Tintinova komiksová dobrodružství mají obrovskou čtenářskou základnu a jeho příběhy jsou natolik populární, že Spielbergova filmová adaptace poměrně dlouho stála na vrcholu žebříčků návštěvnosti po celém světě. A mimochodem - už jste slyšeli o fantastickém soundtracku Johna Williamse?
Každý režisér (a pochopitelně nejen ten), který jednou dosáhne špičkové úrovně, netouží po ničem jiném, než si ji udržet jako standard. Jedni sází na vlastní scénář, další se neobejdou bez svého kameramana, někteří nechávají ve svých filmech hrát stále ty samé tváře a někdo sází na svého skladatele.
Tim Burton má
Dannyho Elfmana,
Christopher Nolan Davida Julyana...
Možná tou nejznámější dvojicí filmové světa je ale duo
Steven Spielberg a
John Williams. Prvním filmem, na němž společně pracovali, byl už v roce 1974
Sugarlandský expres, který de facto odstartoval
Williamsovu kariéru. A
Tintinova dobrodružství jsou již jejich pětadvacátým zářezem.
Williams patří i s osmdesáti lety na krku ke špičce hollywoodské hudební scény a jeho soundtracky se řadí mezi ty opravdu těžko zapomenutelné. Přestože si vždycky jede to své, každý další film má něco specifického, svého - i přes obrovský počet filmů, k nimž
Williams skládal hudbu, vždycky dovede vytvořit originální melodie.
Tintinova dobrodružství nejsou výjimkou. Soundtrack obsahuje osmnáct tracků, jejichž stopáž dohromady přesahuje hodinu a pět minut. Pětašedesát minut ve zběsilém tempu, kde si jednotlivé nástroje přehazují melodii jako horký brambor.
Otvírák
The Adventures Of Tintin je jedním ze tří skladeb na albu, které se od zbytku výrazně odlišují. Úvodu, který je jako jediný natočen jako komiks, tak přibude k rozdílu vizuálnímu i ten instrumentální. Tříminutová souhra saxofonu a cembala v jazzovém duchu malinko připomene duchařský
Casper OST Jamese Hornera.
Dvojka
Snowy’s Theme už ale naznačí trochu více o charakteru zbytku tracklistu. Flétny nasadí zběsilé tempo, které se rozbíhá v celém spektru dechů a nakonec se přelévá v piano. Ani třetí
The Secret Of The Scrolls neupouští od flétny, která je však tentokrát výrazně utlumená. Většina skladby si nese lehce mysteriózní nádech, který mnohdy připomíná Potterovu
Tajemnou komnatu.
Intrducing The Thompsons And Snowy’s Chase si ponechává svižné tempo, které diriguje klarinet a trombon ve spletitých melodiích, střídajících jedna druhou.
Výrazná změna přichází s šestou skladbou
Escape From The Karaboudjan, jejíž název už napovídá, že nepůjde o doprovod k čaji o páté. Slovo si tu berou pro
Williamse tak typické žestě, jimž nechává v těch nejnapínavějších situacích vždycky jedno ze stěžejních míst.
Sir Francis And The Unicorn konečně předvádí hlavní téma v plné kráse a s patřičnou okázalostí a kratičká
Captain Haddock Takes The Oars spojuje v citlivou dvouhru fagot se saxofonem, což vytváří značně netrpělivou atmosféru. Ta pak propukne v následujících skladbách, až se zastaví v klidnější
The Milanese Nightingale, která se rozehraje klavírní verzí, kterou si následně převezmou housle, aby si vystřihly romantické sólo.
Presenting Bianca Castafiore je mixem
Una Voce Poco Fa z Rossiniho
Lazebníka sevillského a
Je Veux Vivre z Gounodovy opery
Romeo a Julie. Na soundtracku tvoří operní pasáž vždycky zdravou změnu naladění a posluchač opět trochu procitne a zbystří. V
The Pursuit Of The Falcon si
Williams zhruba na deset sekund vypůjčuje Gounodův motiv, který pak plynule přetransformuje v docela vlastní melodii, která se opět rozeběhne v pozoruhodném tempu.
Snad jediným opravdu klidným trackem na albu je
The Captain‘s Councel, který dá prostor k tomu popadnout dech, aby se s
The Clash Of The Cranes vypukla nová vřava.
The Return To Marlinspike Hall And Finale už směřuje ke konci a naladí správnou atmosféru hodnou závěru filmu, to však vzápětí rozboří rozlučková
The Adventure Continues s dramatickými smyčci ve spojení s flétnami ve vysokých polohách.
Williams předvádí, že ať se pustí do jakéhokoliv žánru, vznikne z toho vždy kvalitní soundtrack, který nepostrádá energii (tento obzvlášť) ani hloubku.
Tintinova dobrodružství jsou jedním vytrvalostním během, který vám jenom místy dovolí si oddechnout. To možná dovede na stý a první poslech už trochu otravovat, ale soundtrack si rozhodně zaslouží velkou pozornost a stojí za to si ho vychutnat nejlépe bezprostředně po zhlédnutí filmu, kdy je snadné si hudbu zasadit do vizuálního kontextu.
John Williams - The Adventures Of Tintin z alba The Adventures of Tintin OST
Album: John Williams - The Adventures of Tintin OST
Celkový čas: 65:35
Skladby: The Adventures of Tintin // Snowy’s Theme // The Secret of the Scrolls // Introducing the Thompsons and Snowy’s Chase // Marlinspike Hall // Escape from the Karaboudjan // Sir Francis and the Unicorn // Captain Haddock Takes the Oars // Red Rackham’s Curse and the Treasure // Capturing Mr. Silk // The Flight to Bagghar/ / The Milanese Nightingale // Presenting Bianca Castafiore // The Pursuit of the Falcon // The Captain’s Counsel // The Clash of the Cranes // The Return to Marlinspike Hall and Finale // The Adventure Continues