Recenze: Speciální jednotka

Vydáno: 15.04.2012 20:32 - Pavel Pinker | foto: BIOSCOP

Francouzská speciální jednotka putuje pákistánskou pustinou, zachraňuje unesenou novinářku a prchá před neúprosnými zabijáky Tálibánu. V akci je nepochybně efektivní, nicméně ne tolik, jako nevzrušenost pronásledující diváka.

Speciální jednotkaRecenzoval/a Pavel Pinker dne 15.04.2012 20:32. Francouzská speciální jednotka putuje pákistánskou pustinou, zachraňuje unesenou novinářku a prchá před neúprosnými zabijáky Tálibánu. V akci je nepochybně efektivní, nicméně ne tolik, jako nevzrušenost pronásledující diváka. Hodnocení: 2.5
Speciální jednotka
Forces spéciales
Válečný / Drama / Akční
Francie, 2011 , 109 min.

Režie: Stéphane Rybojad
Scénář: Michael Cooper, Stéphane Rybojad
Kamera: David Jankowski
Hudba: Xavier Berthelot
Herci: Diane Kruger, Djimon Hounsou, Benoît Magimel, Denis Menochet, Raphaël Personnaz, Alain Figlarz, Alain Alivon, Mehdi Nebbou, Raz Degan, Tchéky Karyo, Morjana Alaoui, Didier Flamand, Jacques Gallo, Bernard Allouf, Marine Faure

Česká premiéra: 09.02.2012

Hodnocení: 5/10
Speciální jednotka hodnocení na Kinobox.cz: 62.17 %
Boj s terorismem se po 11. září stal logicky velice atraktivním zbožím. Speciální jednotka debutujícího Stéphana Rybojada jde na věc od podlahy a úvod v Kosovu působí bezmála jako instruktážní video. Svižnou sekvenci narušuje jen poněkud mimomísní hudba, divák každopádně po nakopnutém startu očekává přísun adrenalinu a zručně natočené akce. Minimálně čtyřicet úvodních minut si stěžovat skutečně nemůže: film mu představí atraktivní herecké obsazení a bez zbytečných okecávaček pádí vpřed.
Děj se točí kolem únosu francouzské novinářky Elsy (Diane Kruger), která šíří svou protiválečnou osvětu v Afghánistánu. Po několika oplétačkách se zmíněná žurnalistka ocitá v zajetí tálibánských zabijáků vedených fanatickým Ahmedem Zaiefem (Raz Degan). Na pomoc se jí okamžitě vydává elitní jednotka vedená charismatickým Kovaxem (Djimon Hounsou, kterého si většina z nás asi pořád nejlépe pamatuje jako černošského přítele a spolubojovníka titulní hrdiny ze Scottova Gladiátora), akce se ovšem nevydaří úplně podle plánu a skupince nezbývá nic lehčího, než se vlastními silami dostat za hranice nehostinného Pákistánu. Nebo se o to alespoň pokusit. Někde tady bohužel začínají kvality filmu umírat.
Podstatným problémem je zejména nedostatečná charakterizace postav. Film je totiž dialogově poměrně strohý a k herectví rovněž nedává mnoho příležitostí, i přesto však relativně často ždímá emoce a rozehrává kolem úmrtí jednotlivých uprchlíků srdceryvné divadlo. V něm obyčejně někdo z přeživších křičí své majestátní "NEEEE!" vstříc němým nebesům a přesvědčuje diváka o všech žalech světa. Nefunguje to. Jsem možná necita, ale i jedna ze závěrečných scén, kde přijde na přetřes situace ztrápená novinářka a vojáci neschopní chůze, je spíše komická než jakkoliv emocionální.
Nechtěně vtipná je rovněž momentka, v níž Elsa obdrží omluvu a pistoli od vojáka, který do té doby její osobou okázale pohrdal. Inu, vskutku působivý to obrat, chyběly už jen sušenky a kakao. Vůbec všechny chvíle, jež by chtěly dojímat či vyvolávat pocity, zůstávají ve fázi bezradného klišé a kýče. Drobné pohnutí jsem cítil až v sentimentálně vypjatém závěru, což je malinko pozdě.
Protože je Speciální jednotka film především akční, pojďme se podívat, jak si vede v oblasti poletujících kulek a běhajících maskáčů. Už v úvodu recenze jsem naznačil, že bojové sekvence působí věrohodným dojmem a pochválit si kromě akce v Kosovu zaslouží i scéna osvobození novinářky. Poté však přijde výše zmíněná čtyřicátá minuta a logika všeho zobrazeného putuje do kopru. Naši elitní zabijáci náhle rádi nesmyslně opouštějí úkryt a stoje v hloučku střílí do tupě nabíhající přesily Tálibánců, přičemž si ve chvílích oddechu vyměňují banální poznámky a rádoby drsné hlášky.
Jistě, všechno je to pořád efektně nasnímané, nicméně zbytek filmu je pouhou sterilní vatou, v níž jde jedna skupina zabijáků po krku té druhé a občas si vyměňují pozdravy střelbou. Stěžejní akce přijde na řadu v anonymní pákistánské vesnici. Pronásledovaná skupinka v ní krátce nabírá síly a poté putuje dál, načež ji svědomí přinutí vrátit se a pomoci vesničanům před blížícími se Tálibánci. Výsledek? Moralizující glorifikace jemně rozhádané jednotky, nepřehledná hromada mrtvol všech možných ras i vyznání a divák na pomezí bdělosti. Uvidíme ještě jednu honičku na osamělého vojáka a přechod zasněžených hor, krátce na to stominutová stopáž dokluše do finále.
Zajímavá je situace kolem Ahmeda Zaiefa, vůdce Tálibánských pronásledovatelů. Nechybí mu charisma, nevinné lidi popravuje na potkání a tvůrci mu svou minimální sdílností udržují auru záhadnosti. Trošku nazmar tyto jeho kvality vycházejí v momentě, kdy je náhle zcela odstraněn z filmu (jakým způsobem, to vám samozřejmě nepovím). Vzhledem k dosavadní nevzrušivosti je to však víceménně jedno...
I přes přítomnost Tálibánu a tématu boje s terorismem bych ve Speciální jednotce nehledal politický podtext - ostatně dozvíte se maximálně tolik, že teroristé zabíjejí hodné kluky ze speciálních jednotek a ti jim to potom vracejí.
Pokud to mám shrnout, Speciální jednotka zůstává rutinním akčním filmem s aktuální teroristickou tematikou. Kladem je rozhodně necelá první půle, jež si udržuje tempo, napětí a solidní akci, ředěnou pouze nešťastně zvoleným hudebním podkladem. Zbytek se veze v rámci technicky zdatně, avšak nevzrušivě natočené podívané, která ráda koketuje s nejedním klišé.
Jednotlivé postavy jsou vesměs sympaťáci, avšak těžko s nimi bude divák opravdu soucítit, když se o nich v průběhu filmu dozví pouze několik útržkovitých informací. Oblíbená tvář prázdné postavě život nedodá. Nedodá ani šťávu tomuto hlavu rychle opouštějícímu snímku.

Český trailer filmu Speciální jednotka