Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Karlovy Vary #1

Karlovy Vary #1: Velká nádhera ve Futurologickém kongresu

Vydáno: 03.07.2013 08:30 v sekci Komentáře | Reportáže - Martin Bubrín | foto: Independent

Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech zatím přinesl kromě účasti herecké hvězdy Johna Travolty dva filmové vrcholy - sci-fi satiru Futurologický kongres a Sorrentinův opus magnum Velká nádhera.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Robin Wright ve filmu  / The CongressDá-li se hovořit o ambiciózních snímcích režijních osobností, jejichž uvedení už předem provázela aura výjimečného a autorsky uchopeného díla, na aktuálním karlovarském festivalu by ve své první třetině do podobné škatulky nepochybně patřilo dystopické sci-fi izraelského tvůrce Ariho Folmana  Futurologický kongres a Sorrentinův předpokládaný opus magnum Velká nádhera. Oba snímky snímky se ihned po projekcích setkaly s neskutečně pozitivní diváckou a kritickou odezvou, která hovoří rovnou o přelomových, ne-li mistrovských dílech, jež dohání diváky svou myšlenkou a krásou k slzám. Nejde však jen o kolektivní dojetí?

Nejprve se v rychlosti podívejme na Futurologický kongres, který je volnou adaptací krátké sci-fi povídky Stanisława Lema, a zároveň americkým debutem izraelského filmaře Ariho Folmana, jenž před pěti lety v Karlových Varech uchvátil netradičním válečným snímkem Valčík s Baširem, jehož silnou myšlenkou podporovaly hlavně polodokumentární přístup a ojedinělá rotoskopická animace. I aktuální Kongres je velmi sugestivní výpovědí, která navozuje atmosféru velmi specifickými prostředky, avšak tentokrát se nezaměřuje na válku, nýbrž objímá témata spojená s posedlostmi technologiemi, vnořením do fikce (imerze), dystopickou vizí budoucnosti a v neposlední řadě je také chytrou a trefnou satirou na hollywoodský průmysl a úvahou o údělu herecké profese.

Fotografie z filmu  / The CongressPři sledování vyvstávájí na povrch paralely či srovnání s jinými snímky zabývající se podobnou tématikou - ne namátkou zmatení reality a fikce připomene kultovní Matrix nebo Cronenbergovu eXistenZ, nekalé praktiky hluboko uvnitř fiktivního studia Miramount zase třeba Altmanova Hráče, v neposlední řadě se vybízí srovnání s jiným karlovarským hitem loňského roku, a to provokativním francouzským snímkem Holy Motors díky zaměření na proměnlivost herecké profese. Kongres s těmito tématy v jisté míře pracuje, variuje je a v mnohých případech i přesahuje. Ve sdělení zachází v podstatě dál, hlavně díky tomu, že se s hlavní hrdinkou Robin Wright, jež si zahrála sama sebe, s přibývajícími minutami stále více vnořujeme do fikce, až už zapomínáme, co vlastně realita znamená.

Abych zbytečně neplýtval řádky rozborem, jenž se v žádném případě nesnaží toto mnohovrstevnaté dílo podrobně vystihnout (na to by byl potřeba mnohem delší text), lze sklouznout k čiré festivalové dojmologii a připojit se tak k davu nekriticky nadšených diváků. Futurologický kongres je totiž zřejmě myšlenkovitě nejpodnětnějším, emocionálně nejsilnějším a režijně nejsebejistějším snímkem, který jsem za poslední dobu viděl. Folmanovi se podařilo neskutečným způsobem vybrat z tenké předlohy to podstatné, což zasadil do mnohem širšího rámce a zápletky, která přesahuje samotné postavy. Z herců zároveň doluje velmi přesvědčivé herecké výkony, což platí hlavně v případě titulní Robin Wright, jež zvládla svou autobiografickou roli naprosto výborně.

Robin Wright ve filmu  / The CongressV souhře s perfektní řemeslnou stránkou, která v první třetine ctí neuvěřitelný smysl pro detail a přesné kamerové kompozice, a v té druhé se zvrhává do naprosto psychedelické, tripově animované části, jež rozvíjí témata a motivy nastolené v části první, se jedná o dílo v dnešní době rozhodně ojedinělé. V souhře s emotivní hudbou a chytře strukturovaným příběhem dokáže na první pohled prvoplánově matoucí snímek uhranout velmi silnou autorskou vizí s mrazivou myšlenkou o nedokonalé budoucnosti, před níž nás chrání iluze pokročilých technologií. Stejně jako se Robin Wright rozhodne své tělo naskenovat, uchovat pro pozdější použití a následně ztratí kontakt s realitou čím dál větším vnořením se do fikce, stejně pohlcujícího zážitku se dočká i divák. Jistě, zní to naprosto abstraktně, ale už dlouho jsem zkrátka neviděl něco, co by tak brilantně dokázalo vystihnout podobnou dystopickou budoucnost a přitom nespadnout do samoúčelnosti. Mistrovská práce.

Originální trailer filmu Futurologický kongres

Toni Servillo ve filmu  / La grande bellezzaDruhým prozatímním vrcholem festivalu byl dlouho očekávaný snímek Paola Sorrentina, který se pokusil očima stárnoucího světáckého novináře zachytit Velkou nádheru. Vizuálně a formálně propracovanou ódu na Řím a marnotratný život smetánky natočil slavný tvůrce v duchu snímků italského neorealismu a klasika Federica Felliniho. V žádném případě ale nejde o povrchní srovnání, ale přímou variaci na jeho filmy jako Řím, Amarcord nebo Sladký život, pouze aktualizovanou pro dnešní dobu.

Otázkou však je, nakolik má toto hluboké, rozjímavé a především bezdějové dílo s téměř tříhodinovou stopáží šanci zaujmout v dnešní době. Sorrentino očima přesného Toniho Servilla (který si po Následcích láskyBožském připisuje další práci s režisérem) zachycuje prázdnotu a samotu člověka, přitom stíhá skládat vizuální poctu městu Řím a zároveň do hloubky propracovává univerzální témata spojená s náboženstvím, uměním, láskou a lidským životem, až by se zdálo, že se jeho film nějakým záhadným způsobem přenesl z šedesátých let, kdy taková díla ještě nepůsobila nepatřičně, do současnosti. Někdy se může zdát, že snímek příliš klesá k laciné kýčovitosti či póze - avšak stejně jako v případě Velkého Gatsbyho (s nímž má společného více než jen nikdy nekončící večírky) tato záměrně přeexponovaná stránka nevadí.


Toni Servillo ve filmu  / La grande bellezzaAč se celý film ústřední postava zmítá v tvůrčí krizi toho, že nemůže napsat knihu "o ničem", Sorrentinovi se film "o ničem" natočit podařil. Přílišná bezdějovost ani tak nevadí, stačí když se divák nechá unášet sledem nezávisle propojených scének, karikaturními postavami, bravurním nostalgickým soundtrackem nebo inscenační genialitou (nekončící kamerové jízdy jsou dechberoucí), a prvotřídní zážitek má zaručen. Film, ve kterém je všechno, ale zároveň nic. Dá se s podivem odhadovat, kam se Sorrentino po tomto univerzálním opusu ještě může posunout.

Originální trailer filmu Velká nádhera

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: V romantické komedii Sladký život napraví hokejistu transplantace ženského srdce (16.03.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Jeden gól stačí Ferrarimu k zásahu štěstím (03.01.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2023 opustily (23.12.2023 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel Ray Stevenson (22.05.2023 19:36 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Pan Nepolapitelný hledá odhalenou stopu devadesátek (19.05.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: písničkové soundtracky 90. let (30.04.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Zemřel Juraj Jakubisko (25.02.2023 05:30 v Novinky | Zprávy)
- Téma: nejlepší filmy a seriály roku 2022 podle filmserveru (16.01.2023 12:30 v Články | Žebříčky)
- Daniel Craig bude Queer (10.12.2022 07:30 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Martin Scorsese slaví 80 (17.11.2022 08:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Hobbs a Shaw vyprávějí Pinocchiovi legendu o Zorrovi (28.10.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Robert Zemeckis natočí Here (28.09.2022 08:00 v Novinky | Zprávy)
- Zemřela Louise Fletcher (24.09.2022 06:50 v Novinky | Zprávy)
- Zemřela herečka Irene Papas (14.09.2022 14:43 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Pánský klub v zakleté jeskyni hledá sedmikrásky (01.06.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Crimes of the Future (07.05.2022 16:30 v Novinky | Trailery)
- Festival v Cannes odhalil Lineup (14.04.2022 18:10 v Novinky | Zprávy)
- Teaser: Crimes of the Future (14.04.2022 17:40 v Novinky | Trailery)
- Téma: filmová série Pátek 13. seřazená od nejhorší po nejlepší (19.03.2022 12:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: Matrix Resurrections se uvědoměle vyjadřuje k původní trilogii i sám k sobě (25.12.2021 10:30 v Recenze | Premiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu