Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Karlovy Vary #1

Karlovy Vary #1: Velká nádhera ve Futurologickém kongresu

Vydáno: 03.07.2013 08:30 v sekci Komentáře | Reportáže - Martin Bubrín

Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech zatím přinesl kromě účasti herecké hvězdy Johna Travolty dva filmové vrcholy - sci-fi satiru Futurologický kongres a Sorrentinův opus magnum Velká nádhera.

SDÍLET:    
Robin Wright ve filmu  / The CongressDá-li se hovořit o ambiciózních snímcích režijních osobností, jejichž uvedení už předem provázela aura výjimečného a autorsky uchopeného díla, na aktuálním karlovarském festivalu by ve své první třetině do podobné škatulky nepochybně patřilo dystopické sci-fi izraelského tvůrce Ariho Folmana  Futurologický kongres a Sorrentinův předpokládaný opus magnum Velká nádhera. Oba snímky snímky se ihned po projekcích setkaly s neskutečně pozitivní diváckou a kritickou odezvou, která hovoří rovnou o přelomových, ne-li mistrovských dílech, jež dohání diváky svou myšlenkou a krásou k slzám. Nejde však jen o kolektivní dojetí?

Nejprve se v rychlosti podívejme na Futurologický kongres, který je volnou adaptací krátké sci-fi povídky Stanisława Lema, a zároveň americkým debutem izraelského filmaře Ariho Folmana, jenž před pěti lety v Karlových Varech uchvátil netradičním válečným snímkem Valčík s Baširem, jehož silnou myšlenkou podporovaly hlavně polodokumentární přístup a ojedinělá rotoskopická animace. I aktuální Kongres je velmi sugestivní výpovědí, která navozuje atmosféru velmi specifickými prostředky, avšak tentokrát se nezaměřuje na válku, nýbrž objímá témata spojená s posedlostmi technologiemi, vnořením do fikce (imerze), dystopickou vizí budoucnosti a v neposlední řadě je také chytrou a trefnou satirou na hollywoodský průmysl a úvahou o údělu herecké profese.

Fotografie z filmu  / The CongressPři sledování vyvstávájí na povrch paralely či srovnání s jinými snímky zabývající se podobnou tématikou - ne namátkou zmatení reality a fikce připomene kultovní Matrix nebo Cronenbergovu eXistenZ, nekalé praktiky hluboko uvnitř fiktivního studia Miramount zase třeba Altmanova Hráče, v neposlední řadě se vybízí srovnání s jiným karlovarským hitem loňského roku, a to provokativním francouzským snímkem Holy Motors díky zaměření na proměnlivost herecké profese. Kongres s těmito tématy v jisté míře pracuje, variuje je a v mnohých případech i přesahuje. Ve sdělení zachází v podstatě dál, hlavně díky tomu, že se s hlavní hrdinkou Robin Wright, jež si zahrála sama sebe, s přibývajícími minutami stále více vnořujeme do fikce, až už zapomínáme, co vlastně realita znamená.

Abych zbytečně neplýtval řádky rozborem, jenž se v žádném případě nesnaží toto mnohovrstevnaté dílo podrobně vystihnout (na to by byl potřeba mnohem delší text), lze sklouznout k čiré festivalové dojmologii a připojit se tak k davu nekriticky nadšených diváků. Futurologický kongres je totiž zřejmě myšlenkovitě nejpodnětnějším, emocionálně nejsilnějším a režijně nejsebejistějším snímkem, který jsem za poslední dobu viděl. Folmanovi se podařilo neskutečným způsobem vybrat z tenké předlohy to podstatné, což zasadil do mnohem širšího rámce a zápletky, která přesahuje samotné postavy. Z herců zároveň doluje velmi přesvědčivé herecké výkony, což platí hlavně v případě titulní Robin Wright, jež zvládla svou autobiografickou roli naprosto výborně.

Robin Wright ve filmu  / The CongressV souhře s perfektní řemeslnou stránkou, která v první třetine ctí neuvěřitelný smysl pro detail a přesné kamerové kompozice, a v té druhé se zvrhává do naprosto psychedelické, tripově animované části, jež rozvíjí témata a motivy nastolené v části první, se jedná o dílo v dnešní době rozhodně ojedinělé. V souhře s emotivní hudbou a chytře strukturovaným příběhem dokáže na první pohled prvoplánově matoucí snímek uhranout velmi silnou autorskou vizí s mrazivou myšlenkou o nedokonalé budoucnosti, před níž nás chrání iluze pokročilých technologií. Stejně jako se Robin Wright rozhodne své tělo naskenovat, uchovat pro pozdější použití a následně ztratí kontakt s realitou čím dál větším vnořením se do fikce, stejně pohlcujícího zážitku se dočká i divák. Jistě, zní to naprosto abstraktně, ale už dlouho jsem zkrátka neviděl něco, co by tak brilantně dokázalo vystihnout podobnou dystopickou budoucnost a přitom nespadnout do samoúčelnosti. Mistrovská práce.

Originální trailer filmu Futurologický kongres

Toni Servillo ve filmu  / La grande bellezzaDruhým prozatímním vrcholem festivalu byl dlouho očekávaný snímek Paola Sorrentina, který se pokusil očima stárnoucího světáckého novináře zachytit Velkou nádheru. Vizuálně a formálně propracovanou ódu na Řím a marnotratný život smetánky natočil slavný tvůrce v duchu snímků italského neorealismu a klasika Federica Felliniho. V žádném případě ale nejde o povrchní srovnání, ale přímou variaci na jeho filmy jako Řím, Amarcord nebo Sladký život, pouze aktualizovanou pro dnešní dobu.

Otázkou však je, nakolik má toto hluboké, rozjímavé a především bezdějové dílo s téměř tříhodinovou stopáží šanci zaujmout v dnešní době. Sorrentino očima přesného Toniho Servilla (který si po Následcích láskyBožském připisuje další práci s režisérem) zachycuje prázdnotu a samotu člověka, přitom stíhá skládat vizuální poctu městu Řím a zároveň do hloubky propracovává univerzální témata spojená s náboženstvím, uměním, láskou a lidským životem, až by se zdálo, že se jeho film nějakým záhadným způsobem přenesl z šedesátých let, kdy taková díla ještě nepůsobila nepatřičně, do současnosti. Někdy se může zdát, že snímek příliš klesá k laciné kýčovitosti či póze - avšak stejně jako v případě Velkého Gatsbyho (s nímž má společného více než jen nikdy nekončící večírky) tato záměrně přeexponovaná stránka nevadí.


Toni Servillo ve filmu  / La grande bellezzaAč se celý film ústřední postava zmítá v tvůrčí krizi toho, že nemůže napsat knihu "o ničem", Sorrentinovi se film "o ničem" natočit podařil. Přílišná bezdějovost ani tak nevadí, stačí když se divák nechá unášet sledem nezávisle propojených scének, karikaturními postavami, bravurním nostalgickým soundtrackem nebo inscenační genialitou (nekončící kamerové jízdy jsou dechberoucí), a prvotřídní zážitek má zaručen. Film, ve kterém je všechno, ale zároveň nic. Dá se s podivem odhadovat, kam se Sorrentino po tomto univerzálním opusu ještě může posunout.

Originální trailer filmu Velká nádhera

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Halloween 7/10
Recenze: Halloween konečně s noblesou zakončuje hororový fenomén Nový Halloween je přímým pokračováním původního Halloweenu z roku 1978, které konečně přichází s důstojným završením série a zadostiučiněním pro postavu hlavní hrdinky v podání Jamie Lee Curtis. čtěte zde
Vydáno: 16.10.2018 14:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 41. Týden
Top 20 ČR: Venom vládne dále Marvelovský akčňák Venom dále vládne domácím kinům. Jeho kralování neohrozila ani premiéra dramatu První člověk. čtěte zde
Vydáno: 16.10.2018 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 41. víkend
Box office: První člověk těsně poráží Ukradený Halloween V souboji novinek porazil První člověk těsně Husí kůži 2. Ani jedna ale nestačila na Venoma a Zrodila se hvězda. čtěte zde
Vydáno: 15.10.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
První člověk 8/10
Recenze: První člověk - bude Chazelle opět sbírat Oscary? Oscarový režisér Damien Chazelle se po muzikálu La La Land vrací s životopisným dramatem První člověk, které sleduje přípravy amerických astronautů z NASA k letu na Měsíc. čtěte zde
Vydáno: 14.10.2018 18:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 10: Nejlepší filmy Clinta Eastwooda
Top 10: Nejlepší filmy Clinta Eastwooda Clint Eastwood je opravdová legenda americké kinematografie druhé poloviny 20. století. V prosinci bude mít premiéru jeho nový snímek The Mule. Pojďme si připomenout desítku jeho nejlepších kousků. čtěte zde
Vydáno: 14.10.2018 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Domek z karet: plný trailer 6. série (08.10.2018 18:15 v Novinky | Trailery)
- Vítězem benátského festivalu je drama Roma (09.09.2018 08:13 v Novinky | Zprávy)
- Domek z karet: teaser 6. série bez Kevina Spaceyho (05.09.2018 19:23 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Animovaná Teheránská tabu ukazují pokrytectví v muslimské společnosti (14.06.2018 07:00 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Dalajláma pátrá na ulici Cloverfield 10 po nejhledanějším muži a páskách z Nagana (23.03.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Hodný dinosaurus a učitelka hledají své mládí v srdci moře (16.02.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Přebytečný Otello se studeným čumákem musí pryč (09.02.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Z archívu: TOP 5 netradičních vánočních filmů (24.12.2017 09:32 v Články | Žebříčky)
- Kinopremiéry: Liga spravedlnosti je v šoku z nepřesaditelného nápadníka (15.11.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Netflix ruší seriál Domek z karet po Spaceyho aféře (01.11.2017 09:00 v Novinky | Zprávy)
- Začal 4. ročník festivalové přehlídky Be2Can (04.10.2017 17:30 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Mezi Blade Runnerem a Hansem Zimmerem je hora, na níž má svatbu Hladový Bizon (04.10.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Stroj času: Temné a mrazivě nadčasové Brazil (01.10.2017 12:00 v Recenze | Stroj času)
- Kinopremiéry: Nejsledovanějšího amerického zabijáka a Projekt 100 spojuje víno (13.09.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Blu-ray recenze: John Wick 2 - obraz duše a trhu (26.08.2017 12:00 v Recenze | Blu-ray)
- Review: 43. Letní filmová škola v Uherském Hradišti (20.08.2017 21:04 v Články | Publicistika)
- Preview: 43. Letní filmová škola v Uherském Hradišti (28.07.2017 12:20 v Články | Festivaly)

PREMIÉRA TÝDNE   40/2018

Zrodila se hvězda
6/10

Hudební romantické drama o slavném zpěvákovi, který pomůže obyčejné talentované zpěvačce k zářné kariéře, je režijním debutem Bradleyho Coopera, který si sám zahrál hlavní mužskou roli a do ženské hlavní role obsadil Lady Gaga.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

The Possession of Hannah Grace (1x)
Halloween (7x)
Mars (1x)
Až přijde válka (1x)
Hovory s TGM (1x)
Králové zlodějů (1x)
Tina a Vore (1x)
Čarodějovy hodiny (1x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver