20. Dny evropského filmu odstartují již zítra v pražských kinech Světozor a Lucerna a nabídnou bohatý výběr ze současné evropské filmové tvorby. Příští týden bude patřit Festivalu tibetských filmů a filmů o Tibetu.
DNY EVROPSKÉHO FILMU
Již zítra bude v Praze v kinech Lucerna a Světozor zahájen jubilejní 20. ročník přehlídky současné evropské filmové tvorby Dny evropského filmu. Příští pátek 19. dubna se akce přesune do brněnského Artu a posléze v rámci Ozvěn i do ostatních regionů.
Sekce "Národní liga" jako obvykle uvede evropské snímky vyslané jednotlivými zeměmi do bojů o Oscara za nejlepší cizojazyčný film, mezi nimi například černou estonskou komedii
Houbaření o bezohledném jednání současných politiků a mediálních hvězd či syrový finský snímek
Očista o jizvách z minulosti, oportunismu a vykoupení za zlé činy.
Sekce "Lux Prize" tradičně představí filmy navržené na cenu Evropského parlamentu LUX, mezi nimi na loňském Berlinale oceněný snímek
Christiana Petzolda Barbara o mladé lékařce z východního Německa, která pod neustálým dohledem tajné policie i svého okolí plánuje útěk na západ. Organizátoři rovněž lákají na sociální drama režisérky
Ursuly Meier Sestra o dvanáctiletém zlodějíčkovi, který okrádáním turistů živí sebe i svou starší sestru.
Témata související s aktuálním Evropským rokem občanů se budou odrážet ve filmech festivalové sekce "K věci", které budou doprovázeny zasvěcujícím komentářem odborníků. Například estonský dokument
Nový svět diváky zavede mezi skupinu aktivistů snažících se vybudovat svépomocí komunitní centrum v Tallinu. Rakouský dokument
Ilegální máma se bude zabývat tématem ilegální imigrace a slovenský snímek
Cikáni jdou do voleb představí volební kampaň romského streetworkera, který se rozhodl kandidovat na starostu malého městečka a stát se tak hlasem romské menšiny.
Z výběru hudební sekce "Film&Music" dramaturgové doporučují maďarský dokument o posledním turné amerického punk-kabaretního dua
Last Call - Dresden Dolls. Průřezová sekce "Best Of" do svého výběru mj. zařadila španělský animovaný snímek o stárnutí a vyrovnávání se s životem
Vrásky či černohumorný irský puzzle film
Skok.
Novinkou letošního ročníku bude sekce "€Docs" zaměřená na "výjimečné dokumentární filmy, kterým sluší velké plátno kin", jako například snímku
Fuck for Forest o berlínských aktivistech, kteří se snaží vydělávat peníze na záchranu deštných pralesů natáčením eko-porna, či poslednímu projektu rakouského dokumentaristy
Michaela Glawoggera Sladký život kurev o podobách prostituce ve světě.
Podrobnosti o programu 20. Dnů evropského filmu najdete
zde.
FESTIVAL TIBETSKÝCH FILMŮ A FILMŮ O TIBETU (FLIM)
Čtyři dokumenty a dva hrané filmy inspirované tibetskou kulturou a spojené tématem zranitelnosti a síle vězněné kultury nabídne sedmý ročník Festivalu tibetských filmů a filmů o Tibetu FLIM. V pražském kině Aero proběhne od příští středy 17. dubna do pátku 19. dubna.
Akci bude předcházet úterní koncert v La Fabrice, na němž vystoupí hvězda tibetského operního nebe a význačná interpretka lidových písní a worldmusic Namgyal Lhamo. O den později zpěvačka v Aeru osobně uvede hudební snímek
Dabži, v němž ztvárnila hlavní roli primadony lhaského operního sboru, která je jednoho dne unesena policií a ocitá se v podzemní vězeňské kobce. Film
Arvinda Iyera, jež prostřednictvím hudby a obrazů ze života zpěvačky vypráví o osudu uprchlice, bude na festivalu uveden v české premiéře obdobně jako další tři snímky z programu.
Angažovaný dokument
Z nomáda nikým amerického cestovatele a publicisty
Michaela Buckleyho a českého producenta Petra Ševčíka mapuje násilné usazování tibetských nomádů, jehož skutečným cílem je smazat z povrchu země jejich starobylou kulturu. Dokument
Od východu do západu slunce: 14. dalajlama ruského filmaře
Vitalije Manskeho, známého trilogií o ruských prezidentech Gorbačovovi, Jelcinovi a Putinovi, zobrazuje jeden den v životě prostého mnicha, jenž se stal globální ikonou.
Do programu byl rovněž zařazen projekt německého dokumentaristy
Martina Hoffmana Dolpo Tulku: Návrat do Himálaje o životě buddhistického mnicha či krátký snímek
Víc, než jen čísla kanadské multimediální žurnalistky Katie Lin o obětech sebeupálení jakožto aktu protestu proti kulturnímu a náboženskému útlaku Tibeťanů.
Akci v pátek 19. dubna uzavře "Večer tibetského filmového archivu", během něhož bude v kině Aero uvedena kompletní dvouhodinová verze
Pudovkinova němého filmu
Potomek Čingischána (u nás známého spíše pod názvem
Bouře nad Asií). Snímek bude doprovázen experimentální hudební improvizací na dvořákovská témata a diváci se rovněž mohou těšit na výklad filmu od tibetologa Luboše Bělky.
Více informací o festivalu najdete
zde.