Za horizontem: V Disconnect by nejraději všechny ty internety zakázali

Vydáno: 14.09.2013 12:00 - | foto: facebook tvůrce

Disconnect je hraným debutem Henry Alexe Rubina, který byl nominován na Oscara za dokument Murderball o vozíčkářích hrajících rugby. V ohlasech se objevuje přirovnání k Haggisově Crash. Dostál film vysokým očekáváním?

Virtuální vězniRecenzoval/a dne 14.09.2013 12:00. Disconnect je hraným debutem Henry Alexe Rubina, který byl nominován na Oscara za dokument Murderball o vozíčkářích hrajících rugby. V ohlasech se objevuje přirovnání k Haggisově Crash. Dostál film vysokým očekáváním? Hodnocení: 2
Nedá se upřít, že Rubinova fikční prvotina je velmi ambiciózní. Ve sportovním dokumentu Murderball jsme poněkud konvenčně sledovali dvě vypravěčské linie, z nichž jedna se zaměřovala na americký a druhá na kanadský tým hráčů rugby s ochrnutými dolními končetinami, přičemž obě se protnuly v závěrečném utkání. V rozhovorech na kameru, které prokládaly záběry z jejich tréninků, pak byly členové týmů nepřímo spojeni názory na určité téma (vypořádání se s následky nehody, sexuální život atd.).

Fotografie z filmu  / DisconnectV Disconnect jsou linie hned tři. V první sledujeme televizní reportérku Ninu Dunhamovou (Andrea Riseborough), která pro lokální stanici připravuje reportáž o mladých mužích a ženách, kteří se za peníze svlékají a masturbují na web kameře. Během rešerše natrefí na Kyla (Max Thierot), který je svolný k tomu, že jí poskytne rozhovor výměnou za anonymitu. V druhé si dva žáci střední školy, Jason (Colin Ford) a Frye (Avaid Bernstein), udělají prostřednictvím falešného účtu na Facebooku legraci ze samotáře Bena (Jonah Bobo), což vede k jeho neúspěšnému pokusu o sebevraždu. Zatímco Benova matka Lydia (Hope Davis) chce být hlavně se svým synem, jeho otec Rich (z celého ansámblu zdaleka nejlepší Jason Bateman) začne pátrat po příčině.

Ve třetí dva manželé, Derek (Alexander Skarsgård) a Cindy (Paula Patton) Hullovi, řeší ztrátu syna na internetu - on hraním online her, ona v podpůrné chatové skupině, kde je jí oporou nedávno ovdovělý muž (Michael Nyqvist). Hacker ale ukradne identitu Hullových a oni začnou přicházet o majetek, a tak si najmou na pomoc odborníka (Frank Grillo), který jim dá adresu domnělého pachatele a řekne jim, že policie potřebuje nezvratný důkaz, aby mohla s případem postoupit.

Fotografie z filmu  / DisconnectUž z nástinu zápletek je patrné, že spojujícím prvkem jsou média v čele s internetem a zastřešujícím tématem izolovanost lidí digitálního věku. Nechybí ani prostorové omezení na jedno město a propojení jak v bodech obratu - zlomu na konci každého aktu za pomoci montáže, tak i setkáváním postav ze zprvu oddělených linií. Odborník, jenž pomáhá Hullovým, je otcem jednoho ze šikanátorů; Rich, otec šikanovaného, je zase nadřízený Niny. Z této narativní strategie nejspíš vychází ono časté přirovnání k protirasistickému pamfletu Crash, protože v obou případech jde o díla s tzv. síťovým vyprávěním. Tento odklon od klasického hollywoodského vyprávění se vyznačuje tím, že má několik protagonistů s vlastními liniemi, které se ale za pomocí náhody (nejčastěji bouračkou, např. Amores perros - Láska je kurva), díky médiím (viz soutěž v Magnolii), putujícím objektům (viz zástava ve Válečném koni) a prostorovému omezení různě protínají a sdílejí obecnější významový přesah.

V posledních letech je ale problém s tím, že kvůli nadprodukci podobného typu snímků síťové vyprávění přišlo o svou ozvláštňující funkci a jenom málo titulů se s tím snaží něco dělat. V Babelu bylo rozšířeno herní pole, v Atlasu mraků se šlo napříč několika časovými, prostorovými i žánrovými rovinami. Disconnect mezi takové ale bohužel nepatří.  Divák znalý nepsaných pravidel daného narativního modu si je může automaticky odškrtávat a těšit ho může leda to, že nebylo použito největší klišé v podobě bouračky.

Fotografie z filmu  / DisconnectNavíc dva ze tří příběhu mají zcela předvídatelný vývoj, protože málokomu bude dělat problém dopředu odhadnout, jakým směrem se vydá část o ukradených identitách a internetovém pornu s mladistvými. Pouze část se školní šikanou překvapí, když se snaží jít hlouběji ukázáním rodinného zázemí šikanujícího a šikanátora. Ovšem tento přesah dává najevo, o jak velký konstrukt jde, když na místo náhod či nedořečeností se užívá konvenčních postupů paralelismu a kontrastu, aby vše mohlo vést k závěrečnému emocionálně vyhrocenému konfliktu.

