Recenze: Zábavný Plán útěku svádí dohromady dvě akční ikony

Vydáno: 15.10.2013 17:00 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Dlouho očekávaný společný projekt dvou nejzvučnějších ikon akčního filmu, Sylvestera Stallonea a Arnolda Schwarzeneggera nazvaný Plán útěku je konečně na světě. A dobrá zpráva pro jejich fandy: bude se vám líbit!

Plán útěkuRecenzoval/a Václav Limberk dne 15.10.2013 17:00. Dlouho očekávaný společný projekt dvou nejzvučnějších ikon akčního filmu, Sylvestera Stallonea a Arnolda Schwarzeneggera nazvaný Plán útěku je konečně na světě. A dobrá zpráva pro jejich fandy: bude se vám líbit! Hodnocení: 4
Plán útěku
Escape Plan
Tajemný / Thriller / Akční
USA, 2013 , 115 min.

Režie: Mikael Håfström
Scénář: Miles Chapman, Jason Keller
Kamera: Brendan Galvin
Hudba: Alex Heffes
Herci: Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, James Caviezel, Faran Tahir, Amy Ryan, Sam Neill, Vincent D'Onofrio, Vinnie Jones, Matt Gerald, 50 Cent, Caitriona Balfe, David Joseph Martinez, Alec Rayme, Christian Stokes, Graham Beckel

Česká premiéra: 17.10.2013

Plán útěku hodnocení na Kinobox.cz: 76.34 %
Po zhlédnutí Plánu útěku jsem si ihned pomyslel: jaká škoda, že se tito dva pánové nesešli před kamerou daleko dříve! Nicméně je to pochopitelné, neboť oba patřili k ikonám akčního filmu především osmdesátých let a byli to zároveň největší rivalové. Každý z nich se pro sebe snažil urvat větší přízeň publika než jeho konkurent. Dnes už však jejich konkureční boj dávno skončil. V případě Plánu útěku lze použít onu okřídlenou frázi: pozdě, ale přece! A první společný projekt, kde si bok po boku zahrál Sylvester Stallone a Arnold Schwarzenegger je konečně realitou. Po nesmělém oťukávání v prvních Expendables a o něco větší úloze, kterou Arnold dostal v jeho sequelu, je Plán útěku filmem, kde mají obě akční hvězdy konečně dostatek prostoru k realizaci.

Fotografie z filmu Plán útěku / Sylvester Stallone zde hraje specialistu na zabezpečovací zařízení věznic Raye Breslina. Zároveň i prakticky testuje své teoretické poznatky tím, že se nechává "na oko" zavírat do věznic, aby hledal slabiny v jejich systému zabezpečení. Jeho nová zakázka ale se ukáže být poněkud riskantní, což se nepozdává jeho dvěma parťákům, Breslinově obchodní partnerce Abigail Ross (Amy Ryan) a počítačovému expertovi Hushovi (50 Cent). Breslin se tentokrát dostane úzkých a ocitne se v "hrobce", ze které není úniku. Naštestí se ho zde ujme zkušený Emil Rottmayer (Arnold Schwarzenegger) a společnými silami naplánují útěk ze zdánlivě bezvýchodné situace, kterou má pod palcem místní boss Hobbs (James Caviezel). Breslin tuší, kdo za jeho odklizením do hrobky stojí a chce se pomstít.

Plán útěku je klasickou variací na téma útěku z vězení ve formálně moderním provedení (samotné vězení má pak futuristický vzhled a evokuje spíše žánr sci-fi). Stallone už má s vězeňskými filmy poměrně bohatou zkušenost. Utíkal již z nacistického koncentračního tábora ve Vítězství, také z Kriminálu a s Kurtem Russellem pak ještě v Tango a Cash. Plán útěku je vlastně modernějším kompilátem především Kriminálu a Tanga a Cashe.

Fotografie z filmu Plán útěku / Kurta Russella tentokrát vystřídal Arnold Schwarzenegger a mezi oběma svalovci to perfektně šlape a jejich herecká chemie funguje znamenitě. Stallone, jak je jeho zvykem, tu hraje toho mlčenlivějšího a vážnějšího, zatímco Arnold představuje společenštější a legračnější verzi kámoše a parťáka. Zúročuje tady navíc svoje zkušenosti z komedií a jeho kreace je velmi povedená a zábavná. V jedné z nejkomičtějších scén filmu navíc nepokrytě přiznává svůj v Hollywoodu léta (špatně) maskovaný rakouský původ ve velmi komickém hereckém výstupu a monologu ve svém rodném jazyce.

Režisér Mikael Håfström bezezbytku využil a zúročil společnou přítomnost obou hvězd a sledovat jejich vzájemnou interakci je skutečně velmi zábavné. Ostatní herci včetně Caviezela, Vincenta D'Onofrio či Farana Tahira pak jen plní roli nezbytných figur, které k tomuto typu příběhu nezbytně patří. Nakonec se dočkáme všech nezbytných žánrových ingrediencí, které k akčnímu filmu patří.

Fotografie z filmu Plán útěku / Dojde na obligátní pěstní souboje - na férovku si to tu rozdá Breslin s bachařem Drakem (Vinnie Jones), na přestřelku - zde je vhodně zařazen velký detail Arnoldova zarputilého výrazu připomínající jeho ikonickou velikost a neporazitelnost, kterou si pamatujeme z takových klasik jako je Komando nebo Predátor. Vše pak korunuje závěrečná scéna výbuchu a destrukce hlavního padoucha přesně podle pravidel akčního žánru.

Plánu útěku zkrátka všechno běží, jak má, a kdo nebude čekat víc, nebude zklamán. Plán útěku je "pouze" a jen zábavnou akční oddechovkou, která se vědomě hlásí k odkazu obou akčních hvězd a zároveň se nebere smrtelně vážně. Obě akční hvězdy tu vydaly ze sebe to nejlepší, co tvoří jejich herecky omezený typ, a tvůrci se je nesnaží zbytečně zatěžovat psychologizováním a všelijakými traumaty, která tvoří v podobném typu filmů vždy jen zbytečná klišé. Plánu útěku se úspěšně podařilo podobným zbytečnostem vyhnout, a také proto je zábavnou a na mnoha místech i vtipnou akční podívanou.

Oficiální trailer filmu Plán útěku