Seriál: Hemlock Grove - recenze 1. série

Vydáno: 01.06.2013 12:00 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

V malém fiktivním městečku Hemlock Grove se probouzí zlo. Kolotoč tajuplných záhad a úmrtí roztočí vražda mladé středoškolačky, která spustí lavinu podivných a nevysvětlitelných událostí.
Hemlock Grove, televizní projekt z dílny režiséra Eli Rotha, je unikátní tím, že všech třináct epizod bylo možné zhlédnout online na internetu devatenáctého dubna tohoto roku. Jedná se o hororový seriál s prvky mystiky, sci-fi a nadpřirozena natočeného podle stejnojmenného románu Briana McGreevyho, který vyšel v loňském roce. Televizní adaptaci pro společnost Netflix upravil sám autor ve spolupráci s Lee Shipmanem. Eli Roth zde fungoval jako výkonný producent a režisér pilotního dílu.
Děj se odehrává ve fiktivním městečku Hemlock Grove v Pensylvánii (natáčelo se ale v kanadském Ontariu). Jak to u televizních seriálů bývá, jeho děj je velmi spletitý a je poměrně složité se v jeho struktuře a ve spoustě postav a jejich vztazích orientovat. V jeho centru ale stojí dvě ústřední postavy. Jednou z nich je mladý potomek rumunských přistěhovalců, označovaný zde jako „cikán“, Peter Rumancek (Landon Liboiron), který se spolu se svojí matkou (Lili Taylor) zabydlí v blízkosti Hemlock Grove. Aniž bych něco zásadního prozrazoval, neb se to ukáže hned v druhé epizodě, Peter je vlkodlak. Druhou hlavní postavou je rovněž mladík, Roman Godfrey (Bill Skarsgård), u něhož tušíme, že také on má jakési nadpřirozené schopnosti. V pilotním dílu je zabita mladá studentka a Peter s Romanem se společnými silami rozhodnou vraha vypátrat a zastavit. To je hlavní dějová linie všech třinácti epizod.
Jak jsem už zmínil, děj seriálu je velmi košatý a rozvětvený, s velkou spoustou vedlejších postav a linií a celé to ve výsledku působí poněkud nepřehledně a složitě. Alespoň takový jsem z toho měl pocit. Nicméně seriálu nelze upřít osobité kouzlo, které plyne právě z propletence vztahů četných vedlejších postav a také mu nelze upřít zcela profesionální realizační kvality. Velkou měrou se o to zasloužila prvotřídní obrazová kvalita kamery Fernando Argüellese, která snese srovnání s klasickým filmovým materiálem a také hudební kompozice Nathana Barra, který s Rothem spolupracoval i na dvojici kontroverzních Hostelů. Velmi zajímavé je i herecké obsazení ve vedlejších rolích. Romanovu matku si zahrála tmavovlasá „femme fatale“ Famke Janssen a Dougray Scott jejího milence a postavu doktora Normana Godfreye.
V sérii se dočkáme celé řady hodně bizarních momentů i postav. Jednoznačně nejzvláštnější postavou je nadpřirozenými schopnostmi obdařená a také podivně znetvořená Romanova sestra Shelley, která svým vzhledem připomíná obrovitého sluhu Lurche z Addamsovy rodiny a jménem zase anglickou gotickou spisovatelku Mary Shelley, autorku slavného Frankensteina. Pozoruhodná je zde oboustranná silná citová vazba mezi oběma sourozenci s až metafyzickým přesahem. Vrcholem série byl pro mě v tomto směru osmý díl nazvaný „Catabasis“ (toto slovo znamená "sestup určitého typu"), v němž se Roman octne v kómatu a ve společností své sestry (jejíž znetvoření v tomto "snu" zmizí) v něm podstoupí symbolickou a tajuplnou cestu svým podvědomím do „říše stínů“, podobnou té, kterou prošel bájný řecký hrdina Orfeus.
Celý seriál je přímo nasycen četnými popkulturními odkazy, ať už se jedná o narážky na jména postav z různých filmů či knih a také mnoha přesahy do různých vědních oborů, převážně psychologie, parapsychologie, metafyziky a náboženské symboliky. Pochopitelně ale nejde o nějaký suchý naučný pořad, ale v první řadě o klasickou teenagerskou „telenovelu“. Takže se tu dočkáme všeho, co by měla takováto záležitost nabídnout – je zde dostatek krve, sexu i násilí. S vulgarismy v dialozích se tu v rámci realističnosti zachycení středoškolské mládeže také nešetří, takže vše je, jak má být.
Televizní sérii Hemlock Grove lze rozhodně doporučit, protože nabízí kvalitně natočenou zábavu a dovedně pracuje se stereotypy filmů s upíry, vlkodlaky a mysteriózními prvky à la Stephen King.

Originální trailer seriálu Hemlock Grove