Soundtrack: epický Muž z oceli

Vydáno: 19.06.2013 13:00 - Alžběta Fridrichová | foto: Warner Bros.

Stačilo ke spolupráci na Snyderově novince Muž z oceli přizvat Christophera Nolana a rázem je Tyler Bates mimo hru. Držte si klobouky, na scénu přichází Nolanův oblíbenec z Batmanovské ságy Hans Zimmer.
Vzkříšení kultu Batman, jaké se povedlo Christopheru Nolanovi, bude vzorem mnoha filmovým tvůrcům ještě hezky dlouho. A tak se není čemu divit, že se Warneři rozhodli na nejnovější verzi jednoho z nejslavnějších komixů všech dob s Nolanem spolupracovat. Režisérská stolička sice připadla Zacku Snyderovi, Nolan však do filmu promlouval z pozice producenta a spoluautora scénáře. Jeho slovo mělo v celé řadě okolností rozhodující význam a jednou z nich byla právě volba skladatele.

Dosud se Snyder ve všech svých snímcích spokojil s Tylerem Batesem, Nolan ale nakonec prosadil Hanse Zimmera, který doprovodil celou jeho batmanovskou trilogii i sci-fi Počátek. Zimmer se už dlouho před samotnou premiérou nechal slyšet, že hodlá soundtrack pojmout zcela jinak, než jeho předchůdci.

Amy Adams, Henry Cavill, Antje Traue ve filmu Muž z oceli / Man of Steel
 Zejména zdůraznil, že nemá v úmyslu jakkoli použít legendární supermanskou melodii Johna Williamse, protože chce celý soundtrack koncipovat jinak a po svém. Co od toho tedy můžeme čekat? Žádné vzletné melodie, Man Of Steel OST naopak hned na začátku nastolí pochmurnou atmosféru a výrazně temné ladění si zachová po zbytek tracklistu.

Zimmerovi se dostal do rukou materiál s velkými ambicemi, které však skladatel nebyl schopen naplnit. Ačkoliv záměr neodkazovat na žádnou z předchozích verzí a pracovat pouze s vlastními motivy zněl zpočátku jako dobrý nápad, ve finále Zimmer nesložil pro snímek žádné natolik pozoruhodné téma, abyste si na něj na konci soundtracku dokázali vzpomenout.

OST otevírá skladba Look To The Stars velmi tiše, postupně však nabírá na dynamice se sílícími žesti. Přidává se ženský sbor a nakonec vyústí ponurou melodií na strunách smyčců. Následující Oil Rig konečně naznačí, jakým směrem se bude soundtrack ubírat. Perkuse hlasitě udávající rytmus přehluší vše ostatní a několikrát je jim ponechán veškerý prostor, když zbytek orchestru mlčí.

Vedle nálože dynamických a vygradovaných skladeb postavil Zimmer do kontrastu minimalistické tracky jako Sent Here For a Reason, DNA, Goodbye My Son nebo You Die Or I Do. V nich se jemná elektronika snoubí s klavírem a houslovými sóly. Největší dojem ale pochopitelně zanechá akční část OSTčka, kterou Zimmer zvládl v minulosti už mnohokrát na jedničku, ale zde se žádné zázraky nekonaly.

Perkuse, které Hans Zimmer tak rád využívá k posílení dramatického vyznění, se v tomto soundtracku objevují na každém kroku, až to nakonec zní jako Piráti z Karibiku bez legendární melodie Klause Badelta. Naplno pulzují v tracích Ignition nebo I Will Find Him.

Hans Zimmer - Tornado
Henry Cavill ve filmu Muž z oceli / Man of SteelCo ze soundtracku stojí za to vypíchnout, je dvojice po sobě jdoucích skladeb Terraforming a Tornado, kde nejsilněji promlouvá znovu žesťová sekce, zapojují se ovšem i syntetizátory, monumentálně znějící mužské chóry a v nespolední řadě také klavír. Bezmála devadesátiminutové album zakončuje track Man of Steel s pořadovým číslem osmnáct, který se stopáží blíží dobré půlhodině a v němž naleznete pěkně pohromadě takový průřez vším, co soundtrack nabízí.

Hanse Zimmera považují mnozí ve světě filmové hudby za génia, který disponuje perfektním citem pro akci, ostatní mu naopak vytýkají, že vykrádá sám sebe a spousta jeho soundtracků je na jedno brdo. Ať už patříte do kterékoli z obou skupin, Man Of Steel OST vás asi výrazně nezaujme. Ze Zimmerových posledních OSTček je to jednoznačně nejslabší počin. Temnému rytíři nesahá ani po kotníky a na Počátek nebo Holmese ani nedohlédne.

Album: Hans Zimmer - Man Of Steel OST
Celkový čas: 87:46
Skladby: Look to the Stars // Oil Rig // Sent Here for a Reason // DNA // Goodbye My Son // If You Love These People // Krypton's Last // Terraforming // Tornado // You Die or I Do // Launch // Ignition // I Will Find Him // This Is Clark Kent // I Have So Many Questions // Flight // What Are You Going to Do When You Are Not Saving the World?// Man of Steel (Hans' Original Sketchbook).


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Tak, tak (pavel.korelus, 19.06.2013 21:15) Reagovat

    Jste můj člověk, Alžběto. I ten mnou tolikrát proklínaný netopýří "hukot" má oproti Man of Steel něco do sebe. Hlavní motiv mi vzdáleně připomněl Zimmerův parádní Broken Arrow, klidné pasáže zase něco, co zbylo z Inception, burácející akce pak cokoliv od zmíněného Batese, akorát bez o život kvílejících elektrických kytar. Taková škoda. Vlastně stačí poslechnout si tu šestadvacetiminutovou svitu a jít dál. Ale věřím, že v Lone Rangerovi se zase máme nač těšit.

  • Fridrichová nech sa radšej venuje tržbám, pret... (Anonym, 22.06.2013 11:40) Reagovat

    Fridrichová nech sa radšej venuje tržbám, pretože jej recenzie na soundtracky sú dosť mimo

  • zabudol som povedať, že to sú kvázi recenzie ... (Anonym, 22.06.2013 11:40) Reagovat

    zabudol som povedať, že to sú kvázi recenzie

    • Re: zabudol som povedať, že to sú kvázi recenzie ... (pavel.korelus, 24.06.2013 07:38) Reagovat

      Ale, snad se vás nedotklo, že někdo (velmi jemně) kritizuje Hanse Zimmera...

      • Re: zabudol som povedať, že to sú kvázi recenzie ... (Anonym, 24.06.2013 14:17) Reagovat

        nie, tu ide o to, že vraj soundtrack k filmu Iron Man 3 je epický, pritom v kine som to nejako nepocítil, žiadna hlavná melódia pre hlavného hrdinu, žiadna hlavná melódia pre záporákov, ale podľa Fridrichovej je to epický soundtrack :D no a soundtrack k Man of Steel vraj nenaplnil ambície :D, to myslím, že dosť hovorí za všetko

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY