Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Soukromý vesmír

Recenze: Soukromý vesmír

Vydáno: 24.01.2012 14:14 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: Aerofilms

Rodina Kettnerových prožila svá "nejlepší léta" za normalizace, kdy namísto kariéry upřednostnila funkční soukromé zázemí. Třicet sedm let jejich života zachytila v dokumentu Soukromý vesmír Helena Třeštíková.

Soukromý vesmírRecenzoval/a Jan Jaroš dne 24.01.2012 14:14. Rodina Kettnerových prožila svá "nejlepší léta" za normalizace, kdy namísto kariéry upřednostnila funkční soukromé zázemí. Třicet sedm let jejich života zachytila v dokumentu Soukromý vesmír Helena Třeštíková. Hodnocení: 3
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Ve svých předchozích sběrných dokumentech (Marcela, , René) se Helena Třeštíková mohla opřít o emotivně silnou linii ústředního protagonisty a jeho - ať již z jakéhokoli důvodu - výlučné osudy. Ve snímku Soukromý vesmír takové podloží postrádala.
Janu Kettnerovou, s níž ji navíc váže celoživotní přátelství, a její blízké natáčela po celých 37 let, aniž by se přihodil jakýkoli zádrhel, slibující dostatečnou oporu pro stvoření přiměřeného odrazového můstku. První kraťoučký dokument Zázrak (o tom, jak ženu změní mateřství) vytvořila již v roce 1974. Ani Janě Kettnerové, ani jejímu muži, ani jejím třem dětem se od té doby až po dnešek nepřihodilo nic srdceryvného, jen vymaňování potomků zpod rodičovského vlivu neprobíhalo vždy ideálně.
V značné části vyprávění se odráží valná část normalizace, jíž se Jana - vystudovaná socioložka - podřídila v tom smyslu, že smysl života nalezla ve výchově dětí namísto pěstování kariéry. Vybudovala si onen titulový soukromý vesmír, který jí zajistil snesitelnou existenci, za níž se nemusí stydět. Starosti se netýkaly (sebe)uplatnění, nýbrž vybudování odpovídajícího rodinného zázemí. Proto se opakovaně řeší starosti s bytem, počínaje stísněným vícegeneračním soužitím přes vlastnoručně zařizovaný domeček až k bytu v paneláku.
Zmrtvělá hladina normalizace, dominující první části vyprávění, zůstává převážně ukázána jen v doprovodných zpravodajských záběrech z "velké politiky", jak ji převážně zprostředkovávaly televizní zprávy. Přitom právě téma zosobněné rodinou Kettnerových, kteří se nepodíleli ani na upevňování režimu, ani na odporu proti němu, ale v jeho rámci si žili své všední životy, považuji za nesmírně cenné právě pro postižení každodennosti, zbavené "velkých konfliktů, v posledních desetiletích komunistického režimu.
Konečnou podobu, na níž se i tentokrát podílel střihač Jakub Hejna (samostatně režíroval Divadlo Svoboda), poskládala ze záznamů dochovaných na nejrůznějších nosičích včetně amatérských videozáběrů. Bohužel materiálu, využitelného právě k tomuto účelu, se zjevně nedostávalo, režisérka sama přiznává, že natáčela náhodně a se značnými realizačními problémy, když časosběrný projekt nebyl úředně posvěcen. Proto se rozhodla snímek několikerým způsobem ozvláštnit.
Podobně, jako je tomu v seriálu Vyprávěj, také vkládá informativní pasáže o tom, jaké důležité události se v té které době odehrály, případně jaké vyvstávaly pravidelně se vracející konstanty. V tomto ohledu se soustředila na dva okruhy - jednak na prezidentské novoroční projevy, jednak na přítomnost Karla Gotta, ceněného za každého režimu a každému režimu se také přizpůsobivšího. Vlastně: politici přicházejí a odcházejí, kdežto Gott setrvává. Už celé půlstoletí. Mezitím vyrostla generace, která si už ani neumí představit svět bez něho... Gott se tu stává důležitým fenoménem a já považuji za režisérčin omyl, že celou onu "vnější" linii nepostavila výhradně na něm, vždyť právě v jeho počínání se odrážejí veškeré důležité okamžiky našich moderních dějin.
Druhou (jednou rekapitulující, jindy aktualizační) složkou se stává přítomnost Janina manžela Petra, jenž ve studiu během sledování natočeného materiálů pročítá své pečlivě vedené deníky a dotváří tak řekněme vývojový kontext ryze privátní roviny, doplňuje, co se přihodilo, když kamera nebyla přítomná. Je trochu zvláštní, že roli svého druhu komentátora Helena Třeštíková přisoudila právě jemu, zatímco samotná aktérka dlouho zůstává přítomna toliko v záznamovém materiálu a prostor k výpovědi získává až v závěru.
Tudíž ji poznáváme jako veskrze vyrovnanou osobnost, která má prvně seřazeny životní priority, a trochu překvapí, že za mírumilovným zevnějškem se skrývá ráznost. Snadno se uchýlí k dohlížitelskému peskování, jak dosvědčují výpovědi již dospělého syna, jenž na rozdíl od svých sester sklouzl k rebelství a přehlížení takzvaně zajištěné existence, a tudíž se nevyvedl úplně podle matčiných představ.
Avšak upřednostnění tohoto vždy prý problémového potomka, v čemž Třeštíková nejspíš viděla šanci do vyprávění vnést nějaký vzruch, vedlo k těžkému narušení dramatické vyváženosti - jeho osudy se ve filmu doslova osamostatňují, tvoří ucelený dějový segment, když kamera jej provází třeba při španělském pobytu. Jenže o jeho "nepřizpůsobivosti" či spíše alternativním životním stylu se stejně dovíme několik sebestylizačních frází a jeho případná účast coby protiváha "usazenosti" zbývající rodiny také nevede ke sdělnému výsledku. Jestliže jeho dvěma sestrám (obě se zdarem a bez problémů vystudovaly) režisérka věnovala jen orientační pozornost, měla stejně postupovat i v jeho případě - anebo všechny sourozence naopak pojednat ve srovnatelném rozsahu.
Český trailer filmu Soukromý vesmír
Výchozí pozornost byla věnována rodičovskému páru, na který soustředila nejvíce pozornosti (a navíc to dala najevo i výběrem otce rodiny do role komentátora), takže důležité bylo sledovat tuto linii a zbytečně nepokukovat stranou, pokud nezamýšlela celý příběh vést k jakémusi srovnání životních představ rodičů na jedné straně a dětí na druhé. To ovšem nenastává. Domnívám se, že Třeštíková se minula s optimálním dramaturgickým rozvržením látky, nepronikla dostatečně pod povrch dění. Výsledek je roztěkanější, ornamentalizovaný více, než bychom očekávali.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Venom vzpomíná na Manhattan a hledá temnou hvězdu (31.03.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Příchozí následník bojuje u Thermopyl a je ďábelsky váš (17.02.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Top 10: čeští režiséři po roce 1989 (26.11.2022 14:30 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Fantastická zvířata střeží Brumbálova tajemství a bojují se ztracenými iluzemi (06.04.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Gentleman Othello je šarlatán, který závodí v Le Mans (31.12.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: První kráva Cruella, Godzilla a Kong se ocitají na tichém místě (09.06.2021 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Medvědí bratři ignorují brexit a vydávají se na dovolenou na Everest (25.10.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- KVIFF 2019: Filmy z letošních Varů, které nás nejvíce zaujaly (21.07.2019 11:30 v Články | Festivaly)
- Helena Třeštíková byla pozvána do Hollywoodu (04.07.2019 14:00 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Nevědomí Strnadovi prožívají svůj soukromý vesmír na báječné dovolené (21.06.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Pašerák putuje se sobíkem a prožívá své manželské etudy (20.03.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Manželské etudy: Nová generace v traileru (01.03.2019 11:04 v Novinky | Trailery)
- Dokument Manželské etudy: Nová generace míří do kin (25.01.2019 12:00 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Rozpolcený Xander Cage nahání Strnadovy na divokých vlnách (18.01.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Superúčetní zkouší nebezpečnou metodu a umírá za dlouhého dne (09.12.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Preview: Baarová je pořád hvězda (09.01.2016 12:00 v Radar | Preview)
- Kinopremiéry: Osm hrozných a Joy sází na nejistotu (06.01.2016 15:00 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: V hlavě bojovníka jsou papírová města (22.07.2015 07:00 v Radar | Kinopremiéry)
- Dokumenty Heleny Třeštíkové zdarma (23.09.2014 15:00 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu