Makrorecenze: Harry Potter a Relikvie smrti - část 1

Vydáno: 23.11.2010 16:00 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce | foto: 2010 Warner Bros. Pictures

Sedmý Potter v naší hlavní recenzi uspěl. Makrorecenze ale potvrzuje to, že velká témata vybízejí k různým názorům: hned tři z pěti našich redaktorů totiž zklamal. A dvakrát si dokonce vykoledoval přirovnání k Twilight.

Někdo rád bílé, někdo červené. A někdo vínu neholduje vůbec. Přesto jsou dobrá vína - a to jak bílá, tak červená -, kterými neurazíte nikoho. Podobně je to s filmy. Můžete nesnášet romantické komedie, ale u Lásky nebeské si poznámky odpustíte. U konverzačních filmů rostete, ale u Dvanácti rozhněvaných mužů ani nedýcháte. Adaptace komiksů považujete za jednu velkou bublinu, ale od Temného rytíře nehrajete ze strachu žolíky. Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Pět lidí, pět názorů, jeden verdikt.

HARRY POTTER A RELIKVIE HUTNÉ ATMOSFÉRY
Harry Potter přinesl již šest filmů, které si přes občasné výkyvy drží vysokou laťku ve zpracování a kvalitě. Když došlo na rozhodnutí, že závěrečná kniha bude zfilmována ve dvou dílech, doláče z něj koukaly na míle daleko. Jenže to pro fanoušky přecijen znamenalo jedno pozitivum - více prostoru. Osekávání předlohy na únosnou stopáž v předešlých dílech často znamenalo vynechat postavy, scény, někdy i celé dějové linky. Jenže ve dvou dílech se toho dá zvládnout více, dát prostor více emocím a více "civilním" scénám, které v předešlých dobrodružstvích často ustupovaly stranou, aby mohly zazářit bombastické trikové momenty. Relikvie smrti však mají obojí, a je to jedině dobře. Vedle scén se smrtí prosáklou atmosférou stojí emotivní epizody z putování za tajemnými viteály. Právě výborná atmosféra dělá z filmu více než pouhou adaptaci fantasy knížky. Budovat napětí pomohlo i ústřední herecké trio, které skutečně dospělo a za roky se stalo pravým ztělesněním postav provázejících je od dětství. Především překrásná a (mírně upjatá) Emma Watson je toho zdárným príkladem. Celému filmu prospěla i stylová animovaná pasáž, ve které právě Hermoina vysvětluje, co jsou to relikvie smrti. Snímku dodala na svěžesti a hravosti. David Yates se v předposledním putování magickým světě našel. Konečně objevil tu pravou rovnováhu mezi scénami různých povah a výsledkem je dech beroucí podívána, ve které postavy nejsou jen jednoúčelovými cool figurkami. Lukáš Boček: 8/10.

NEDOSTAČUJÍCÍ FILM, NEDOSTAČUJÍCÍ ADAPTACE
V "potterovských" adaptacích čtenář nikdy nedostane to, co požaduje, a obyčejný divák bude zase postrádat pravou velkolepou podívanou, kterou kniha nepochybně je. Minulé díly trpěly hlavně zkratkovitostí, tentokrát je obsáhlá předloha rozdělena do bezmála pěti hodin a má slavnou ságu grandiózně zakončit. Přidaný čas je však největším kladem i záporem první části. Steven Kloves pracuje naprosto stejně jako u předchozích dílů - scenáristicky "zabíjí" vedlejší postavy, delší stopáž nevyužívá k zefektivnění situací či vysvětlení mnoha otázek, nýbrž k zbytečné vatě, jež potenciálně uspěchaný výsledek sráží pod zem. Na to, že se ve filmu má pořád něco dít, se nekonečně táhne k finále a neznalce knižní předlohy uspává. Jakoby si Kloves odškrtával položky, které se ještě mají objevit na plátně. Proto působí "sedmapůltý" film epizodně, i když jde o téměř klasickou road-movie, která má spíš než k výpravě ve stylu Pána Prstenů blíže ke komorní Cestě. Důležité ale je, že tento nevýrazný slepenec drží pohromadě hlavně díky vytříbené režii Davida Yatese, jenž z mrtvolně napsaného příběhu ždímá emoce po litrech, byť jako celek to stále ještě není úplně ono. Audiovizuálně jde ale o nadprůměr a i ústřední trio hraje opět vyzráleji. Sedmý Potter zatím není žádným epickým finále, nýbrž pouhou "předzvěstí" velkých věcí, jako tomu bylo minule. Bojím se, aby i druhá část nedopadla stejně - jako čekání na velkolepé zakončení které nepřijde. Martin Bubrín: 7/10.

SOVIČKA DAVIDU YATESOVI
Milý Davide, když jsem s obdivem smekla svou buřinku před tvým umem v pátém a šestém Potterovi, byla jsem si jistá, že další příběh z magického světa hůlek, hábitů a hokusů je v těch nejlepších rukou. Dolaruchtiví producenti ale na sérii použili kouzlo zvané Diffindo a rozpůlili poslední knihu na dva díly. Jako fanoušek knižní předlohy jsem sice tušila, že první polovina sedmičky se může zvrhnout v příručku mladých svišťů pro stanování v přírodě, doufala jsem ale, že tyhle slabiny vyvážíš. Jenže ono fantaskní prostředí Bradavic, kde po sobě mladí čarodějové v zácviku střílí kouzla a hlášky, chybělo víc, než je zdrávo. Na jednu stranu je Potter v lecčems otrocky oddaný předloze, ale to nejdůležitější - putování za minulostí Brumbála, Voldemorta a Harryho Pottera, které podbarvovalo hon na relikvie a viteály, se úplně vytratilo. Zůstaly výborné skupinové scény, kde je cítit dynamika i chemie mezi členy Fénixova řádu (například celá scéna na ministerstvu kouzel), ale vedle nich film uvízl v hromadách vaty, kdy dva až tři teenageri stanují kdesi v roští a jejich dialogy chvílemi svou slabomyslností připomínají Twilight. Upíří telenovela je zároveň zdrojem jednoho z nejlepších vtipů ve filmu, přesto se člověk nemůže zbavit dojmu, že v Harrym Potterovi jsou popkulturní narážky přirozené asi tak jako automat na kondomy ve Vatikánu. Stejně jako by znělo divně, kdyby na kouzelnické svatbě hrála Lady Gaga. Davide, nechápej mne prosím špatně. Průlety, přelety, comicsové vsuvky, souboje - to vše je natočeno zručně, zábavně a svižně. Jen je mi líto, že Steven Kloves na pozici scenáristy znovu udělal z chlapce s jizvou rozkolísaného trumberu, z Rona křížence mezi oslem a Othellem a z Hermiony emovílu. Relikvie smrti, část první, jsou tak trochu nepovedenou předehrou k hlavnímu chodu. Zbývá jen doufat, že velká bitva dobra se zlem v posledním filmu tuhle hořkou pachuť napraví. A pokud ne, těš se na kletbu Cruciatus. Natálie Bergerová: 6/10.

EPICKÁ PODÍVANÁ SE NEKONÁ
První část dlouho očekávaného finále slibovala takřka epickou podívanou, ta se ale nakonec nekoná. Pokud jste si díky akcí přetékajícím trailerům mysleli, že se bude film točit okolo dech beroucí výpravy za nepřímým zničením Voldemorta, pak budete nejspíš (jako já) poměrně zklamáni. A začátek přitom vypadá tak slibně! Setkáváme se se starými postavami, sledujeme novodobou genocidu, užíváme si povedenou (nikoli výjimečnou!) vizuální stránku a napjatě očekáváme pořádný rozjezd. Ten se však ani v závěru filmu nedostaví a místo nadšeného "wow" tak zůstává pouze pořádně zaražené "hmm". Problém tkví především v otravné stagnaci, která začíná Ronovým "odchodem" a končí až těsně před závěrečnými titulky. Když se k tomu ještě připočtou další drobnosti jako občasný chaos ve vedlejších postavách, nelogičnosti v ději či nehodící se humor, dojem je rázem ještě horší... Nijakých scén s nijakými dialogy je zkrátka až příliš mnoho a nezachrání je ani kvalitní režie, ani modře problikávající akční scény. Relikvie smrti se nemůže ani v nejmenším rovnat předešlým dvěma dílům, které tak překrásně rozehrály (doposud neobjevenou) stránku Bradavic, ponořenou do temnoty, všudypřítomného strachu a těžkého pesimismu. Knihu jsem sice nečetla, nicméně pevně doufám, že se červencový Harry Potter předvede v lepším světle než jeho mladší bratříček. Tereza Kašpárková: 6/10.

OBRÝLENÝ TWILIGHT
I Yates se někdy utne. Po výtečném Princi dvojí krve, který se nebál odchýlit od své knižní předlohy, přichází doslovná Relikvie smrti - nejhorší Potter, co kdy spatřil světlo světa. Myslím, že mám problém s knihou. Motivy, které byly v Potterovy vždy a v odlehčeném pohádkovém tónu nevadily, se v tomto velkolepém, osudovém a epickém finále stávají nesnesitelnými. Například Hvězdné války (náckovské ministerstvo kouzel, Dobby - Jar Jar Binks se slovníkem Yody), Pán Prstenů (viteál, pochodování, Sam - Frodo vztah) a adventurní podstata (je nutné projít všechna místa a se všemi promluvit). Akční sekvence jsou pod vlivem kinetické kamery nepřehledné, dialogy neposouvají děj ani charaktery a troufám si říct, že po šesti dvouhodinových filmech diváci "své" hrdiny znají, takže smysl mi dost uniká. Střih opouští akci v divných místech a nechává scény neukončené a rozmáchlá orchestrální hudba celý ten obrovsky důležitý příběh, ve kterém se toho děje tolik, že se neděje nic, podkresluje. Vlastně myslím, že mám problém i s filmem. Hlavní trojice se drouzdá po postapokalyptické krajině, mluví, a přitom nic neříká, a celé je to tak neuvěřitelně přepjaté, že se na mysl dere slovo Twilight. Díky podobě hereček je těžké se tomu ubránit, navíc i Emma Watson je absencí děje často natlačena do role, kdy jen otevírá pusu a nahlas dýchá. Jak to komentovala má kamarádka: "Detail na obličej a vzdychá... To snesu jen v pornu." Eva Pytlounová: 3/10.
Pozn.: Naši hlavní recenzi filmu Harry Potter a Relikvie smrti - část 1 najdete zde.
ANKETA

Jak se vám líbil film Harry Potter a Relikvie smrti - část 1?

Podívat se na výsledky

• ... (Coulter, 23.11.2010 16:16) Reagovat

Vzkaz pro Natálii Bergerovou: vaše minirecenze vyznívá tak, že David Yates to celé po...., ovšem dle mého názoru a myslím si že nejsem jediný je to právě režisér posledního Pottera, kdo pozvedá snímek nad vody hnusného průměru. Největší vinu na chybách nového Pottera má scénárista Kloves a svým způsobem i ziskuchtiví Warneři. Ale možná jsem jen vaší recenzi špatně pochopil.

• Re: ... (jerry, 24.11.2010 09:21) Reagovat

Záleží na pohledu. Režisér nemusí slepě následovat scénář. Byl u kreslení storyboardů a vše natočil tak, jak chtěl.V podstatě je zodpovědný za výsledný film právě on. Takže může jít o výtku, že to prostě jako celek nezvládl. Ale třeba to slečnapaní Bergerová myslela úplně jinak.

• Natálie Bergerová: (fx, 24.11.2010 09:00) Reagovat

Vzhledem k tomu, že hned na začátku recenze opěvujete pátý a šestý díl, nechápu toto:

"Na jednu stranu je Potter v lecčems otrocky oddaný předloze, ale to nejdůležitější - putování za minulostí Brumbála, Voldemorta a Harryho Pottera, které podbarvovalo hon na relikvie a viteály, se úplně vytratilo."

Tohle se vytratilo právě v příšerném šestém díle, který rezignoval na celou nejdůležitější dějovou linii knihy - vzpomínky na Voldemorta a jeho rodinu.. Takže pokud Vám tohle vadí na sedmičce, nechápu jak se Vám může líbit šestka...

• Re: Natálie Bergerová: (various, 28.11.2010 21:33) Reagovat

Musím naprosto souhlasit. A to i zbylé dvě redaktorky pějí chválu na šestý díl, který je většinou fanoušků považován za nejméně povedený (mě zklamal právě absencí poslední bitvy v Bradavicích). Přesto je to ale věc názoru. Jinak sedmý díl považuji za velmi povedený, jelikož se právě drží předlohy a díky atmosféře a hercům (obvzlášt Emma byla skvělá) to byla úžasná podívaná a klidně bych se na to podíval znovu.

• Re: Natálie Bergerová: (rogue, 29.11.2010 10:26) Reagovat

Však já také říkám, že šestka se mi líbí protože se knihy nedrží. Je to teen romance ze školního prostředí a ne kempingový návod pro mladé sviště... Ale ano, nejsem fanoušek. A ano, Emma je skvělá.

EP

TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
0