Společenské vyznění by navíc potěšilo Věru Pohlovou, která by nejraději všechny ty internety zakázala, protože Disconnect působí jako preventivní video pro vybrané instituce (škola, policie). Každá linie vždy zpracovává jeden skandalizovaný aspekt (internetová šikana, krádež identity, prostituce) do podoby nepřiměřeně dlouhé a banální morality ("netová šikana je špatná", "je třeba si dávat pozor na osobní údaje", "prodávání se přes webku je morálně pochybné"). I pokud se přesuneme od obecné roviny, kdy je internet vykreslen jako potenciální semeniště všeho zla, ke konkrétním osudům protagonistů, moc si nepomůžeme. Webové stránky spíše lidi oddělují, než aby je opravdu spojovaly, a osobní rozměr postav končí u explicitně vyslovených banalit. Média jsou vykořisťovatelská, workoholičtí otcové od rodin nedostatečně empatičtí ke svým dětem a manželé prožívající krizi by spolu měli komunikovat.

Fotografie z filmu  / DisconnectVýznamová černobílost má být podpořena i stylem, kdy se v podstatě setkáme se dvěma způsoby rámování. První, vyjadřující distancovanost postav, má nejčastěji podobu velkého celku, ve kterém je v prvním plánu rušivý prvek v podobě přecházejících lidí či trčící rekvizity. Druhý upřednostňuje detailní záběry obličejů, které jsou nejčastěji používány při komunikaci jednoho člověka prostřednictvím nových technologií, což je často řešeno zcizujícími dialogy přímo v obraze. Postup je to sice systematický, ale natolik, že se z něj stává manýra. Několik montáží, byť sebeopojnějších, naopak osudy nešťastníků spojuje hudbou Maxe Richtera a posouvá film do hájemství midcultů (uměleckých kýčů beroucích se smrtelně vážně a blafujících hloubkou).

Disconnect tak doplácí na své přehnané ambice. Zároveň je příkladem toho, jak může dopadnout fikčni debut původně dokumentárního režiséra, jenž je zvyklý podřizovat tématu (banálnímu, tezovitému, zbytečně explicitnímu) ostatní složky filmové formy (automatizované síťové vyprávění, manýristický styl). Stahování - a už vůbec ne sdílení - netřeba, ještě by vás odpojili, což by byla skutečná tragédie.


Upoutávka k filmu Disconnect


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • skvele hodnotenie (recenzia), preklikol som z csfd... (Anonym, 17.09.2013 01:01) Reagovat

    skvele hodnotenie (recenzia), preklikol som z csfd a uplne totozne pocity mam aj ja !

  • recenze nic moc a neznalost recenzenta dane problematiky (LuckyMike, 18.09.2013 23:44) Reagovat

    Me se naopak film hodne libil a nesouhlasim se zde napsanou negativni rezcenzi. To co je na tom filmu nejvice dulezite je, ze vsechno co v nem je se opravdu realne deje. A lidi porad nechapou co vsechno se muze stat, kdyz vystavuji soukrome informace na Internetu. Nehlede na to, ze se v realu deji detske sebevrazdy z duvodu kybersikany a je potreba na to velice dukladne upozornovat, protoze digitalni doba jen tak nezmizi. Film vystihuje vsechny aspekty dnesni digitalni doby a upozornuje na ne. A to je na tom filmu nejvice dulezite, protoze spousta lidi je vuci tomu slepych.
    A pane recenzente, Internet je jmeno site a vzdycky se pise s velkym "I". Je pekne, ze pouzivate tu znamou vetu "nejraději všechny ty internety zakázala" , ale sam ani neumite slovo Internet pouzivat. To je docela smutne, kdyz uz delate recenzi na film, ktery se timto tematem zabyva.

    • Re: recenze nic moc a neznalost recenzenta dane problematiky (Marek, 19.09.2013 02:19) Reagovat

      Nezpochybňuji, že se opravdu ve filmu dějí věci, které jsou ve třech vypravěčských liniích vyobrazeny (kyberšikana, (sex)ploatace v médiích a médii, ukradení identit a zcizení peněz). Pochybuji ale, že o zmíněných třech tématech někdo neví, když nejde o nic objevného. Já kritizuji účelovost a lacinou skandálnost výběru, významovou banálnost (vše je řečeno, máloco je ponecháno na divákově interpretaci) i to, že se předsudky stvrzují, než že by šlo o skutečnou reflexi dané problematiky.

      Není pravda, že "film vystihuje všechny aspekty dnešní digitální doby a upozorňuje na ně" - účelově si vybírá jenom to negativní a ústí do katarze, jejíž účelem je emocionálně pohnout netově nepříliš gramotnými jedinci s předsudky. Jinak zmiňuji, že je to vhodný edukativní snímek do (základních) škol, ale pochybuji že to bylo záměrem.

      A k výtce, že jsem v parafrázi (spíše skoro doslovné nepřímé citaci) použil "i" na místo "I" asi jenom tolik: http://img200.imageshack.us/im... . Můžete si tam třeba doplnit imaginární "(sic!)", případně si uvědomit, že "Internet" se píše s velkým, jak uvádíte, ale "internety" (v množném čísle) je nejspíš míněno webové stránky. Smutné to není ani pro mě, ani pro korektora.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY