nenáviděná roztřesená ruční kamera skutečně působí poněkud úsměvně, když revmaticky snímá jedoucí auto s rodinou v civilním úvodu filmu. Greengrass přesto ví, co dělá a táhlé letecké záběry přístavů s obřími nákladními loděmi působí v kontrastu s rozklepanou ručkou o to majestátněji.

Přechod z expozice do kolize se chytře odehraje v průběhu pasáže, kdy posádka nacvičuje postup při pirátském útoku, zatímco se chystají útočit skuteční piráti. Tam, kde by si akční klasikové vystačili s jednou scénou, rozehrávají tvůrci táhlou hru o nadvládu s několika vrcholy, přičemž pomocí drobných zvratů a nevyzpytatelného chování udržují permanentní napětí. V druhé půli přijde prakticky identický vývoj, akorát v opačném provedení (ti hodní nahánějí ty zlé). Pořád to funguje a těžko budeme klukům ze SEALs vytýkat, že je kvůli nim film příliš americký (ano, i takové ohlasy už internetem kolují).

Pokud je vám to málo, dostanete v samém závěru emocionálně odzbrojující třešničku, jejíž devastující síle odpustíte cokoliv (včetně hudebního podkresu, nápadně připomínajícího Zimmerovu skladbu Time ze soundtracku k Počátku). Možná proto, že je fajn občas vidět hrdinu proti své vůli, který si po procházce peklem uvědomí, co všechno si peklo mohlo vzít... a Tom Hanks je vážně vynikající.

Pavel Pinker: 9/10

(BEZ)CHYBNÝ AKADEMIK GREENGRASS

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsGreengrass vyměnil ryze dokumentární pohled za strhující thriller a vybudoval dvě hodiny nervózní atmosféry plus deset minut dávkování adrenalinu. Jeho rukopis je čitelný od první minuty sledování Hankse, který v roli na první pohled obyčejného kapitána exceluje v plném rozsahu. Snímek je rozkrádán dvěma stranami - v jedné chvíli čaruje Paul svou bezchybnou režií, precizními kamerovými postupy a možná až téměř akademickým nadhledem. V druhé je tu Tom a jeho herecký um, který je nejsilnější právě v těch rádoby obyčejných chlápcích, co si zrovna stoupili do nějaké extrémní situace (a je jedno, jestli sami ztroskotali na ostrově nebo jestli jsou na lodi ovládané piráty).

Takových situací obsahuje film spoustu a vypravěčsky je ždímá, co to jen jde. Od prvního pohledu do africké vesnice, přes dynamickou honičku člunu s nákladní lodí (divák je s nervy u vytržení, a to se na plátně prostě jen honí dvě lodě) - a když se ti Somálci na Phillipsovu palubu nakonec přeci jen dostanou, přistihnete se svírajíc sálovou sedačku. Ruční kamera dramatický mix jen podtrhuje.

Kapitán Phillips je vysoce promyšlené a bravurně zfilmované dílo režijního velmistra, kterému do karet nahrává kromě castingu i příběhová autenticita. Odstup a emočně opravdu velmi náročné finále Letu číslo 93 tu sice chybí, za přesahové ukončení Kapitána Phillipse dávám ale určitě o dvacet procent navíc. Více neprozrazuji, čekejte pouze výkon, jehož důsledkem dost možná bude únorové "and the oscar goes to..".

Adam Hencze: 7/10

PŘEKVAPIVĚ NETRADIČNĚ ODVYPRÁVĚNÁ A DEZILUZIVNÍ „GREENGRASSOVINA“

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsPoslední počin Paula Greengrasse je oslavován jako jeden z jeho nejlepších, ne-li ten vůbec nejlepší. Zahraniční a především domácí recenzenti ale zároveň dodávají, že docudrama Kapitán Phillips je ve filmografii britského tvůrce sázkou na jistotu, protože v porovnání s jinými jeho snímky podle skutečných událostí (Krvavá neděle, Let číslo 93) není nijak ozvláštňující a napětí je navozováno především stylem. Ani s jednou připomínkou se ovšem nedá plně souhlasit, protože jeden z dosavadních letošních vrcholů v rámci oficiální kinodistribuce dosahuje maximální působivosti i díky své neprávem opomíjené netradiční výstavbě vyprávění, jež je výlučná v kontextu Greengrassovy tvorby a klasického hollywoodského žánrového filmu (thrilleru) vůbec.

Na místo čtyř větších bloků jich je šest (vždy po dvaceti minutách, plus epilog), během kterých je vytvářeno napětí změnou počtu protagonistů i organizace vyprávění. Navzdory názvu není hlavní postava jedna (Phillips), ale dvě (Phillips, Musa - oba kapitáni). Ty se jako hlavní vyprofilují v prvních čtyřiceti minutách, během kterých se v oddělených segmentech ukazují podobnosti (dělají svou práci vzhledem k podmínkám dané země) a rozdílnosti (jeden může, druhý musí, protože dopady globalizace jsou u každého kontinentu různé) mezi nimi.

Napětí je vyjádřeno nejprve očekáváním, kdy dojde ke střetu těchto dvou, a poté je dáno tím, že víme víc než všichni dohromady ukázáním jednání námořní armády, která stvrdí nemožnost dialogu mezi oběma kulturami. Od precizního thrilleru se dochází k širšímu ideologickému rámci s liberálním vyzněním, které bylo přítomno ve všech "greengrassovkách", ale ani v jedné nemělo podobu názorového i vypravěčského střetu mezi dvěma skupinami, z nichž vyčnívají jedinci odsouzeni ke ztrátě víry ve změnu systému k lepšímu.

Marek Slovák: 10/10

PLAVBA ČÍSLO 93

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsKvality Letu číslo 93 převedené na širé moře. Paul Greengrass se po tomto filmu ukazuje jako mistrný realizátor sebeuvědomělých a nebanálních rekonstrukcí událostí zachycujících jedince v krizových situacích, jejichž příběh je navázán na širší geopolitické reálie. Těžko vzdát větší poklonu tvůrci, který silně proamerický příběh lodního kapitána bojujícího se somálskými piráty dokáže odvyprávět neheroickým a hollywoodsky atypickým způsobem, jenž však dokáže strhnout více než celá letošní kinodistribuce. Není to ale jen zásluhou Greengrassových stylistických postupů, které dělají i z pouhého sledování radaru nervydrásající zážitek, ale i pečlivé vyprávěcí struktury, jež po určitých časových blocích dávkuje dějové zvraty a přivádí k řešení neřešitelného konfliktu nové hráče, čímž diváka udržuje v neustálém napětí.

Precizní formální konstrukce a hrátky s formátem obrazu navíc od začátku spolupracují s vyprávěním, jelikož mezi oběma neslučitelnými světy vytváří kontrast – v paralelně se odvíjejících liniích Phillipse například definuje převážně statická kamera s dokonale vyčištěným obrazem, stejně jako ustavující záběry a snadná orientace v prostoru, zatímco Museho (brilantní neherec Barkhad Abdi) reprezentuje typický greengrassovský digitál s roztřepaným obrazem a velkým zrnem. Tyto dva stylistické přístupy se při jejich setkání začnou prolínat, popřípadě motivovat hlediskovými záběry, jenž metaforicky reprezentují střet názorů a dovolují si přiřazovat významy... to už by ale samozřejmě bylo na menší analýzu, do které si na základě jednoho zhlédnutí netroufám.

Důležité ale je, že Greengrass tímto filmem kromě nekončící adrenalinové jízdy přinesl také zcela netriviální pohled na konflikt mezi dvěma kulturami, jenž se po finále snímku jeví jako nemožný, čímž doznívá velmi zneklidňujícím dojmem. Zároveň jde po vzoru Gravitace o další survival, jehož závěrečná katarze má tendenci dohnat diváka k slzám – i když v naprosto opačném smyslu. P.S. Tom Hanks a hudba na Oscara.

Martin Bubrín: 9/10

Český trailer filmu Kapitán Phillips

Pozn.: Naši hlavní recenzi filmu Kapitán Phillips najdete zde.

WEDOS.cz - Nejlevnější registrátor domén v ČR, neomezený webhosting, virtuální a dedikované servery

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 26. 5. 2017 - 1. 6. 2017
TV tipy: Když se setmí, zařizují Herkules a čarodějův učeň vraždu na objednávku Ani tento týden televizní dramaturgové příliš nepotěší a nenabídnou žádnou zásadní premiéru. Místo toho opět spoléhají na několikrát omílané filmy a ty, o jejichž kvalitě lze dost pochybovat. Náš výběr tak znovu mnohé... čtěte zde
Vydáno: 26.05.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta 7/10
Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta má děravý děj, ale baví slušně Nejnovější díl Pirátů z Karibiku se tentokrát točí kolem snahy Jacka Sparrowa utéct před prokletým španělským kapitánem Salazarem a kolem honby hrdinů za bájným Poseidonovým trojzubcem. čtěte zde
Vydáno: 24.05.2017 08:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 21. týden
Kinopremiéry: Piráti z Karibiku zažívají Salazarovu pomstu a tančí balet Premiérově chudší květen uzavírají v kinech pouhé dvě novinky. Jednou z nich je ale pátý díl Pirátů z Karibiku, což znamená, že o potenciální divácký hit nouze nebude. Jeho jedinou konkurencí je komorní francouzské baletní... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
TOP 20 ČR: 20. týden
TOP 20 ČR: i v Česku na vrchol žebříčku pronikl Vetřelec Vedení po dvou týdnech převzal od sequelu ke Strážcům Galaxie Ridley Scott se snímkem Vetřelec: Covenant, třetí příčku obsadil méně úspěšný Král Artuš: Legenda o meči. čtěte zde
Vydáno: 23.05.2017 17:00 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Twin Peaks (2017) 10/10
TV kritika: Twin Peaks (2017) - postmoderna je mrtva, ať žije moderna! TWIN PEAKS. Kultovní seriál Městečko Twin Peaks se po více než pětadvaceti letech vrací a možná klame tím, čím ve skutečnosti je. Jak se vyvedly první čtyři části, režírované Davidem Lynchem? čtěte zde
Vydáno: 23.05.2017 01:25 v sekci Články | Televize
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Tom Hanks a News of the World (12.05.2017 13:00 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: The Circle ukazuje, jak nám internet a aplikace kradou soukromí (28.04.2017 18:08 v Recenze | Premiéry)
- Zemřel režisér Mlčení jehňátek Jonathan Demme (26.04.2017 18:11 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Neznámá dívka utíká z kruhu a míří do zahradnictví (26.04.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Spielbergovo novinářské drama stihne 2017 awards season (24.04.2017 19:22 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Equalizér a Amy se ocitají mimo zákon a prožívají velké vítězství (17.03.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Tom Hanks a Meryl Streep v novém Spielbergově filmu (08.03.2017 20:54 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Emma Watson a její boj o soukromí v The Circle (10.02.2017 13:10 v Novinky | Trailery)
- Téma: Nejočekávanější filmy roku 2017, část III. - žánrovky (28.01.2017 10:20 v Články | Publicistika)
- Téma: Nejlepší filmy roku 2016 podle filmserver.cz (07.01.2017 13:01 v Články | Žebříčky)
- TV tipy: Soudce čte atlas mraků, bloudí labyrintem a dohlíží na mutanty (16.12.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Critics Choice Awards ovládnul La La Land (12.12.2016 12:03 v Novinky | Zprávy)
- První trailer: Emma Watson a Tom Hanks v techthrilleru The Circle (07.12.2016 09:05 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Tom Hanks dělá Hologram pro krále (22.11.2016 13:10 v Recenze | Premiéry)
- Kevin Hart vede nominace People’s Choice Awards (16.11.2016 10:21 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Fantastická zvířata najdete v planetáriu, kde prožívají americkou idylu (16.11.2016 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Tom Hanks zabraňuje apokalypse ve filmu Inferno (13.10.2016 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Zilionáři zažívají inferno s bezva ženskou na krku (12.10.2016 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Tom Hanks ve válečném filmu "Greyhound" (12.09.2016 12:00 v Novinky | Zprávy)
- Box Office: Sully úspěšně přistál na vrcholu žebříčku (12.09.2016 08:00 v Komentáře | Box office)

PREMIÉRA TÝDNE   21/2017

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta
7/10

Nejnovější díl Pirátů z Karibiku se tentokrát točí kolem snahy Jacka Sparrowa utéct před prokletým španělským kapitánem Salazarem a kolem honby hrdinů za bájným Poseidonovým trojzubcem.


Chaty

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Zabiják & bodyguard (2x)
Valerian a město tisíce planet (2x)
Star Wars: Poslední z Jediů (14x)
Spider-Man: Homecoming (3x)
Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta (9x)
Wish Upon (2x)
Mumie (4x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2017 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
DOPORUČUJEME: Kupte si nejprodávanější hosting v ČR se slevou 50% (slevový kód: FILMSERVER)
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver