Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Konfident

Recenze: Konfident

Vydáno: 27.06.2012 15:00 v sekci Recenze | Premiéry - Kateřina Hejdová

Československo, období nastupující normalizace ve druhé polovině šedesátých let. A příběh jednoho z těch, kteří kvůli rodině a práci podepsali po výhrůžkách spolupráci s StB. Do kin míří ambiciozní film Juraje Nvoty, natočený podle záznamů z archivů Ústavu paměti národa v Bratislavě.

KonfidentRecenzoval/a Kateřina Hejdová dne 27.06.2012 15:00. Československo, období nastupující normalizace ve druhé polovině šedesátých let. A příběh jednoho z těch, kteří kvůli rodině a práci podepsali po výhrůžkách spolupráci s StB. Do kin míří ambiciozní film Juraje Nvoty, natočený podle záznamů z archivů Ústavu paměti národa v Bratislavě. Hodnocení: 3.5

Konfident

Konfident
Drama / Historický / Komedie
Polsko, 2012 , 108 min.

Režie: Juraj Nvota
Scénář: Lubomír Slivka
Kamera: Jan Malíř
Hudba: Natalia Grosiak, Dawid Korbaczyński
Herci: Jiří Mádl, Ondřej Vetchý, Jan Budař, Michaela Majerníková, Marek Geišberg, Vladimír Hajdu, Arnošt Goldflam, Tatiana Pauhofová

Česká premiéra: 05.07.2012

SDÍLET:    
Radiolog Adam je dispečerem sportovního letiště u západní hranice Československa, za odposlouchávání lidí a hledání kompromitujících materiálů dostane požehnání soudruhů ke svatbě s dcerou emigranta a Státní bezpečnost pak mladým manželům přidělí první společný byt. Nový český film Konfident v hlavní roli s Jiřím Mádlem není ale komedií, která by podobné činy omilostňovala – jako třeba Hřebejkovy Pelíšky nebo Zelenkovi Knoflíkáři. Ústupek hlavního hrdiny má neodvolatelné následky. Konečně se někdo odvážil vstoupit na tenký led a natočit jakž takž reálný pohled na traumatickou dobu, která pro generaci tehdejší československé mládeže zůstane navždy tou přelomovou v jejich životech.
Než Adamovi dojde, že své sny o „pouhém dělání své práce“ neobhájí ani sám před sebou a že je jen nastrčenou loutkou v cizí hře na ruskou ruletu, začne se mu hroutit i to jediné, o čem celou dobu nepochyboval – manželství s milovanou Slovenkou Evičkou. Jejich soukromý ráj na svobodárně u letiště, kde se milují snad 24 hodin denně, navždy ukončí okupace v srpnu 1968.
Do jejich pokoje se stěhují Rusové a ze života čerstvých manželů se pomalu ale jistě stává drama s kriminálním pozadím. Soužití Adama a Evy v panelákovém bytě vedle svobodomyslného učitele se dvěma malými syny a bratrem farářem skončí málem tragicky. Nedá se tu přehlédnout dějová podobnost s Uchem Karla Kachyni, byť jeho dramatičnosti Konfident zdaleka nedosahuje.
Možná je to i tím, že Jiří Mádl dobu, v níž se film odehrává, nepamatuje. Na druhou stranu – právě jeho vrstevníkům podobné příběhy mohou napovědět, jak se pod sovětskou okupací žilo. A jeho osobnost by je mohla do kina přitáhnout. Režisér Juraj Nvota natočil film podle scénáře Lubomíra Slivky, příběh společně modelovali podle autentických archivních materiálů. Předobrazem Mádlova Adama byl radioamatér, který se díky své práci dostal do centra pozornosti StB, jeho příběh zůstal zachycen v archivech Ústavu paměti národa v Bratislavě.
Konfident ale není dokumentem své doby. V podtitulu sice nese přídomek „historický“, historií jako takovou se ovšem nezabývá. Politický případ převádí do lidských rovin a atmosféru v ČSSR vykresluje především na základě mezilidských vztahů, jež tehdy ve společnosti vládly. Působivě, byť ne s tou těžkou nesnesitelnou osudovostí jako zmiňované Ucho. Adam s Evou ještě pořád mají šanci – když už se zdá, že na svoje chyby doplatí, dostávají šanci další.
Všichni už vědí, že Adam pracuje pro Státní bezpečnost, on sám ten cejch nese se svěšenou hlavou. Navíc zjistí, že v bytě, jehož přidělení patřilo ještě k dohodě s StB, je nastrčená štěnice a že je s Evou Bezpečnost odposlouchává též. Když pak při práci u vysílačky zachytí signál letadla, převážejícího přes hranice uprchlíky na Západ, definitivně se rozhodne přidat na druhou stranu a naviguje je tak, aby se jim útěk povedl. Neúspěšně.
Smrt celé rodiny včetně matky s malými dětmi je pro něho příslovečnou poslední kapkou – oni totiž nejsou prvními oběťmi jeho necitelného nadřízeného – a rozhodne se jednat. Adamova šéfa u StB hraje Ondřej Vetchý tak, že jednomu chvílemi až běhá mráz po zádech. Ta dokonale hraná otcovská starostlivost o kolegy soudruhy spojená s očividnou podlostí a zbabělostí je kombinací vskutku ďábelskou.
Sympatické je na filmu především to, že se nesnaží paušalizovat a jeho postavy nejsou beze zbytku vyhraněné. Ocenit je třeba i odvahu, s jakou se tvůrci a štáb do tak těžkého tématu pustili a snažili se jej nastínit ze všech stran. Padouši tady mají i své světlé chvilky a vlastně vůbec ne kladný hrdina tu naopak sklouzne až téměř na samotné morální dno, z něhož se zuby nehty pak zase hrabe zpátky mezi slušné lidi.
Jenže kteří to jsou? Ti, co Rusům (nebo vlastně Sovětům!) fandí, nebo ti, co okupaci odsuzují? Jak přežít v atmosféře celonárodního strachu a pochybností? Jak si má jeden zvyknout na to, že už nemůže věřit ani své vlastní ženě? Jak se vyrovnat se strachem, který donutí člověka i ke spolupráci na vraždě? Adam se ocitne mezi dvěma stranami – jedna mu vytýká spolupráci s StB, druhá sklony k „západnímu myšlení“. A právě tady to začíná jak se říká drhnout.
Podle Nvoty nabízí film i téma viny a odpuštění. Postava Adama měla podle jeho slov pravdivě projít obrovským vývojem, uvědoměním, pokáním a činem. Jenže právě s tím uvědoměním to až tak žhavé nebude. Možná i z obav nad reakcemi publika zůstal režisér podle mého názoru zbytečně milosrdný. Za následek to kromě jiného má i fakt, že nejsilnějšími charaktery ve filmu zůstaly postavy samotných estébáků – oni totiž alespoň vypočítavě nelavírují mezi oběma stranami jako Adam. Ten vším prochází bez větší poskvrny, protože se prostě se jen přizpůsobuje aktuálnímu dění kolem.
To, co původně Nvoty zamýšlel jako „nečernobílé“ vidění světa, tak působí nakonec zcela opačně – kde není vidět jasný kladný hrdina, není vidět ani ten zlý. Celá tehdejší situace v ČSSR chvílemi v Konfidentovi spíš než celonárodní katastrofu připomíná tragikomedii na oblastním divadle – což určitě nebyl záměr. Možná si scénář měl odpustit vtipné vsuvky, které z filmu dělají místy frašku a řadí ho někam vedle Černých baronů. Vážnost celého tématu bere kvůli nim částečně za své.
Byť se totiž u některých skečovitých komických scének (především v podání snaživého estébáka Jana Budaře) zasmějete, vlastně sem vůbec nepatří. Hlavně druhá část filmu, v níž se rozkrývají především sousedské vztahy v prominentním paneláku, odvádí pozornost od hlavního tématu. Zbytečně brzy. Vnitřní pochybnosti hlavního hrdiny i jeho postupná přeměna v klaďase jsou odsunuty na druhou kolej, jeho měnící se názory divák nikdy neuslyší ani neuvidí. Jakoby žádné ani neměl.
Kromě smrti naprosto cizích lidí, kteří jsou po prvotním šoku víceméně lhostejní nejen Adamovi, ale i lidem usazeným v kinosále, vlastně nepřijde během té stovky minut nic, co by ho definitivně dostalo na kolena a obrazně (či doslova) řečeno přimělo se pokat. Může pak přijít nějaké uvědomění si viny či dokonce její náprava? Těžko.
Je to škoda už proto, že Konfident měl jako téma obrovský potenciál a za nápad na námět by si Nvota se Slivkou zasloužili pořádnou pochvalu. K té ale filmu cosi podstatného chybí – alespoň částečná vypovídající hodnota, překvapivé souvislosti, propojení reálií té doby se současností, prostě cokoliv, co by divákovi ozřejmilo důvod, proč se do období normalizace - byť i jen prostřednictvím filmu - stále vracet.
Sdělení, že svině se najdou v každé společenské vrstvě, v každé době a v každém státním zřízení a že každý chce vlastně jen přežít, je o zvrácenosti jednoho z nejhorších období novodobých dějin našeho státu asi nepřesvědčí. Netvrdím, že muselo jít zrovna o otevřený apel nebo politický thriller, téma jako takové by si ale přece jen zasloužilo hlubší a tím pádem podrobnější pohled na dobu, která pro většinu Čechů a Slováků znamenala konec svobody na celá dvě desetiletí.

Český trailer filmu Konfident

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Vedle jak ta jedle (Jaroslav, 07.03.2014 00:34) Reagovat

    Už první slovo tohoto článku mě donutilo k tomu, abych ho nečetl ... Radiolog je totiž osoba pracující ve zdravotnictví. A nikoliv fízl. Ikdyž se i toto nevylučuje. Proč by radiolog nemohl ve svém volnu fízlovat u radiostanice ... Jinak film je sbírka radiotechnických nesmyslů. Hlavně technických.
    +J+

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 12: všechny filmy Terryho Gilliama od nejhoršího po nejlepší
Top 12: všechny filmy Terryho Gilliama od nejhoršího po nejlepší S premiérou Gilliamova posledního snímku Muž, který zabil Dona Quijota se ohlížíme zpět za tvorbou režiséra, který bojoval s větrnými mlýny celý svůj život. čtěte zde
Vydáno: 22.07.2018 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 20. 7. 2018 - 26. 7. 2018
TV tipy: Petr Pan, človíček Tate a špinavej Joe sjíždějí divokou řeku Druhá polovina července bývá z pohledu televizní nabídky každoročně chudá a nejinak je tomu i letos. Do našeho výběru se tak dostávají filmy, které by jinak nárok moc neměly, najdete v něm ale i ty hodně vzácně vysílané. čtěte zde
Vydáno: 20.07.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Mamma Mia! Here We Go Again 4/10
Recenze: Nebýt ABBY, byl by muzikál Mamma Mia! Here We Go Again katastrofou Deset let po premiéře divácky úspěšného letního hitu Mamma Mia!, muzikálu s písničkami skupiny ABBA, přichází do kin jeho pokračování, které se odehrává hned ve dvou časových rovinách. čtěte zde
Vydáno: 19.07.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
7
Děsivé dědictví 9/10
Recenze: Horor Děsivé dědictví namísto bafání diváka intenzivně znepokojuje Film Děsivé dědictví je prezentován jako horor, čemuž odpovídají i všechny jeho plakáty a upoutávky. Nicméně je to úplně jiný typ hororu, než bude většina diváků na základě těch upoutávek očekávat. čtěte zde
Vydáno: 18.07.2018 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
6
Kinopremiéry: 29. týden
Kinopremiéry: Mamma Mia zanechává v kinech děsivé dědictví Po deseti letech se tento týden na plátna vrací populární, avšak morálně pochybný muzikál Mamma Mia!, jehož pokračování určitě do kin naláká mnoho diváků. Dobrou alternativou k němu může být vychvalovaný horor Děsivé... čtěte zde
Vydáno: 18.07.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
10
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: S Creedem v oblacích Dunkerqueu nejsou žerty (04.05.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Prezident Blaník má čtyřicítku na krku, přichází o iluze a je u konce s dechem (06.04.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Poslední film Jana Švankmajera Hmyz (26.02.2018 14:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Pračlověk vede na hoře skrytou válku s hmyzem (21.02.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV recenze: Ambiciózní snímek Můj strýček Archimedes nezklamal (17.01.2018 15:00 v Články | Televize)
- TV tipy: Paddington, řidič aut a Seabiscuit uhánějí do Země zítřka (15.12.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Chladnokrevný a udatný rytíř Bugs prožívá peklo v Pacifiku, kde vypráví pohádky pro Emu (24.11.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: První rytíř žije bohémský život s bezva ženskou na krku a poslouchá Whiplash (13.10.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel český herec Jan Tříska (25.09.2017 10:05 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Po strništi bos je dějově nejrozpadlejší film Jana Svěráka (17.08.2017 15:06 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Zabiják a bodyguard přicházejí po strništi bos (16.08.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Konfident Nixon si zajel na Woodstock, kde zorganizoval hon na myš (11.08.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Strážci Galaxie a šéfové na zabití se ocitají na křižovatce smrti, kde na ně čeká fanatický Kobra (04.08.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Transformers stíhají posledního rytíře a holky na tahu (21.06.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Falešným poldům ani tichému Američanovi hvězdy nepřály a zúčtovaly s nimi v Malém Tokiu (05.05.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Nejočekávanější filmy roku 2017, část II. - autorské filmy (21.01.2017 12:43 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   29/2018

Děsivé dědictví
9/10

Film Děsivé dědictví je prezentován jako horor, čemuž odpovídají i všechny jeho plakáty a upoutávky. Nicméně je to úplně jiný typ hororu, než bude většina diváků na základě těch upoutávek očekávat.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

ČESKÉ TRAILERY

Star Wars: Síla se probouzí
V kinech od 17.12.2015
Jak básníci čekají na zázrak
V kinech od 14.04.2016
Captain America: Občanská válka
V kinech od 05.05.2016

NOVÉ FOTOGRAFIE

Chata na prodej (8x)
Ten pravý, ta pravá? (1x)
Plán útěku 2 (1x)
Equalizer 2 (1x)
Godzilla: King of the Monsters (3x)
Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny (1x)
Shazam! (1x)
Predátor: Evoluce (1x)
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver