Soundtrack: vynalézavý Osamělý jezdec

Vydáno: 15.07.2013 13:00 - Alžběta Fridrichová | foto: facebook tvůrce

Verbinskému se prostředí westernu u animáku Rango zřejmě zalíbilo natolik, že uplynuly dva roky a máme tu další snímek, kde kolty visí zase proklatě nízko. A nechybí ani stará pirátská parta v čele s Johnnym Deppem a Hansem Zimmerem.
Johnny Depp ve filmu Osamělý jezdec / The Lone Ranger Hans Zimmer má v poslední době, vlastně úplně pořád pěkně napilno. V Holywoodu je o něj hotová rvačka a autor klasik jako Rain Man, Lví král nebo Gladiátor si tak může pěkně vybírat, jakému projektu se upíše. Po spíše průměrném Muži z oceli (o němž jsme psali zde) se Zimmer vrhl na hudbu ke komediálnímu westernu Osamělý jezdec. Při pohledu na režisérskou stoličku člověka napadne, že Gore Verbinski by ani o nikoho jiného nestál, ale původně měl hudbu k filmu skládat muzikant Jack White (který naposledy přispěl na soundtrack k Velkému Gatsbymu). Ten však kvůli neshodám se štábem od projektu nakonec odstoupil. Mohl tak vzniknout docela jedinečný soundtrack, avšak abychom nekřivdili Zimmerovi, i ten si s Lone Rangerem slušně vyhrál.

Když přijde na westernové soundtracky, snad i tomu největšímu neználkovi v oblasti filmu se vybaví jméno Ennio Morricone. Legendární a snad nikdy nepřekonaný skladatel se proslavil zejména soundtrackem k Tenkrát na Západě. Tehdy složil hudbu jen na motivy scénáře a Sergio Leone následně natáčel některé scény filmu nezapomenutelným melodiím na míru. Nebylo to však jen Once Upon A Time In the West, Morricone platí za vzor, za šablonu, podle níž se posuzuje dobrý a špatný soundtrack. Není se pak čemu divit, že i taková špička jako Hans Zimmer, který je známý tím, jak moc Morriconeho obdivuje, si neodpustil v soundtracku několik odkazů.

Johnny Depp, Armie Hammer ve filmu Osamělý jezdec / The Lone RangerPráce jakou Zimmer odvedl na Osamělém jezdci, je docela jiná, než tomu bylo před dvěma lety u Ranga. Lone Ranger OST stojí a padá s jednotlivými charaktery, které Zimmer naprosto výtečným způsobem zhudebnil. A to tak, že to i mnohým jeho odpůrcům vyrazí dech. Soundtrack se vešel do padesáti minut čistého času, což je přesně tak akorát, abyste měli chuť si ho pustit ještě jednou… a pak znovu. Víc než co jiného hudba připomíná Sherlocka Holmese, je hravá a nevyzpytatelná jako například track Absurdity.

 

Hans Zimmer - Silver


Zimmer nabízí hned několik opravdu jedinečných témat. V úvodní Never Take Off The Mask představí první z nich pouze na strunách houslí, k nimž se posléze připojí velmi svérázné perkuse. On to vlastně není žádný druh bubnu, Zimmer pro svůj soundtrack použil něco daleko nápaditějšího. Aby z Osamělého jezdcec vykřesal ještě o zlomek více originality, místo bicích použil vlak. Ano vlak. Jednoduše zachytil zvuk starého vlaku na pozemku svého souseda Chrise Cartera. Ten pak počítačově upravil a použil tak, jak se mu zlíbilo.

Téma z počátku přebírá i skladba Silver, která hraje více na city a teprve v druhé polovině se rozšiřuje o nástroje. Velmi výrazně soundtrack definuje repetitivní melodie na flétnu, která je tou záměrnou vzpomínkou na Moriconeho.

Fotografie z filmu Osamělý jezdec / The Lone RangerSoundtrack je ve srovnání s Mužem z oceli výrazně klidnější, přesto mnohdy zabrousí i do ponurých a dramatičtějších motivů skladeb You’ve Looked Better nebo The Railroad Waits For No One, v nichž se dojde na Zimmerovy pověstné mohutné burácení plechových dechů a zběsilé smyčce, neztratí se však ani elektronika. V tracku For God And For Country se připojí dokonce mnohačlenné chóry, které posílí naléhavost závěru soundtracku. Ten spěje ke grandióznímu finále, jenž ve skladbě Finale rozehraje úryvkem z Rossiniho klasiky William Tell Overture (kdo si ji pamatuje z reklamy na Bonduelle?). OSTčko Zimmer uzavírá nadějeplnou skladbou Home. Ta znatelně kontrastuje se zbytkem tracklistu ve svém smířlivém ladění a znovu vzdává hold Moriconeho genialitě.

Co říci závěrem? The Lone Ranger OST předčil veškerá moje očekávání, protože Zimmer na něm konečně zase po čase předvedl své mistrovství. Soundtrack filmu padne jako ulitý a každá nota nachází svůj protějšek ve vizuální podobě. Z filmografie Hanse Zimmera, která se každým rokem množí jako houby po dešti, je potřeba vybírat. A pokud máte chuť na něco neobyčejně pestrého a po všech stránkách vytříbeného, sáhněte po Osamělém jezdci. Stojí to za to.

Album: Hans Zimmer - The Lone Ranger 
Celkový čas: 49:36
Skladby: Never Take Off The Mask // Absurdity // Silver // Ride // You've Looked Better // Red's Theater Of The Absurd - Pokey LaFarge & The South City Three // The Railroad Waits For No One // You're Just A Man In A Mask //For God And For Country //Finale //Home.



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Výborné - jako film (pavel.korelus, 16.07.2013 13:30) Reagovat

    Člověk si říká, že "ty bubny v první skladbě zní skoro jako vlak"... A on to vlak vážně je, to jsem blázen. Soundtrack výborný - stejně jako film. Tak dobře jsem se v kině ani při poslechu Zimmerova OST už nějaký čas nepobavil. Naposledy asi opravdu při Rangovi.
    Nepřipomíná vám ale závěrečná skladba largo z Dvořákovy Novosvětské? Mně totiž ano, obzvlášť od druhé minuty, ale je to možná tím, že Dvořáka coby mého nejoblíbenějšího skladatele takhle tu a tam slýchám poměrně často.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY