Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Království zvěrstev

Recenze: Království zvěrstev

Vydáno: 24.10.2010 13:30 v sekci Recenze | Premiéry - Michal Hoge | foto: 2010 Porchlight Films

Vítězný snímek ze Sundance v režii debutujícího Davida Michôda je sugestivním zachycením melbournského podsvětí a rozkladu kriminalistické rodiny. Intenzivní příběh teenagera v herním soukolí policie, příbuzenstva, pomsty a smrti.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
V titulkové sekvenci se promítají fotografie z bezpečnostních kamer zachycující několik desítek ozbrojených přepadení. Skrytá identita všech. Pravděpodobně hlavní hrdina, sedmnáctiletý teenager, sedí na gauči a sleduje v televizi kvízovou soutěž, vedle něho spí jeho matka. O chvíli později se Josh zdraví se záchranáři, kteří odvážejí její předávkované tělo. Vše se děje v naprosto klidném, stereotypním duchu, bez emocí, s pomrkáváním po televizi, jen snad za okny štěkají psi. Bizarní pětiminutová scéna, která dostatečně řekne vše o charakteru Joshe, přesvědčí, že tento film bude mít Atmosféru.
Kriminálně rodinné, gangsterské drama začíná nezvykle pomalým až zasněným tempem, zpomalenými záběry, chlapeckým voice-overem, díky kterému se noříme do jeho hlavy a jeho problémů. Prozrazuje svou cestu od mrtvého těla ke zločineckému klanu, na který má spadeno policie. Jedná se o celovečerní debut, na scénáři se pracovalo devět let, tudíž nejede se podle klasických forem stavby příběhu, avšak stále jsou dodržovány pravidla žánru. Pomsta je motiv. Rodina je základ, když ne otec, tak matka, v našem případě babička. Hlavní postava se pozvolna stává jen pozorovatelem, voyeurem, zatímco jeho strýcové, vyšetřovatelé, vedlejší postavy, jsou upřednostňováni. Přicházejí na scénu, aby nečekaně zemřeli, aby vyšetřovali jednotlivé popravy, aby popravovali. Chladně se stírají hranice mezi zvrácenou rodinkou a hladovými policisty.
Díky této scénáristické nevypočítatelnosti lze těžko odhadnout, co bude následovat, kdo je na jaké straně. Plno scén je tak naplněno opravdu hmotným napětím. Nečekanými zvraty. Nečekanými výstřely. V řadě obrazů se naopak pracuje s divákovým očekáváním. Jsme chytřejší než oběti. Víte, že začíná lovecká pomsta, že jsou schováni ve stínech stromů, a tak jen "netrpělivě čekáme". Velkou roli zde hrají i jasně vysoustružené a vycastingované charaktery postav. Pokud potetovaného překupníka drog s pistolí v přihrádce vyfakuje pár teenegerů v rychlejším autě, je jasné, že on nad tím nemávne rukou. Pokud před hlavním lačným a neurotickým zločincem usne mladá holka v sukni a on ji v náruči odnese do ložnice, nejde ji tam šeptat pohádky o lesní studánce.
Za zmínku jistě stojí herectví sedmnáctiletého Jamese Frechevilla. Vyprázdněný výraz po celou dobu filmu, výraz bez emocí, bez citu, s monotónním pohledem, který se však minimalisticky mění ke konci filmu, v posledních scénách. Skvost. Fyzicky i typově. Nemožnost číst vnitřek, srozumitelně pochopit, co se děje, souzní s celým konceptem moderního a civilního filmu noir. Zajímavou postavou je i Smurf, líbezná babička s krví Kmotra v podání Jacki Weaver. Asi nejďábelštější prarodič z filmového plátna, který rád jedovatě líbá své ovečky.
Zatímco ze scénáristického hlediska je Království zvěrstev vcelku originální, odvážné, z formálního se nejedná o nic předtím neviděné. Těží se z konvencí současného filmu – kamera z ruky, zpomalené či neostré obrazy pro poetično, postavy nejlépe v protisvětle zapadajícího slunce či zcela ze zadu, to vše v kombinaci s protipohledy v konverzacích, detaily při psychologizaci. Avšak lze najít i visuálně nápaditá místa (např. přepadové komando). Pokud se selhává, tak především ve zvukové složce.
Kytarové minimalistické vybrnkávání se poslouchá příjemně, ambientní plochy též, několik rádiových klasik potěší, elektronické zavrčení pro vnitřní dramatizaci chápete, všechno to ve své podstatě funguje. Bohužel se to však jen nese v prvoplánovém konceptu, jde se po povrchu a po směru srsti. Když napětí, tak zádumčivé tóny, když osobní intimnost, tak něco jako Brian Eno. Je škoda, že se převážně nevychází z přirozeného ruchu měst, lokací, že zvuková dramaturgie je jen zahuštěna a přecpána umělými atmosférami.
Ale to jen malá vada, které tomuto australskému odměřeně pevnému dramatu neubírá na kvalitách, filmu, jenž je násilný a ponurý, ale i půvabně poetický. Jsme tedy zvířata, jen někteří jsou lvi a druzí slepečtí psi, ale i ti mají své pudy...

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Žánrovky na australský, britský a francouzský způsob (15.05.2015 07:00 v Radar | TV tipy)
- Ceny filmserveru 2011: Nominace (21.02.2011 14:00 v Články | Publicistika)
- Filmový klub: Notre jour viendra (22.01.2011 15:00 v Recenze | Za horizontem)
- Tarantino zveřejnil seznam top filmů roku (05.01.2011 10:18 v Novinky | Zprávy)
- Australský filmový institut rekapituloval (14.12.2010 15:36 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Na co se těšit v říjnu 2010? (2/2) (09.10.2010 20:00 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu