Box office: Jaký byl rekordní rok 2012

Vydáno: 23.01.2013 18:59 - Zbyněk Kubín | foto: Falcon

Přežili jsme konec světa a tak se můžeme ohlédnout za filmovými tržbami roku 2012. Sezóna plná očekávaných megahitů dostála předpokladům a vytáhla z diváků největší sumu v historii. Ani o velká zklamání však nebyla nouze.
Letošní sezóna byla co do počtu očekávaných velkoprodukcí neobyčejně bohatá a není proto divu, že se předpokládaly velkolepé zisky. A stalo se. Oficiální domácí tržby roku 2012 činí 10,83 miliard dolarů, což je o 6,5 procenta lepší výsledek než loni a dvouprocentní navýšení dosavadního rekordu 10,596 mld. z roku 2009.
Co se počtu diváků týče, těch letos do severoamerických kin dorazilo 1,36 miliardy, tedy o 80 milionů více než před rokem. Na ohrožení rekordního roku 2002, kdy se v kinech tetelilo 1,58 miliardy diváků, to sice ani zdaleka nebylo, ale meziroční vzestup počtu prodaných vstupenek je zpráva velice potěšující. Lidé do kina chodit chtějí, samozřejmě ale jen když mají na co.
Miliardový rok superhrdinů a Jamese Bonda
Uplynulý rok rozšířil klub filmových miliardářů o tři nováčky na celkových 14 členů. Na domácí i celosvětové půdě se největšímu zájmu diváků těšila superhrdinská týmovka Avengers, která se v severoamerických kinech uvedla nejvyšším otvírákem všech dob (207,4 milionů dolarů) a celkově své zisky dotáhla až na 623,4 mega, tedy třetí nejtučnější tržby historie za Avatarem (760,5 mil.) a Titanicem (658 mil.). Celosvětově se marvelovský megahit zastavil na úctyhodné sumě 1,5 miliardy dolarů, což je opět třetí nejlepší výsledek historie za dvěma Cameronovými nedostižnými kusy (Avatar 2,782 mld., Titanic 2,185 mld).
Na druhé příčce se v Severní Americe i celosvětově umístilo finále netopejří série Temný rytíř povstal. Doma sice konečných 448 milionů (sedmé nejlepší domácí tržby ever) zaostalo za předchozí částí o téměř 90 mega, ale zbytek světa vytáhl Bruce Waynea na 1,081 mld. celosvětově, tedy o osmdesátimilionový chlup před Temného rytíře.
Třetím a nejčerstvějším členem skupinky zbohatlíků je James Bond se Skyfall. Třiadvacátá bondovka doslova rozdrtila výsledky všech předchozích dobrodružství agenta 007 a s prozatímními 297 miliony dolarů z domova a miliardou celosvětově zajistila špiónské legendě zářivou budoucnost.
Do miliardového klubu se pravděpodobně probojuje ještě také prstenovský Hobit: Neočekávaná cesta, ale ten v roce 2012 stihl celosvětově "pouze" nějakých 800 mega.
Animované jistoty i (ne)příjemná překvapení
Celosvětově bramborová loni skončila již čtvrtá Doba ledová. Ta podobně jako její předchůdce težila především ze zbytku světa, kde nasbírala obřích 714 milionů dolarů (třetí nejvyšší zisky roku), naopak doma už jí pšenka příliš nekvetla (161 mega a 14. příčka). Bodoval i další zavedený animák Madagaskar 3, který doma vydělal podstatně lepších 216 mega, ze zbytku světa to bylo ve srovnání se Zemí v pohybu pouhých 525 milionů dolarů.
V Severní Americe ovšem animákům vládl Pixar s Rebelkoua (238 milionů dolarů a osmá příčka), ze světa na adresu originální a nesequelové podívané dorazilo "jen“ necelých 300 milionů dolarů (globálních 535 milionů stačí až na 11 příčku celkově). 3D animované snímky vůbec zažily povedený rok, dařilo se Loraxovi (celosvětově 348 milionů), Raubířovi Ralfovi (336 mil. dolarů) i Hotelu Transylvánie (316 mil.)
Naopak velkým zklamáním byl rok 2012 pro stop-motion animaci. V této kategorii loni nejúspěšnější kousek Norman a duchové skončil doma na pouhých 56 milionech (celosvětově 103 mil.), Burtonův Frankenweenie: Domácí mazlíček si vedl ještě hůře (35 mega doma, 66 celosvětově) a Piráti nastavili s jednatřicetimilionovými domácími tržbami nové minimum pro slavný Aardman.
U Disneyho také zjistili, že téměř stomilionové předloňské tržby do třetího rozměru nafouknutého Lvího krále byla jen výjimka a jejich střemhlavý skok do 3D konverzí svých animovaných klasik končí rychlým vystřízlivěním. Easy money se v roce2012 hrnuly o poznání pomaleji a ačkoliv Kráska a zvíře 3D i Hledá se Nemo 3D doma ještě relativně bodovali (47,6 a 41,1 milionu), Příšerky s.r.o. 3D už s 20 miliony za dva týdny na konci roku předznamenaly, že jen přidat rozměr už divákům nestačí.
Konec upírů a začátek hladu
Loni jsme se také konečně zbavili nagelovaných emoupírů, kteří z divaček při svém finálním tokání citově vydřeli 814 mega celosvětově. Rychle rostoucí studio Lionsgate, které na začátku loňského roku koupilo Summit i s Twilightem však nemusí smutnit z konce žní, protože se mu podařil husarský kousek a napíchlo teenagerskou zlatou žílu snad ještě hlouběji, než se kdy mohl Edward a spol zakousnout.
Jejich mládežnický megahit Hunger Games se umístil na třetím místě domácího žebříčku s neuvěřitelnými 408 miliony (celosvětově devátá příčka s 686 miliony, ale mimo Státy se série teprve zavádí). Tři pokračování jsou v plánu v přítích třech letech Lionsgate rozhodně nebude mít nouzi o výdělky. Nás těší, že Hladové hry jsou o poznání snesitelnější než Twilight a především, že Lionsgate díky nim bude mít prostředky pro své oblíbené a často prodělečné fanouškovské lahůdky.
Nepřesvědčivý návrat ztracených značek
Mezi další velké úspěchy loňska se řadí zbytečný, ale očividně finančně výhodný restart pavoučáka The Amazing Spider-Man, který sice nespadá do stejné zlaté ligy jako Avengeři, Netopejr, nebo kdysi Raimiho pavoučí trilogie, ale jeho 262 mega z domova a 752 milionů celosvětově dokazuje, že modročervenému metači pavučin bude publikum fandit (a platit) i kdyby se restartoval dvakrát do roka.
Muži v černém 3 a na plátna se vracející Will Smith dokázali, že na ně diváci ještě nazapomněli, ale ani se z jejich comebacku zrovna neorosili. Předražená a komplikacemi sžíraná produkce doma nasbírala 179 milionů (12 příčka) a celosvětově 624 (10), ale Sony rozhodně návratem k ufounské franšíze nenarazila na zlatý důl.
O rozhodně největší kvalitativní zklamání roku se postaral Ridley Scott (a Damon Lindelof) s návratem k vetřelčím kořenům v Prometheovi. Rychle se šířící zvěsti, že nejočekávanější sci-fi roku není vůbec tak dobré jak si byli všichni až do poslední chvíle jisti, se postaraly o rapidní úbytek natěšených diváků a to se samozřejmě podepsalo na tržbách, jejichž domácí (126 mil, 20. příčka) i celková celosvětová (402, 14. příčka) výše sotva stačila pokrýt rozpočet. Na dvojce se ovšem již pracuje. Je co napravovat.
Malé velké hity
Seth MacFarlane se s levnou (rozpočet 50 milionů) komedií Méďa postaral o komerční překvapení roku. 219 mega z domova a půlmiliardy celosvětově je nejlepší letošní výsledek pro Universal (který přitom loni vypustil do světa supernákladné velkofilmy jako Bitevní loď, Sněhurka a lovec nebo Bourneův odkaz) a druhé nejúspěšnější komediální eRko historie.
Těžko uvěřitelnou jízdu předvedla také povedená franzouzská dramedie Nedotknutelní, která dlouhé týdny plenila domovskou Francii i celou Evropu a nastřádala úctyhodných 410 milionů dolarů. Tato skutečnost pochopitelně neunikla Hollywoodským studiím a když se na Severoamerickém trhu Nedotknutelným jejich evropský úspěch zopakovat nepodařilo (tržby cca 10 mil.), už se pracuje na hollywoodském remaku.
Kapitolou samou pro sebe byl loni Channing Tatum, který dokázal ze tří hlavních rolí v nenápadných a komerčně neambiciózních snímcích (Navždy spolu, 21 Jump Street, Bez kalhot) vykřesat tři domácí velké stomilionové hity.
A nesmíme zapomenout na momentálně největší akční hvězdu, zabijáka Liama Neesona, který s druhými 96 hodinami dokázal vystoupat celosvětově na 371 milionů.
Špatný rok Taylora Kitsche
Zaměříme-li se na největší propadáky roku, jejich společným jmenovatelem je mladý hezoun Taylor Kitsch v hlavní roli. Kdo by mu ještě před nedávnem nezáviděl, když získal role v dvou téměř nejnákladnějších filmech roku? Nyní mu nezávidí nikdo. Vesmírné fantasy John Carter i tranformerská řežba Bitevní loď stály každý přes 200 milionů dolarů a domácí tržby 73,1 milionu, respektive 65,4 milionu, jsou zcela žalostné. Ačkoliv se zbytek světa snažil oběma titulům trochu vylepšit bilanci (tržby 210 a 238 mega), ztráty studií jsou obrovské. Kitchova rychle stoupající kariéra nabrala během roku směr podle Bystroňova paskvilu – tedy po hlavě do prdele.
BOX OFFICE: ROK 2012 - domácí tržby
  1. Avengers 623 mil.
  2. Temný rytíř povstal 448 mil.
  3. Hunger Games 408 mil.
  4. Skyfall 297 mil. (stále se hraje)
  5. Twilight Saga: Rozbřesk - 2. část 290 mil.
  6. Hobit: Neočekávaná cesta 280 mil. (stále se hraje)
  7. The Amazing Spider-Man 262 mil.
  8. Rebelka 237 mil.
  9. Méďa 218 mil.
  10. Madagaskar 3 216 mil.
BOX OFFICE: ROK 2012 - celosvětové tržby
  1. Avengers 1511 mil.
  2. Temný rytíř povstal 1081 mil.
  3. <Skyfall 1033 mil. (stále se hraje)
  4. Doba ledová 4: Země v pohybu 875 mil.
  5. Twilight Saga: Rozbřesk - 2. část 822 mil.
  6. Hobit: Neočekávaná cesta 800 mil. (stále se hraje)
  7. The Amazing Spider-Man 752 mil.
  8. Madagaskar 3 742 mil.
  9. Hunger Games 687 mil.
  10. Muži v černém 3 624 mil.
Všechny tržby jsou vedeny v amerických dolarech.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • (Avari Immortal, 23.01.2013 19:11) Reagovat

    Tenhle rok bude rozhodně minimálně stejně zajímavý jako 2012. Pokud jde o tržby, tak si hodně slibuji od Star treku 2 a Hunger Games 2. Překvapit může Pacific Rim a Muž z ocele. Druhý Hobit je jako hit jasný. Jsem zvědav i na kvality Oblivionu a dalších.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY