Steve Jablonsky nám již v minulosti dokázal, že složit hudbu k transformerským tanečkům, doprovázeným výbuchy, zvládne celkem obstojně. Jak si ale poradí se stylovou gangsterkou ze čtyřicátých let?
Jakkoli se snímek jako takový nese v duchu gangsterek ze 40.let, soundtrack má velmi moderní zvuk. Toho
Jablonsky ovšem nedocílil přetechnizováním a "zelektrizováním", ale vhodným užitím především strunných nástrojů a basových linek. Neomezuje se pouze na práci klasického orchestru, využívá i zvuku kytar.
V úvodní
His Name Is Mickey Cohen s nenápadným, pozvolným zahájením je napětí téměř hmatatelné.
Jablonsky jej mistrně stupňuje užitím perkusí a rychlým střídáním rytmu.
Napětí a akci nepostrádá ani následující
Welcome To Los Angeles se svižným začátkem, v němž se tepání perkusí mísí s rytmickými, řezavými údery strun. Skladba mění ladění každou chvíli, chaoticky však v žádném případě nepůsobí.
Střídá ji ponurá a melancholická
He Can´t Have You se smyčci a piánem, zpět do akční nálady nás hodí následující
War For The Soul Of LA. I zde je kladen silný důraz na basový a rytmický podklad. Skladbu uzavírají táhlé, temné tóny violoncella.
Následuje úderná
There Goes Our Ride, u níž byste na první poslech jen těžko tipovali, že má být podkladem k dobově laděné gangsterce. Mezi celkem vydařené a napínavé kousky patří i sedmá
You Can´t Shoot Me, bohužel se výrazněji rozjede až ve své druhé polovině - v podobném duchu se nese i
The Bug.
V
Hot Potato With A Grenade to
Jablonsky rozjíždí za opětovných úderů bubnů, podkreslujících dynamickou, výbušnou hru smyčců. Pozvolný začátek, temné ladění, dramatické vrčení strun a výrazný basový podklad - takové jsou následující skladby
You Know The Drill a
Kill ´Em All. Stylové víření bubnů a údery činelů zahajují skladbu
Chinatown - bezmála pětiminutovou žánrovou míchanici.
Z energických, téměř identických skladeb, jimiž je druhá polovina alba narvaná k prasknutí, se vymyká předposlední melancholická smyčcovka
Union Station s mistrně využitým klavírem, celé album pak uzavírá divoká, více než sedmiminutová
Light ´Em Up.
Moderní zvuk kupodivu albu příliš výrazně neškodí, ale není ani kdovíjakým přínosem. V některých momentech si při poslechu nelze nevzpomenout na
Hanse Zimmera a tvorbu jeho týmu.
Jablonsky se zjevně snažil co nejvěrněji vykreslit atmosféru filmu, v některých skladbách se pomocí klasických nástrojů pokouší vyčarovat zvukové efekty - místy jako bychom slyšeli vytrvalé šumění deště, skrápějícího losangeleské chodníky, jinde nám zvuk připomene dusot bot či divokou střelbu.
Žánr snímku si výbušnou muziku logicky žádá, ke konci alba však již místy skladby zdánlivě splývají v jeden energický celek a zaniknou tak ojedinělé zvláštnosti jednotlivých kousků. Na první poslech a na jeden zátah vás
The Gangster Squad OST možná neohromí, jednotlivé skladby ale mají své kouzlo a soundtrack za opakovaný poslech rozhodně stojí.
Album: Steve Jablonsky - Gangster Squad OST
Celkový čas:: 55:54
Skladby: His Name Is Mickey Cohen // Welcome To Los Angeles // He Can’t Have You // War For The Soul // There Goes Our Ride // You Can’t Shoot Me // Always Knew I’d Die In Burbank // You’re Talking To God // The Bug // Hot Potato With A Grenade // You Know The Drill // I Was Just Hopin’ To Take You To Bed // Kill ‘Em All // Chinatown // Keeler // Connie Lives // Let’s Finish It // Union Station // Light ‘Em Up // The City Of Angels // Gangster Squad
Skladba His Name Is Mickey Cohen z alba Gangster Squad OST