Po třech nadupaných Bournech přichází čtyřka – příslib nové trilogie však opustil jak Matt Damon a Paul Greengrass, tak i John Powell. Jeho místo převzal James Newton Howard, který lehce zredukoval elektroniku a nechal do soundtracku promluvit svou virtuozitu. Jak to dopadlo?
Po dvou sci-fi / fantasy laděných snímcích
Hunger Games a
Sněhurka a lovec se
James Newton Howard letos upsal k pokračování trojlístku akčích thrillerů s tvářičkou
Matta Damona. Ty už před pár lety neočekávaně vystřelily laťku pěkně vysoko a od novinky
Bourneův odkaz se očekávalo, že se této metě alespoň přiblíží. A tvůrci to v žádném ohledu neměli snadné.
Ačkoliv přeelektrizovaný soundtrack
Johna Powella asi nikdo nepovažoval za majstrštyk,
James Newton Howard si musel poradit s tím, jak na
Powella navázat a přitom ho nevykrást. A to se mu řekněme víceméně podařilo, avšak ve výsledku z toho nevzešlo to, co se čekalo. Jestli předchozí soundtracky vynikly jenom díky tomu, že fungovaly ve filmu,
Bourne Legacy OST už nepomůže ani to.
Celková instrumentálka
Jamese Newtona Howarda vystačí na necelou hodinku poslechu, kterou překoná a na konečných třiašedesát minut dotáhne Moby - v součtu na šestadvacet tracků.
James Newton Howard otevírá soundtrack sebevědomou
Legacy, která se v dynamicky rozvinutější verzi s přidáním perkusí a elektroniky vrací k
Powellovu Main Theme. Osamělý fagot se rozezvučí v melodii, která připomene Jasona Bournea, ale vzápětí graduje do podoby, která už se nedá zaměnit.
Téměř většina tracků se nese v akčním duchu, elektrickou kytaru, smyčce a syntetizátory spojují úderné perkuse v neklidný celek, nicméně sekvence skladeb jako
Drone,
Doctor of What? nebo
Chem Talk postupně přivede do lehké otupělosti.
Těch skutečně dramatických tracků se
James Newton Howard nepředal. Nevystupňovanější
Manila Lab nebo
Aaron Run! přinesou spolu se vším jmenovaným ještě kus originálnější melodie. Ta oživí jinak monotónní ladění alba, při němž se téměř umírá nudou s tracky
LARX Tarmac,
Flight 167 a polovinou zbývajících.
Ve srovnání s dvěma dalšími snímky, na nichž letos
James Newton Howard pracoval, působí
Bourne Legacy OST spíš jako rozcvička. Snad jediné, co stojí za skutečnou pozornost, jsou těžké temné melodie jako v tracku
You Fell In Love, kde stojí elektronika stranou, a vyniknout tak daleko jemnější smyčcové niance.
Soundtrack uzavírá už tradičně jako každý film o Bournovi Moby se svou
Extreme Ways, která skalní fandy už v podstatě ničím nepřekvapí.
Už z předchozího vyplývá, že nás soundtrack vůbec nenadchl, ba co víc, že nás dokonce zklamal. Oběma dalším letošním OSTčkám
Jamese Newtona Howarda jsme věnovali hodně pozornosti a
Bourneův odkaz stojí oproti nim na míle pozadu.
Dostatečně přemrštěný a vygradovaný soundtrack, bude ve filmu fungovat vždycky, stejně jako tento. Avšak dovést diváka k tomu, aby se při sledování filmu přenesl přes vizuální mišmaš a zaposlouchal se do hudby, to se v tomto případě nepovedlo.
Album: James Newton Howard - Bourne Lagacy OST
Celkový čas: 63:18
Skladby: Legacy // Drone // NRAG // You Fell In Love // Program Shutdown // Over The Mountain // High Powered Rifle // They’re All Dead // Manila Lab // Wolves / Sick Ric // Doctor Of What? // Aaron In Chicago // Wolf Attack // Chem Talk // Flight 167 // Aaron Run! // You Belong Here // Cognitive Degrade // 17 Hour Head Start // Viralled Out // You’re Doing Fine // Simon Ross // LARX Tarmac // Magsaysay Suite // Aftermath // Extreme Ways (Bourne’s Legacy) – Moby.
Skladba Legacy z alba Bourne Lagacy OST